Citat:
Ursprungligen postat av
LilleKanin
Vi kan jämföra med VT18 PP1 (version 1) fråga 27
En klass ska utökas med 12 barn. Kan man därefter dela in klassen i grupper om 8 barn?
(1) Om klassen istället utökas med 4 barn så kan man dela in barnen i grupper om 8 barn.
(2) Innan klassen utökas är det inte möjligt att dela in barnen i grupper om 8 barn.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Med ditt resonemang blir svaret E på den här uppgiften istället för A (som facit säger är rätt). Eftersom det finns utrymme i frågan för att ett barn dör eller är sjukt, så att svaret varierar från dag till dag. Liknande resonemang kring varför E är rätt svar går att föra på 10-20% av NOG frågorna. Som sagt, du får gärna tänka så här på provdagen då det gör normeringen enklare för mig

Ja jag får nog säga att jag inte har några invändningar mot E som rätt alternativ. Det finns ju några oklarheter. Men jag hade inte själv kommit på att svara E på denna uppgift. Under tidspress hade jag bara uppfattat frågan som "Är 12 + (antalet barn i klassen) jämnt delbart med 8?".
På uppgift 27 provpass 3 hösten 2015 gick jag i fällan och svarade E. Antagligen har UHR inte riggat den medvetet. Jag är förvånad över att svaret inte har blivit ändrat i efterhand som ju tydligen har hänt i en del fall.
Tydligen gäller det att öva upp en förmåga att uppfatta vilken avsikt UHR har med uppgiften. Så att man till exempel kan säga "aha nu är det en sådan där C-uppgift" eller "aha nu är det en sådan där E-uppgift". Och det blir ju facit på gamla uppgifter som får bli vägledande för hur man ska förbereda sig inför provet. Jag antar att det var det du menade när du tidigare hänvisade till facit.