2019-03-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det finns bl a, upptäckte jag nu, en egen tråd på FB ”heroin överdos - hur känns det” (FB) Heroin överdos - Hur känns det?.

Där kan du läsa hur det känns med erfarnas egna ord.

Strypdöden lär inte vara behagligare i alla fall. Så sjukt av föräldrarna att välja den metoden. Låter inte särskilt välplanerat. Det KAN inte stämma att de planerat hela hösten, det låter i mina öron som de lämnat helt obegripliga förklaringar i avskedsbrevet. Men det är väl det som håller liv i den här tråden, att många tänker som jag 😔.
Jag tror inte att det finns någon som har dött av heroinöverdos i tråden. Men läs gärna igenom den och beskriv på vilket sätt en överdos är ett mjukare sätt att dö än att bli strypt. Påståendet att dö av förgiftning är att föredra har förts fram många gånger i tråden, det är därför jag gärna skulle vilja ha bekräftat att så är fallet. Jag föredrar att veta hellre än tro.

Det låter så enkelt att Googla fram var man kan köpa heroin för att ta död på sina barn, men hittills har ingen presenterat någon länk.....
Citera
2019-03-02, 13:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det tror jag och flera andra också. Hoppas sanningen kommer fram vad den nu må vara.

Har du något exempel på hur sanningen skulle kunna se ut?
Citera
2019-03-02, 13:58
Medlem
Solglittrets avatar
Har följt diskussionerna här kring död av heroinöverdos och död av insulin, båda dessa mordmetoder är naturligtvis fullt möjliga. Båda har skett vid tidigare mord.

Men problemet i Bjärred var egentligen inte bara själva mordmetoden utan att göra detta på icke sederade, icke medvetandesänkta, icke forsatt sovande barn (ja de har naturligtvis vaknat).
Det hade varit mycket enkelt att ge barnen lite varm chockad med något av de lugnande medel som föräldrarna ju faktiskt hade i sina kroppar.

20st Flunitrazepam eller 10st Stesolid a’ 5-10 mg är dessutom väldigt lätt att få utskrivet hos Husläkaren om man som skötsam yrkesarbetande person beskriver orosbesvär och sömnsvårigheter och inte har en missbrukshistorik. Man behöver inte ens åka till Christiania eller köpa fultabletter på nätet.

Barnen hade inte dött av dessa tabletter, men de hade varit sömnolenta och inte upplevd samma ångest när de ströps och kvävdes till döds, sannolikt hade de inte kämpat emot heller - det hade varit lättare att mörda dem.

Så varför planerade man inte sedering under den långa planeringen?
Eller delade med sig av sina lugnande preparat till sina älskade barn för att ge dem en skonsam död?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-02 kl. 14:05.
Citera
2019-03-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att det finns någon som har dött av heroinöverdos i tråden. Men läs gärna igenom den och beskriv på vilket sätt en överdos är ett mjukare sätt att dö än att bli strypt. Påståendet att dö av förgiftning är att föredra har förts fram många gånger i tråden, det är därför jag gärna skulle vilja ha bekräftat att så är fallet. Jag föredrar att veta hellre än tro.

Det låter så enkelt att Googla fram var man kan köpa heroin för att ta död på sina barn, men hittills har ingen presenterat någon länk.....

Du är inte sann... givetvis har ingen i herointråden avlidit av överdos. Men med det resonemang du för kan ju INGEN levande avgöra vilket dödssätt som är ”bättre” eller ”sämre”.
Jag skulle gissa att en länk för köp av heroin skulle strida mot Fbs regler, och tyvärr kan jag inte fråga min bror som dog av öd för 17 år sen.

Det är meningslöst att debattera med någon som muckar gräl, så jag har till dig sagt mitt i detta ämne.
Citera
2019-03-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har du något exempel på hur sanningen skulle kunna se ut?

Är det inte det många i tråden hela tiden spekulerar om, och får verbalt stryk för om och om igen, hur sanningen skulle kunna se ut, genom att fylla i luckorna om det vi inte fått veta?
Citera
2019-03-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har följt diskussionerna här kring död av heroinöverdos och död av insulin, båda dessa mordmetoder är naturligtvis fullt möjliga. Båda har skett vid tidigare mord.

Men problemet i Bjärred var egentligen inte bara själva mordmetoden utan att göra detta på icke sederade, icke medvetandesänkta, icke forsatt sovande barn (ja de har naturligtvis vaknat).
Det hade varit mycket enkelt att ge barnen lite varm chockad med något av de lugnande medel som föräldrarna ju faktiskt hade i sina kroppar.

20st Flunitrazepam eller 10st Stesolid a’ 5-10 mg är dessutom väldigt lätt att få utskrivet hos Husläkaren om man som skötsam yrkesarbetande person beskriver orosbesvär och sömnsvårigheter och inte har en missbrukshistorik. Man behöver inte ens åka till Christiania eller köpa fultabletter på nätet.

Barnen hade inte dött av dessa tabletter, men de hade varit sömnolenta och inte upplevd samma ångest när de ströps och kvävdes till döds, sannolikt hade de inte kämpat emot heller - det hade varit lättare att mörda dem.

Eller delade med sig av sina lugnande preparat till sina älskade barn för att ge dem en skonsam död?
Berätta hur lång tid det tar innan medvetslöshet inträder om man stryper blodcirkulationen till hjärnan?
Citera
2019-03-02, 14:33
Medlem
Citat:

Men det förutsätter att de vuxna i familjen hade läkarkontakt pga egna besvär - eller att man ange att det handlar om egna besvär. Jag är inte så säker att de hade det. I alla fall inte på det sätt under hösten 2017 att de hade någon läkare som de gick till för att få ut lungnande eller medicin för att sova bättre. Eller i alla fall inte ofta nog, så att mängden räkte till alla.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-02 kl. 14:42.
Citera
2019-03-02, 14:36
Medlem
Citat:
Du är inte sann... givetvis har ingen i herointråden avlidit av överdos. Men med det resonemang du för kan ju INGEN levande avgöra vilket dödssätt som är ”bättre” eller ”sämre”.
Jag skulle gissa att en länk för köp av heroin skulle strida mot Fbs regler, och tyvärr kan jag inte fråga min bror som dog av öd för 17 år sen.

Det är meningslöst att debattera med någon som muckar gräl, så jag har till dig sagt mitt i detta ämne.
Föräldrarna hade kanske ingen att fråga heller, så vi kanske bara kan konstatera att det är rätt svårt att få tag på heroin för att mörda någon?

Jag har inte skrivit någonting respektlöst till dig för att mucka gräl. Typ ”Du är inte sann...”

Men jag håller med om att ämnet nu är uttömt iom att vi konstaterat att det inte finns något som styrker att en heroin- eller diabetesöverdos skulle vara ett ”mjukt” sätt att dö på.
Citera
2019-03-02, 14:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Frågan är kanske om det hade givit bismak på ”chockaden” och om tidspannet fanns för föräldrarna att sätta sig in i olika sömnmedels verkan och få sådana utskrivna utan att väcka läkarens misstanke. ”Sömntablett” är inget helt enkelt universalmedel för att komma tillrätta med sömnproblem, utan kan skapa nya problem för någon som är hårt belastad i tillvaron.

Sen kan man reflektera kring om inte föräldrarna skulle uppleva ett stort obehag av att blanda till en spetsad choklad, och truga på flickorna, om de inte trodde det var möjligt att göra helt bekymmersfritt. Flickorna kanske föredrog té. Eller inte brukade dricka upp. Och kanske skulle känna av verkningar innan de säkert hade kommit i säng. Flickorna var stora och inte fullt förutsägbara eller styrbara.

Hade flickorna tagit viss medicin ändå och varit förutsägbara i sänggående så hade kanske möjligheten varit större.

Sen kan man ju alltid fråga sig om flickorna kanske inte ändå fick någon form av svagare tablett tidigare på eftermiddagen och att de dödades först ganska långt in på natten, så att spåren av tabletten försvunnit. Sånt känner jag inte mycket till om.

Men man borde kunna utgå ifrån att föräldrarna kände sina döttrars sovvanor och beteenden och att det låg i allas intresse att anpassa sig efter dessa utifrån vad man hade tillgång till. Det ligger så till att barn som vuxna behöver sova djupt och gott och ostört varenda natt — oberoende av om man ska bli mördad just den natten eller icke — så om föräldrarna i sina metodval förhöll sig till denna normalitet, så har mycket nog varit vunnet genom det — för syftet att inte skapa onödigt lidande.

Att hitta en ven och sticka en spruta i ens döttrars armar och på vinst och förlust pumpa i dem nåt som köpts på nätet känns oseriöst i mina öron. Och jag har inte den blekaste om vad man kan komma över, om det levereras i tid eller brukar fastna i tullen, eller hur mycket dödsångest man kan förvänta sig. Eller hur munter dottern skulle bli om hon vaknade.

Känns det inte görligt så är det nog inte en så vettig idé. Inte kommer man till andra chansen heller....

Då inget framkommit som tyder på något annat så måste man anta att föräldrarna gjorde det bästa de kunde av situationen. Där de naturligt borde kunnat vägledas av flickornas gängse sömn- och sovvanor. Där är trots allt föräldrarna obestridliga experter.

Jag kan inte se någon konkurrerande metod som med nödvändighet skulle kunnat vara direkt aktuell.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-02 kl. 14:54.
Citera
2019-03-02, 14:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Är det inte det många i tråden hela tiden spekulerar om, och får verbalt stryk för om och om igen, hur sanningen skulle kunna se ut, genom att fylla i luckorna om det vi inte fått veta?

Det är intressant att läsa om sanningarna och jag hade gärna sett något förslag från Nisse. Att du upplever svaren som verbalt stryk är tråkigt. Man måste nog tåla lite tuffare tag om man deltar i en tråd på FB.
Citera
2019-03-02, 14:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Beklagar din brors död i överdos.

Men A som du debatterar med, är liksom ensam varg kvar här när de andra har övergett hen.
Men tanke på hur vargarna terroriserat, mobbat och under lång tid betett sig mot oss andra i den här tråden, är det nog inte så kul att vara naken utan flocken som gett support och kurage nu när man själv försöker gläfsa och bete sig illa.

De flesta av oss andra vill faktiskt veta mer om Bjärredsfallet. Polisens uppgifter på PT väckte snarare mer frågor än gav svar. . I priset för att gräva vidare ingår en risk att stöta på obehagliga sanningar, det är liksom risken med att forska vidare.
Först måste man nog göra klart för sig att man vill veta mer - oavsett om sanningen faller en på läppen eller inte. Vissa har helt enkelt inte gjort det, de är oroliga för sanningen.

Det är så många märkliga, unika omständigheter och slutsatser som dragits i Bjärred att det helt enkelt behöver underbyggas för att det världsunika ska vara troligt. Det går inte att förstå att det inte hittats någon utlösande faktor eller att barnen mördats på detta sätt efter lång planering för ett så luddigt skäl som bristande framtida liv för alla familjemedlemmar när ingen i verkligheten hade nattsvarta framtidsutsikter pga barn-ME.

Så jag hoppas att polisutredningen i någon mån verkligen kan ge oss en förklaring i stora drag av vad som egentligen hände. Oavsett om det innebär att min teori om att O plötsligt gick bärsärk av psykisk kollaps inte stämmer.
Citera
2019-03-02, 15:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men det förutsätter att de vuxna i familjen hade läkarkontakt pga egna besvär - eller att man ange att det handlar om egna besvär. Jag är inte så säker att de hade det. I alla fall inte på det sätt under hösten 2017 att de hade någon läkare som de gick till för att få ut lungnande eller medicin för att sova bättre. Eller i alla fall inte ofta nog, så att mängden räkte till alla.

Nja det är inte säkert.
Om man hade beskrivit familjens besvärliga situation för barnläkare hade nog en liten dos Stesolid 10 tabletter kunnat fås utskriven även till en förälder som inte själv var den primära patienten. Även Flunitrazepam, som är detsamma som Rohypnol och som ”Roppar” som ges i våldtäktsdrinkar på krogen, kunde fåtts i liten mängd. Det är inte ovanligt att man skrivet ut detta till anhöriga om patienten är sjuk och anhöriga har det mycket jobbigt.

”Roppar” i drinken på krogen brukar inte upptäckas av kvinnan som slukar drinken, smakar inte mycket, men knockar vederbörande rätt bra. Hade inte behövts så mycket i barnens dryck.
Detsamma gäller Stesolid - 10-30 mg gör de flesta av oss rätt lulliga.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-02 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in