2019-02-24, 23:22
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Barn är väl enda anledningen varför man kan överväga att låta dessa människor resa tillbaka. Jag kan även tänka mig att man tar en annan approach, som påminner om trumps, dvs utreder och åtalar alla dessa på hemmaplan. Sverige skulle antagligen inte kunna hantera det egentligen, men det vore lämpligt för en rättsstat. I teorin så skulle det ju faktiskt kunna vara så att några enstaka av dessa IS-resenärer faktiskt rest till syrien för att hjälpa till med sjukvård eller liknande. Skulle jag personligen resa till ett land och försöka hjälpa människorna där, så skulle jag gissningsvis önska att sverige kunde hjälp mig hem vid ett liknande scenario. Sen så är det ju så att svensk lag faktiskt inte gäller i andra länder.

Hela frågan är knepig. Jag vet faktiskt inte var jag står i frågan.
Väldigt knepig, det knyter sig lite i magen när man hör små barn prata svenska i ett sådant läger (som man gör i svt klippet).
Samtidigt - kommer de hem måste ju barnen omedelbart omhändertas och tvångsplaceras. Sämre och mer oansvarig mor än denna får man ju leta efter.

Men det blir ju också jävligt märkligt - ska svenska staten åka till Syrien för att omhändertaga en grupp barn, för att sedan flyga dem till ett land de aldrig satt sin fot i tidigare och familjehemsplacera dem? Samtliga dessa har väl dessutom troligen dubbla medborgarskap eftersom fäderna inte är svenskar i de flesta fall.

Men det är klart - det är väl fortfarande bättre än att de dör i ett läger...
2019-02-24, 23:24
Medlem
Redisas avatar
Och så kommer de hem till Europa och spränger otrogna med sina niqab bälten...

Allvarligt, det är OK att fängsla gammal SS anställd som mirakulöst nog lever fortfarande. Ingen preskriptionstiden alltså. Men dessa Black Widows bör man "ta hem" direkt?

Nej då. De får stanna och deras barn kan lika gärna adopteras bort till homosexuella par som kan verkligen lära dem tolerans och demokrati.
2019-02-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
(Mina fetningar)
Det har jag inte läst någonting om. Har du lust att länka en källa?
----

Lisa ska givetvis inte tillbaka till Sverige. Låt henne stanna där och ta sitt straff.

Sök på liveleak.com där kommer du se videos på olika avrättningar så Lisa ska man inte tycka synd om utan bör straffas med döden även ungarna
2019-02-24, 23:27
Medlem
MrMarios avatar
Eftersom hon begått landsförräderi så ska hon förstås inte ha hjälp. Tar hon sig åter till Sverige så bör hon antingen fängslas på livstid eller avrättas.
2019-02-24, 23:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Tror dom måste till Turkiet för att ordna sina pass? Det regeringen egentligen säger är att vi hämtar inte Svenskar utomlands efter behag. Stödjer det uttalandet på att man rekommenderat folk att inte åka dit. Hade dom vart misstänkta eller dömts för något brott så hade vi troligen hämtat dom vi också.

Ambassaden i Damaskus borde väl räcka?
2019-02-24, 23:30
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Sök på liveleak.com där kommer du se videos på olika avrättningar så Lisa ska man inte tycka synd om utan bör straffas med döden även ungarna

Har barnen inte begått brott så ska de väl inte straffas?

Men dessa vuxna kvinnor måste vi sluta dalta med. Nu när statsfeministerna så längre trummat in hur duktiga, starka och kloka kvinnor är, så är det på tiden att vi i Sverige slutar behandla kvinnor som oförstående barn och straffar dem fullt ut om de begår brott, exempelvis landsförräderi.
2019-02-24, 23:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Eftersom hon begått landsförräderi så ska hon förstås inte ha hjälp. Tar hon sig åter till Sverige så bör hon antingen fängslas på livstid eller avrättas.

Juridiskt sett har hon inte begått landsförräderi.

22 kap. BRB:
1 § Den som, då riket är i krig,
1. hindrar, missleder eller förråder dem som är verksamma för rikets försvar eller förleder dem till myteri, trolöshet eller modlöshet,
2. förråder, förstör eller skadar egendom som är av betydelse för totalförsvaret,
3. åt fienden anskaffar krigsfolk, egendom eller tjänster, eller
4. begår annan liknande förrädisk gärning,
skall, om gärningen är ägnad att medföra avsevärt men för totalförsvaret eller innefattar avsevärt bistånd åt fienden, dömas för landsförräderi till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Lag (1986:645).
2019-02-24, 23:37
Medlem
Att man ens ska behöva ha en disskusion om dessa människor och om de borde få hjälp att återvända. De ska väl aldrig få sätta sin fot här mer. Om inte de är en självklarhet så har ja tappat allt förstånd.

Man tror inte längre saker är sann...
vad är det för fråga ens som kräver rubriker, tid av rapport och agenda att diskuteras, när svaret borde vara så självklart. Finner inga ord.
2019-02-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ambassaden i Damaskus borde väl räcka?
Kan så vara. Har väl vart problem där också med säkerhetsläget men dom kanske kör för fullt? Hur som helst så tror jag tyvärr att dom på ett eller annat sätt kommer vara i Sverige bara dagar efter att kurderna frigivit dom.
2019-02-24, 23:38
Medlem
Att fosterhemsplacera barnen kommer inte hjälpa. De kommer komma upp i tonåren och börjar fundera på vem pappa var och hittar förr eller senare tillbaka till någon som är kopplad till deras nätverk. De är tickade bomber, låt asen svälta ihjäl.
2019-02-24, 23:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svenskarna som stred för Hitler under WWII fick ju komma tillbaka?
Men annars så tycker jag de kan stanna kvar där i Mellanöstern, skiter faktiskt hur det går för dem därnere. Bara vi slipper se dem i Sverige, så är jag nöjd.

-De åkte ner för att bringa krig och elände, krig och elände fick de men det gick inte enligt deras plan. De förlorade dessbättre, och nu är det så synd om dem.. (Ha! Skit ska skit ha!)
Jag är för dåligt påläst för att veta om det är jämförbart. Svenskarna som åkte och stred för Hitler visste också att det handlade om att halshugga kvinnor eller motsvarande? Om de kände till koncentrationslägren kan man ju säga att det är en liknande situation.

I så fall vidhåller jag att de också är landsförrädare och borde fråntas medborgarskap.
2019-02-24, 23:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Kan så vara. Har väl vart problem där också med säkerhetsläget men dom kanske kör för fullt? Hur som helst så tror jag tyvärr att dom på ett eller annat sätt kommer vara i Sverige bara dagar efter att kurderna frigivit dom.

Rätt sannolikt. Kvällstidningarna blir väl fulla av lyckliga reportage om hemkomsten.
-Undrar om Barnavårdsnämnden tar ungarna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in