Citat:
Ursprungligen postat av
chevroletimpala
Skulle ni kunna ge tips till en examinerad student som är en riktig medioker, har snittat 0.6 på alla 4 proven jag har gjort hittils. När jag sitter under provtiden och har provet framför mig så klarar jag KVA någorlunda bra men inte tillräckligt bra, fick denna gång på provet 72/160 vilket är jävligt kasst. Provpass 4 gick uruselt, fråga 4-12 hade jag inte en enda rätt, 8(!) frågor. Fråga 30-36 fick jag inte heller någon poäng rätt, och där 6 frågor. Är det ens mänskligt eller normalt att misslyckas med svaret på så många frågor i rad? Jag har bra läs och skrivkunskaper, fick C på Svenska kurserna och C på Engelska. Matten hade jag D på men ändå klarar jag mig bättre på kvantitativa delen fastän mitt betyg i Sv och Eng är bättre. Måste nog vara att de texterna vi får under provet som är så himla tråkiga att man dagdrömmer sig bort även när man sitter där under press.. måste jag läsa mer böcker eller vad skulle ni rekommendera?
Lite svårt att bedöma orsakerna till att du inte presterar tillräckligt bra på kvantdelen. Så du får helt enkelt analysera vrf du fick dem felen. Berodde det på att du inte behärskade grunderna inom matte 1b eller att du är bräcklig och långt ifrån stresstålig. Givetvis kan det förra motarbeta det senare. Gå igenom matte 1b (ordentligt, det ska gå som en vals) och räkna inte bara för att få rätt, utan räkna för att förstå.
När det gäller verbala delen, så gäller det att börja läsa mycket. Rekommenderar naturligtvis läsning som är likvärdig HP-texterna gällande innehåll och struktur, dvs facklitteratur och inte skönlitteratur. Läs dessutom varierat men även nischat, t. ex om sociologiska klassiker, juridik, biologi, filosofi, psykologi, etc. Sociologi kan jag rekommendera då språkbruket, beroende på vad du väljer, oftast är mycket svårbegripligt och invecklat. MEK och ORD lär du dig i samband med läsningen, dock tycker jag att du kan skapa ett konto kostnadsfritt på memrise och effektivt öva in orden. Detta är bara mina tips, så ta allt med en nypa salt