2019-03-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag köpte Filter förra året när nyheten om Skandiamannen kom. Och sedan köpte jag boken ”Den osannolika mördaren” och läste ut den under två kvällar.

Igår kollade jag in senaste Filter i butiken men såg inget om ämnet, men jag kanske missade detta. Är det en längre artikel om detta i senaste Filter?

Jag vet faktiskt inte, har avslutat min prenumeration. Nån annan här vet säkert.
Citera
2019-03-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har tänkt i samma banor den senaste tiden. Och Tomas P verkar onekligen ovanligt munter.
Krister Petersson intervjuades av Aftonbladet i maj med anledning av Filters artikel. Man ska kanske inte ska haka upp sig alltför mycket på ordalydelsen, men lite anmärkningsvärt tycker jag att det är. Döm själva.

”Skandiamannen” dog 2000. Det är oklart hur polis och åklagare kommer agera om de finner att Filters uppgifter stämmer.

– Det är en bra fråga. Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret. På något sätt kommer vi lösa det men vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir, om vi kan åtala någon eller gör det på ett annat sätt, säger Krister Petersson.

Varför "vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir" istället för t ex "vi får i så fall ta ställning till vilken väg det blir?

Samtidigt sa Krister Petersson häromdan på en direkt fråga från Kvartoft att det inte är omöjligt att det bli ett åtal redan inom nåt år. Om SE är huvudspåret skulle han väl kanske inte uttrycka sig så, om det inte är fråga om en konspiration med SE som hitman och andra fortfarande finns i livet. En variant som jag själv utesluter då den är så extremt osannolik.
Skulle KP prata om eventuellt åtal om man är på väg att knyta ihop säcken med SE som gärningsman?
Bra uppmärksammat.
Jag tycker inte heller att dessa formuleringar rimmar särskilt väl med Skandiamannen-spåret.

Boboslacke skrev:

”PU är alltså tvugna att i detalj utreda det som påstås för att utesluta rimliga tvivel/alternativa GM i ett åtal fast de vill utreda något annat”.

Jag tror och hoppas att det ligger till på det sättet.
Citera
2019-03-01, 20:24
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har tänkt i samma banor den senaste tiden. Och Tomas P verkar onekligen ovanligt munter.
Krister Petersson intervjuades av Aftonbladet i maj med anledning av Filters artikel. Man ska kanske inte ska haka upp sig alltför mycket på ordalydelsen, men lite anmärkningsvärt tycker jag att det är. Döm själva.

”Skandiamannen” dog 2000. Det är oklart hur polis och åklagare kommer agera om de finner att Filters uppgifter stämmer.

– Det är en bra fråga. Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret. På något sätt kommer vi lösa det men vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir, om vi kan åtala någon eller gör det på ett annat sätt, säger Krister Petersson.

Varför "vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir" istället för t ex "vi får i så fall ta ställning till vilken väg det blir?

Samtidigt sa Krister Petersson häromdan på en direkt fråga från Kvartoft att det inte är omöjligt att det bli ett åtal redan inom nåt år. Om SE är huvudspåret skulle han väl kanske inte uttrycka sig så, om det inte är fråga om en konspiration med SE som hitman och andra fortfarande finns i livet. En variant som jag själv utesluter då den är så extremt osannolik.
Skulle KP prata om eventuellt åtal om man är på väg att knyta ihop säcken med SE som gärningsman?
Angående KPs anförande vad gäller förtal kontra sanning/offentlighet så har jag en gnagande magkänsla efter flera års studier av detta brott som bäst sammanfattas med ett citat:

Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.
Arthur Conan Doyle
Citera
2019-03-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Angående KPs anförande vad gäller förtal kontra sanning/offentlighet så har jag en gnagande magkänsla efter flera års studier av detta brott som bäst sammanfattas med ett citat:

Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.
Arthur Conan Doyle

I like this line better - especially when it relates to having questioned the current whereabouts the S&W I have spoken about.

"the lady doth protest too much"
Shakespeare

It fits perfectly!
Citera
2019-03-01, 20:59
Medlem
Vem eller vilka "planterade" PKK-spåret?
Var det SÄPO, Holmer ,regeringen ,Ebbe C, svensk eller utländsk underrättelsetjänst ?

PKK-spåret
■ Att den kurdiska gerillan PKK skulle ha *låtit mörda Palme var ett av den första *spaningsledaren Hans Holmérs huvudspår. PKK misstänktes ha mördat minst två avhoppare i Sverige och hade därför terroristklassats. Mordet skulle enligt teorin ha *varit en reaktion mot detta, samt att rege*ringen förbjudit export av en militär robot till Iran. Bokförläggare Ebbe Carlsson fick ett rekommendationsbrev av dåvarande justitieministern, som tvingades avgå, för sina privat*spaningar mot PKK, vilket ledde till skandal.

GW:s kommentar: Det där med kurdspåret tycker jag till och med är långsökt. Av någon anledning blev *utredarna pådyvlade det av Säpo.

"Säpo-spåret
■ Uppgifter, bland annat från CIA och avhoppade *KGB-agenter, kom i om*gångar till svenska Säpo och militära underrättelsetjänsten om att Palme skulle vara en agent för Sovjetunionen. Professorn i underrättelseanalys, Wilhelm Agrell, hävdar att den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten fick specifika uppgifter hösten 1985, bara ett halvår före mordet.

Agrell tror att mordet har varit ”i fosterlandets tjänst”.

Ett 20-tal av varandra *oberoende uppgifter om *personer med walkie-talkies vid den aktuella tiden kring mordplatsen har lämnats till polisen.

GW:s kommentar: Tolv timmar innan *mordet visste flera inom Säpo att paret *Palme skulle på bio. Man borde utreda hur vitt spridd den kännedomen var. Statistiskt brukar *ledare som Olof Palme *mördas av *politiska skäl. ’Säpo-*spåret’ har Säpo fått *utreda själva, vid *sidan av ordinarie Palme*utredning och ingen *utomstående har fått *tillgång till utredningsmaterialet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod?fbclid=IwAR3NWpnnCySAd57ubUGIKQNH-g5jwIYcO-RGssUBX8dPMSTlxHvsbUpkc Bc
Citera
2019-03-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag tar det som ett sarkastiskt inlägg mot mig.

Det finns en anledning till att vissa lägger ner så mycket tid och skriver böcker. Svaret är enkelt. Pengar.

Ja inte fan är han 180 cm plus i alla fall, det kan jag lägga min hand på bibeln.

Jag kan förklara lite tydligare hur jag tänkte: det är komiskt att vissa människor lägger ner enorma resurser - tusentals timmar talar en del om - på att utreda mordet, när du efter att ha ägnat fem minuter åt att lyssna på felaktiga uppgifter idiotförklarar dem. För mig är det stor humor, och säger mycket om dig.

Det är dessutom chockerande att läsa att det fortfarande finns folk som förväntar sig att få betalt för nedlagt arbete. Pengar? Sådana svin.

Jag är fortfarande nyfiken på hur lång du gissar att SE var.
Citera
2019-03-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Fast det är inte SEs längd som är problemet, problemet är att han inte befinner sig på mordplatsen strax innan mordet sker.
Det finns dock en person som var det, bevisligen. Frågan är vilka vittnesuppgifter pu sitter på som inte offentliggjorts i FU .

Vad är det för person du pratar om, Anti A? Jag kan inte påminna mig om någon annan som förekommit i det sammanhanget. Eller syftar du på Anders B?

Hur kan du veta att SE inte fanns på mordplatsen i mordögonblicket, eller mycket nära strax före?
Citera
2019-03-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.expressen.se/nyheter/palmeutredaren-finns-spar-vi-bedomer-som-intressanta-/
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att PU nogsamt, konsekvent och med vilja undvikit allt jobbigt som kan leda till att mordet löses. Om det beror på order, inkompetens eller ointresse är svårt att veta. Eller om det är en kombination. Vi har idag en statschef som öppet deklarerar att Christer Pettersson är skyldig. Det är kanske på högsta nivå problemen finns.

Jo? Det är väl snarare definitionen på konspiration?

För min del får man tro på vilka fantasier som helst, ju tokigare desto mer komiskt.
Citera
2019-03-01, 23:23
Medlem
Är detta verkligen Skandiamannen som har fotograferats ca 15-25 minuter efter mordet?
http://lennartremstam.blogspot.com/2018/06/stig-engstrom.html

Finns även bland dessa foton: http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Jag tycker mannen på bilden ser aningen för rund ut om magen. Men om det verkligen är han känns det ganska orimligt att han att inte skulle bli igenkänd om han var gärningsmannen.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-03-01 kl. 23:25.
Citera
2019-03-01, 23:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Varför binda allt till de sista 24h och mordplatsen? Är det inte värt att kolla upp indicier kring planering, anstiftning och senare mörkläggning? Att SÄPO och Mossad är bästa polare är väl ändå också allmänt vetande vid det här laget?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/sapo-och-mossad_GQ111044

Och jag riktar inte bara in mig på israelerna. Mina andra favoritspår är även Bofors och om det nu kan vara så att mordet har en anknytning till Geijer-affären. Vad tror du själv? Stay Behind? Mycket möjligt. Fast då kan faktiskt Mossad ha varit inblandade, för de hade bra samröre med NATO och dess Gladio-nätverk.

Varför så mån om att avfärda Mossad? Jag avfärdar varken Ustasja, norrmalmssnutarna, militären, "partiet", kurderna, Stay Behind, Sydafrika eller RAF. Varför ska man då avfärda Mossad?

Man måste börja vid brottsplatsen och sedan arbeta sig bakåt. Sista dygnet är extra intressant då SÄPOs övervaknings-PM indikerar att Olof Palme var övervakad under sina sista 30 timmar i livet. Jag skrev OPs sista dygn i livet vilket kan vara både singular och plural.
Senast redigerad av mvagrippa 2019-03-01 kl. 23:40.
Citera
2019-03-01, 23:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
hade missat Holgers memoarer:
https://www.expressen.se/nyheter/300-poliser-beordrades-till-kritiserade-palme-sparet/

Typiskt att journalisten hakar upp sig på väskberättelsen istället för att granska Holger Romanders insatser i samband med MOP.
Citera
2019-03-01, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Man måste börja vid brottsplatsen och sedan arbeta sig bakåt. Sista dygnet är extra intressant då SÄPOs övervaknings-PM indikerar att Olof Palme var övervakad under sina sista 30 timmar i livet. Jag skrev OPs sista dygn i livet vilket kan vara både singular och plural.

Ja du. När du hävdar att Kaddafi troligen låg bakom Lockerbiekraschen så känns det för mig ungefär som att diskutera med folk som fortfarande tror att CP sköt OP. Men det är bara lilla jag det.

Du vet även att Palme mordhotades utav Ustasja flera gånger åren strax innan mordet va? Det kanske kan vara något att gräva i vetja? Ustasja var det första utpekandet Lisbet gjorde för polisen redan på mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in