2019-03-02, 11:21
Medlem
Orobanches avatar
Inget grovt brott skall någonsin preskriberas! Aldrig! Numera, efter många mord och långt lidande för anhöriga till mordoffer, är preskribieringstiden för mord borttagen. Tidigare var den 25 år och för våldtäkt 10 år, som om ett våldtäktsoffer någonsin glömmer!

I USA kan de inte stava till preskriptionstid av grova brott. Det har aldrig existerat. Och det borde vara samma i Sverige. Att det här jävla monstret är fast är mycket glädjande, och att han enbart våldtagit en gång för 24 år sedan är inte troligt alls.

Hade jag fått bestämma hade monstret fått sitta inlåst resten av sitt liv!
Citera
2019-03-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Inget grovt brott skall någonsin preskriberas! Aldrig! Numera, efter många mord och långt lidande för anhöriga till mordoffer, är preskribieringstiden för mord borttagen. Tidigare var den 25 år och för våldtäkt 10 år, som om ett våldtäktsoffer någonsin glömmer!

I USA kan de inte stava till preskriptionstid av grova brott. Det har aldrig existerat. Och det borde vara samma i Sverige. Att det här jävla monstret är fast är mycket glädjande, och att han enbart våldtagit en gång för 24 år sedan är inte troligt alls.

Hade jag fått bestämma hade monstret fått sitta inlåst resten av sitt liv!

Håller med dina argument.

Men rättssäkerhetsargumentet är svårare. Om man blev falskt anklagad för något så är det ju bra om det inte hände för 50 år sedan. ’Var befann du dig den 2 mars 1969? Kan någon styrka det?’ Osv.

Såvitt jag känner till har alla rättssystem haft preskriptionsregler. Man skulle nog få fundera på vad som ska krävas för fällande dom osv om man ska börja köra rättegångar allt för långt efter ett brott hänt..
Citera
2019-03-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Tänker på ett drömscenario där ett DNA-register upprättas i samband med födsel på BB.
Likaså i samband med att man erhåller uppehållstillstånd i Sverige.
När frågan var uppe för något år sedan vet jag att en del kriminalexperter var något skeptiska beroende på att hanteringen både är kostsam,tidsödande och integritetskränkande.
Oavsett så vill jag leva lite på hoppet.
Det vore helt fantastiskt. Är så trött på detta eviga tjafsandet om integritet.
Har Du inget bekymmer med rättvisan så är det inte annorlunda än ett tandkort hos tandläkaren.

Förhoppningsvis så är ju alla individer oskyldiga vid födseln åtminstone.

Givetvis skall inte registret nyttjas för att jaga parkeringsböter utan skall användas endast vid en viss nivå på straffskalan.

Det där förstår inte jag. Vad är det som är så dyrt med att ha ett register över DNA? Vilka kostnader finns det utöver själva DNA-analysen? När det väl är "kodifierat" så borde väl det mesta administrativa kunna skötas med några enkla klick med musen...

/
Citera
2019-03-02, 11:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Samtidigt så förstår jag inte varför man drivit detta fallet så hårt genom åren. Va flickan jude? Polisdotter? Hade det varit en vanlig Svensson så hade det varit nedlagt för längesedan.
Nu har det ju framkommit att polisen säger att det var det grövsta brottet i regionen 1995 så varför skulle de släppa det? Din svenssonhypotes stämmer inte, iallafall inte då det rör sig om en åttaåring!
Citera
2019-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id
Idag daktar man väl alla som anhålls, i alla fall på de större polishusen?

Du skulle bli förvånad om du visste hur mkt man slarvar med toppsning och daktning. I de större städerna gör man det kanske vid 50 % av fallen. Vid mindre städer nästan obefintligt. Man har varken tid eller ork eller fungerande utrustning. Ni skulle även veta även hur mkt man till och med slarvar i att efterlysa personer eller omlysa dem (man måste manuellt omlysa i EPU 1 gång per pr).
Senast redigerad av Juristen77 2019-03-02 kl. 11:48.
Citera
2019-03-02, 11:47
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neatfreak
Det där förstår inte jag. Vad är det som är så dyrt med att ha ett register över DNA? Vilka kostnader finns det utöver själva DNA-analysen? När det väl är "kodifierat" så borde väl det mesta administrativa kunna skötas med några enkla klick med musen...

/

Just den här typen av fall kan väl nästan enbart lösas med teknisk bevisning, frågan är ju då om man inte måste spara dna:et för att man skall kunna göra en bekräftande analys när/om en misstänkt dyker upp?

Att förlita sig på den teknik som fanns på 90-talet kan vara både rättsosäkert och öppna upp för misstag i hanteringen.
Citera
2019-03-02, 11:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitgud
Våldtäktsmän, sexualbrottslingar, poliser/åklagare och tjallare får sitta i s.k RO-avdelning i Sverige. Så förmodligen kommer han inte åka på spö av anledningen att han våldtar barn iallafall, han kommer ju sitta med andra som våldtar barn, och eventuella snutar.

Vet jag inte om det stämmer. Björn Olsen som mördade Therese Palmqvist i Långshyttan har nyss blivit åtalad för att ha skållat en medintern som sitter för våldtäkt. Och Björn sitter inte för vare sig sexualbrott eller våldtäkt.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-bjorn-olsen-till-attack-mot-valdtaktsman-brande-sonder-huden/
Senast redigerad av T34Panzer 2019-03-02 kl. 12:03.
Citera
2019-03-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vet jag inte om det stämmer. Björn Olsen som mördade Therese Palmqvist i Långshyttan har nyss blivit åtalad för att ha skållat en medintern ocv dömd våldtäktsman. Och Björn sitter inte för våldtäkt.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-bjorn-olsen-till-attack-mot-valdtaktsman-brande-sonder-huden/

Det hände dock på häktet "I somras gick Björn Olsen till attack mot en medintagen – en dömd våldtäktsman – på häktet i Huddinge."
Citera
2019-03-02, 12:15
Medlem
berenpxxs avatar
Ta DNA på alla nyfödda, ta DNA på alla asylsökande, ta DNA på alla som passerar svensk gräns. Slutligen, topsa alla som redan befinner sig i landet och som ännu inte har lämnat DNA.

Sedan installerar vi 170 miljoner övervakningskameror som Kina har gjort och köper in all tillgänglig teknik från dem för övervakning, inklusive AI-programvara som kan identifiera en person från deras hållning och sätt att röra sig.

Hur vidrigt det här fallet än är, hur mycket jag än tycker synd om BO och hur otroligt lättad jag känner mig över att en GM har gripits, så vill jag ändå inte leva i det dystopiska samhälle som jag ser växa fram.
Citera
2019-03-02, 12:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ta DNA på alla nyfödda, ta DNA på alla asylsökande, ta DNA på alla som passerar svensk gräns. Slutligen, topsa alla som redan befinner sig i landet och som ännu inte har lämnat DNA.

Sedan installerar vi 170 miljoner övervakningskameror som Kina har gjort och köper in all tillgänglig teknik från dem för övervakning, inklusive AI-programvara som kan identifiera en person från deras hållning och sätt att röra sig.

Hur vidrigt det här fallet än är, hur mycket jag än tycker synd om BO och hur otroligt lättad jag känner mig över att en GM har gripits, så vill jag ändå inte leva i det dystopiska samhälle som jag ser växa fram.
Det gör man redan.
Citera
2019-03-02, 12:20
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Han blev väl dömd 2008. Kan man hitta det fallet i någon databas?

"Mannen är tidigare dömd för brott. 2008 dömdes han för grov fridskränkning. Brottet riktade sig mot mannens son."
Här är ett fall från 2008, men kanske annan GM?
https://www.alingsastidning.se/2008/05/pappa-doms-krankte-sina-barn/
Citera
2019-03-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duleee
Det hände dock på häktet "I somras gick Björn Olsen till attack mot en medintagen – en dömd våldtäktsman – på häktet i Huddinge."
Som huvudregel placeras dömda för sexualbrott på en anstalt där det finns ett behandlingsprogram för den typen av brott, men då det inte är sällsynt att dömda har en brottslighet som även kan innefatta misshandel, rån eller narkotikabrott så är det ingen självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in