Citat:
Ursprungligen postat av
Crowsi
Barn är väl enda anledningen varför man kan överväga att låta dessa människor resa tillbaka. Jag kan även tänka mig att man tar en annan approach, som påminner om trumps, dvs utreder och åtalar alla dessa på hemmaplan. Sverige skulle antagligen inte kunna hantera det egentligen, men det vore lämpligt för en rättsstat. I teorin så skulle det ju faktiskt kunna vara så att några enstaka av dessa IS-resenärer faktiskt rest till syrien för att hjälpa till med sjukvård eller liknande. Skulle jag personligen resa till ett land och försöka hjälpa människorna där, så skulle jag gissningsvis önska att sverige kunde hjälp mig hem vid ett liknande scenario. Sen så är det ju så att svensk lag faktiskt inte gäller i andra länder.
Hela frågan är knepig. Jag vet faktiskt inte var jag står i frågan.
Väldigt knepig, det knyter sig lite i magen när man hör små barn prata svenska i ett sådant läger (som man gör i svt klippet).
Samtidigt - kommer de hem måste ju barnen omedelbart omhändertas och tvångsplaceras. Sämre och mer oansvarig mor än denna får man ju leta efter.
Men det blir ju också jävligt märkligt - ska svenska staten åka till Syrien för att omhändertaga en grupp barn, för att sedan flyga dem till ett land de aldrig satt sin fot i tidigare och familjehemsplacera dem? Samtliga dessa har väl dessutom troligen dubbla medborgarskap eftersom fäderna inte är svenskar i de flesta fall.
Men det är klart - det är väl fortfarande bättre än att de dör i ett läger...