"Efter fyra år anmälde familjen de misstänkta gärningsmännen till polisen." (står på bilden men ej artikel)
Tre män sitter häktade misstänkta för att ha begått upprepade våldtäkter i Göteborg, mot ett och samma barn. Vid brottstillfällena var två av männen kollegor vid ett stort kommunalt bolag. Vidare ska vissa våldtäkter ha skett i anslutning till Östra sjukhuset.
De misstänkta brotten ska alltså ha begåtts på olika platser runt om i Göteborg för mellan fyra och fem år sedan. Brottsrubriceringen är flera fall av våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn.
Två av de nu häktade männen, i dag 31 och 35 år gamla, var alltså kollegor vid ett av Göteborgs större kommunala bolag, vid tillfället då de misstänkta brotten ska ha skett. 31-åringen är kvar hos samma arbetsgivare medan kollegan har bytt jobb.
Ingen kontakt med omvärlden
Enligt uppgift till GP har den tredje mannen, som är 33, i vart fall inga kopplingar till det kommunala bolaget.
Samtliga har dock suttit häktade sedan den 31 januari med restriktioner, förbjudna att ha kontakt med omvärlden. Förundersökningen har pågått under ett års tid och den 28 februari måste åklagaren ta ställning till om omhäktning ska ske, eller åtal väckas.
Samtliga har förnekat brott och ingen av männen har enligt belastningsregistret tidigare dömts för något brott.
– Vi är belagda med yppandeförbud men jag kan säga att min klient vidhåller sitt förnekande, säger 33-åringens advokat Peter Carlström.
Häktade på sannolika skäl
Av tingsrättens handlingar framgår att även 35-åringen håller fast vid att han är oskyldig. Om den person, 31-åringen, som ska ha utsatt barnet för flest våldtäkter, fortsatt förnekar brott är oklart.
– Jag tänker inte yttra mig ett dugg, säger mannens advokat Alfhild Mark-Andersch när GP når henne.
De misstänkta våldtäkterna ska ha begåtts av männen var för sig och på olika platser i kommunen. 31-åringen är ensam misstänkt för våldtäkt mot barn i anslutning till Östra sjukhusets i Göteborg, mellan den 1 december 2011 och den 31 augusti 2012.
Alla tre är häktade på sannolika skäl, den starkaste misstankegraden.
GP har under veckan förgäves sökt kontakt med åklagaren i ärendet.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...arn-1.13546303