2019-03-01, 08:04
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet om det finns någon website eller liknade där man samlat ihop all video intervjuer som gjordes vid mordplatsen samma kväll/natt som Palme mördades ?

Inte vad jag känner till. Men jag funderade på att man borde göra det nyligen. Även att försöka skrapa fram ALLA fotografier man kan hitta från mordplatsen tagna den natten.
Citera
2019-03-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ja det är spännande tankar att det finns klara indicier mot någon i det hemligstämplade materialet. KP uttryckte tidigt att han har en klar åsikt om vem som är GM. Men att de ändå jobbar förutsättningslöst.

Ser man till det öppna materialet så hittar åtminstone jag inte någon person som är så given att man kan ha en klar uppfattning, snarare en gissning. KP uttalandet kom även innan provskjutning av Stigs grannes vapen. Så det bör ej grunda sig på det.

Visst är det så att när KP tillträdde så gjorde man en förnyad teknisk analys som några av oss tjatat om i åratal. Sannolikt har denna gett referensramar kring förlopp och vapen samt vittnesuppgifter som bortsetts från när man enbart letade ensam GM. De pålästa förstår då ganska lätt att det enda det kan röra sig om är iakttagelser kring förföljare och de civilia och ev uniformerade poliser/inkl ev säkerhetspoliser som det råder stora oklarheter kring. Det vi ser av detta är t ex förfrågningarna tll Must kring DF:s påståenden om aktiviteter och grupper. Grupper som i sin tur ligger bakom t ex försöken att dra igång skrönandet kring SE men också sedan länge det som grupperingar i kärnan av föreningen Ögat (inkl DF) spridit uppenbara fantasier kring. DE i sig är intressanta av andra skäl. Några av den verkar aktiva i underrättelsevärlden fortfarande där de till presskontakter sprider desinformation kring ubåtar mm. En Mustanställd fick väl sparken för det

Vad vi ser är alltså att KP har en situation med ett trots alla åren gott utredningsläge och uppgifter som sannolikt även om de inte räcker för åtal nog skulle få Svenska folket att förstå vad som skett.

Det skulle kanske kunna innehålla så allvarliga uppgifter som att personer inblandade i mordet under lång tid varit en del av själva utredningen.

KP anser att om han fick de resurser han behöver ( teknisk spaning och kvalificerade utredare mm) kan leda fram till ett åtal men det han nekas detta av den överordnade organisationen.
Citera
2019-03-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Visst är det så att när KP tillträdde så gjorde man en förnyad teknisk analys som några av oss tjatat om i åratal. Sannolikt har denna gett referensramar kring förlopp och vapen samt vittnesuppgifter som bortsetts från när man enbart letade ensam GM. De pålästa förstår då ganska lätt att det enda det kan röra sig om är iakttagelser kring förföljare och de civilia och ev uniformerade poliser/inkl ev säkerhetspoliser som det råder stora oklarheter kring. Det vi ser av detta är t ex förfrågningarna tll Must kring DF:s påståenden om aktiviteter och grupper. Grupper som i sin tur ligger bakom t ex försöken att dra igång skrönandet kring SE men också sedan länge det som grupperingar i kärnan av föreningen Ögat (inkl DF) spridit uppenbara fantasier kring. DE i sig är intressanta av andra skäl. Några av den verkar aktiva i underrättelsevärlden fortfarande där de till presskontakter sprider desinformation kring ubåtar mm. En Mustanställd fick väl sparken för det

Vad vi ser är alltså att KP har en situation med ett trots alla åren gott utredningsläge och uppgifter som sannolikt även om de inte räcker för åtal nog skulle få Svenska folket att förstå vad som skett.

Det skulle kanske kunna innehålla så allvarliga uppgifter som att personer inblandade i mordet under lång tid varit en del av själva utredningen.

KP anser att om han fick de resurser han behöver ( teknisk spaning och kvalificerade utredare mm) kan leda fram till ett åtal men det han nekas detta av den överordnade organisationen.
Det blir inte enklare att förstå, att de med de knappa resurser de har till sitt förfogande avsätter tid att korsförhöra fjällstugeägare Tyresö-Hans och hans fru.
Det pekar tyvärr mot att man faktiskt jobbar på för att kunna presentera en historia där SE ska målas ut som förövare.
TP tycks också vara den som har bäst inblick i arbetet, och han verkar oroväckande segerviss.

Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på Palmegruppens ärliga intentioner, för det är knappast troligt att alla är helt bakom flötet.
Citera
2019-03-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Inte vad jag känner till. Men jag funderade på att man borde göra det nyligen. Även att försöka skrapa fram ALLA fotografier man kan hitta från mordplatsen tagna den natten.
Fotografier från brottsplatsen i kronologisk ordning, med första bilden som togs den kvällen.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Fotografier från Sabbatsbersgs-sjukhus mordnatten.
http://www.itdemokrati.nu/page61.html
Senast redigerad av sovvandring 2019-03-01 kl. 09:34.
Citera
2019-03-01, 09:50
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Fotografier från brottsplatsen i kronologisk ordning, med första bilden som togs den kvällen.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Fotografier från Sabbatsbersgs-sjukhus mordnatten.
http://www.itdemokrati.nu/page61.html

Ja det är en bra samling men det finns fler.
Citera
2019-03-01, 10:56
Medlem
mvagrippas avatar
Intressant uttalande från Michel Libert som var medlem i WNP, hörd om Brabantmorden, förekommer i flertalet intervjuer och kommissioner gällande Stay Behind i framförallt Belgien.

https://m.youtube.com/watch?v=GGHXjO8wHsA&feature=youtu.be&t=1h56m51s

Han sätter nästan ett likhetstecken mellan WACL och Stay Behind under tidigt 80-tal. Mellan WNP och dess anknutna organisationer som Front Jeunesse med flera finns det en nästan identiskt struktur och ett parallellt "liv" med Wehrsportsgruppe Hoffman(Oktoberfest-attentatet). Båda dessa påminner avsevärt i struktur, i "verksamhet", i förhållande till staten, med Klara-Lidingö FBU och parallellföreningen Nordiska Krigs- och FN-veteranförbundet. Det senare kom att uppgå i WACL.

Klara-Lidingö FBU har pekats ut för att mellan varven övervakat Olof Palme och en del andra sossar. SÄPOs ovilja att undersöka och fastställa olovlig kårverksamhet hos ”Wehrsportgrupp EK” är i sig talande. Istället anställs ledaren Åke J Eek som kommissarie på RPS hösten 1986. Vittnar om en särställning inom våra hemliga tjänster och dess uppbackare.
Citera
2019-03-01, 11:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Israelerna hade motiv. Kan de ta en Bernadotte så kan de lika gärna ta vår statsminister. Så pass kyliga är de emellanåt. Sen tycker jag du ska vara glad att du inte upplevde allt annat OT här i tråden igår som mod sedermera raderat. Jag blev själv varnad på kuppen

Motiv hade många att klippa Olof Palme , när det påtalas görs det nästan alltid i form av personens egna favoritteori. Hans Holmer och Hans Ölvebro begagnade samma metod och deras PU körde i diket och misslyckades med att finna GM. Det gäller att utgå från mordplatsen och OPs sista dygn i livet och där finns inte det ringaste som pekar mot Mossad.
Citera
2019-03-01, 11:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du går tillbaka i tråden så ser du att det är svar på andra inlägg som gör kopplingar till MOP.
Dina associationer säger mer om dig än mitt inlägg och är OT. Jag vill inte utveckla ditt OT-inlägg vidare.

1986 var Netanyahu Israels FN-ambassadör och Olof Palme sades vara vikt för en hög post inom FN samtidigt. Dessutom hade Israel mer än goda kontakter med Sydafrika som är misstänkt i MOP och där underhandlingar i Namibiafrågan pågick. Sammantaget så kan Israel och även Netanyahu i periferin varit delaktig/underkunnig i MOP.

Att Olof Palme kunde tänka sig bli FNs flyktingkommissarie och Benjamin Netanyahu var Israels FN-ambassadör är bland de tunnare motiven jag hört nämnas. Kopplingar till Sydafrika gör knappast att Israel skulle ta det oerhört riskabla steget att mörda en västlig , demokratiskt vald regeringschef. Inte heller stöd till OPs stöd till PLO skulle få Israelerna att ta detta steg.

Dessutom finns det starka indikationer som talar mot detta. I fredsprocessen mellan israeler och palestinier spelade Sten Andersson en mycket framträdande roll och jobbade nära de Israeliska ledarna. Knappast troligt att han skulle jobbat så intimt med dessa om den minsta indikation fanns på Tel Avivs inblandning i MOP.
Citera
2019-03-01, 11:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag tar det som ett sarkastiskt inlägg mot mig.

Det finns en anledning till att vissa lägger ner så mycket tid och skriver böcker. Svaret är enkelt. Pengar.

Ja inte fan är han 180 cm plus i alla fall, det kan jag lägga min hand på bibeln.

SE ska enligt uppgift vara 182 cm...
Källa: s. 86 Den osannolike mördaren
Citera
2019-03-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Olof Palme kunde tänka sig bli FNs flyktingkommissarie och Benjamin Netanyahu var Israels FN-ambassadör är bland de tunnare motiven jag hört nämnas. Kopplingar till Sydafrika gör knappast att Israel skulle ta det oerhört riskabla steget att mörda en västlig , demokratiskt vald regeringschef. Inte heller stöd till OPs stöd till PLO skulle få Israelerna att ta detta steg.

Dessutom finns det starka indikationer som talar mot detta. I fredsprocessen mellan israeler och palestinier spelade Sten Andersson en mycket framträdande roll och jobbade nära de Israeliska ledarna. Knappast troligt att han skulle jobbat så intimt med dessa om den minsta indikation fanns på Tel Avivs inblandning i MOP.

Namibia var 2011 den fjärde största producenten av uran. Uran fanns att tillgå och utvinna både 1986 och tidigare.

För Israels kärnvapenprogram är det en strategisk vara så samarbetet mellan Israel och Sydafrika för att säkerställa tillgång var av strategiskt intresse för Israel och väl känt.

I FN togs Namibiafrågan upp efter MOP den 20 september 1986 United Nations Question of Namibia och läsningen av dokumentet väcker frågan om vilken inställning Israels nuvarande premiärminister Benjamin Netanyahu hade i frågan då han ju var Israels FN-ambassadör vid tillfället.

Försvarade Benjamin Netanyahu Sydafrikas olagliga ockupation av Namibia för att säkerställa Israels behov av uran för sitt kärnvapenprogram, eller fördömde han Sydafrikas ockupation av Namibia?

Intill jag får hans inställning klarlagd så tycker jag inte att argumentet är tunt för att Benjamin Netanyahu hellre sympatiserar med en rasistisk regim misstänkt i MOP än försvarar mänskliga rättigheter och Namibias självständighet.

Olof Palmes arbete tillsammans med Berndt Carlsson för att få ett slut på Sydafrikas ockupation av Namibia är också väl känt och båda mördades.

Bernt Carlsson ombord på Pan Am Flight 103 över Lockerbie 21 december 1988 på väg till New York för att underteckna avtalet om Namibias självständighet.

Om sedan Israel bidragit med underrättelser till attentatsmännen eller undanhållit sådana till Svensk polis vet jag inte men Mossad hade direktlinje till Olof Frånstedt på Säkerhetspolisen enligt honom själv och Säpo figurerar ju också som misstänkt i MOP i en del teorier.
Senast redigerad av Utredaren 2019-03-01 kl. 12:10.
Citera
2019-03-01, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Motiv hade många att klippa Olof Palme , när det påtalas görs det nästan alltid i form av personens egna favoritteori. Hans Holmer och Hans Ölvebro begagnade samma metod och deras PU körde i diket och misslyckades med att finna GM. Det gäller att utgå från mordplatsen och OPs sista dygn i livet och där finns inte det ringaste som pekar mot Mossad.

Varför binda allt till de sista 24h och mordplatsen? Är det inte värt att kolla upp indicier kring planering, anstiftning och senare mörkläggning? Att SÄPO och Mossad är bästa polare är väl ändå också allmänt vetande vid det här laget?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/sapo-och-mossad_GQ111044

Och jag riktar inte bara in mig på israelerna. Mina andra favoritspår är även Bofors och om det nu kan vara så att mordet har en anknytning till Geijer-affären. Vad tror du själv? Stay Behind? Mycket möjligt. Fast då kan faktiskt Mossad ha varit inblandade, för de hade bra samröre med NATO och dess Gladio-nätverk.

Varför så mån om att avfärda Mossad? Jag avfärdar varken Ustasja, norrmalmssnutarna, militären, "partiet", kurderna, Stay Behind, Sydafrika eller RAF. Varför ska man då avfärda Mossad?
Citera
2019-03-01, 12:30
Medlem
styrlunds avatar
Pratat om att en främmande makt skulle ha ett politiskt motiv för att döda OP känns fel.
Om de inte uppskattade hans politisk gärning hade de kunnat förstöra den på andra sätt.
Jag betvivlar inte att det ligger politiska motiv bakom. Men man ska nog titta inom Sverige.
Med det sagt, bör man fundera om politiska motståndare inom landet tjänade på att OP försvann.
Han blev i det närmaste en politisk martyr som S använde flitigt i valet efter.
Och kanske är där man måste börja nysta för att förstå vilka krafter som låg bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in