Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Så antagligen är det farligare att jobba med mindre fysiska men mer psykiskt krävande jobb.
Inte farligare kanske men det påfrestar säkert på ett annat vis och följer med utanför arbetet på ett helt annat vis än att arbeta med fysiska saker.
Kan bara relatera till mig själv som arbetar som personlig assistent. Lägg även till att jag - även om jag supertrivs med min brukare och vi kommer skitbra överens - kan ha svårt för det sociala på ett vis som kräver mycket eftertanke för min del, och du har en arbetssituation som påfrestar på sitt vis och som följer med en hem som ett eko (mycket efteranalyser och planering blir det). Småknäppa sovtider gör även sitt och att sova i arbete/i beredskap ger ingen effektiv sömn direkt.
En helt annan sak än när jag arbetade som exempelvis säljare ute på golvet på OnOff...
Kan helt klart se och känna av möjligheten till utbrändhet. Har fått lägga studier i dvala för att kunna fokusera på blott ett deltidsjobb, men då har jag gått in väldigt seriöst (älskar jobbet och satsar på att få heltidstjänst, varför både fram och bakfötter får visas). Studier kan kombineras med deltid efter ett års rutin... ungefär, känner jag.
Bästa jobbet jag haft med hästlängder men visst fan är det påfrestande. För oss män kanske lite extra slitsamt då det kräver sådant som vi inte alltid är så bra på...
Dock ett manligt yrke på sitt vis (om det nu spelar någon roll) - för bortom omvårdnad är det ju 100% bromance, om man genuint gillar sin brukare av samma kön. Och massa roliga projekt blir det... allt från att kavla upp ärmarna och renovera kök till att brygga öl i förrådet.
Lönen är patetiskt men man får någonting annat också... och synen på offerroller blir rätt skrattretande när man arbetar med en människa som inte ens kan vända sig själv i sängen. Liksom ja, jo... folk har det säkert jättesvårt.