2019-02-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur vet du att dessa föräldrar ville sina barn väl? Källa?
Såvitt vi vet hölls barnen hemma från skolan, avslutade sina fritidsaktiviteter och pianoundervisning, O förde deras talan vid skolmöten och några omtankar för att dämpa skräckupplevelsen vid morden på dem finns inte heller.

Så hur vet vi andra att just dessa föräldrar, som gjorde det värsta möjliga mot sina barn, ville sina barn väl innan de mördade dem??

Vi har ingen aning om sanningshalten kring varför barnen fick ME-diagnoser.
Vi vet inte de bakomliggande skälen till att de hemundervisades, kanske ville föräldrarna privatundervisa sina barn.
Vi vet inte varför Moas pianoundervisning avslutades, det kan ha varit ett straff för något.
Vi har ingen aning om hur barnen behandlades inne i villan, ingen alls.
Lösa rykten om incest och misshandel är lika grundlösa som att utgå från att allt är total välvilja och kärlek i en familj vars liv avslutas med mord och suicid.

Om man lägger upp teorier och personliga tyckande här i tråden utan att uppge att det just är det, får man nog vara så god och ange källhänvisningar.
Vi vet helt enkelt inte om både O och H ville sina barn väl, eller behandlade dem kärleksfullt, innan barnen mördades.
Precis som påståenden om att H skulle varit deprimerad och gått på antidepressiva eller att A skulle försökt suicidera, är detta annars bara trådsanningar utan vedertagna källor.

Edit: Är du ens medveten om att sambandet mellan problem i en familj och i familjens nära omgivning statistiskt sett är mycket stort med utvecklandet av barn-ME?
Att barn-ME av många anses vara ett tecken på att något under flera års tid inte varit bra i barnets omedelbara omgivning, vanligen problem med och i familjen. Att ME hos ett barn blir ett omedveten uttryck för att något varit dåligt i hemmiljön.

Var har du källhänvisningarna till det fetade, eller du kanske har ett frikort som andra saknar för att du är så bra?
Senast redigerad av N.Armstark 2019-02-22 kl. 17:18.
Citera
2019-02-22, 17:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Håller med om att det inte går att jämföra sexualmord med familicide.

Men ingen vet hur mycket eller lite Bjärred-föräldrarna inbillade sig eller trodde. Tror du att de inbillade sig att de utförde en god gärning för sina barn? Att de syftade till att avsluta lidande är jag med på. Tror du inte att de tyckte att de begick en fruktansvärd handling?

Det ena behöver inte utesluta det andra. De kan ha uppfattat/trott att de gjorde en god gärning samtidigt som de tyckte handlingen var fruktansvärd.
Citera
2019-02-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det ena behöver inte utesluta det andra. De kan ha uppfattat/trott att de gjorde en god gärning samtidigt som de tyckte handlingen var fruktansvärd.

Det tror jag också. Tyvärr kom de ändå fram till att det ändå var det bästa de kunde göra i den situation de fann ohållbar. Hade de haft förmågan att tänka "utanför boxen" så hade de 4 säkert kunnat leva ett bra liv. Trots sjukdomen.
Citera
2019-02-22, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Om man lägger upp teorier och personliga tyckande här i tråden utan att uppge att det just är det, får man nog vara så god och ange källhänvisningar.
Vi vet helt enkelt inte om både O och H ville sina barn väl, eller behandlade dem kärleksfullt, innan barnen mördades.
Precis som påståenden om att H skulle varit deprimerad och gått på antidepressiva eller att A skulle försökt suicidera, är detta annars bara trådsanningar utan vedertagna källor.
Du ska inte ens ta källhänvisning i din mun, ditt patetiska stycke.
Vad det beträffar dina rivsår har du dragit fram källor ur tråden som själva skriver att det är spekulationer - det som vi skulle "ponera" om för dina ursprungskällor är lika vaga.
Du sitter sen och kallar det offentliga fakta, påstår du blivit uppringd av åklagare i Bjärredsmålet och försöker få det till din fördel om Oskar versus pressträffen.

Och om man nu ska diskutera källor om den försvagade, stackars väna och intetsägande Hanna. På tal om Tjoa-Moa som nämndes nyss:

Vad satt det falska stycket och sa på sitt jobb?
Låtsades hon som det regnade gällande det manipulativa kontrollfreaket Oskar?
Sket hon i barnen och lekte lyckliga familjen i förhållande till era teorier?

artyfarty22:
Citat:
Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Oscar har jag bara träffat vid några tillfällen, så jag har inte något speciellt intryck av honom. Han verkade social och trevligt dock, och hade ett rykte om sig att vara ett "underbarn" inom sitt område.

Nåväl, lite minnesbilder jag har i alla fall. Vad det nu kan göra för nytta. Allt ovan är bara hur jag kommer ihåg Hanna från den tiden, och inget försök att "skönmåla" det som hänt.
Senast redigerad av develi 2019-02-22 kl. 17:54.
Citera
2019-02-22, 18:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var har du källhänvisningarna till det fetade, eller du kanske har ett frikort som andra saknar för att du är så bra?

Varågod. Inlägg från 4/2.

Citat:
Nu tror jag faktiskt att det räcker Vidar17. Du må vara hårt drabbad som anhörig till ME-sjuk, men det är faktiskt inte trevligt att du inte tar till dig fakta eller läser de studier som finns. Jag har svarat dig flera gånger, postat många länkade studier som alla innehåller likartade uppgifter.
Vad vårt lilla land eller lilla norden kan lyckas sammanställa för studier är en ”flugskit” i jämförelse med stora internationella studier med tusentals deltagare.
De internationella studierna är helt enkelt så stora att de har mest statistisk tyngd.
I dessa studier framkommer:

• Majoriteten av barn med ME-tillfrisknar/förbättras så att det kan ha ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och familj.
Vanligen sker denna förbättring under de tre första åren, i vissa studier anges under de fyra första åren.

• Ja det finns statisktiska samband mellan ”family adversity” - familjens svårigheter, problem, även inre familjeproblem och motgångar - och ME-insjuknade hos barnen några år senare. Det slås tydligt fast i ett flertal studier.

Chronic disabling fatigue is more common in families who experienced early family adversity and is often not reported to health care service.

http://pediatrics.aappublications.org/content/130/1/e71

when the child was 8 to 10 years old regarding the following 9 factors, comprising 14 items in total: (1) age of mother at first pregnancy; (2) housing, comprising adequacy, basic amenities, defects, damp, and infestation; (3) mother’s and father’s low educational attainment; (4) financial difficulties; (5) relationship with partner, comprising lack of affection, cruelty, and lack of support; (6) social network, comprising lack of emotional support and lack of practical support; (7) substance abuse; (8) being in trouble with the police; and (9) psychopathology of the mother (anxiety, depression, or suicide attempts)

http://pediatrics.aappublications.org/content/137/2/e20153434?utm_source=TrendMD&utm_medium=TrendMD&ut m_campaign=Pediatrics_TrendMD_0

Beklagar, men jag tror du helt enkelt får läsa dessa studier först innan du postar fler motsatta påståenden.
Citera
2019-02-22, 18:09
Medlem
Undrar när tråden ska förstå vad polis och forskare säger? Morden grundas i att föräldrarna, en eller två, var personlighetsstörda. Det är så pusslet går ihop slutligen.

Narcissister har inte känslor som andra. Allt är praktiska lösningar och att efterlikna andras val. Att skaffa barn, eller ha barn, är inget som skänker någon särskild lycka. Det är mer att likna vid att "göra lumpen". "Jag älskar dig" är något man säger, för att andra säger det. Det är så man gör, det är så man borde känna.

Det är i grunden synd om narcissister, de lever i en spegling. Tänk att inte få känna. Hur skulle det livet vara, tror ni? Jobbigt, och blir det svårt, så att det som sker inte motsvarar normalbilden, så blir det nästan oöverstigligt.

En narcissist vill vara som andra, eller bättre. Avgrunden öppnas om man uppfattar sig som sämre i något avseende. Sämre i skallen eller fysiken? Psykiska problem är förbjudet att ha, då just psyket är känsligt för narcissisten. Det är där det bubblar och stör djupt i det undermedvetna.

Morden är en logisk följd av narcissism. ME är ett verktyg för att hålla sig ovanför vattenytan, ett tag. När omgivningen börjar kräva introspektion, då brister det!

Vårterminen var i antågande. De ville inte bli synade, det kan ha varit så enkelt, och så svårt, som att flickorna inte klarade att vara glada och tacksamma jämt. Det inre skar sig. De blev fysiskt sjuka, fick ont... som i ME.

Det är inte ovanligt att känslor sätter sig i kroppen som just värk. Det är inget att skämmas för. Någonstans måste känslor ta vägen, om de inte får kanaliseras via huvudet.

Det kan också vara ett skydd att göra sig maktlösa och inkompatibel med skola och omvärld.

Nej, morden är inte ologiska, inte diagnoserna heller. Inte ens morden. Om de var narcissister med drag av psykopati, med förmåga att mörda med liten känslolindring. De gick i land med detta på små doser lugnande. Vem klarar av det? Vilka människor är kapabla tror ni? Normaldepparen? Aldrig.

Om familjen fått sitta en stund i rundabordssamtal med en psykolog, då hade alla varit i livet. Så enkelt kan det ha varit. Var det någonsin samlade hos PBU? Det sägs att de inte fick hjälp där, en trådsanning. Vill veta mer om det. Kan familjen ha avböjt mer kontakt?

Det är så viktigt att man som familj öppnar upp sig, men att komma åt en narcissist, känslomässigt, är omöjligt. Halare ålar finns inte. Det som är ondska är ofta omedvetet dessutom, de skyddar sig själva genom att sätta andra i gungfly. Sådant tär förstås, och då blir omgivningen trött. Så trött... som i ME.

Drabbade av n-personer berättar att det tar år att repa sig, förstå och komma vidare. Den chansen fick aldrig barnen, de hade behövt bli vuxna först för att förstå. Nu var deras arma föräldrar riktigt svåra narcissister, en eller två. Övertygad om det och instämmer i det polis och forskare kommit fram till där. Bara att läsa intervjuer så kanske sanningen om vad som hände kan börjas formas...

Jag tror att de grunnat länge, som polisen säger, men att AÖs planer och verkställande även fick denna familj att göra det mest förbjudna. De har kanske skrivit ett manifest som AÖ... det ryktas ju om kritik mot myndigheter.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-22 kl. 18:17.
Citera
2019-02-22, 18:15
Medlem
Citat:
Varågod. Inlägg från 4/2.
Tycker du att urvalet till den studien du refererar till är relevant för det vi diskuterar i tråden?

Citat:
Chronic disabling fatigue was defined as tiredness reported by mothers that had lasted for ≥3 months or ≥6 months, was disabling (school absence or prevented participation in hobbies/sport/leisure activities “quite a lot” or a “great deal”), and not due to another cause.

Du vill referera till en undersökning där urvalet bygger på ungdomar där mamman har uppgett att deras barn har varit så trötta att det påverkat närvaron i skola och fritidsaktiviteter.

Du tycker att det är relevant i en tråd som handlar om två barn som fått en diagnos på ME/Cfs från svensk sjukvård?

Sen kräver du källor på andras teorier, du måste vara komiker mellan passen som kirurgobducent.
Citera
2019-02-22, 18:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du ska inte ens ta källhänvisning i din mun, ditt patetiska stycke.
Vad det beträffar dina rivsår har du dragit fram källor ur tråden som själva skriver att det är spekulationer - det som vi skulle "ponera" om för dina ursprungskällor är lika vaga.
Du sitter sen och kallar det offentliga fakta, påstår du blivit uppringd av åklagare i Bjärredsmålet och försöker få det till din fördel om Oskar versus pressträffen.

Och om man nu ska diskutera källor om den försvagade, stackars väna och intetsägande Hanna. På tal om Tjoa-Moa som nämndes nyss:

Vad satt det falska stycket och sa på sitt jobb?
Låtsades hon som det regnade gällande det manipulativa kontrollfreaket Oskar?
Sket hon i barnen och lekte lyckliga familjen i förhållande till era teorier?

artyfarty22:

Dina personangrepp och förnedrande tillmälen är under all kritik.
Du behöver inte bli så upprörd - lugna ner dig och ta och ring upp A-C A och kontrollera faktauppgifterna i stället för att raljera över dem. Tar ungefär lika lång tid.
Att du till och med är beredd att låta lelefonen ligga och hålla bägge händerna för ögonen hellre än att ringa ett samtal för att få fakta verifierade, utan istället forsätter mala om att ”detta inte är bekräftat....” Se till att få det bekräftat om du inte tror på det!

Eller är det som jag förut var inne på - du vill helt enkelt inte veta sanningen?
För den kanske inte är så som den ”borde” vara?
Du har ingen önskan om mer info från polisen? Samma inställning som postaren Flashig78 som hoppas det inte kommer ut något FUP?

Jag har under ett års tid kastats hit och dit i mina funderingar kring vad som hände familjen i Bjärred. Jag har trott på att O var skyldig, att H fick honom dit, att båda gjorde det tillsammans och nu till sist vet jag att O mördade H och att enbart en av dem mördade bägge barnen.
Då vill jag veta hur dessa fakta går ihop med att både O och H är misstänkta för mord på barnen.
Vilka andra ovedersägliga bevis finns det?

Vi är många som vill veta hur detta hänger ihop.
Det är därför mycket märkligt inse att några andra i denna tråd inte vill det.
Helt obegripligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 18:39.
Citera
2019-02-22, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Dina personangrepp och förnedrande tillmälen är under all kritik.
Du behöver inte bli så upprörd - lugna ner dig och ta och ring upp A-C A och kontrollera faktauppgifterna i stället för att raljera över dem. Tar ungefär lika lång tid.
Att du till och med är beredd att låta lelefonen ligga och hålla bägge händerna för ögonen hellre än att ringa ett samtal för att få fakta verifierade, utan istället forsätter mala om att ”detta inte är bekräftat.” Se till att få det bekräftat om du inte tror på det!

Eller är det som jag förut var inne på - du vill helt enkelt inte veta sanningen?
För den kanske inte är så som den ”borde” vara?
Du har ingen önskan om mer info från polisen? Samma inställning som postaren Flashig78 som hoppas det inte kommer ut något FUP?

Jag har under ett års tid kastats hit och dit i mina funderingar kring vad som hände familjen i Bjärred. Jag har trott på att O var skyldig, att H fick honom dit, att båda gjorde det tillsammans och nu till sist vet jag att O mördade H och att enbart en av dem mördade bägge barnen.
Då vill jag veta hur dessa fakta går ihop med att både O och H är misstänkta för mord på barnen.
Vilka andra ovedersägliga bevis finns det?

Vi är många som vill veta hur detta hänger ihop.
Det är därför mycket märkligt inse att några andra i denna tråd inte vill det.
Helt obegripligt.
Du är inte den rätte att kräva källa förstår du.
För övrigt seglade du rejält snett nyss med dina jämförelser gällande Eklund.

Hur går det med Hanna? Var hon det mesigaste i ett par skor och ljög arbetskamraterna fulla på bekostnad av barnens välmående?

Oavsett vad du vill veta har du inte tagit dig en millimeter med din teori. Det måste kännas bittert.
Citera
2019-02-22, 18:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Om familjen fått sitta en stund i rundabordssamtal med en psykolog, då hade alla varit i livet. Så enkelt kan det ha varit. Var det någonsin samlade hos PBU? Det sägs att de inte fick hjälp där, en trådsanning. Vill veta mer om det. Kan familjen ha avböjt mer kontakt?

//

Jag tror att de grunnat länge, som polisen säger, men att AÖs planer och verkställande även fick denna familj att göra det mest förbjudna. De har kanske skrivit ett manifest som AÖ... det ryktas ju om kritik mot myndigheter.

Ja risken att de inte ville ha BUP eller annan vuxenpsykiatrisk kontakt finns. Inte minst med tanke på den inställning till skolmedicinsk psykiatri som några ur familjens omedelbara omgivning gett utryck för.
Risken att de påverkats av ME-svartsynen i media och av mer eller mindre tendentiösa frontpersoner för ME är också stor.

Båda sakerna ovan är väldigt riskabla företeelser som kan ställa till med stor skada när de förvrider huvudet på sjuka och deras anhöriga.

Anti-skolmedicin lobbyn företräds ofta av personer som aldrig varit riktigt illa däran och som därför unnar sig en form av lyx-inställning att sjukvård kan skötas med alternativa avkok och handpåläggning. Den inställningen brukar dock förändras radikalt när de själva eller närstående blir riktigt sjuka någon gång.

Hur man ska få bukt med medias svartsyns skrämselreportage om ME är svårare att veta. Kanske har vissa journalister fått sig en tankeställare efter Bjärred?
Det har i vart fall varit mer sällsynt med den typen av reportage senaste tiden.
Citera
2019-02-22, 18:49
Medlem
Lonnrots avatar
Meningen ”Även om Hunt har tänkvärda formuleringar”, skulle ha varit ”Även om coronern har tänkvärda formuleringar”.

Hunt sa inte så mycket tänkvärt som kom fram i utredningen i alla fall....

Likaså sist skulle det vara, ”Inget hindrar ju heller att vård och skola mfl gör vad de kan för att likande inte ska ta epidemiska proportioner.”

Det var kanske lättare att sluta sig till.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sen är det svårt att komma runt att rättvisan fokuserar på de levande, och dessas rätt i sina liv, eller hot mot andra levande. Dvs ett aktivt levande hot mot oskyldigas väl och ve är ett potentiellt ont. En som begått brott mot oskyldiga och fortfarande går lös skall med rättvisans hjälp och med lag, inskränkas i sina medborgerliga rättigheter, som denne förverkat, och korrigeras. Denne är formellt ”ond” i det avseendet att denne begått onda handlingar som denne måste svara för, inför de levande som vittnen, och kan begå fler, och skapar befogad oro bland levande. Inte minst när de tilltänkta offren är försvarslösa och väljs ut för att de är försvarslösa. Olika typer av brottslighet graderas helt klart olika, utifrån det hot som en speciell typ av person kan utgöra mot en viss typ av offer. Att avskräcka andra från brott är en faktor i många brottstyper, när det finns ett mått av förövare som kan antas mottagliga för att bli avskräckta.

Paret i Bjärred är engångsförbrytare i alla avseenden, och har varit i full visshet om detta, och inget hot har i något avseende utgått mot ngn annan än de som de dödade vid detta tillfälle. De har redan själva utdömt dödsstraff på sig själva för gärningen, för att ej längre höra till de levandes skara.De som är under hot rörande deras väl och ve är då snarast deras anhöriga. Rättvisan har inte alltid vilja att statuera exempel med redan döda för att tillfredsställa mobben eller en allmänhet, men på de anhörigas bekostnad. Att schavottera offentligt måste åtminstone tjäna andra syften än enbart att statuera exempel inför framtiden. Om det går ut över andras rättigheter.

Så effekten i offentligheten av olika typer av mordhandlingar kan bli olika, vilket var och en kan förstå som så vill.

Kan man inte ställa ngn inför rätta så kan man inte.

Och återigen: i fallet Hunt fick utredningen defacto som resultat att det omgivande (levande) samhället friades från ansvar, mer än, men i och med, att en person befanns vara den handlande i gärningen. Man kunde säga att herr Hunt befanns vara rättsligt ansvarig, men därigenom undslapp somliga andra, kanske, ett mänskligt delansvar. Även om Hunt har tänkvärda formuleringar.

Men det var också en topplocks-handling från en (alltför) ensam individ, inte ett gemensamt och via avskedshandlingar erkänt brott i planerad och dolt samförstånd, där andras ansvar för handlingen svårligen kan komma på tal. Inget tyder ju på att någon i Bjärred med omgivning tänker kasta sig över ansvaret heller. Eller kastas på det. Det ser ju liksom lite svårt ut att leda ngt sådant som formellt ansvar i nåt vidare bevis också.

Så då har vi numera två kremerade lik som solglitrer kan gå lös på. Vi andra har lämnat såna seder bakom oss. Mänskor ska inte göras onda annat än i formella avseenden för de handlingar de begår, det tjänar inte allmänhälsan, säkerhet eller rättvisa. Det skapar monster. Ambitionen måste vara motsatsen.

Inget hindrar ju heller att vård och skola mfl gör vad de kan för att likande ska ta epidemiska proportioner. Det kan ju se illa ut.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-22 kl. 18:52.
Citera
2019-02-22, 18:59
Medlem
afKnollentotts avatar
Såvitt jag förstår ströps / kvävdes de små barnen av rövhålet O. Han hade dessförinnan strypt sin hustru - H. Vidrigt.
Ett mästerstycke med tryckta ord - blev till ett avskedsbrev. Jag har dessvärre inte läst hela.

Tre makabra mord....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in