Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vad är det du säger egentligen? Menar du att du vill likställa anabola substanser och EPO. Jag säger att det är olika metoder med olika effekter.
Två olika substanser, men både ger effekt även om du inte tränar hårdare.
Så nu va det sagt. Kolla upp det!
Citat:
Ursprungligen postat av
Perguitar
PS1
När hysterin var som störst runt Sundby, läste jag en intervju med dåvarande landslagsläkaren, Per "Pliggen" Andersson, och han fick en fråga om astmamediciners prestationshöjande effekter, och han svarade att någon mätbar sådan effekt finns inte. Case closed!
Hur det är med Sundby kan ju inte jag svara på, men jag har en kompis som har astma.
Det han sagt till mig personligen, och varit helt ärlig med är att han kan ta ut sig mer nu än han kunde förut. Även innan han blev sjuk.
Nej vi snackar inte om en prestationsökning så stor att det kan jämföras med epo, eller annan bloddoping. Men viss procent ökning bara tack vare sin medicin så kan han träna hårdare än många andra som han tränar tillsammans med som håller hög nivå.
Vill dock tillägga att det är individuellt hur man svarar också på ett specifikt preparat.
Man kan omöjligt säga att det inte ger en extra push i träningen, men man kan heller inte säga till 100% att det gör det heller.
Jag går dock efter vad min kompis säger som alltid varit ärlig, och han säger att han personligen märker en klar skillnad.
Det kanske inte betyder ngt för vissa av er, men för mig är det bevis nog för att man inte kan säga rakt ut att astmamedicinering ej är prestationshöjande.
För övrigt spelar det ingen roll för mig vem som brukar dessa preparat, eller vart han/hon kommer ifrån.