Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Väldigt knepig, det knyter sig lite i magen när man hör små barn prata svenska i ett sådant läger (som man gör i svt klippet).
Samtidigt - kommer de hem måste ju barnen omedelbart omhändertas och tvångsplaceras. Sämre och mer oansvarig mor än denna får man ju leta efter.
Men det blir ju också jävligt märkligt - ska svenska staten åka till Syrien för att omhändertaga en grupp barn, för att sedan flyga dem till ett land de aldrig satt sin fot i tidigare och familjehemsplacera dem? Samtliga dessa har väl dessutom troligen dubbla medborgarskap eftersom fäderna inte är svenskar i de flesta fall.
Men det är klart - det är väl fortfarande bättre än att de dör i ett läger...
Det finns verkligen många dimensioner i detta.
Inledningsvis tyckte jag spontant att man kunde ha ihjäl hela högen på plats, men sen besinnade jag mig när en rad olika perspektiv dök upp i skallen;
nåt som jag inte sett diskuterats så flitigt är ju att dessa krigare inte är några vanliga soldater. Om vi väljer att ta hem dem, straffar dem här och sedan släpper ut dem i samhället igen, kommer de begå terrorbrott istället? Eller vad har t.ex. barnen för perspektiv på rätt och fel och på liv och död?
Och tänk om de verkligen ångrar sig och talar sanning, att de faktiskt inte dödade nån och ville leva i ett kalifat som av alla ställen i världen kändes mest rätt för dem - att de var så aningslösa och duperade som de påstår? Ska man då verkligen dömas så hårt? Tänk om situationen var den motsatta, att ryssland och USA går i krig med varandra, och man bestämmer sig för att kriga på amerikanernas sida, eller t.ex. bara för att köra ambulans, för att man tror på frihet och demokrati, och så går Ryssland och vinner: Vad fan gör man då? Jag hade nog också kunnat suttit där och säga att jag gjorde det jag trodde var rätt men att jag fått erkänna mitt/vårt nederlag.
Detta är ju dessutom mest frågor av moralisk karaktär, medan de frågor av juridisk karaktär också är svåra. Vi saknar ju lagstiftning för att döma dem, och samtidigt kan vi ju inte neka dem inträde i Sverige om de är svenska medborgare utan att vi tar till retroaktiv lagstiftning, som jag personligen tycker är en otäck dörr att öppna.
Och sen så kan de ju inte vara fångar där nere i all evighet vilket man från USAs sida är tydlig med, så på nåt sätt måste ju lägren tömmas. Om man bara öppnar grindarna och de får ta sig nånstans bäst de vill så har vi dem här vid tröskeln snart igen, men då har vi sämre kontroll än om vi plockar upp dem från lägrena redan nu. Eller så drar de till t.ex. Belgien där man kanske inte alls har SÄPOs listor över vilka som är farliga, och då springer det runt 300 nya terrorister i Bryssel utan punktmarkering. vice versa för Sverige så klart.
Knepigt. Dessutom måste man ju inombords tampas med sin fullkomliga avsky för våra komplett odugliga idioter till politiker som låtit detta hända, när de för länge sedan kunde agerat med lagstiftande åtgärder, men varken svetsare som stridshingstar gjorde något. I svetsarns fall för att han är dum i huvudet och är mån om att inte stöta sig med en miljon muslimska väljare, och i stridshingstens fall för att han inte har problem med att sätta Sverige i klistret för att ändamålsenligt fortsätta utförsäljningen av landet och konkurrensutsätta oss på en global marknad.
Och med nuvarande resterande regering är det ju så enkelt att samtliga saknar intellektet att en se det varenda femåring inser. En skock ohederliga, lallande mähän som borde avsättas och straffas tillbörligt.