2019-02-24, 22:57
Medlem
guldkorns avatar
Upplägget och storyn från kvinnornas sida verkar vara hyfsat synkat:
En engelsk kvinna i samma läger:
”I feel a lot of people should have sympathy for me, for everything I’ve been through. You know, I didn’t know what I was getting into when I left.

I was hoping that maybe for the sake of me and my child they let me come back.”

https://www.theguardian.com/uk-news/2019/feb/17/shamima-begum-who-fled-uk-to-join-isis-has-given-birth-say-family

En amerikansk kvinna:
”I would tell them please forgive me for being so ignorant, and I was really young and ignorant and I was 19 when I decided to leave. I believe that America gives second chances. I want to return and I’ll never come back to the Middle East”

https://www.theguardian.com/world/2019/feb/17/us-woman-hoda-muthana-deeply-regrets-joining-isis-and-wants-return-home

Samma story, samma typer av argument. ”Jag är oskyldig, jag har ångrat mig, Sverige/UK/USA ger en andra chans, det är synd om mina barn”

Jag håller med dem om att det är synd om deras barn...
2019-02-24, 22:58
Medlem
Det absolut enklaste vore om IS krigarna avrättades på plats. Inte helt politiskt korrekt, men politiskt den absolut enklaste lösningen. (Tänk efter nu innan du svarar)
Den lite mer svåra nöten att kläcka är barnen som finns där nere. Barn är per definition oskyldiga. De är garanterat hjärntvättade och troligen i en nevros. Men de kan omöjligt placeras i en svensk förskolegrupp eller lågstadieklass. Vi har tidigare upplevt barn med krigsnevroser från exempelvis Libanon. De våldtog och slogs. Men vi svenskar uppmanades att förstå vilka hemskheter dessa ” barn” upplevt och därmed förlåta deras handlingar. Nej, jag vägrar att åter igen låta våra unga kvinnor vara verktyg för att återanpassa dessa hjärtvättade individer.
Kvinnorna, inte heller helt enkelt. Innerst inne finns det få saker i livet jag bryr mig mindre om. Skjut dem också, tänker min reptilhjärna. Men att separera barn från en mor, inte alls bra. Hm..
2019-02-24, 22:59
Medlem
cj035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrickieDickie
Pseudonymen "Lisa Andersson" är bara ett sätt för att väcka mer sympati. Denna kvinna är INTE etnisk svenska utan en invandrartjej från förorten.

Kan vi nu en gång för alla konstatera att Lisa Andersson faktiskt är hennes riktiga namn och ingen pseudonym? Citattecken kring ”Lisa” i rubriken bör även tas bort.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/lisa-andersson-från-halland-till-syrisk-is-terrorism-1.13558637
2019-02-24, 23:02
Medlem
cj035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cj035
Kan vi nu en gång för alla konstatera att Lisa Andersson faktiskt är hennes riktiga namn och ingen pseudonym? Citattecken kring ”Lisa” i rubriken bör även tas bort.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/lisa-andersson-från-halland-till-syrisk-is-terrorism-1.13558637

Kom på att texten kanske bara är synlig för prenumeranter! Står bland annat såhär:

”Betrakta klippet från Hallands Nyheter 31 oktober 2012! Det är lite överraskande. En av dem som svarar på enkätfrågan är precis så svensk som namnet klingar, Lisa Andersson. Men hon har konverterat till islam och är klädd i niqab, med ogenomskinlig slöja framför ansiktet.”
2019-02-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, flygbolag bestämmer själva vilka passagerare de vill flyga. Tror i så fall på specialchartrade plan snarare än reguljärflyg. Misstänker rätt starkt att ISIS-terrorister finns med i diverse "no-fly"-listor.
Kan ju hoppas du har rätt i det. Det som ändå talar emot är ju att man uppskattar det till 150 stycken återvändare varav många bara under det senaste halvåret. Kanske inte är supersvårt att få sig ett falskt pass därnere heller?
2019-02-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Barn är väl enda anledningen varför man kan överväga att låta dessa människor resa tillbaka. Jag kan även tänka mig att man tar en annan approach, som påminner om trumps, dvs utreder och åtalar alla dessa på hemmaplan. Sverige skulle antagligen inte kunna hantera det egentligen, men det vore lämpligt för en rättsstat. I teorin så skulle det ju faktiskt kunna vara så att några enstaka av dessa IS-resenärer faktiskt rest till syrien för att hjälpa till med sjukvård eller liknande. Skulle jag personligen resa till ett land och försöka hjälpa människorna där, så skulle jag gissningsvis önska att sverige kunde hjälp mig hem vid ett liknande scenario. Sen så är det ju så att svensk lag faktiskt inte gäller i andra länder.

Hela frågan är knepig. Jag vet faktiskt inte var jag står i frågan.
2019-02-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Upplägget och storyn från kvinnornas sida verkar vara hyfsat synkat:
En engelsk kvinna i samma läger:
”I feel a lot of people should have sympathy for me, for everything I’ve been through. You know, I didn’t know what I was getting into when I left.

I was hoping that maybe for the sake of me and my child they let me come back.”

https://www.theguardian.com/uk-news/2019/feb/17/shamima-begum-who-fled-uk-to-join-isis-has-given-birth-say-family

En amerikansk kvinna:
”I would tell them please forgive me for being so ignorant, and I was really young and ignorant and I was 19 when I decided to leave. I believe that America gives second chances. I want to return and I’ll never come back to the Middle East”

https://www.theguardian.com/world/2019/feb/17/us-woman-hoda-muthana-deeply-regrets-joining-isis-and-wants-return-home

Samma story, samma typer av argument. ”Jag är oskyldig, jag har ångrat mig, Sverige/UK/USA ger en andra chans, det är synd om mina barn”

Kan ligga nåt i det. Här en kvinna som säger att IS ledare beordrat dem att lämna sitt läger:
https://twitter.com/trbrtc/status/1099728966712246272
2019-02-24, 23:06
Medlem
guldkorns avatar
Ser förövrigt framför mig hur samtliga ca 1000 st ”Lisa Andersson” från Sverige kommer att stoppas för extra kontroll och utfrågning vid varje inresa om de planerar att besöka USA de närmaste 5-10 åren 😄
2019-02-24, 23:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Kan ju hoppas du har rätt i det. Det som ändå talar emot är ju att man uppskattar det till 150 stycken återvändare varav många bara under det senaste halvåret. Kanske inte är supersvårt att få sig ett falskt pass därnere heller?

Antagligen inte supersvårt.
(Om de nu skulle behöva falska pass när de kan få äkta).

Lisa verkar inte få någon hjälp:
Hämtar inte hem

Men regeringen kommer inte att hjälpa svenska medborgare som anslutit sig till terrorsekten IS att återvända hem. Den ansvarige ministern Mikael Damberg vill inte att Sverige hämtar hem de som fängslats eller deras barn.

– Jag menar att vi inte kan agera i en krigszon. Det jag kan konstatera är att Sverige inte har några planer på att hämta hem de här personerna som har deltagit i IS aktiviteter, säger Mikael Damberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/radda-barnen-borde-hamta-hem-is-barnen
2019-02-24, 23:14
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Är det överhuvudtaget belagt att "Lisa" är svensk? Det ligger ju knappast bortom Aftonbladets moraliska kompass att döpa någon blattetjej till "Lisa" för att locka läsare. Det finns ju knappast något större intresse hos allmänheten att läsa om Fatima som rest till Syrien med Abdullah, men en "Lisa" blir plötsligt mycket mer intressant, mer på hemmaplan; kunde ju lika gärna vara grannen, liksom.

Ja exakt, ta tex kvällens svt nyheter, där fick Isiskärringen i det syriska flyktingläget plötsligt heta "Emma" fast hon bröt mycket på arabsvenska. Konstigt att välja det namnet om hon var babbe. Kan hon varit etnisk svensk (svårt att se det med den burkan på)?
2019-02-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
För att förstå en person, måste man veta hur den personen är funtad.
Jag kan inte läsa mig till i din text att du försökt förstå det.
Jag står kvar i min uppfattning.

Du får säga vad du vill. Jag tror inte att du har den kunskap jag har. Om får du gärna verifiera. Tack!
2019-02-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Antagligen inte supersvårt.
(Om de nu skulle behöva falska pass när de kan få äkta).

Lisa verkar inte få någon hjälp:
Hämtar inte hem

Men regeringen kommer inte att hjälpa svenska medborgare som anslutit sig till terrorsekten IS att återvända hem. Den ansvarige ministern Mikael Damberg vill inte att Sverige hämtar hem de som fängslats eller deras barn.

– Jag menar att vi inte kan agera i en krigszon. Det jag kan konstatera är att Sverige inte har några planer på att hämta hem de här personerna som har deltagit i IS aktiviteter, säger Mikael Damberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/radda-barnen-borde-hamta-hem-is-barnen
Tror dom måste till Turkiet för att ordna sina pass? Det regeringen egentligen säger är att vi hämtar inte Svenskar utomlands efter behag. Stödjer det uttalandet på att man rekommenderat folk att inte åka dit. Hade dom vart misstänkta eller dömts för något brott så hade vi troligen hämtat dom vi också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in