Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Det jag skickade till dig har jag försökt att pränta i din hjärna under 5 års tid eller 6 iår sedan 2013. Det finns rationalitet i naturen, rationalitet kommer från medvetande. Därför finns det ett medvetande där ute. Detta är beviset sammanfattat.
Jo, men då måste du blunda för det som INTE är rationellt i naturen.
Jag skulle alltså vilja veta hur vad du anser är rationellt och förnuftigt med virus, parasiter och cancer.
Vad är rationellt och förnuftigt med att galaxer har ett svart hål i centrum och alltså äts upp långsamt inifrån?
Vad är rationellt med ett ofantligt universum och bara denna enda lilla jord med liv på?
Att tro att universum har skapats genom en intelligent plan är rent nonsens.
Om man utgår ifrån att en Gud skulle vilja skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan skapad av en intelligent ingenjör. Gud behövde skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden, som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på den enorma sandstranden.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att Bibeln är rimlig och universum rationellt är svårt att försvara.