Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-27, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Det en enda som stinker piss här är din nationalistiska relativisering av grundfrågan. Är det OK med astmamedicin eller inte? Enligt mig är det helt OK med icke dopingklassad medicinering i en dosering som hjälper idrottsmän att motverka och/eller bota alla sjukdomstillstånd. Och att använda nebulisator är också helt ok, då det bara är ett av flera mer eller mindre likvärdiga sätt att distribuera bl a astmamedicin. Din relativisering, att medicin som är helt förkastlig när det gäller norrmän, är helt OK för andra nationaliteter, visar klart var du står. Du är en tragisk nationalistisk Norgehatande fjant, vars oseriösa inlägg man lugnt kan sätta en fet parentes runt.

PS1
När hysterin var som störst runt Sundby, läste jag en intervju med dåvarande landslagsläkaren, Per "Pliggen" Andersson, och han fick en fråga om astmamediciners prestationshöjande effekter, och han svarade att någon mätbar sådan effekt finns inte. Case closed!
DS1

PS2
Kommer du att förminska, och skriva skit om Frida Karlsson också!? Även hon är ju en "söt blondin", precis som Johaug. Nä, just ja! Frida är ju svenska, så hon är ju höjd över all kritik, precis som Astma-Calle, och de andra 50 procenten av de svenska skidåkarna.
DS2

Om det stinker piss här i tråden vet jag inget om, men du kanske känner igen den lukten bättre än vad jag gör.

Det som däremot lyser rakt igenom i denna tråd är att du är en svagbegåvad människa.
Citera
2019-02-28, 00:19
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det du säger egentligen? Menar du att du vill likställa anabola substanser och EPO. Jag säger att det är olika metoder med olika effekter.

Två olika substanser, men både ger effekt även om du inte tränar hårdare.
Så nu va det sagt. Kolla upp det!

Citat:
PS1
När hysterin var som störst runt Sundby, läste jag en intervju med dåvarande landslagsläkaren, Per "Pliggen" Andersson, och han fick en fråga om astmamediciners prestationshöjande effekter, och han svarade att någon mätbar sådan effekt finns inte. Case closed!

Hur det är med Sundby kan ju inte jag svara på, men jag har en kompis som har astma.
Det han sagt till mig personligen, och varit helt ärlig med är att han kan ta ut sig mer nu än han kunde förut. Även innan han blev sjuk.

Nej vi snackar inte om en prestationsökning så stor att det kan jämföras med epo, eller annan bloddoping. Men viss procent ökning bara tack vare sin medicin så kan han träna hårdare än många andra som han tränar tillsammans med som håller hög nivå.

Vill dock tillägga att det är individuellt hur man svarar också på ett specifikt preparat.
Man kan omöjligt säga att det inte ger en extra push i träningen, men man kan heller inte säga till 100% att det gör det heller.
Jag går dock efter vad min kompis säger som alltid varit ärlig, och han säger att han personligen märker en klar skillnad.
Det kanske inte betyder ngt för vissa av er, men för mig är det bevis nog för att man inte kan säga rakt ut att astmamedicinering ej är prestationshöjande.

För övrigt spelar det ingen roll för mig vem som brukar dessa preparat, eller vart han/hon kommer ifrån.
Citera
2019-02-28, 00:39
Medlem
Hahabintervjun med durr är så jävla klockren och har alltid sagt samma sak.

"– Ni misstänker ryssarna, eller hur? Men svenskarna har ju slagit dem i många lopp. Vad är det då för åkare ni har? Är det superhjältar? Det finns en uträkning här som inte går ihop.

– Ni kan inte misstänka de ryska åkarna om ni tror att svenskarna som slår dem är rena."

Spot on av durr där.
Citera
2019-02-28, 02:49
Medlem
Citat:
PS1
DS2
Men lilla vännen, tror du det är en slump att alla atleter nu för tiden har astma? Dessutom så hade sundby 3ggr högre nivåer än tillåtet, dvs ganska mycket i kroppen..

Här är en länk
https://www.idrottsforskning.se/astmamedicin-gor-idrottare-starkare-och-mer-explosiva/

Citat:
Astmamedicin används flitigt bland elitidrottare. Läkare har tidigare hävdat att medicinerna inte är prestationshöjande, men flera studier visar nu att höga doser kan ge tydliga fördelar för idrottsutövare.
– Medicinerna ger positiva effekter oberoende av om du har astma eller inte, säger professor Vibeke Backer.
Bruket av astmamedicin bland elitidrottare har ökat på senare år. Idrottare med en astmadiagnos dominerar idag medaljligan i de stora mästerskapen i flera uthållighetsidrotter. Som exempel har 69 procent av alla norska OS-medaljer från 1992 och framåt tagits av astmatiker.
[/b]

Länk 2
Citat:
http://www.langd.se/idrottare-blir-starkare-och-mer-explosiva-av-astmamedicin.6082701-86106.html

Professor Backer och den danska forskargrupp i Köpenhamn som har studerat just detta och sett tydliga och anmärkningsvärda resultat. De menar att forskningen ger klara bevis på att idrottare får tydliga fördelar när de tar astmamedicin i högre doser.

– Vi har nyligen kunnat visa att muskelstyrkan förbättras vid intag av astmamedicinen Terbutaline, berättar Backer.
Den senaste studien av de danska forskarna innefattade höga doser av Salbutamol och där blev resultatet förbättringar på ett så kallat Wingate test, som mäter anaerob kapacitet.

Wada tillåter doser fem till tio gånger högre än normaldos och de senaste åren har flera stora stjärnor åkt fast i dopingkontroller med mycket stora mängder astmamedicin i kroppen.

– Det öppnar det för en hel del ”medicinering” i etikens gråzoner inom elitidrotten, menar Vibeke Backer.
Exempel på idrottare som åkt fast med för höga doser är förutom Martin Johnsrud Sundby även cyklisten Chris Froome. På höstens Spanien Runt hade dubbelt så hög dos som det tillåtna i urinen.

Wada tillåter doser fem till tio gånger högre än normaldos och de senaste åren har flera stora stjärnor åkt fast i dopingkontroller med mycket stora mängder astmamedicin i kroppen.

– Det öppnar det för en hel del ”medicinering” i etikens gråzoner inom elitidrotten, menar Vibeke Backer.

Exempel på idrottare som åkt fast med för höga doser är förutom Martin Johnsrud Sundby även cyklisten Chris Froome. På höstens Spanien Runt hade dubbelt så hög dos som det tillåtna i urinen.
Senast redigerad av Acaii 2019-02-28 kl. 02:52.
Citera
2019-02-28, 05:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Två olika substanser, men både ger effekt även om du inte tränar hårdare.
Så nu va det sagt. Kolla upp det.

Jag har kollat upp det och det är som jag hela tiden skrivit:

Anabola steroider: Vävnadsuppbyggande substanser som ger kroppen möjlighet att klara återhämtning bättre och därmed kunna träna hårdare och mer kontinuerligt. Kroppen blir starkare och musklerna blir tätare. Resultatet tar därmed lite tid innan det kan realiseras.

EPO: Ett hormon (erytropoetin) som stimulerar benmärgen att producerar fler röda blodkroppar med det syretransporterande proteinet hemoglobin. En syntetisk bloddopning. Detta ökar kroppens maximala syreupptagning (VO2 max). Resultatet är omgående, det vill säga kräver inte som anabola en träningsprocess.
Citera
2019-02-28, 07:06
Medlem
Citat:
Det en enda som stinker piss här är din nationalistiska relativisering av grundfrågan. Är det OK med astmamedicin eller inte? Enligt mig är det helt OK med icke dopingklassad medicinering i en dosering som hjälper idrottsmän att motverka och/eller bota alla sjukdomstillstånd. Och att använda nebulisator är också helt ok, då det bara är ett av flera mer eller mindre likvärdiga sätt att distribuera bl a astmamedicin. Din relativisering, att medicin som är helt förkastlig när det gäller norrmän, är helt OK för andra nationaliteter, visar klart var du står. Du är en tragisk nationalistisk Norgehatande fjant, vars oseriösa inlägg man lugnt kan sätta en fet parentes runt.

PS1
DS1

PS2
Kommer du att förminska, och skriva skit om Frida Karlsson också!? Även hon är ju en "söt blondin", precis som Johaug. Nä, just ja! Frida är ju svenska, så hon är ju höjd över all kritik, precis som Astma-Calle, och de andra 50 procenten av de svenska skidåkarna.
DS2

https://www.idrottsforskning.se/astmamedicin-gor-idrottare-starkare-och-mer-explosiva/

Case open
Citera
2019-02-28, 07:17
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8

"– Ni misstänker ryssarna, eller hur? Men svenskarna har ju slagit dem i många lopp. Vad är det då för åkare ni har? Är det superhjältar? Det finns en uträkning här som inte går ihop.

– Ni kan inte misstänka de ryska åkarna om ni tror att svenskarna som slår dem är rena."

Spot on av durr där.
så alla som slått dopade Hauke är också dopade?
Citera
2019-02-28, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8

Spot on av durr där.

Det där är så dumt för det resonemanget innebär att om ingen är dopad så är alla lika jämnbra. Så fungerar det ju inte. Stollar.
Citera
2019-02-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vad tycker du man ska göra då? Behandla alla lika, oavsett uppsåt? Lär ju finnas gott om idrottare som fått i sig otillåtna medel pga en galen tränare eller en ivrig statsmakt. Det är ju jävligt moraliskt tveksamt att stänga av en sådan atlet på livstid.

Det var ett långt pass igår? Trött nu då?

OnT, menar du att de aktiva är idioter som äter allt eller menar du att tränaren fysiskt tvingar i den aktiva piller eller sprutor?

Läkare - Hej, detta är en blodpåse, den är bra för dig.
Citera
2019-02-28, 07:58
Medlem
Citat:
Du har alltså problem med CAS!? Om du lyckas trassla loss hövvet ur din nationalistiska blågula flagga, så kan du kanske svara på vilka enligt dig skulle ha granskat bevisning, och av kunnat dom? Du, eller Svenskarnas Parti, SD, NMR eller Firman Boys. Enligt ditt sätt se, så har CAS fel och du rätt, för ditt eget tyckande (helt utan bevisning) är givetvis det rätta!? Som exempel, så anser merparten av mänskligheten att månen är en planet. Men jag själv tycker att månen är en gul ost som hänger i ett snöre på himlen, och med din logik har jag alltså rätt i mitt tyckande!? ;-)
Det är så fult och oseriöst att börja brunsmeta folk som tycker att en toppåkare som torskat med anabola i blodet har gjort något fel. Vad vill du uppnå? Att folk inte ska orka prata om saken med dig och att du på det sättet ska "vinna"?

Folk kommer ogilla den dopade norskan, oavsett vad du skriver.

Citat:
Felpost!
Alla dina inlägg är felpost
Senast redigerad av LiteKetaTack 2019-02-28 kl. 08:02.
Citera
2019-02-28, 08:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Det är så fult och oseriöst att börja brunsmeta folk som tycker att en toppåkare som torskat med anabola i blodet har gjort något fel.

Nu påminner ju hetsen här inne väldigt mycket om brunsmetande när det gäller Norge. Många här drar alla från Norge över en kam och utpekar dem per definition som dopade. Det påminner väldigt mycket om när vänsterfolket beskriver SD som nazister.

Det är sedan ganska typiskt i dessa tider att pöbeln vill sätta sig över lagar och regler. Det döms för milt i rättssalarna och anabola ska ge livstid.

Hur vi än vrider och vänder på det så är det inte pöbeln som bestämmer, lyckligtvis. De regler som gäller och de bedömningar som görs från bemyndigade instanser är så som det är. Allt annat dravel är fel, kort och gott. Skrivbordsdomare är lika urbota som staketkuskar inom travet. De tror sig veta och kunna allt om hur kuskarna ska köra, men har aldrig själva kört en häst.

Johaugs värden var låga och FIS har gjort sin bedömning som CAS har fastställt. Allt ordande om detta är bara likt galningars feberfantasier. Det går inte att döma någon på tron att det är något mer än som kan bevisas.
Citera
2019-02-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu påminner ju hetsen här inne väldigt mycket om brunsmetande när det gäller Norge. Många här drar alla från Norge över en kam och utpekar dem per definition som dopade. Det påminner väldigt mycket om när vänsterfolket beskriver SD som nazister.

Det är sedan ganska typiskt i dessa tider att pöbeln vill sätta sig över lagar och regler. Det döms för milt i rättssalarna och anabola ska ge livstid.

Hur vi än vrider och vänder på det så är det inte pöbeln som bestämmer, lyckligtvis. De regler som gäller och de bedömningar som görs från bemyndigade instanser är så som det är. Allt annat dravel är fel, kort och gott. Skrivbordsdomare är lika urbota som staketkuskar inom travet. De tror sig veta och kunna allt om hur kuskarna ska köra, men har aldrig själva kört en häst.

Johaugs värden var låga och FIS har gjort sin bedömning som CAS har fastställt. Allt ordande om detta är bara likt galningars feberfantasier. Det går inte att döma någon på tron att det är något mer än som kan bevisas.
När enstaka grupperingar av idrottare är fysiskt överlägsna andra så uppstår alltid misstankar om doping.

Om du samlar världens 100 bästa åkare, sållar ut de 10 bästa av dessa, och du inser att inte har något annat gemensamt än att de kommer från samma land och förbund, så är det misstänksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in