2017-11-09, 19:29
Medlem
Uppdatering

– Det är en man som säger att han har hört från en arbetskamrat att det har skett en våldtäkt i Kungsbacka, ungefär vid samma tidpunkt under hösten 1995. Han tänker att det skulle kunna vara samma gärningsman, säger Anders Eriksson.

Kan vara en pusselbit för att lösa gåtan
Om uppgifterna stämmer ska en flicka i 10-årsåldern ha blivit våldtagen på en plats inom 10 kilometers radie från platsen där en 8-årig flicka blev våldtagen 1995 i Billdal.
Polisen har identiteten på den drabbade flickan och planerar att höra henne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8b80w/kalla-fall-tips-om-ny-grov-valdtakt-mot-flicka
Citera
2018-09-23, 20:46
Medlem
Minns att jag ringde Efterlyst när detta togs upp där för många många år sedan. Kan lika gärna skriva samma tips här som input.
Stadsdelsnämnden, eller vad de nu hette, hyrde ett hus bara några hundra meter från platsen. Där placerade man tillfälligt diverse lösdrivare, psykfall och andra diverse män med problem. Vissa normala som bara var tillfälligt bostadslösa men vissa var riktigt sjuka, men av någon anledning gick de lösa istället för att sitta bakom stängsel. Alla som bodde i huset vid tidpunkten för våldtäkten borde kollas upp (eller snarare kollats upp, är nog för sent nu). Tycker fortfarande det var ett bra tips.
Citera
2018-09-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Minns att jag ringde Efterlyst när detta togs upp där för många många år sedan. Kan lika gärna skriva samma tips här som input.
Stadsdelsnämnden, eller vad de nu hette, hyrde ett hus bara några hundra meter från platsen. Där placerade man tillfälligt diverse lösdrivare, psykfall och andra diverse män med problem. Vissa normala som bara var tillfälligt bostadslösa men vissa var riktigt sjuka, men av någon anledning gick de lösa istället för att sitta bakom stängsel. Alla som bodde i huset vid tidpunkten för våldtäkten borde kollas upp (eller snarare kollats upp, är nog för sent nu). Tycker fortfarande det var ett bra tips.

Det är kanske inte ett hett tips men en bra uppslag. Har de inte hört dessa ’brukare’?
Citera
2018-09-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Det är kanske inte ett hett tips men en bra uppslag. Har de inte hört dessa ’brukare’?

Har ingen aning om de är hörda. Jag kan förresten ha fel i detaljen att nämnden hyrde huset. Kan ha varit privat uthyrning och nämnden hyrde enstaka rum ibland och att andra rum inte hyrdes ut den vägen. Skall förtydliga att det var en helt vanlig villa och inget "boende" med skylt eller liknande. Inte säkert grannarna visste vad det var för folk som kom och gick, men eftersom jag hade en anhörig som bodde där en kort tid vet jag att där bodde några som inte var friska i skallen. Jag var där en gång och hälsade på och utåt sätt var det som vilken villa som helst. Tror det bodde fyra eller fem pers där i varsitt rum, och så delade de kök, toa osv. Den jag hälsade på tillhörde förresten de friska, om någon undrar. Och han flyttade ut månader före våldtäkten och hade ingen input om ev namn som borde kollats upp eftersom det troligen inte var samma folk där då som när han bodde där. Egentligen det att det var ett typiskt korttidsboende som gör att det känns intressant. Om GM kom därifrån kan han kort efter våldtäkten flyttat någon helt annanstans eller utomlands och därför aldrig kommit med i någon lokal utredning.
Citera
2018-09-23, 21:49
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Det finns en mycket enkel anledning att man inte gjorde det . Boendet hade inte startat då.
Boendet var en oerhört uppmärksammad historia, med bla ett av Janne Josefssons mest kända reportage.
Hade boendet startat när den här våldtäkten inträffade så hade det säkert satt igång ett jävla liv.
Jag vet det eftersom jag jobbade i altbo som drev boendet vid den tiden.
Citera
2018-09-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det finns en mycket enkel anledning att man inte gjorde det . Boendet hade inte startat då.
Boendet var en oerhört uppmärksammad historia, med bla ett av Janne Josefssons mest kända reportage.
Hade boendet startat när den här våldtäkten inträffade så hade det säkert satt igång ett jävla liv.

Aha, men jag pratar om ett annat boende - se mitt nästa inlägg jag nog postade samtidigt som du skrev ditt. "Mitt" var alltså en vanlig villa och tidpunkten jag var där var garanterat före hösten 1995. Dock minns jag inte om det var 1994 eller tidigt 1995.

edit: Minns tyvärr inte adressen. Ringer en klocka när jag hör Lindåsvägen, men det kan vara av någon annan anledning. Skickade ju post dit ibland så tycker jag borde minnas. Vill ha med ett L i adressen. Kanske Billdals Lövskogsväg. Nu är det ju över 20 år sedan så svårt att minnas, men minns att jag vid tidpunkten tänkte att huset låg höjdmässigt ovanför våldtäktsplatsen, liksom på en höjd ovanför. När jag nu kollar på en karta känns Billdals Häggväg bäst emot min gamla minnesbild. Men det är väldigt svårt att minnas exakt.
Senast redigerad av Burkgurka 2018-09-23 kl. 22:17.
Citera
2018-10-01, 20:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag vet var du menar men det är inte samma boende.
Citera
2019-03-01, 10:21
Medlem
Lösningen verkar vara nära nu.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/efter-snart-24-%C3%A5r-man-anh%C3%A5llen-f%C3%B6r-grov-v%C3%A5ldt%C3%A4kt-mot-%C3%A5tta%C3%A5ring-i- billdal-1.13770500
Citat:
Enligt vad GP erfar hittades den misstänkte via ett så kallat släkt-dna.

Han lämnade själv stabila dna-spår på brottsplatsen 1995. Detta material har bevarats.
Citera
2019-03-01, 10:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zOOge
Lösningen verkar vara nära nu.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/efter-snart-24-%C3%A5r-man-anh%C3%A5llen-f%C3%B6r-grov-v%C3%A5ldt%C3%A4kt-mot-%C3%A5tta%C3%A5ring-i- billdal-1.13770500

Fantastiska nyheter! En man häktad! Undrar vem han är, om han utfört fler brott sedan dess osv?
Citera
2019-03-01, 11:08
Medlem
Aftonbladet: Man anhållen för 24 år gammal våldtäkt
Citera
2019-03-01, 11:17
Medlem
Engelitzs avatar
Samtidigt så förstår jag inte varför man drivit detta fallet så hårt genom åren. Va flickan jude? Polisdotter? Hade det varit en vanlig Svensson så hade det varit nedlagt för längesedan.
Citera
2019-03-01, 11:21
Medlem
Vem är gm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här