2019-03-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det blir inte enklare att förstå, att de med de knappa resurser de har till sitt förfogande avsätter tid att korsförhöra fjällstugeägare Tyresö-Hans och hans fru.
Det pekar tyvärr mot att man faktiskt jobbar på för att kunna presentera en historia där SE ska målas ut som förövare.
TP tycks också vara den som har bäst inblick i arbetet, och han verkar oroväckande segerviss.

Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på Palmegruppens ärliga intentioner, för det är knappast troligt att alla är helt bakom flötet.

Nej det är inte något de kommit fram till i PU utan det är sådant de tvingas göra på grund att att de skyldiga driver det via sin medieprofil efter att de bett om hjälp att identifiera WT-män. Om de misstänkta kommer med avledande påståenden måste de tyvärr agera så. Jämför stora andra fall som när det gällde Raketmadsen. PU är alltså tvugna att i detalj utreda det som påstås för att utesluta rimliga tvivel/alternativa GM i ett åtal fast de vill utreda något annat.

TP har absolut noll insikt men hans källor skulle nog vilja ha det.
Citera
2019-03-01, 13:11
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Fotografier från brottsplatsen i kronologisk ordning, med första bilden som togs den kvällen.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

När man tittar på dessa bilder så tåls det att upprepas att Delsborns lugg, smala ansikte och något spetsiga haka, speciellt vid mörka förhållanden ser hyfsat lika ut som Christer Petterssons. I chocktillståndet som Lisbeth gått in i så kan hennes hjärna ha spelat henne ett spratt och blandat ihop Delsborn med GM, även om GM bar mössa. Men i Lisbeths hjärna kan CP vid konfrontationen ha påmint henne om en person på plats som hon sedan gjort till GM. Detta oavsett alkoholisttipset. För Delsborn var ju på plats redan innan Lisbeth åkt iväg. Detta borde stärka sannolikheten att GM var långsmal. Både Delsborn och CP är också något lika en av Palmes livvakter, Hahne. Allt detta stärker också misstanken för en konspiration där alla möjliga grepp använts för att förvilla allt inom utredningen. Hela den här soppan har kokats ihop mycket omsorgsfullt, och det direkt från första början.

Ett annat lustigt sammanträffande är ju reklamskylten med Cloetta Center. Reklamen säger "CENTER PARTI TILL SALU". Med tanke på Centerpartiets flipp-floppande från S till M de senaste dryga 30 åren så är det svårt att se reklamen som endast en slump.

Eftersom Olof och Lisbeth genade över Sveavägen, varför genade man inte över tillbaka från Sari i riktning Gamla Stan? Ville de inte gena över en gång till så hade de kunnat gå över övergångsstället som låg mitt emot skyltfönstret. Ett övergångsställe ligger också direkt till höger om Dekorimakunten men Olof och Lisbeth svängde aldrig av till höger innan husknuten utan gick rakt fram. När Lisbeth var klar med sitt tittande så fanns det ju ingen anledning längre att vara kvar på den sidan. Varför stannade man ändå kvar på den sidan?
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-03-01 kl. 13:23.
Citera
2019-03-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Motiv hade många att klippa Olof Palme , när det påtalas görs det nästan alltid i form av personens egna favoritteori. Hans Holmer och Hans Ölvebro begagnade samma metod och deras PU körde i diket och misslyckades med att finna GM. Det gäller att utgå från mordplatsen och OPs sista dygn i livet och där finns inte det ringaste som pekar mot Mossad.

Why would you limit it to the last 24 hrs? what if it was the last 48 or 72?
"Det gäller att utgå från mordplatsen och OPs sista dygn i livet"
Citera
2019-03-01, 15:39
Medlem
Citat:
Intressant uttalande från Michel Libert som var medlem i WNP, hörd om Brabantmorden, förekommer i flertalet intervjuer och kommissioner gällande Stay Behind i framförallt Belgien.

https://m.youtube.com/watch?v=GGHXjO8wHsA&feature=youtu.be&t=1h56m51s

Han sätter nästan ett likhetstecken mellan WACL och Stay Behind under tidigt 80-tal. Mellan WNP och dess anknutna organisationer som Front Jeunesse med flera finns det en nästan identiskt struktur och ett parallellt "liv" med Wehrsportsgruppe Hoffman(Oktoberfest-attentatet). Båda dessa påminner avsevärt i struktur, i "verksamhet", i förhållande till staten, med Klara-Lidingö FBU och parallellföreningen Nordiska Krigs- och FN-veteranförbundet. Det senare kom att uppgå i WACL.

Klara-Lidingö FBU har pekats ut för att mellan varven övervakat Olof Palme och en del andra sossar. SÄPOs ovilja att undersöka och fastställa olovlig kårverksamhet hos ”Wehrsportgrupp EK” är i sig talande. Istället anställs ledaren Åke J Eek som kommissarie på RPS hösten 1986. Vittnar om en särställning inom våra hemliga tjänster och dess uppbackare.
Här finns flera intressanta anknytningar till mitt senaste inlägg om WACL-nästet
på Wallingatan 34 (#110053)
Citera
2019-03-01, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Pratat om att en främmande makt skulle ha ett politiskt motiv för att döda OP känns fel.
Om de inte uppskattade hans politisk gärning hade de kunnat förstöra den på andra sätt.
Jag betvivlar inte att det ligger politiska motiv bakom. Men man ska nog titta inom Sverige.
Med det sagt, bör man fundera om politiska motståndare inom landet tjänade på att OP försvann.
Han blev i det närmaste en politisk martyr som S använde flitigt i valet efter.
Och kanske är där man måste börja nysta för att förstå vilka krafter som låg bakom.

Cui bono? Det är det man alltid bör utgå ifrån när det handlar om politiska mord. I synnerhet på en sådan höjdare som Palme.
Citera
2019-03-01, 17:41
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Jodå. Mot människor jag känner personligen. Jag kände inte Palme personligen. Jag var inte ens född än när han fick kröka rygg på Sveavägen för 33 år sedan. Måste man hata politiker bara för att man inte håller med dem? I så fall skulle jag hata typ 99,99% utav alla människor i världen som kallar sig själva för politiker, vare sig de står åt höger eller vänster. Isåfall skulle jag hata Trump lika mycket som jag skulle hata Trudeau. Det har jag inte tid med.

Visst fan kan jag känna äkta besinningslöst hat. Den person i mitt liv jag gör det mest emot är min far. Jag HATAR min far. Och ja, jag skulle nog avsky Palme ifall jag känt honom personligen. Jag kan ju låta detta inlägg av mig själv ifrån en annan tråd förtydliga för dig:

Så jag gör inga ursäkter för Palme. Jag vet vad han höll på med. Det har jag koll på. Men jag gör inga ursäkter för idioten/idioterna som mördade honom heller. Nu är han ju en ofelbar martyr som dog för alla våra synders skull eller vad fan SVT nu vill tuta i oss. Nu är ju hans eftermäle vit som en fredsduvas. Kontraproduktiva nassefån! Jag hade hellre velat sett honom bakom lås och bom än mördad på öppen gata. Martyrdöden och den smickrande personlighetskulten kring honom som uppstod genom mordet var det sista han förtjänade. Genom mordet slapp han betala notan som karman var på väg ikapp honom med. Om nu inte motivet var Palmes mörkläggning utav och eventuella inblandning i bordellhärvan och de liv han förstört i processen.

Så nej. Något vidare fan utav Palme är jag inte. Men det innebär inte att två fel gör ett rätt. Hade Adelson blivit skjuten istället hade jag känt ungefär likadant. Samma skrot och korn när det väl kommer till kritan och man bortser från teater-retoriken.
Fetmarkerade och underströk en av dina meningar. Tycker jag belyser något som fler människor borde komma till insikt om.
Citera
2019-03-01, 17:44
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
SE ska enligt uppgift vara 182 cm...
Källa: s. 86 Den osannolike mördaren
Fast det är inte SEs längd som är problemet, problemet är att han inte befinner sig på mordplatsen strax innan mordet sker.
Det finns dock en person som var det, bevisligen. Frågan är vilka vittnesuppgifter pu sitter på som inte offentliggjorts i FU .
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2019-03-01 kl. 17:46.
Citera
2019-03-01, 17:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Namibia var 2011 den fjärde största producenten av uran. Uran fanns att tillgå och utvinna både 1986 och tidigare.

För Israels kärnvapenprogram är det en strategisk vara så samarbetet mellan Israel och Sydafrika för att säkerställa tillgång var av strategiskt intresse för Israel och väl känt.

I FN togs Namibiafrågan upp efter MOP den 20 september 1986 United Nations Question of Namibia och läsningen av dokumentet väcker frågan om vilken inställning Israels nuvarande premiärminister Benjamin Netanyahu hade i frågan då han ju var Israels FN-ambassadör vid tillfället.

Försvarade Benjamin Netanyahu Sydafrikas olagliga ockupation av Namibia för att säkerställa Israels behov av uran för sitt kärnvapenprogram, eller fördömde han Sydafrikas ockupation av Namibia?

Intill jag får hans inställning klarlagd så tycker jag inte att argumentet är tunt för att Benjamin Netanyahu hellre sympatiserar med en rasistisk regim misstänkt i MOP än försvarar mänskliga rättigheter och Namibias självständighet.

Olof Palmes arbete tillsammans med Berndt Carlsson för att få ett slut på Sydafrikas ockupation av Namibia är också väl känt och båda mördades.

Bernt Carlsson ombord på Pan Am Flight 103 över Lockerbie 21 december 1988 på väg till New York för att underteckna avtalet om Namibias självständighet.

Om sedan Israel bidragit med underrättelser till attentatsmännen eller undanhållit sådana till Svensk polis vet jag inte men Mossad hade direktlinje till Olof Frånstedt på Säkerhetspolisen enligt honom själv och Säpo figurerar ju också som misstänkt i MOP i en del teorier.

Olof Frånstedt hade slutat på SÄPO redan 1978, inte mindre än åtta år före MOP.

Att Lockerbie sprängdes på grund av Bernt Carlsson är ett antagande som aldrig bevisats . Knappast troligt då det mesta tyder på att Muammar Khaddaffi låg bakom dådet.

Att Benjamin Nethanyahu skulle ta ett så drastiskt steg att mörda en västerländsk demokratisk ledare för Namibiskt uran är föga troligt. Inte ens Israels värsta kritiker kan förneka att israeliska regeringar alltid är beredda att göra det yttersta för att skydda den egna befolkningen. Landet har också en fri press och en opposition som inte skulle tveka att brännmärka en så oerhörd handling som MOP skulle innebära.

Istället för att leta olika teorier bör man titta på vilka organisationer som varit verksamma i Sverige vid tiden för MOP. Jag har inte sett några uppgifter om att Mossads agenter varit verksamma runt OP 85-86, inte heller i Sverige.

Det samma kan inte sägas om Irak som hade mördargrupper verksamma i Sverige bara månader före MOP . Majid Husseins avlivande är ett exempel men det fanns flera. Dessutom påverkade Saddam Husseins agenter svenska myndighetspersoner, bl a de från MOP välkända KG Svensson och Inge Reneborg . Det är också ett faktum att Saddam inte var nöjda med svensk vapensmuggling till Iran, som Irak låg i Krig med.

Även Iranierna var vid denna tid verksamma med hemliga agenter i Sverige som hade avlivningar av meningsmotståndare på menyn. Båda dessa diktaturer visade ett kompakt förakt för sin egen befolkning och behövde inte frukta någon intern kritik vid medverkan i MOP. Samtidigt har jag svårt att se vad något land hade att vinna OPs frånfälle.

Därför tror jag på en inhemsk lösning och att jakten måste börja bland de grupper som illegalt övervakade OP innan MOP . Dvs SÄPO-gruppen som Sten Andersson pratar om och Wehrsportgruppe Eek alias Klara Lidingö FBU .
Citera
2019-03-01, 17:55
Medlem
hehehos avatar
hade missat Holgers memoarer:
https://www.expressen.se/nyheter/300-poliser-beordrades-till-kritiserade-palme-sparet/
Citera
2019-03-01, 18:30
Avslutad
Citat:
Olof Frånstedt hade slutat på SÄPO redan 1978, inte mindre än åtta år före MOP.

Att Lockerbie sprängdes på grund av Bernt Carlsson är ett antagande som aldrig bevisats . Knappast troligt då det mesta tyder på att Muammar Khaddaffi låg bakom dådet.

Att Benjamin Nethanyahu skulle ta ett så drastiskt steg att mörda en västerländsk demokratisk ledare för Namibiskt uran är föga troligt. Inte ens Israels värsta kritiker kan förneka att israeliska regeringar alltid är beredda att göra det yttersta för att skydda den egna befolkningen. Landet har också en fri press och en opposition som inte skulle tveka att brännmärka en så oerhörd handling som MOP skulle innebära.

Istället för att leta olika teorier bör man titta på vilka organisationer som varit verksamma i Sverige vid tiden för MOP. Jag har inte sett några uppgifter om att Mossads agenter varit verksamma runt OP 85-86, inte heller i Sverige.

Det samma kan inte sägas om Irak som hade mördargrupper verksamma i Sverige bara månader före MOP . Majid Husseins avlivande är ett exempel men det fanns flera. Dessutom påverkade Saddam Husseins agenter svenska myndighetspersoner, bl a de från MOP välkända KG Svensson och Inge Reneborg . Det är också ett faktum att Saddam inte var nöjda med svensk vapensmuggling till Iran, som Irak låg i Krig med.

Även Iranierna var vid denna tid verksamma med hemliga agenter i Sverige som hade avlivningar av meningsmotståndare på menyn. Båda dessa diktaturer visade ett kompakt förakt för sin egen befolkning och behövde inte frukta någon intern kritik vid medverkan i MOP. Samtidigt har jag svårt att se vad något land hade att vinna OPs frånfälle.

Därför tror jag på en inhemsk lösning och att jakten måste börja bland de grupper som illegalt övervakade OP innan MOP . Dvs SÄPO-gruppen som Sten Andersson pratar om och Wehrsportgruppe Eek alias Klara Lidingö FBU .

Inte Bibi. Han kan ha haft kännedom om det på sin höjd. Snarare Mossad i så fall. YS.

Men jag tycker själv att Mossadspåret börjar kallna nu. Har inget mer att tillägga än så. Börjar också luta mer åt inhemska aktörer.
Citera
2019-03-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det blir inte enklare att förstå, att de med de knappa resurser de har till sitt förfogande avsätter tid att korsförhöra fjällstugeägare Tyresö-Hans och hans fru.
Det pekar tyvärr mot att man faktiskt jobbar på för att kunna presentera en historia där SE ska målas ut som förövare.
TP tycks också vara den som har bäst inblick i arbetet, och han verkar oroväckande segerviss.

Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på Palmegruppens ärliga intentioner, för det är knappast troligt att alla är helt bakom flötet.

Jag har tänkt i samma banor den senaste tiden. Och Tomas P verkar onekligen ovanligt munter.
Krister Petersson intervjuades av Aftonbladet i maj med anledning av Filters artikel. Man ska kanske inte ska haka upp sig alltför mycket på ordalydelsen, men lite anmärkningsvärt tycker jag att det är. Döm själva.

”Skandiamannen” dog 2000. Det är oklart hur polis och åklagare kommer agera om de finner att Filters uppgifter stämmer.

– Det är en bra fråga. Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret. På något sätt kommer vi lösa det men vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir, om vi kan åtala någon eller gör det på ett annat sätt, säger Krister Petersson.

Varför "vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir" istället för t ex "vi får i så fall ta ställning till vilken väg det blir?

Samtidigt sa Krister Petersson häromdan på en direkt fråga från Kvartoft att det inte är omöjligt att det bli ett åtal redan inom nåt år. Om SE är huvudspåret skulle han väl kanske inte uttrycka sig så, om det inte är fråga om en konspiration med SE som hitman och andra fortfarande finns i livet. En variant som jag själv utesluter då den är så extremt osannolik.
Skulle KP prata om eventuellt åtal om man är på väg att knyta ihop säcken med SE som gärningsman?
Citera
2019-03-01, 19:10
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
För den som inte har tillgång till Filter så har Expressen en video där Pettersson uttalar sig om Kringelfjordshistorien.
https://www.expressen.se/nyheter/polisens-nya-palme-vittne-stugagaren/

Jag köpte Filter förra året när nyheten om Skandiamannen kom. Och sedan köpte jag boken ”Den osannolika mördaren” och läste ut den under två kvällar.

Igår kollade jag in senaste Filter i butiken men såg inget om ämnet, men jag kanske missade detta. Är det en längre artikel om detta i senaste Filter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in