2019-02-04, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
A*nes förstod alltså vad som var på gång - försökte hon fly?
Lägg ner dina slemmiga insinuationer som du med förkärlek ägnar dig åt och mumla ur skägget.
För kännedom finns följande utrett via Fu och sen pressträffen:

"Det finns ingenting i utredningen som tyder på att barnen har varit medvetna om vad som skulle hända. Ingenting."
Citera
2019-02-04, 23:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Snälla, snälla sluta fara med dina osanningar. Finns inga belägg för att hemförhållanden spelar in. Nu blir jag faktiskt förb.....!!

Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Om alla sjuka skulle fått diagnos beräknas det vara cirka 40 000 dvs fler än sjuka i MS och Parkinson.
Finns ingen korrelation med ekonomi. Sjukdomen kan utlösas av trauma, graviditeter eller annat som pressar kroppen. Men majoriteten har fått det efter en infektion. För ungdomar ofta körtelfeber. Sen kan det i vissa familjer finnas en predisposition för autoimmuna sjukdomar överlag.

Nu tror jag faktiskt att det räcker Vidar17. Du må vara hårt drabbad som anhörig till ME-sjuk, men det är faktiskt inte trevligt att du inte tar till dig fakta eller läser de studier som finns. Jag har svarat dig flera gånger, postat många länkade studier som alla innehåller likartade uppgifter.
Vad vårt lilla land eller lilla norden kan lyckas sammanställa för studier är en ”flugskit” i jämförelse med stora internationella studier med tusentals deltagare.
De internationella studierna är helt enkelt så stora att de har mest statistisk tyngd.
I dessa studier framkommer:

• Majoriteten av barn med ME-tillfrisknar/förbättras så att det kan ha ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och familj.
Vanligen sker denna förbättring under de tre första åren, i vissa studier anges under de fyra första åren.

• Ja det finns statisktiska samband mellan ”family adversity” - familjens svårigheter, problem, även inre familjeproblem och motgångar - och ME-insjuknade hos barnen några år senare. Det slås tydligt fast i ett flertal studier.

Chronic disabling fatigue is more common in families who experienced early family adversity and is often not reported to health care service.

http://pediatrics.aappublications.org/content/130/1/e71

when the child was 8 to 10 years old regarding the following 9 factors, comprising 14 items in total: (1) age of mother at first pregnancy; (2) housing, comprising adequacy, basic amenities, defects, damp, and infestation; (3) mother’s and father’s low educational attainment; (4) financial difficulties; (5) relationship with partner, comprising lack of affection, cruelty, and lack of support; (6) social network, comprising lack of emotional support and lack of practical support; (7) substance abuse; (8) being in trouble with the police; and (9) psychopathology of the mother (anxiety, depression, or suicide attempts)

http://pediatrics.aappublications.org/content/137/2/e20153434?utm_source=TrendMD&utm_medium=TrendMD&ut m_campaign=Pediatrics_TrendMD_0

Beklagar, men jag tror du helt enkelt får läsa dessa studier först innan du postar fler motsatta påståenden.
Citera
2019-02-04, 23:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner dina slemmiga insinuationer som du med förkärlek ägnar dig åt och mumla ur skägget.

"Det finns ingenting i utredningen som tyder på att barnen har varit medvetna om vad som skulle hända. Ingenting."
Flickorna blev berövade sina liv under vaket tillstånd, fullt medvetna om att ha en förälder över sig - det om något räcker väl och blir över. Var den ena systern omedveten om vad som hände med den andra?
Citera
2019-02-04, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu tror jag faktiskt att det räcker Vidar17. Du må vara hårt drabbad som anhörig till ME-sjuk, men det är faktiskt inte trevligt att du inte tar till dig fakta eller läser de studier som finns. Jag har svarat dig flera gånger, postat många länkade studier som alla innehåller likartade uppgifter.
Vad vårt lilla land eller lilla norden kan lyckas sammanställa för studier är en ”flugskit” i jämförelse med stora internationella studier med tusentals deltagare.
De internationella studierna är helt enkelt så stora att de har mest statistisk tyngd.

• Majoriteten av barn med ME-tillfrisknar/förbättras så att det kan ha ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och familj.
Vanligen sker denna förbättring under de tre första åren, i vissa studier anges under de fyra första åren.

• Ja det finns statisktiska samband mellan ”family adversity” - familjens svårigheter, problem, även inre familjeproblem och motgångar - och ME-insjuknade hos barnen några år senare. Det slås tydligt fast i ett flertal studier.

Chronic disabling fatigue is more common in families who experienced early family adversity and is often not reported to health care service.

when the child was 8 to 10 years old regarding the following 9 factors, comprising 14 items in total: (1) age of mother at first pregnancy; (2) housing, comprising adequacy, basic amenities, defects, damp, and infestation; (3) mother’s and father’s low educational attainment; (4) financial difficulties; (5) relationship with partner, comprising lack of affection, cruelty, and lack of support; (6) social network, comprising lack of emotional support and lack of practical support; (7) substance abuse; (8) being in trouble with the police; and (9) psychopathology of the mother (anxiety, depression, or suicide attempts)

http://pediatrics.aappublications.org/content/137/2/e20153434?utm_source=TrendMD&utm_medium=TrendMD&ut m_campaign=Pediatrics_TrendMD_0

Beklagar, men jag tror du helt enkelt får läsa dessa studier först innan du postar fler motsatta påståenden.

Varför refererar du till studier om CFS?
Citera
2019-02-04, 23:13
Medlem
Citat:
Det gör föreningen i mångt och mycket - men du har väl knappast missat att den bild media presenterar är mycket kring de 25% versus 75% som klarar sig bättre?
Sen finns den som jag redan nämnt som en av frontfigurerna och att det är drypande dystert kan man inte missa och när det kommer till påståenden om att det enbart beror på ME så är det nog dags att skaka på påsen en sväng. Det samma gäller att en med självmordstankar alt genomförda självmord inte har problem med copingstrategier då är man ute och cyklar.
Sen finns faktorn att flera kan vara pro eutanasi i grunden och pratar sig varma om det som inte är lagligt i Sverige. Däri finns en koppling till självmord.

Detta är en problematik och likaväl som många andra fysiska sjukdomar kan leda till depression så lär ME kunna hamna i samma nisch - oavsett fysisk grundsjukdom, oavsett fysiska symtom.

Om sen en djupt deprimerad person absorberas av detta - om man inte noggrant parallellt redogör för att detta inte är en generellt delad utförsbacke - så kan det bli förbannat fel gällande personer som redan är utmattade, har ett kognitivt bias eller vad det än må vara.

Vad som alltid har hjälpt människor är preventetion och likaså att ge hopp, positivitet samt verktyg att hantera sin situation.
Det vore även tacknämligt om barnens situation belystes parallellt och i mycket högre utsträckning så att det inte riskerar appliceras vuxnas prognoser på dem och det samma gäller detta fokus på 25% av de som har det värst via media - för att media är så jävla sensationslystna och är ute efter att lägga baits gällande läsare och klick.
Jo det stämmer att media ofta beskriver de sjukare men det finns även fina reportage om de som kan hantera vardagen hyfsat.

Jag hade en bekant som hade liknande klåda som AÖ från en helt annan sjukdomsbild som inte heller stod ut när hen inte fick hjälp från sjukvården. Tror nog att det finns lika dystra fall även bland andra diagnoser.

Det är väl lite tokigt att jag som själv lever i ME-världen inte upplever det lika dystert som många här. De jag känner är inte deprimerade. Men såklart finns det dom som är det.

Men självklart måste vi hjälpas åt att sprida hopp och många sjuka är fantastiska på att hålla sig uppdaterade om forskning och inge hopp till sina omgivning. Ju mer känd sjukdomen blir så kommer nog de värsta katastrofreportagen att försvinna.
Citera
2019-02-04, 23:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Tror Du att jag är ett troll? Jag har varit inne varenda Dag sedan det hänt?
Fakta; Hanna bodde i Önnered när hon växte upp. Silleskärsgatan. Gick i Önneredsskolan.På gymnasiet valde hon Natur, på Frölundagymnasiet. Hennes föräldrar Ke****n och L**e Brenton skilde sig senare. Men unde åren -85--88 bodde hon kvar. Hennes far bor i Båstad och mor i V F samt bror i Stockholm.

?
Ledsen förstår inte vad du pratar om.
Jag har aldrig nämnt eller blandat in dig eller dina uppgifter.
Postaren ShadowStepz skrev tidigt i tråden ett antal inlägg om att han vid 17 års ålder varit fosterhemsplacerad hos familjen Henkow-Brenton som då, 2007, bodde i Gtbg.
Postaren rapytt uppgav att ShadowStepz nog ljög och andra postare sa som rapytt att man skulle ta ShadowStepzs uppgifter med en nypa salt. Jag skrev att det ur hans postade inlägg inte riktigt framstod som han ljög, men att jag inte visste och var osäker. Det har förekommit så många märkliga motstridiga uppgifter i denna tråd, bl a av avstängde postare som trollat.

Postaren Elli09 skrev tidigare uppgifter om H’ släktförhållanden, bl.a. att hon skulle ha såväl en brorson som en brorsdotter. Något som efter kontroll med Folkbokföringen visade sig vara felaktigt. H’ har bara en bror som ärver henne och denne har bara en son, ingen dotter.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-05 kl. 00:02.
Citera
2019-02-04, 23:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Flickorna blev berövade sina liv under vaket tillstånd, fullt medvetna om att ha en förälder över sig - det om något räcker väl och blir över. Var den ena systern omedveten om vad som hände med den andra?
Ja, det var en sjukdom som berövade dem normalt liv som man önskar att alla barn ska få uppleva.
För att de hade två föräldrar som inte kunde copa med tillvaron och det spelar säkert ingen roll vad döttrarna än drabbats av om det skapat en snarlik situation - det bottnar och utgår från föräldrarna.

Det sorgliga för din del är att det inte är en förälder som konstant hänger över barnen som en hök ur aspekten isolering, makt och annat.

Däremot framtonar bilden av en mycket - i grunden välmenande - hönsmamma som starkt oroar sig för sina barn. som säkert var både ångestfylld och nedstämd och resultatet vet vi:
lösningen mot lidande var att dö.
Bredvid henne finns en pappa med ett kognitivt tänk som är allt annat än friskt och att personer som begår självmord oftast är deprimerade det vet vi via forskningen och att det är ett evigt grubblande likaså. Sen blir det kognitiv påverkan av allvarligare grad över tid. Fortsättningsvis finns ett allierande som indikerar på stark bindning mellan föräldrarna.
De endades nämligen kring ett både fatalt och letalt beslut:

Att gemensamt och i samförstånd mörda sina ME-sjuka döttrar.
Citera
2019-02-04, 23:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Förstår du inte vad detta uttalande syftar på?
Det sas i sammanhanget att föräldrarna under månader planerat det hela - men att barnen inte visste om, var informerade eller var införstådda med vad som planerades.
Det betyder att när mördaren väl påbörjade sitt dåd kom det som en chock för offret- som mycket väl kan ha försöt fly.

Polisens uttalande betyder inte att ett offer för stryp/kvävningsmord inte märker vad som håller på att hända - för att hon inte var medveten om mördaren planer i förväg.
Citera
2019-02-04, 23:21
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att jag under de drygt fem år som jag levt i sjukdomens närhet inte läst på?
Jag har försökt påpeka att de studier som du ofta hänvisar till bygger på vidare diagnoskriterier än vad som används i Sverige. Sen har jag valt att förlita mig på den svenska expertisen som jag tycker är kompetent. De läser nog de internationella studierna minst lika noggrant som du. De deltar på internationella konferenser där forskare från hela världen möts. Vi har även några framstående forskare i Sverige. Vill nog inte dumförklara dem.
Senast redigerad av Vidar17 2019-02-04 kl. 23:32.
Citera
2019-02-04, 23:25
Bannlyst
Citat:
?
Ledsen förstår inte vad du pratar om.
Jag har aldrig nämnt eller blandat in dig eller dina uppgifter.
Postaren ShadowStepz skrev tidigt i tråden ett antal inlägg om att han vid 17 års ålder varit fostehemsplacerad hos familjen Henkow-Brenton som då, 2007, bodde i Gtbg.
Postaren rapytt uppgav att han nog ljög. Jag skrev att det ur hans postade inlägg inte riktigt framstod som han ljög, men att jag inte viste. Det har förekommit så många märkliga motstridiga uppgifter i denna tråd, bl a av avstängde postare som trollat.

Postaren Elli09 skrev tidigare upogifter om H’ skläktförhålkanden, bl.a. att hon skulle ha såväl en brorson som en brorsdotter. Något som efter kontroll med Folkbokföringen visade sig vara felaktigt. H’ har bara en bror som ärver henne och denne har bara en son, ingen dotter.

Jag har också märkt att det är många motstridiga uppgifter mellan postare. Vissa är tom motstridiga mot sig själva som develi precis visade med Missan nyss. Även Rockkungen, en annan trådprofil, kom med flera motstridiga uppgifter. Jag såg att han är avstängd. Var det honom du syftade på med "avstängda postare som trollat"?
Citera
2019-02-04, 23:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Förstår du inte vad detta uttalande syftar på?
Det sas i sammanhanget att föräldrarna under månader planerat det hela - men att barnen inte visste om, var informerade eller var införstådda med vad som planerades.
Det betyder att när mördaren väl påbörjade sitt dåd kom det som en chock för offret- som mycket väl kan ha försöt fly.

Polisens uttalande betyder inte att ett offer för stryp/kvävningsmord inte märker vad som håller på att hända - för att hon inte var medveten om mördaren planer i förväg.
Din analys av vad reviews anser - jag antar att vederbörande kan prata för sig själv? - struntar jag fullständigt i.

Jag har redan med övertydlighet x flera beskrivit riskerna med att strypas och inte vara neddrogad så du kan omgående sluta svamla som om du vore allenarådande med den åsikten och som om jag hade en annan åsikt.

För övrigt har jag aldrig tolkat nåt polisiärt uttalande på det viset som du helt korkat lägger in som argument.

Ägna dig åt det här - innan du lägger dig i andra dialoger och börjar mala irrationellt.
Du har en hel del som vore tacknämligt att presentera:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 23:28.
Citera
2019-02-04, 23:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hur menar du ? Nu pratar vi om töserna och inte de vuxna.
Du framkastade tanken att A egentligen skulle ha tillförts sömngivande läkemedel, men att hon varit smart nog att inte låta sig bli ilurad något. - Kan det inte tänkas att det varit meningen att även H skulle ha fått i sig mer? - Och om inte: Varför sinade förrådet som antas ha funnits tillgängligt inför det oåterkalleliga, gemensamt planerade, beslutet? - Kan tanken ha varit att H skulle beredas utrymme att "agera", eller måste det anses vanskligt att så exakt beräkna dosen så att ett medvetet handlingsutrymme till strypning för egen hand, alt. medhjälp till mord, fanns kvar efter intagen dos? - Kan "agera" även innebära att det fanns krafter kvar att försvara sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in