Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
Ännu en urusel match av Liverpool idag. Ändå sjukt att det man har skrivit och skrivit i två månader att Liverpool är helt under isen först uppfattas av dom flesta under dessa två senaste matcherna!? Man har fått mothugg av en del som snackade om att det är inget att oroa sig och att Klopp har allt under kontroll..
Nästan att man inte förstår hur professionella fotbollspelare som tjänar miljoner under i veckan kan vissa så lite gnista, kämpaglöd och inte vilja vinna mer när man möter tex United och Bayern.
Salah som du säger har tappat allt och måste bänkas. Att han inte blev utbytt tidigare idag är en gåta.
Om man snackar mer om matchen idag så är det konstigt att inte Keita fick starta men framför allt att han inte blev inbytt. Av alla matcher så hade han väl bidragit mest idag? Det som jag ifråga sätter är att Klopp måste ha sett denna djupa formdipp men verkar vara oförmögen att göra något åt den i snart två hela månader.. Vilket troligen kommer leda att titeln kommer hamna hos City..
Dom kan ju alltid åka till en ny träningsresa till Maldiverna denna gången..
Formen är sannerligen under all kritik just nu. När jag kollar på resterande spelschema finns det bara en match jag räknar hem, och det är Huddersfield hemma i omgång 36. Möjligen Fulham borta också, med tanke på deras usla försvar. Men resten? Everton borta, Spurs hemma, Chelsea hemma, Cardiff borta... jag kan lätt se poängtapp i alla dem. Watford hemma på onsdag blir en rysare. Firminos skada kom verkligen olägligt, låt oss hoppas han är tillbaka inom kort. Sturridge och Origi är iskalla, kanske inte så konstigt när de får spela så otroligt lite. Har utöver det inte spelstilen för att ersätta Firmino. Skulle kunna tänka mig en lösning där Salah flyttas in som striker och köra Shaqiri på vingen. Inte optimalt, men utan Firmino finns inga optimala lösningar. Vår viktigaste offensiva spelare med god marginal.
Kikar man däremot på Citys spelschema kan jag inte se vilka matcher de ska tappa i. United borta är tuffaste matchen på papperet, men om United ligger bra till i topp 4-striden kommer fansen jubla åt en förlust. Motivationen för United är låg att göra något där. Spurs hemma, Palace borta skulle kunna vara kluriga, men inte om City kommer upp i nivå. Jag tror inte de går rent, men på uppstuds kan jag inte se vilka matcher de ska tappa i. Det enda som talar emot City är väl att de fick köra 120 minuter igår och skador på viktiga spelare (Laporte och Fernandinho). Frågan är hur länge de är borta. Låret på Laporte bör vara 4-6 veckor, ljumsken på Fernandinho mer oklart.
Gällande spelarnas inställning igår vet jag inte om det var bristen på gnista som gjorde det. Fel elva, fel byten, dålig dag för samtliga. Med the benefit of hindsight så skulle TAA givetvis startat istället för Milner och Keita istället för Henderson. Som jag skrev i matchtråden, ett mittfält med Hendo Gini Fabinho är duktiga på mycket (arbetskapacitet, svårpasserade) men de saknar helt bolltempo. Valet att byta in Shaqiri också märkligt, när Keita visat gryende form och har kvalitéer som övriga saknar. Vad gäller Origi vs Sturridge känns det hugget som stucket som jag skrev ovan. Origi mer allround men haft svårt att hitta tillbaka till formen för 2 år sen, Sturridge en bra avslutare men utan snabbheten är han väldigt mycket ryggsäck för laget.
Som matchen utvecklades behövdes bolltempo (Keita), en högerback med speed (TAA) och mer hotande bollar. Istället lugnt, kontrollerat, och man kom ingen vart. Trampade vatten. Firmino kanske hade kunnat låsa upp det där men synd på skadan.
Vad gäller Salah minns jag mest två sekvenser - en efter United-hörna där han får bollen utanför Liverpools box med fint kontringsläge. Har möjlighet att slå en lätt passning på ytan mot kanten för Wijnaldum snett framför honom till höger - men slår den istället rakt fram i ingenmansland när han får press på sig, United samlar upp bollen och faran över. Andra läget var när han får bollen felvänd på kanten med Lindelöf i rygg. Lyckas snava på sina egna fötter, bollen borta. Hopplöst. Salah är en omställningsspelare som behöver ytor, när det är trångt och tajt kan han vara helt under isen. Som igår. Hade önskat han var mer allround och kunde hota även när det parkeras bussar likt Suarez, men icket. Som skadeläget är, och med de reserver som finns, kommer han såklart aldrig någonsin bänkas även om han spelar så här säsongen ut. Ge oss en winger som kan spela på båda kanterna i sommar, tack!
På förhand hade jag inte tyckt en poäng var så illa, hellre det än 0p. Men med Uniteds skador och destruktiva taktik fanns det bara ett godkänt resultat och det var seger.
Till sist, eftersom du tog upp det: Träningsresorna när det blir några matchfria dagar förstår jag inte alls. Är det på spelarnas önskemål eller sponsorernas? Jag tänker att resorna sliter med restid, omställning, nya miljöer. Istället för att bara vara hemma på Melwood, träna och gnugga, ta det lugnt och ladda batterierna. Utan insyn kan man såklart inte veta vad som ger mest, men vi kan krasst konstatera att insatserna efter dessa "träningsläger" har varit väldigt dåliga och då ställs det frågor om det verkligen är rätt beslut att sticka iväg.