2019-02-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man ska vara lite krasst provaktiv är det väl egentligen väldigt viktigt att tydligt visa att utredningen inte tagit någon hänsyn till en familj med generationer av högt uppsatta jurister.
Att verkligen framhålla att man inte mörkar om just denna släkts anhörige kan ha gjort mycket klandervärda saker.

Som läget är nu har man på polisens PT uttalat sig om att både O och H formellt är misstänkta för de planerade morden på barnen.
Men man nämner inte med ett ord att just O också måste vara formellt misstänkt för mordet på H.

I villan fanns tre mordoffer, men man nämner bara att det finns formella mordmisstankar för morden på två av dem. Man hoppade helt enkelt över att nämna att det finns en formell mordmisstanke till på O som strypmördat sin hustru.

Det ser inte bra ut - oavsett om det har något med specialbehandling av inflytelserika släktingar eller inte att göra. Caesars hustru får inte ens misstänkas* är en god devis.

*När citatet används idag är det i regel för att peka på vikten av att politiker och andra offentliga personer måste vara så "rena" att det aldrig får uppstå misstankar om att de har orent mjöl i påsen.

Tycker inte man ska ge sig på brottsoffer. Os närmaste är pensionärer med helt andra yrken.
De har redan fått veta det värsta som någonsin kan berättas, men du verkar inte riktigt kunna ta in det. Det finns en verklighet därute som de tvingas vakna upp till varje dag. Du kan inte förvärra mer för dem, hur gärna du än vill.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-25 kl. 02:52.
Citera
2019-02-25, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ett bra inlägg.

Håller med om att en slutsats i linje med att polisen "medvetet mörkar" är konspiratorisk och överilad. Jag är säker på att alla inblandade i det polisiära ärendet har gjort allt i sin makt fölr att utreda sakligt och grundligt. Dock är det ju känt att polisen inte får de resurser de behöver. Poliser bestämmer sig för att lämna yrket på grund av en alltför pressad arbetsmiljö, stress, resursbrist, med mera med mera. Det är inte överilat eller konspiratoriskt att fråga sig om de verkligen kunnat utföra arbetet så grundligt som de velat egentligen. De kämpar i motvind. Det blir naturligt också så att man MÖJLIGTVIS lägger mindre av sina knappa resurser på ett ärende där det redan från början står klart att ingen kommer att åtalas för brottet. Förundersökningen kommer inte synas inom ramen för en rättegång med en vass försvarsadvokat i spetsen för att syna förundersökningsarbetet. Detta är alltså bara EN anledning bland många till varför jag önskar att de låter allmänheten ta del av åtminstone DELAR av förundersökningen.

Du nämner även presskonferensen. Jag anser det fullkomligt absurt att som företrädare för en myndighet som är till för att företräda allmänheten uttala sig som de gjorde under PK. Han som ledde PK (minns inte namnet nu) sa rakt ut att de inte skulle svara på eventuella frågor från media. De skulle bara lämna lite lite subjektivt utvald information som de hade storheten att behaga allmänheten med. Alla vidare frågor tänkte de inte ens besvara. Detta är ignorans på hög nivå - de arbetar för oss. Medias roll är at granska makten (dvs polis och alla övriga myndigheter). Att helt sonika vägra svara på frågor som sträcker sig bortom deras förutbestämda utvalda begränsade information är rent utsagt rättsvidrigt. Detta förfarande hör icke-demokratiska stater till. Det gör mig riktigt upprörd faktiskt - att de så totalt glömt att deras grunduppdrag är att arbeta för oss, folket i gemen.

Jag har faktiskt inte sett presskonferensen, men om de inte svarade på frågor är det dåligt kan man tycka.
Citera
2019-02-25, 06:06
Medlem
Citat:
Då skulle du naturligtvis uppgett att du citerade Moosky - inte polisen SS på PT!

Om du citerar någon som har fel, men uppger att ditt citat kommer från någon annan under en PT är du ju fullkomligt ute och cyklar.
Då är du ju i allra högsta grad en citatförfalskare - som inte ens citerar rätt person!

Det borde du ju faktiskt begripa alldeles själv. Oavsett var ditt huvud sitter.

(Ett pinsamt lågt personpåhopp för övrigt. Vore allra bäst om nivån vore högre och sådant överhuvudtaget inte förekom här bland vuxna personer. Det säger mest om dig när du sjunker till den nivån)
Har jag angett någon som helst källa i mitt inlägg, står det någonstans att jag citerar någon specifik person? Att du påstår att jag förfalskar citat är tydligen inget personpåhopp och helt acceptabelt enligt dig. Det bevisar ytterligare vilken översittare du är. Du tycker att du ska stå över all kritik och så fort någon ifrågasätter dig så åker offerkoftan på och så startar du gråtvalsen. Men du får vara hur otrevlig som helst?

Hela meningsutbytet startade med att du medvetet valde att bara citera en halv mening eftersom inledningen av meningen tydligt utpekar två gärningsmän och hela ditt deltagande i tråden under ett års tid har haft syftet att flytta fokus från Hanna och framställa Oskar som ensam gärningsman.

Du drar dig inte för något så länge det gagnar syftet med din medverkan i denna tråd. Du har själv börjat antyda att du har personliga motiv till ditt agerande. Något som har framstått som solklart för dom flesta av oss under lång tid.

Citat:
Har det någonsin föresvävat dig att jag kan ha andra bidningar till någon av de döda än här på nätet?

Citat:
Vem har kontaktat A-C A och inte fått den info som vi fått?
Det låter rätt märkligt!

Du bör dock inte förglömma att personlig koppling till någon av de döda kanske gör det lättare att få ut info. Ingen aning om hur polisens regelverk för utlämnande av info ser ut, men det skulle kunna vara fallet. I så fall gäller det antagligen också vid sekretessprövning och tillgänglighet till FUP.
Ett FUP jag aldrig kommer lägga ut i denna tråd om jag beviljas det. Tråden förtjänar det inte.
Citera
2019-02-25, 06:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tycker inte man ska ge sig på brottsoffer. Os närmaste är pensionärer med helt andra yrken.
De har redan fått veta det värsta som någonsin kan berättas, men du verkar inte riktigt kunna ta in det. Det finns en verklighet därute som de tvingas vakna upp till varje dag. Du kan inte förvärra mer för dem, hur gärna du än vill.

Det är inte anhöriga som har gjort fel om polisen utelämnar eller förändrar info.
Det är helt och hållet polisens beslut och ansvar. Om det görs fel är det polisen som gör fel.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-25 kl. 07:21.
Citera
2019-02-25, 06:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har jag angett någon som helst källa i mitt inlägg, står det någonstans att jag citerar någon specifik person? Att du påstår att jag förfalskar citat är tydligen inget personpåhopp och helt acceptabelt enligt dig. Det bevisar ytterligare vilken översittare du är. Du tycker att du ska stå över all kritik och så fort någon ifrågasätter dig så åker offerkoftan på och så startar du gråtvalsen. Men du får vara hur otrevlig som helst?

Hela meningsutbytet startade med att du medvetet valde att bara citera en halv mening eftersom inledningen av meningen tydligt utpekar två gärningsmän och hela ditt deltagande i tråden under ett års tid har haft syftet att flytta fokus från Hanna och framställa Oskar som ensam gärningsman.

Du drar dig inte för något så länge det gagnar syftet med din medverkan i denna tråd. Du har själv börjat antyda att du har personliga motiv till ditt agerande. Något som har framstått som solklart för dom flesta av oss under lång tid.

Du har en mycket otrevlig ton och ett ordval med ”köra upp i röven” som faktiskt inte passar här.
Hela diskussionen handlar om att du - felaktigt - har uppfattat att man kan tolka utpekandet av två gärningsmän på ett visst sätt. En teori som du och postaren ”Gulligullan” ventlilerat tidigare.
Så är det inte.
Man kan inte, som du gör, konstatera att eftersom O strypt H så måste H mördat barnen om bägge är mordmisstänkta och bara en dödat barnen.
Därför att polisen faktiskt uppger att bägge är specifikt misstänkta för mord på barnen. Oavsett vilka andra mord de också kan vara misstänkta för.

Därför citerade jag den del av SS uttalande under PT som uppgav att både O och H är misstänkta för mord på just barnen och inget annat.
Andra delar av SS uttalande under PT är inte relevanta att citera för just detta argument, av det skälet lät jag bli.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-25 kl. 06:51.
Citera
2019-02-25, 06:54
Medlem
Citat:
Du har en mycket otrevlig ton och ett ordval med ”stoppa upp i arslet” som faktiskt inte passar här.
Hela diskussionen handlar om att du - felaktigt - har uppfattat att man kan tolka utpekandet av två gärningsmän på ett visst sätt. En teori som du och postaren ”Gulligullan” ventlilerat tidigare.
Så är det inte.
Man kan inte, som du gör, konstatera att eftersom O strypt H så måste H mördat barnen om bägge är mordmisstänkta.
Därför att polisen faktiskt uppger att bägge är specifikt misstänkta för mord på barnen. Oavsett vilka andra mord de också kan vara misstänkta för.

Därför citerade jag den del av SS uttalande under PT som uppgav att både O och H är misstänkta för mord på just barnen och inget annat.
Andra delar av SS uttalande under PT är inte relevanta att citera för just detta argument, av det skälet lät jag bli.

Man kan tolka utpekandet av två gärningsmän på exakt det sätt som jag gör. Oskar har bevisligen tagit sin fru av daga och bör därmed rimligen vara misstänkt för detta. Om det finns ytterligare offer och någon annan som är misstänkt så kan denne i varje fall inte vara mosstänkt för mord på sig själv. Då återstår en eller två av dom andra offren. Annars skulle även H vara ett offer i tragedin. Men hur mycket du än krumbuktar och sprider dimridåer så är hon en medgärningsperson.

Ditt försök att få O;s anhöriga att pressa polisen att släppa mer information genom att du skuldbelägger dessa är ett riktigt fulspel och långt bortom den otrevliga ton som du känner dig utsatt för.

Du ger dig på sörjande anhöriga som mist sina barn och barnbarn för dina egna syften och för dina ”andra bindningar till någon av de döda än här på nätet”.

Citat: Solglittret
Citera
2019-02-25, 07:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Annars skulle även H vara ett offer i tragedin

En strypmördad person som är ett mordoffer brukar vi vanligen beteckna som just ”offer”.
Precis som när man uppger att det fanns tre mordoffer i villan och en suiciderad person.
Oaktat vad H kan vara skyldig till för andra illdåd innan hon mördades.
Mordoffer är hon i vart fall. En misstänkt mördare för mordet på henne finns det också.

Det är därför det blir märkligt när man under PT anger de brott O och H är misstänkta för, men utelämnar att O även torde vara misstänkt för ett mord till, mordet på H.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-25 kl. 07:12.
Citera
2019-02-25, 07:39
Medlem
Citat:
Väldigt bra skrivet och väldigt tänkvärt.
Bjärredstragedin, kan om den offentliggörs tydligare, eventuellt lära oss alla något och bidra till att skapa bättre förutsättningar att upptäcka och förhindra att familjer hamnar snett.
Oavsett vad som skapade snedsegllandet hos föräldrarna just i Bjärred.

Att sopa under mattan gynnar ingen. Möjligen förlorar vi då istället chansen att lära något av detta, En lärdom som skulle kunna bidra till att det kan komma ut något litet gott ur denna tragedi.

Ja, och jag tror definitivt att det finns något att lära, även om många menar att "denna händelse är så unik så någonting liknande kommer aldrig att hända igen och därför går det inte att dra generell lärdom." Vad som verkligen hände på mordnatten tycks det just nu inte gå att få svar på. Jag återkommer hela tiden i tankarna till frågan: men vad hände (eller vad hände inte) under höstterminen 2017?

Vad hände under den tidsperiod när föräldrarna böjande planera att utplåna familjen? Hur såg familjens liv ut vid den tidpunkten?

När vi kommit så långt fram som till mordnatten, då är allt redan för sent. Men hade det gått att bromsa tidigare? Och där återkommer jag hela tiden till frågan om vilka insatser som flickorna hade eller inte hade.

De hemunderivsande lärarna uppfattade inga signaler. Träffade flickorna några andra vuxna utom lärare och föräldrar?

Hade flickorna möjlighet att ibland göra någonting som de tyckte var roligt - eller var det bara skolundervisning och vila som gällde?

Föräldrarna hade ju kvar delar av sitt normala liv - de yrkesarbetade. Hade flickorna kvar någonting av sina normala liv?

När föräldrarna kom hem efter jobbet mötte de antagligen två mycket uttråkade, ledsna, deppiga (och trötta!) döttrar. Detta gjorde givetvis även föräldrarna olyckliga. Var det då de upplevde att de inte levde ett liv i egentlig mening?

Vilka vuxna fanns runt de två sjuka flickorna? Fanns det ingen som såg? Barn med ME borde kanske ha en egen samtalskontakt?
Citera
2019-02-25, 08:01
Medlem
Citat:
Korrekt ordagrant citerat från SS uttalande under PT 181211 lyder enligt följande:

– Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar”.

Citat:
En strypmördad person som är ett mordoffer brukar vi vanligen beteckna som just ”offer”.
Precis som när man uppger att det fanns tre mordoffer i villan och en suiciderad person.
Oaktat vad H kan vara skyldig till för andra illdåd innan hon mördades.
Mordoffer är hon i vart fall. En misstänkt mördare för mordet på henne finns det också.

Det är därför det blir märkligt när man under PT anger de brott O och H är misstänkta för, men utelämnar att O även torde vara misstänkt för ett mord till, mordet på H.

Var i polisens uttalande ser du att någon är misstänkt för mord? Oskar och Hanna är misstänkta för att ha dödat sina döttrar. Man uppger aldrig att det fanns tre mordoffer, man pratar inte om mord. En domstol skulle ta ställning till brottsrubricering och vilket straff respektive gärningsperson skulle få efter en rättegång.

Men i vanlig ordning försöker du skapa en trådsanning att Oskar skulle vara misstänkt för mord på Hanna. Det är han inte och kommer aldrig att bli eftersom det inte kommer att bli någon rättegång av fallet. Det som dock är ett faktum är att båda föräldrarna i samförstånd har genomfört gärningen och dödat sina barn.

Hanna är inget offer, hon ingick en mordpakt tillsammans med Oskar som gick ut på att hela familjen skulle dö och alla spår på att dom ens levat skulle raderas.
Citera
2019-02-25, 08:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Var i polisens uttalande ser du att någon är misstänkt för mord? Oskar och Hanna är misstänkta för att ha dödat sina döttrar. Man uppger aldrig att det fanns tre mordoffer, man pratar inte om mord. En domstol skulle ta ställning till brottsrubricering och vilket straff respektive gärningsperson skulle få efter en rättegång.

Men i vanlig ordning försöker du skapa en trådsanning att Oskar skulle vara misstänkt för mord på Hanna. Det är han inte och kommer aldrig att bli eftersom det inte kommer att bli någon rättegång av fallet. Det som dock är ett faktum är att båda föräldrarna i samförstånd har genomfört gärningen och dödat sina barn.

Hanna är inget offer, hon ingick en mordpakt tillsammans med Oskar som gick ut på att hela familjen skulle dö och alla spår på att dom ens levat skulle raderas.
Tack. Kunde inte uttryckt det bättre själv. Att hela tiden läsa att Hanna är ett mordoffer är rena hånet mot barnen. Hon är lika involverad som maken. Obehagligt att läsa försvaret av hennes handlingar.
Citera
2019-02-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

"Hanna och Oskar var oerhört taijta, de gjort precis allt tillsammans. Kunde inte vara ifrån varandra, telefonerade och umgicks. De fick först döttrarna och gifte sig några år senare. De var varandras kärlek, bästa vänner, yrkespartners, bollplank och stöd.

Hanna fick för några år sedan bröstcancer, var allvarligt och hon behandlades.
I denna veva började den mycket sportiga, pigga och aktiva Agnes plötsligt bli trött. Hon gick från ”kvicksilver” till ”grönsak” - som OH arbetskamrat uttryckte det.
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.

Föräldrarna letade behandling, finns mycket kvacksalveri i den branschen. Till slut fick de tag i en läkare i Hamburg som de besökte med Agnes flera gånger. Behandlingen hjälpte temporärt men hon blev åter sämre. De var förtvivlande, Agnes minskade i vikt, sov mest och klagade över smärtor när hon var vaken. Två år gick och det blev bara värre, en utförsbacke.
De organiserade hemundervisningen och boendet efter Agnes behov. Agnes hade själv suicidala tankar. De sökte mycket sjukvårdshjälp, men verkar inte blivit tagna på allvar/fått stöd.

Oskar berättade mycket om detta på jobbet.

Livet var tungt, de oroade sig för att Hannas cancer skulle komma tillbaka. Pigga Moa var ljuspunkten i tillvaron. I maj 2017 blev Moa plötsligt trött, fick ont och orkade ingenting. Man tog Moa till doktorn, samma klinik i Lund som Agnes, och läkarna sa att Moa hade fått detsamma som Agnes.

Luften gick ur föräldrarna. De började fundera på varför de existerade.

Både Agnes och Moa blev allt sämre, för Moa gick det väldigt fort. Flickorna bara låg mest hela tiden, hade ont utan att värktabletter hjälpte så mycket. När de inte hade ont sov de.
I Juli - Augusti började OH o HB prata om att avsluta allt.

Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.

Enligt arbetskamraten var OHs liv HB och barnen och vise versa. De hade i stort sett inget umgänge utanför familj och jobb. OH spelade fiol men inte med andra. HB löptränade ensam. Även OH tränade mycket, gick på gym, men alltid ensam. De var inte religiösa, inte heller med i någon församling trodde arbetskamraten. De höll sig för sig själva, inga föreningsmedlemskap, inga middagsbjudningar.

Arbetskamraten trodde att ev kom också Hannas cancer tillbaka sista halvåret. Barnen led alltmer och blev allt sämre. Grät och sov om vartannat. De orkade med allt färre timmars undervisning för varje månad.

Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var. OH och HB träffade även HBs släkt. OH och HB sa ingenting om sina tankar eller planer. Dock syntes det tydligt på OH att han mådde mycket dåligt under hösten, magrade, svarta ringar under ögonen, mer disträ.

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"

Citat:
Jag tror på PM-et, trots alla tankar på alla andra möjliga scenarier
Det är - till slut - något som i teorin går att greppa.

Men om det stämmer har verkligen omgivningen och samhället helt missat vad som var på gång.
Att ingen såg, förstod eller reagerade och erbjöd/tvingade på dem mer hjälp, psykiatriskt stöd eller vad som nu hade behövts. Flickorna svävade i livsfara och även föräldrarna borde satts på vårdintyg då de var en fara för sig själva.

De föll mellan stolarna i samhällets finmaskiga skyddsnät för barn.
Och det ska absolut inte tystas ner, tvärt om. Det ska fram i ljuset och skyddsnätet ska se, lära och kanske tätas ytterligare.
Vad vuxna gör med sig själva har vi svårt att förhindra, men barn SKA skyddas från fara. Det är därför vi har orosanmälningsplikt för skola och sjukvård.
Inte rekommendationer utan just PLIKT att reagera och kontakta sociala myndigheter vid tecken på kris och när föräldrarna uttrycker förtvivlan eller ”går ner sig”.

Det är möjligt att Soc. kontakter inte hade förändrat utgången, men nu togs INGA kontakter alls med Soc. så vi vet faktiskt inte.

Inte konstigt att kommunen håller presskonferenser för att påbörja skademinimeringen redan efter några dygn. Antagligen många tjänstemän som vet att man brustit.
Men ansvariga borde faktiskt inte komma undan kritik idag - det borde inte tystas ner.

Blev det någonsin någon klarhet kring trovärdigheten av detta PM? Det förefaller så detaljerat att man svårligen kan bortse ifrån det. Du Solglittret som själv skriver att du har andra bindningar till någon av de döda än här på nätet kanske kan ge någon fingervisning över sanningshalten, utöver det du gör i ovanstående inlägg där du skriver att du tror på PM-et.

På vilka grunder bedömde du att det som står i PM-et var trovärdigt och hur ser du på detta idag? Tror du till exempel på att barnen sov och grät om vartannat?
Citera
2019-02-25, 08:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Man kan tolka utpekandet av två gärningsmän på exakt det sätt som jag gör. Oskar har bevisligen tagit sin fru av daga och bör därmed rimligen vara misstänkt för detta. Om det finns ytterligare offer och någon annan som är misstänkt så kan denne i varje fall inte vara mosstänkt för mord på sig själv. Då återstår en eller två av dom andra offren. Annars skulle även H vara ett offer i tragedin. Men hur mycket du än krumbuktar och sprider dimridåer så är hon en medgärningsperson.

Ditt försök att få O;s anhöriga att pressa polisen att släppa mer information genom att du skuldbelägger dessa är ett riktigt fulspel och långt bortom den otrevliga ton som du känner dig utsatt för.

Du ger dig på sörjande anhöriga som mist sina barn och barnbarn för dina egna syften och för dina ”andra bindningar till någon av de döda än här på nätet”.

Citat: Solglittret
Jag är undrande här. Jag har läst igenom hela tråden och koncentrerat mig på vissa skribenter. De där "bindningarna" till familjen kom väldigt sent i tråden. Hur kommer det sig? Jag kan omöjligt tro att man av blygsamhet inte nämnde de där "bindningarna" de första 12 månaderna efter Bjärred-morden. De nämndes först i kontakterna med Anev*ki. Så jag tror nån far med osanning för att verka sig vara lite förmer än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in