Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Man slösar inte för det finns gott om mark. En villatomt är kanske 1000 kvm, ett hektar är 10 tusen kvm. Villabbyggelse är alltså tio villor och kanske 40 personer per hektar. Låt det sjunka in lite. UN tycker villaområden är bara en fjärdedel av vad de vill ha. Det behövs stadsbebyggelse och det behövs vildmark.
Enligt Wikipedia harGöteborg en befolkningstäthet om 1300 invånare per kvadratkilometer. En kvadratkilometer är 100 hektar, dvs Göteborg har i genomsnitt 13 invånare per hektar. UN vill alltså ha in tio gånger så många människor i Göteborg.
Ok, vi tar ett mer tättbefolkat exempel - Shanghai. Urban Shanghai har enligt Wikipedia 6000 människor per kvadratkilometer, eller 60 invånare per hektar. Bara hälften av vad UN kräver.
Nu kanske UN habitat bara gäller själva bostadsområdet i sig, men ovanstående siffror borde mana till viss eftertanke.
Nu vet jag inte riktigt hur UN Habitat fungerar exakt, men jag tror att dom syftar på stadsdelar snarare än fullständiga administrativa regioner, villaområden kommer såklart aldrig kunna möta de hållbarhetskriterier som ställs upp, villor och stadsradhus som är en del av strukturen i tätare stadsbebyggelse fungerar dock säkert, då den tätare stadsbebyggelsen kompenserar för den låga villa/radhusbebyggelsen, men villamattor har ju inte en chans. Hur stadsutveckling möter täthetskraven beror sig lite på hur man mäter, dvs var man drar områdesgränserna.
GBG har alldeles för höga grönytekrav tycker jag vilket gör det svårt att nå upp till samma befolkningstäthet som t ex Linné, det framgår rätt tydligt i t ex planprogrammet för Backaplan, dvs ökar man exploateringen och tätheten ökar behovet på grönyta och det finns det inte tillräckligt med mark för, så där hamnar man på en boendetäthet på ca 150 invånare(värt att tänka på är dock finns rätt stora volymer med arbetsplatslokaler i programmet, så den totala exploateringsgraden är ju ingen katastrof), det är ungefär som runt Mariaplan, där jag bor är det närmare 400 inv per hektar.
Man skulle kunna säga att täthet är värdedrivande, med det i åtanke blir det lite komiskt när man skummar igenom random samrådshandling för chansen att hitta någon lokal bostadsrättsförening som argumenterar emot nybyggnation för att dom tror att det kommer få motsatt effekt är rätt hög, dvs att dom faktiskt tror att värdet på deras boenden kommer minska vid nybyggnation. Evidens visar ju snarare på motsatsen, värdet ökar.
Men ja, jag håller väl med Flukke, tätheten måste upp, då skulle även exploateringsverksamheten få bättre ekonomi(istället för att vara en konstant förlustmaskin som är beroende av skattemedel, skattemedel som skulle kunna gå till kommunens kärnverksamhet, omsorg och skola etc), lägre utgifter och högre intäkter, i värsta fall får man ju annars exploateringsekonomi som Skeppsbron. Har vi tur kanske det tas ett omtag på hela området, inklusive Rosenlundsverket, då skulle nettot bli lite mer acceptabelt än de 860 miljoner minus som är fallet nu. Det finns två partier som verkar vara beredda att göra om och göra rätt just nu, inklusive riva industrimuseet Rosenlundsverket, Demokraterna och Sverigedemokraterna.
Man fick alltså ner nettot till -860 miljoner efter kostnadsoptimering, det är där planen ligger idag, ärendet bordlades vid senaste mötet har jag för mig.
Citat:
Sammantaget gör stadsledningskontoret bedömningen att nettot för stadsutvecklingen i
Skeppsbron skulle kunna förbättras från cirka -1 240 mnkr till cirka -860 mnkr