Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Namibia var 2011
den fjärde största producenten av uran. Uran fanns att tillgå och utvinna både 1986 och tidigare.
För Israels kärnvapenprogram är det en strategisk vara så samarbetet mellan Israel och Sydafrika för att säkerställa tillgång var av strategiskt intresse för Israel och väl känt.
I FN togs Namibiafrågan upp efter MOP den 20 september 1986
United Nations Question of Namibia och läsningen av dokumentet väcker frågan om vilken inställning Israels nuvarande premiärminister Benjamin Netanyahu hade i frågan då han ju var Israels FN-ambassadör vid tillfället.
Försvarade Benjamin Netanyahu Sydafrikas olagliga ockupation av Namibia för att säkerställa Israels behov av uran för sitt kärnvapenprogram, eller fördömde han Sydafrikas ockupation av Namibia?
Intill jag får hans inställning klarlagd så tycker jag inte att argumentet är tunt för att Benjamin Netanyahu hellre sympatiserar med en rasistisk regim misstänkt i MOP än försvarar mänskliga rättigheter och Namibias självständighet.
Olof Palmes arbete tillsammans med Berndt Carlsson för att få ett slut på Sydafrikas ockupation av Namibia är också väl känt och båda mördades.
Bernt Carlsson ombord på Pan Am Flight 103 över Lockerbie 21 december 1988 på väg till New York för att underteckna avtalet om Namibias självständighet.
Om sedan Israel bidragit med underrättelser till attentatsmännen eller undanhållit sådana till Svensk polis vet jag inte men Mossad hade direktlinje till Olof Frånstedt på Säkerhetspolisen enligt honom själv och Säpo figurerar ju också som misstänkt i MOP i en del teorier.
Olof Frånstedt hade slutat på SÄPO redan 1978, inte mindre än åtta år före MOP.
Att Lockerbie sprängdes på grund av
Bernt Carlsson är ett antagande som aldrig bevisats . Knappast troligt då det mesta tyder på att
Muammar Khaddaffi låg bakom dådet.
Att
Benjamin Nethanyahu skulle ta ett så drastiskt steg att mörda en västerländsk demokratisk ledare för Namibiskt uran är föga troligt. Inte ens Israels värsta kritiker kan förneka att israeliska regeringar alltid är beredda att göra det yttersta för att skydda den egna befolkningen. Landet har också en fri press och en opposition som inte skulle tveka att brännmärka en så oerhörd handling som MOP skulle innebära.
Istället för att leta olika teorier bör man titta på vilka organisationer som varit verksamma i Sverige vid tiden för MOP. Jag har inte sett några uppgifter om att Mossads agenter varit verksamma runt OP 85-86, inte heller i Sverige.
Det samma kan inte sägas om Irak som hade mördargrupper verksamma i Sverige bara månader före MOP .
Majid Husseins avlivande är ett exempel men det fanns flera. Dessutom påverkade
Saddam Husseins agenter svenska myndighetspersoner, bl a de från MOP välkända
KG Svensson och
Inge Reneborg . Det är också ett faktum att Saddam inte var nöjda med svensk vapensmuggling till Iran, som Irak låg i Krig med.
Även Iranierna var vid denna tid verksamma med hemliga agenter i Sverige som hade avlivningar av meningsmotståndare på menyn. Båda dessa diktaturer visade ett kompakt förakt för sin egen befolkning och behövde inte frukta någon intern kritik vid medverkan i MOP. Samtidigt har jag svårt att se vad något land hade att vinna OPs frånfälle.
Därför tror jag på en inhemsk lösning och att jakten måste börja bland de grupper som illegalt övervakade OP innan MOP . Dvs SÄPO-gruppen som
Sten Andersson pratar om och Wehrsportgruppe Eek alias Klara Lidingö FBU .