2019-02-24, 21:00
  #55429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Vad är en konventionell kartprojektion? Det verkar inte som om du har läst på.

Du har ej ifrågasatt om trianglar m.m. är sfäriska?
Vilken geometri skall vi förutsätta? Euklidisk eller någon annan?
Är verkligen alla tal skrivna i basen 10?
Osv.

Man får förutsätta någon form av rimlig norm annars blir frågeställningarna absurt långa.
Citera
2019-02-24, 21:06
  #55430
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Du har ej ifrågasatt om trianglar m.m. är sfäriska?
Vilken geometri skall vi förutsätta? Euklidisk eller någon annan?
Är verkligen alla tal skrivna i basen 10?
Osv.

Man får förutsätta någon form av rimlig norm annars blir frågeställningarna absurt långa.
Jo men nu tog jag upp en uppgift där det straffar sig att känna till något om kartor. Svarsalternativ C förutsätter att man tittar på ett specialfall av karta som förmodligen aldrig ens har ritats. Det var därför jag tog upp exemplet med den intresserade lantmätarkandidaten.
Citera
2019-02-24, 21:10
  #55431
Medlem
Vi börjar med att lyda/åtlyda/hörsamma klockan!
Citera
2019-02-24, 23:51
  #55432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Jo men nu tog jag upp en uppgift där det straffar sig att känna till något om kartor. Svarsalternativ C förutsätter att man tittar på ett specialfall av karta som förmodligen aldrig ens har ritats. Det var därför jag tog upp exemplet med den intresserade lantmätarkandidaten.

Du menar att sträckorna ej är skalenliga på kartan?
Jag har ej läst uppgiften så noga men 1+2 ger väl att sträckan är 22/14*70=110 km?
Citera
2019-02-25, 00:05
  #55433
Medlem
Hej,
Jag övar på DTK just nu och undrar om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig? Brukar få mellan 14-17/20 (på de äldre proven), och jag har lite svårt att höja mig mer än så.. (har skrivit ca 7 olika DTK-prov än så länge). Felen jag får är oftast slarvfel pga tidspress (t.ex. avläst fel, mätt fel, räknat fel).

Har ni några tips på hur man kan minska slarvfelen när man skriver DTK under tidspress, eller är det bara att fortsätta öva på gamla prov på tid? All tips uppskattas!

Tänkte passa på att fråga om hjälp med 2 uppgifter som jag var lite osäker på. Har ritat med blå färg så att ni slipper leta.

Citera
2019-02-25, 00:28
  #55434
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej,
Jag övar på DTK just nu och undrar om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig? Brukar få mellan 14-17/20 (på de äldre proven), och jag har lite svårt att höja mig mer än så.. (har skrivit ca 7 olika DTK-prov än så länge). Felen jag får är oftast slarvfel pga tidspress (t.ex. avläst fel, mätt fel, räknat fel).

Har ni några tips på hur man kan minska slarvfelen när man skriver DTK under tidspress, eller är det bara att fortsätta öva på gamla prov på tid? All tips uppskattas!

Tänkte passa på att fråga om hjälp med 2 uppgifter som jag var lite osäker på. Har ritat med blå färg så att ni slipper leta.


Fråga 1.
Jag orkar inte hålla på att mäta osv men jag visar dig ändå hur du ska göra, Det röda är potatislandet och det gröna är ön.

http://prntscr.com/mpldls

Edit: lite enklare förklarat, när der är såpass ojämna ytor som en ö, försök uppskatta öns area med en rektangel/kvadrat för lättare uträkning, som jag har demostrerat på bilden.
Dela sedan röd med grön.

Fråga 2.

Du räknar ut arean av det röda jag markerat

http://prntscr.com/mplggn

Så kommer du hamna nära nog för att kunna välja rätt svar, alltså B
__________________
Senast redigerad av Tropicanan 2019-02-25 kl. 00:44.
Citera
2019-02-25, 00:56
  #55435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej,
Jag övar på DTK just nu och undrar om det finns någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig? Brukar få mellan 14-17/20 (på de äldre proven), och jag har lite svårt att höja mig mer än så.. (har skrivit ca 7 olika DTK-prov än så länge). Felen jag får är oftast slarvfel pga tidspress (t.ex. avläst fel, mätt fel, räknat fel).

Har ni några tips på hur man kan minska slarvfelen när man skriver DTK under tidspress, eller är det bara att fortsätta öva på gamla prov på tid? All tips uppskattas!

Tänkte passa på att fråga om hjälp med 2 uppgifter som jag var lite osäker på. Har ritat med blå färg så att ni slipper leta.


1. Tropicanan har väl en lämplig lösning. Själv skulle jag måtta med ögonen. Svarsförslagen är så pass skilda att det ej är svårt att se vad som är rätt svar.

2. Här skulle jag uppskatta den med en halvcirkel. Radien är den samma som referensskalan varför en cirkelskiva med radien 1 har arean π=3.14. Men, det är en halvcirkel så det är π/2=1.57, och så är den ej en riktigt perfekt cirkel så lite mindre. Av svarsförslagen ligger 1.2 närmast till hands.
Citera
2019-02-25, 02:04
  #55436
Medlem
Är det någon som vet var man kan ladda ner proven för VT94?
Citera
2019-02-26, 11:28
  #55437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
En del har en fallenhet för matematik, en del har en fallenhet för språk, en del har en fallenhet för båda två. Men det fina med högskoleprovet är att det är en andra väg in för de som inte presterade utmärkt på gymnasiet. Det är ju sjukt bra att högskoleprovet finns så jag tycker inte du ska klaga på det.
Högskoleprovet är ju även något som du kan öva & bli bättre på, läser du mycket på fritiden så blir du automatisk bra på verbala, medans om du har lätt för matematik så blir det inte heller något större problem, det brukar ju vara det ena eller andra, dvs man presterar topp på en av delarna och lite sämre på den andra delen.

Vad blev ditt resultat på den verbala delen nu i höstas?

Fick 1.0 på verbala i höstas (första gången, inget plugg).

Gjorde 2011:s höstprov igår och fick 1.3. Kvant 1.2. Men då har jag tränat nästan enbart kvant, trots det kunde jag lätt fått åtminstone 8-9 poäng mer där med lite mer fokus och mindre slarv.
Citera
2019-02-26, 12:03
  #55438
Medlem
Vet inte om jag häftade ihop fel och minns inte hur det var i höstas när jag gjorde provet. Är diagramen på DTK-delen på samma sida/uppslag som frågorna? Känns jobbigt om man hela tiden ska behöva bläddra fram och tillbaka eller?
Citera
2019-02-26, 12:49
  #55439
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vet inte om jag häftade ihop fel och minns inte hur det var i höstas när jag gjorde provet. Är diagramen på DTK-delen på samma sida/uppslag som frågorna? Känns jobbigt om man hela tiden ska behöva bläddra fram och tillbaka eller?

Ja, om du skriver ut provet så måste du ställa in på dubbelsidig utskrift annars kommer frågor och kartor i fel ordning.
Citera
2019-02-26, 13:01
  #55440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Ja, om du skriver ut provet så måste du ställa in på dubbelsidig utskrift annars kommer frågor och kartor i fel ordning.

Fel ordning blev det inte, tänker mer att man inte ska behöva bläddra fram och tillbaka. Förstår du vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in