2019-03-02, 07:56
Moderator
KomissarieBecks avatar
Tänker på ett drömscenario där ett DNA-register upprättas i samband med födsel på BB.
Likaså i samband med att man erhåller uppehållstillstånd i Sverige.
När frågan var uppe för något år sedan vet jag att en del kriminalexperter var något skeptiska beroende på att hanteringen både är kostsam,tidsödande och integritetskränkande.
Oavsett så vill jag leva lite på hoppet.
Det vore helt fantastiskt. Är så trött på detta eviga tjafsandet om integritet.
Har Du inget bekymmer med rättvisan så är det inte annorlunda än ett tandkort hos tandläkaren.

Förhoppningsvis så är ju alla individer oskyldiga vid födseln åtminstone.

Givetvis skall inte registret nyttjas för att jaga parkeringsböter utan skall användas endast vid en viss nivå på straffskalan.
Citera
2019-03-02, 07:59
Medlem
Nån som vet om man regelmässigt tar DNA från alla dömda/misstänkta förbrytare oavsett brott i samband med daktningen idag, eller från när isåfall?
Citera
2019-03-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Om hon var 8 år 1995, blev hon 15 år 2002. Addera 15 år till det så får jag 2017.
Så det börjar väl räknas från barnet blir myndigt? Dvs 18år och fallet kommer preskriberas 2020.

Riktigt... Jag rättade mig i ett senare inlägg
Citera
2019-03-02, 08:18
Medlem
Älskar den här nya lagen som trädde i kraft i januari, vet någon om det var den nya regeringens beslut? Har följt några liknande fall i USA där gärningsmän åker fast 20-30 år efter våldtäkter mot barn begåtts och blir lika lycklig varje gång det händer. I USA så är det vanligt att privatpersoner bedriver släktforskning med hjälp av DNA analys vilket gör att det finns en stor bank av DNA även från folk som aldrig begått brott. Om jag förstått saken rätt så var det en nära släkting till GM som begått brott och därför fanns dennes DNA tillgänglig. Vet någon om ifall svenska polisen har tillgång till DNA databaser även för sådana som inte begått brott i likhet med USA?
Citera
2019-03-02, 08:43
Medlem
Geggamojas avatar
Vad har GM själv råkat ut för som barn?
Citera
2019-03-02, 08:46
Medlem
Nono.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Älskar den här nya lagen som trädde i kraft i januari, vet någon om det var den nya regeringens beslut? Har följt några liknande fall i USA där gärningsmän åker fast 20-30 år efter våldtäkter mot barn begåtts och blir lika lycklig varje gång det händer. I USA så är det vanligt att privatpersoner bedriver släktforskning med hjälp av DNA analys vilket gör att det finns en stor bank av DNA även från folk som aldrig begått brott. Om jag förstått saken rätt så var det en nära släkting till GM som begått brott och därför fanns dennes DNA tillgänglig. Vet någon om ifall svenska polisen har tillgång till DNA databaser även för sådana som inte begått brott i likhet med USA?

Vissa databaser är offentliga. Vilket i princip betyder att vem som helt kan ladda upp DNA och hitta släktingar. Så det borde inte vara så svårt för polisen att göra det.
Citera
2019-03-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Tänker på ett drömscenario där ett DNA-register upprättas i samband med födsel på BB.
Likaså i samband med att man erhåller uppehållstillstånd i Sverige.
När frågan var uppe för något år sedan vet jag att en del kriminalexperter var något skeptiska beroende på att hanteringen både är kostsam,tidsödande och integritetskränkande.
Oavsett så vill jag leva lite på hoppet.
Det vore helt fantastiskt. Är så trött på detta eviga tjafsandet om integritet.
Har Du inget bekymmer med rättvisan så är det inte annorlunda än ett tandkort hos tandläkaren.

Förhoppningsvis så är ju alla individer oskyldiga vid födseln åtminstone.

Givetvis skall inte registret nyttjas för att jaga parkeringsböter utan skall användas endast vid en viss nivå på straffskalan.
Jag backar upp detta fullständigt, idag DNA - testar sig många människor frivilligt som ett led i släktforskning. Dessa personer kommer ju aldrig kunna drömma om att klara sig om de begår ett grovt brott. Men jag ställer upp på idén att topsa redan på BB, integritetshotet är ju inte större i detta fall än övervakningskameror i alla möjliga miljöer. För att sedan inte säga alla spår vi lämnar efter oss via smartphones och datorer, där "spionerna" har full koll på oss.
Citera
2019-03-02, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Vad har GM själv råkat ut för som barn?
Alternativt eget missbruk !
Citera
2019-03-02, 09:00
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Den gripne har om jag läste rätt i AB misshandlat ett av sina barn genom att bl a hålla ner huvudet under vattnet upprepade gånger, fräsch pappa.

OCH såg att ett par skribenter vill ha fram namn på den då 8-årige flicka som blivit brutalt våldtagen. LÄGG NER!! T o m förbjudet här på FB enligt ngn regel att namnge barn som utsatts för sexualbrott.

Måste bli rätt tufft för den nu 32-årige kvinnan att gå igenom detta igen, även om det säkerligen blir skönt att veta att svinet kommer att få ett helvete (förhoppningsvis) på kåken
Vart läste du det? Eller är det plus-artiklar som det mesta när de gäller den skiten idag?
Citera
2019-03-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Vart läste du det? Eller är det plus-artiklar som det mesta när de gäller den skiten idag?

jag läste samma sak, sen när jag skulle läsa igen så var det +plus artikel..
Citera
2019-03-02, 09:13
Medlem
Namn på GM, någon?
Citera
2019-03-02, 09:15
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
jag läste samma sak, sen när jag skulle läsa igen så var det +plus artikel..
Samma för mig, det står i denna Aftonbladet betalartikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLrXLQ/sa-kunde-den-misstankte-valdtaktsmannen-gripas--efter-24-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in