Vad är en konventionell kartprojektion? Det verkar inte som om du har läst på.
Du har ej ifrågasatt om trianglar m.m. är sfäriska?
Vilken geometri skall vi förutsätta? Euklidisk eller någon annan?
Är verkligen alla tal skrivna i basen 10?
Osv.
Man får förutsätta någon form av rimlig norm annars blir frågeställningarna absurt långa.
Du har ej ifrågasatt om trianglar m.m. är sfäriska?
Vilken geometri skall vi förutsätta? Euklidisk eller någon annan?
Är verkligen alla tal skrivna i basen 10?
Osv.
Man får förutsätta någon form av rimlig norm annars blir frågeställningarna absurt långa.
Jo men nu tog jag upp en uppgift där det straffar sig att känna till något om kartor. Svarsalternativ C förutsätter att man tittar på ett specialfall av karta som förmodligen aldrig ens har ritats. Det var därför jag tog upp exemplet med den intresserade lantmätarkandidaten.
Jo men nu tog jag upp en uppgift där det straffar sig att känna till något om kartor. Svarsalternativ C förutsätter att man tittar på ett specialfall av karta som förmodligen aldrig ens har ritats. Det var därför jag tog upp exemplet med den intresserade lantmätarkandidaten.
Du menar att sträckorna ej är skalenliga på kartan?
Jag har ej läst uppgiften så noga men 1+2 ger väl att sträckan är 22/14*70=110 km?
Hej,
Jag övar på DTK just nu och undrar om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig? Brukar få mellan 14-17/20 (på de äldre proven), och jag har lite svårt att höja mig mer än så.. (har skrivit ca 7 olika DTK-prov än så länge). Felen jag får är oftast slarvfel pga tidspress (t.ex. avläst fel, mätt fel, räknat fel).
Har ni några tips på hur man kan minska slarvfelen när man skriver DTK under tidspress, eller är det bara att fortsätta öva på gamla prov på tid? All tips uppskattas!
Tänkte passa på att fråga om hjälp med 2 uppgifter som jag var lite osäker på. Har ritat med blå färg så att ni slipper leta.
Lyckades lösa denna, men det tog för lång tid.. Har ni tips på hur man snabbt kan beräkna arean av såna obekväma geometriska former? Vill minnas att jag ritade två trianglar. Försökte sedan testa rita en rektangel men värdet diffade för mycket.
Hej,
Jag övar på DTK just nu och undrar om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig? Brukar få mellan 14-17/20 (på de äldre proven), och jag har lite svårt att höja mig mer än så.. (har skrivit ca 7 olika DTK-prov än så länge). Felen jag får är oftast slarvfel pga tidspress (t.ex. avläst fel, mätt fel, räknat fel).
Har ni några tips på hur man kan minska slarvfelen när man skriver DTK under tidspress, eller är det bara att fortsätta öva på gamla prov på tid? All tips uppskattas!
Tänkte passa på att fråga om hjälp med 2 uppgifter som jag var lite osäker på. Har ritat med blå färg så att ni slipper leta.
Lyckades lösa denna, men det tog för lång tid.. Har ni tips på hur man snabbt kan beräkna arean av såna obekväma geometriska former? Vill minnas att jag ritade två trianglar. Försökte sedan testa rita en rektangel men värdet diffade för mycket.
Fråga 1.
Jag orkar inte hålla på att mäta osv men jag visar dig ändå hur du ska göra, Det röda är potatislandet och det gröna är ön.
Edit: lite enklare förklarat, när der är såpass ojämna ytor som en ö, försök uppskatta öns area med en rektangel/kvadrat för lättare uträkning, som jag har demostrerat på bilden.
Dela sedan röd med grön.
Hej,
1. Tropicanan har väl en lämplig lösning. Själv skulle jag måtta med ögonen. Svarsförslagen är så pass skilda att det ej är svårt att se vad som är rätt svar.
2. Här skulle jag uppskatta den med en halvcirkel. Radien är den samma som referensskalan varför en cirkelskiva med radien 1 har arean π=3.14. Men, det är en halvcirkel så det är π/2=1.57, och så är den ej en riktigt perfekt cirkel så lite mindre. Av svarsförslagen ligger 1.2 närmast till hands.
En del har en fallenhet för matematik, en del har en fallenhet för språk, en del har en fallenhet för båda två. Men det fina med högskoleprovet är att det är en andra väg in för de som inte presterade utmärkt på gymnasiet. Det är ju sjukt bra att högskoleprovet finns så jag tycker inte du ska klaga på det.
Högskoleprovet är ju även något som du kan öva & bli bättre på, läser du mycket på fritiden så blir du automatisk bra på verbala, medans om du har lätt för matematik så blir det inte heller något större problem, det brukar ju vara det ena eller andra, dvs man presterar topp på en av delarna och lite sämre på den andra delen.
Vad blev ditt resultat på den verbala delen nu i höstas?
Fick 1.0 på verbala i höstas (första gången, inget plugg).
Gjorde 2011:s höstprov igår och fick 1.3. Kvant 1.2. Men då har jag tränat nästan enbart kvant, trots det kunde jag lätt fått åtminstone 8-9 poäng mer där med lite mer fokus och mindre slarv.
Vet inte om jag häftade ihop fel och minns inte hur det var i höstas när jag gjorde provet. Är diagramen på DTK-delen på samma sida/uppslag som frågorna? Känns jobbigt om man hela tiden ska behöva bläddra fram och tillbaka eller?
Vet inte om jag häftade ihop fel och minns inte hur det var i höstas när jag gjorde provet. Är diagramen på DTK-delen på samma sida/uppslag som frågorna? Känns jobbigt om man hela tiden ska behöva bläddra fram och tillbaka eller?
Ja, om du skriver ut provet så måste du ställa in på dubbelsidig utskrift annars kommer frågor och kartor i fel ordning.