Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag uppskattar din infallsvinkel i frågan. Mjuknar kanske till lite av den svidande bilden jag själv gav, och det tillkännager att livet därute egentligen bara fortsätter tåga på som vanligt, folk lever ju fortfarande, skrattar fortfarande då och då, hittar värde i sitt arbete trots kolossala skattetrycket, och njuter av mellanmjölkslivet på svenskens diskreta sätt.
Äsch vafan du var ju berusad

Allting känns mer, ÄR mer.
Apropå "mellanmjölkslivet" eller "lagom". Du och många med dig pratar mycket om ying o yang, det svarta och vita, den vita pricken den svarta pricken. Det är en hel filosofi, vacker och lärande. "Den gyllene medelvägen" som många åker till andra sidan jordklotet för att studera kan uttryckas med ett ord "lagom". Som sagt, svenskheten är intressant, extrem på sitt sätt, men jag tror vi är något på spåren. Vi har många problem att ta itu med och ja, vi har förlorat andligheten och närheten, men vi pratar ju med varandra.
Citat:
Det kanske finns en större katastrof som väntar oss, saker kommer definitivt att bli värre och värre. Vi har ingen aning om vart det hela ska sluta. Tror inte att svensken någonsin kan vara annat än en svensk, tyvärr, tills plötsligt katastrofen är ett faktum.
Hur ser ragnarök ut enligt dig? Vad händer? Jag tycker det är intressant vad andra har för tankar kring detta.
Citat:
Jag gillar annars verkligen inte kyrkor, men de kommer i så många olika former. Svenska staten och den magiska "värdegrunden" känns ganska jävla kyrklig för egen del.
Jag älskar kyrkor. Det är något med en historisk byggnad som slukar allt brus utanför och det blir helt tyst och för en gångs skull kan man "höra sin egen röst". Enligt min sambo är det gudomlighet (gud).
Citat:
Jag är för passionerad kring allt i livet, jag är väl osvensk heltenkelt. Svenskheten jag så gärna vill bevara är möjligen en intensiv feberdröm jag hade om något som aldrig ens existerat.
Flytta, gör det, när du har tid och lust. Du har allt att vinna på det. Att ställas inför nya utmaningar och tankesätt ger dig nya nervförbindelser i hjärnan, du har allt att vinna. Jag hade flyttat till ett europeiskt land, eller ett av de engelskspråkiga och har funderat mycket på det. (MEN) För fem år sedan (snart 6) träffade jag en man jag älskar och fortfarande tolererar

Jag kommer inte få med mig honom och är inte beredd på att offra honom för att resa runt i världen för att inse att kärleken var störst ändå. Men shit vilka reseplaner jag har på kortare resor.
Citat:
Varmadrycker har nog gjort ett intressant och modigt val i att vilja göra sina barn till ryssar, fantastiskt folk och kultur som genomgått mer än de flesta skulle klara av och ÄNDÅ (eller: just därför!) behållit sin kultur. Jag är bara inte helt säker på att det folkets lidande tagit slut än.
Ja deras imperialistiska "värdegrund" har orsakat mycket lidande och förtryck. Att hela tiden ha en yttre eller inre fiende har påverkat deras kultur och sammanhållning. Min sambo är serb, vi har rest runt i Serbien mycket. Ja det gör något med ett folk som utstått mycket.
De blir väldigt svårimponerade. Ett exempel:
Vi vandrade i en vacker skog i Serbien, väldigt bergigt område. Vi skulle klättra upp till en gigantisk borgruin som en höjdare i bysantinska riket byggde för att stoppa slaverna. Serber som var på väg upp frågade hela tiden serber som var på väg ner om det var värt det, (det var varmt, mycket klättring). Serberna som var på väg ner svarade: "De har lagt sten på sten."
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_Grad_(Sokobanja)