Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Att Olof Palme kunde tänka sig bli FNs flyktingkommissarie och Benjamin Netanyahu var Israels FN-ambassadör är bland de tunnare motiven jag hört nämnas. Kopplingar till Sydafrika gör knappast att Israel skulle ta det oerhört riskabla steget att mörda en västlig , demokratiskt vald regeringschef. Inte heller stöd till OPs stöd till PLO skulle få Israelerna att ta detta steg.
Dessutom finns det starka indikationer som talar mot detta. I fredsprocessen mellan israeler och palestinier spelade Sten Andersson en mycket framträdande roll och jobbade nära de Israeliska ledarna. Knappast troligt att han skulle jobbat så intimt med dessa om den minsta indikation fanns på Tel Avivs inblandning i MOP.
Namibia var 2011
den fjärde största producenten av uran. Uran fanns att tillgå och utvinna både 1986 och tidigare.
För Israels kärnvapenprogram är det en strategisk vara så samarbetet mellan Israel och Sydafrika för att säkerställa tillgång var av strategiskt intresse för Israel och väl känt.
I FN togs Namibiafrågan upp efter MOP den 20 september 1986
United Nations Question of Namibia och läsningen av dokumentet väcker frågan om vilken inställning Israels nuvarande premiärminister Benjamin Netanyahu hade i frågan då han ju var Israels FN-ambassadör vid tillfället.
Försvarade Benjamin Netanyahu Sydafrikas olagliga ockupation av Namibia för att säkerställa Israels behov av uran för sitt kärnvapenprogram, eller fördömde han Sydafrikas ockupation av Namibia?
Intill jag får hans inställning klarlagd så tycker jag inte att argumentet är tunt för att Benjamin Netanyahu hellre sympatiserar med en rasistisk regim misstänkt i MOP än försvarar mänskliga rättigheter och Namibias självständighet.
Olof Palmes arbete tillsammans med Berndt Carlsson för att få ett slut på Sydafrikas ockupation av Namibia är också väl känt och båda mördades.
Bernt Carlsson ombord på Pan Am Flight 103 över Lockerbie 21 december 1988 på väg till New York för att underteckna avtalet om Namibias självständighet.
Om sedan Israel bidragit med underrättelser till attentatsmännen eller undanhållit sådana till Svensk polis vet jag inte men Mossad hade direktlinje till Olof Frånstedt på Säkerhetspolisen enligt honom själv och Säpo figurerar ju också som misstänkt i MOP i en del teorier.