2019-03-01, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det jag skickade till dig har jag försökt att pränta i din hjärna under 5 års tid eller 6 iår sedan 2013. Det finns rationalitet i naturen, rationalitet kommer från medvetande. Därför finns det ett medvetande där ute. Detta är beviset sammanfattat.

Aaah, "Intelligent Design" ... IGEN.

Men "Intelligent Design" håller inte. eftersom ID-konceptet bygger på alldeles för många ad hoc premisser.
Citera
2019-03-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
¨
Nej. Ett bevis är en härledning av en slutsats, från en eller flera premisser. Det du presenterar är ett påstående. Du måste visa att detta på något vis härleder till att det finns en gud som skapat naturen. Det hade kunnat vara ett bevis om det på förhand var påvisat att naturliga fenomen som beter sig "rationellt" måste vara frambringade av en gud, men så är ju inte fallet. Därför är det du skriver för närvarande bara ett påstående.

Hur observerar jag att det måste vara en gud som skapat världen?
Och nej, observationen att naturen är vacker, komplex eller dylikt är inte en observation som bevisar att en gud ligger bakom.
Fel! Jag har gett premissen och dragit slutsatsen utifrån premissen. Premissen är att världen är rationell.

allt som är rationellt kommer från ''mind''

Därför finns det mind bortom den fysiska existensen.

Premisserna är påståenden. dock inte mindre sanna för det.
Citera
2019-03-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Vill du vara vänlig och precisera vad du menar med "rationalitet i naturen"? Ge ett exempel.
Bra fråga! Jag menar att orsaken leder till en bestämd verkan. Vi vet hur vind uppstår men vinden för molnen ovanför haven där de ''skapas'' till dött land och kommer ner som vattendroppar som ger liv till allt levande inklusive växter. Detta är en uppenbar rationalitet.

Allt i naturen beter sig rationellt.

Fördelningen mellan män och kvinnor.

Fördleningen mellan hav och tort land
Antalet år varje art lever som inte kan överskridas.
Alla frukter och grönsaker som återskapas efter att de plockats och förtärats av människor. (förråd)
mycket fler.
Citera
2019-03-02, 13:59
Medlem
Citat:
Fel! Jag har gett premissen och dragit slutsatsen utifrån premissen. Premissen är att världen är rationell.

allt som är rationellt kommer från ''mind''

Därför finns det mind bortom den fysiska existensen.

Premisserna är påståenden. dock inte mindre sanna för det.
Är denna mind rationell?
Om så är fallet måste den komma från en mind, eftersom du skrev ”att allt som är rationellt kommer från en mind”.
Citera
2019-03-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men då måste du blunda för det som INTE är rationellt i naturen.

Jag skulle alltså vilja veta hur vad du anser är rationellt och förnuftigt med virus, parasiter och cancer.

Vad är rationellt och förnuftigt med att galaxer har ett svart hål i centrum och alltså äts upp långsamt inifrån?

Vad är rationellt med ett ofantligt universum och bara denna enda lilla jord med liv på?

Att tro att universum har skapats genom en intelligent plan är rent nonsens.

Om man utgår ifrån att en Gud skulle vilja skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan skapad av en intelligent ingenjör. Gud behövde skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden, som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på den enorma sandstranden.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att Bibeln är rimlig och universum rationellt är svårt att försvara.

Gud hade full kontroll över vad han skapade och full kontroll över varje atoms rörelser och gett varje ting bestämda mått som inte kan överskridas. Universums storlek ger budskapet att Gud är kapabel till detta under och liv oavsett storlek, livets komplexitet osv.

Cancer och alla andra sjukdomar kan vara ett sätt för att hålla antalet människor i schack. Om alla människor skulle fulla 130 år skulle världens fattigdom kanske, hypotetiskt, skjuta i höjden. Detta är vad i alla fall jag stillasittande kan säga MEN det finns helt säkert många andra nödvändiga orsaker.

Det finns inget i naturen som är irrationellt.
Citera
2019-03-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bra att du kondenserar ditt argument.
Jag har förstått precis vad du säger hela tiden, trots dina protester att jag inte gör det och jag har hela tiden sagt att detta är inte ett bevis. Det är pseudologik. Det är ett argument from ignorance.

Din observation av rationalitet i naturen är subjektiv. En uppfattning.
Rationalitet är en uppfattning och uppfattningar kommer från medvetande.
Det är bevis för att du ser mönster i dina observationer vilket är helt naturligt.
Det är inte bevis för någon gud eller ett yttre medvetande.
Visst, du kan TRO att det indikerar en skapare men du kan inte bevisa det genom att peka på hur allting faller in efter naturlagarna. Grejen är att du inte vet att det kan vara på något annat sätt så du kan inte peka på vad som skulle särskilja det från en situation där det förhåller sig på det andra viset.

hahaa må Gud låta dig sjuknka ännu djupare i mörkret än vad du i dagsläget befinner dig i.

Nej, vad som är rationellt i naturen är inte subjektivt utan högst objektivt.

Den nästintill perfekta fördelningen mellan män och kvinnor i världen är högst objektivt. Det är siffor som alla kan ta del av, inget att ha delade åsikter om. Här är beviset och rationaliteten att om det inet är en mind som håller antalet män och kvinnor jämnt med vilja, plan och syfte kan inget annat, t.ex. slumpen göra detta. Här kan inte fråga varför ställas, som du är så bra på att göra. Detta är axiom. Spermier skulle kunna bete sig hur som helst och fördelningen skulle se ut hur som helst MEN det ser ut på ett enda sätt och det är 100 kvinnor på 102 män. Män dör tidigare och är rastlösare vilket gör att antalet blir perfekt fördelat.

Att haven är skilt från torrt land är högst objektivt och inte att ha delade åsikter om. Vad som än har orsakt jordens vatten, kometer, is som redan fanns på jorden och smält eller andra hypoteser är ointressant. Det intressanta är att haven är skilt från torrt land och det kunde ha sett ut hur som helst, t.ex. att inget vatten fanns eller att hela jorden var täckt av vatten eller också att vattnet stod stilla vilket skulle leda till att vattnet skulle bli dåligt precis som vilken annan vara som helst när de passerar ett bästa före detta datum. Vattnets rörelse håller vattnet färcht och hindrar det från at bli dåligt.

Alla frukter som återskapas som människor hela tiden förtär ( det bästa förrådet?

Jag kan ge dig tusentals exempel. var så säker på att du inom loppet av 70-80 år beroedne på hur gammal du är kommer att stå framför den vise och du kommer att dömas inget annat än rättvist. Är du trotsig kommer du få din lön för detta oavsett vad du tycker om det. Du är en bland triljontals. Ditt ego kanske tror att du är världens centrum men du kommer att dömas som alla andra och dina handingar kommer att föra dig vidare till nästa och slutgiltiga anhalt.

Jag vet att du kommer presntera skit nu och skriva ''varför'', eller '' bara för att vi inte förstår''. mitt svar är jo vi förstår men du förstår inte.
Citera
2019-03-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kastar du en tärning tillräckligt många gånger kommer också förbluffande mönster uppstå.
Slumpar du fram tecken efter tecken kommer Hamlet att skrivas förr eller senare.

Sakta i backarna. Nu har du förhållanden som redan existerar. Vad tärningen beträffar finns det redan en existerande tärning med bestämda siffror och form samt en kraft som sätter tärningen i rörelse, alltså kastar den. Vad/vem kastar tärningen? var kommer tärningen ifrån
Beträffande hamlet. Vad/vem skapade teckenen? Vad/vem förflyttar tecknen slumpis?
Citera
2019-03-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är denna mind rationell?
Om så är fallet måste den komma från en mind, eftersom du skrev ”att allt som är rationellt kommer från en mind”.

Absolut inte! Matemtiskt måste det finns en existens som är evigt vi kan inte backa oändligt då hade det tagit oändligt för oss att finnas.
Citera
2019-03-02, 14:17
Medlem
Citat:
Absolut inte! Matemtiskt måste det finns en existens som är evigt vi kan inte backa oändligt då hade det tagit oändligt för oss att finnas.
Precis, så ditt uttalande stämmer inte.
Citera
2019-03-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis, så ditt uttalande stämmer inte.

Det är precis det, det gör, nämligen stämmer. Mitt svar visar att det du säger inte stämmer
Citera
2019-03-02, 14:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sakta i backarna. Nu har du förhållanden som redan existerar. Vad tärningen beträffar finns det redan en existerande tärning med bestämda siffror och form samt en kraft som sätter tärningen i rörelse, alltså kastar den. Vad/vem kastar tärningen? var kommer tärningen ifrån
Beträffande hamlet. Vad/vem skapade teckenen? Vad/vem förflyttar tecknen slumpis?

Kan du försöka formulera en invändning mot det jag skrev?
Citera
2019-03-02, 14:23
Medlem
Citat:
Bra fråga! Jag menar att orsaken leder till en bestämd verkan. Vi vet hur vind uppstår men vinden för molnen ovanför haven där de ''skapas'' till dött land och kommer ner som vattendroppar som ger liv till allt levande inklusive växter. Detta är en uppenbar rationalitet.

Allt i naturen beter sig rationellt.

Fördelningen mellan män och kvinnor.

Fördleningen mellan hav och tort land
Antalet år varje art lever som inte kan överskridas.
Alla frukter och grönsaker som återskapas efter att de plockats och förtärats av människor. (förråd)
mycket fler.
Du tar endast upp saker från våran närhet. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in