Citat:
Ursprungligen postat av
Vidar17
Snälla, snälla sluta fara med dina osanningar. Finns inga belägg för att hemförhållanden spelar in. Nu blir jag faktiskt förb.....!!
Citat:
Ursprungligen postat av
Vidar17
Om alla sjuka skulle fått diagnos beräknas det vara cirka 40 000 dvs fler än sjuka i MS och Parkinson.
Finns ingen korrelation med ekonomi. Sjukdomen kan utlösas av trauma, graviditeter eller annat som pressar kroppen. Men majoriteten har fått det efter en infektion. För ungdomar ofta körtelfeber. Sen kan det i vissa familjer finnas en predisposition för autoimmuna sjukdomar överlag.
Nu tror jag faktiskt att det räcker
Vidar17. Du må vara hårt drabbad som anhörig till ME-sjuk, men det är faktiskt inte trevligt att du inte tar till dig fakta eller läser de studier som finns. Jag har svarat dig flera gånger, postat många länkade studier som alla innehåller likartade uppgifter.
Vad vårt lilla land eller lilla norden kan lyckas sammanställa för studier är en ”flugskit” i jämförelse med stora internationella studier med tusentals deltagare.
De internationella studierna är helt enkelt så stora att de har mest statistisk tyngd.
I dessa studier framkommer:
• Majoriteten av barn med ME-tillfrisknar/förbättras så att det kan ha ett normalt liv som unga vuxna med studier, jobb och familj.
Vanligen sker denna förbättring under de tre första åren, i vissa studier anges under de fyra första åren.
• Ja det finns statisktiska samband mellan ”family adversity” - familjens svårigheter, problem, även inre familjeproblem och motgångar - och ME-insjuknade hos barnen några år senare. Det slås tydligt fast i ett flertal studier.
”
Chronic disabling fatigue is more common in families who experienced early family adversity and is often not reported to health care service.”
http://pediatrics.aappublications.org/content/130/1/e71
”
when the child was 8 to 10 years old regarding the following 9 factors, comprising 14 items in total: (1) age of mother at first pregnancy; (2) housing, comprising adequacy, basic amenities, defects, damp, and infestation; (3) mother’s and father’s low educational attainment; (4) financial difficulties; (5) relationship with partner, comprising lack of affection, cruelty, and lack of support; (6) social network, comprising lack of emotional support and lack of practical support; (7) substance abuse; (8) being in trouble with the police; and (9) psychopathology of the mother (anxiety, depression, or suicide attempts)”
http://pediatrics.aappublications.org/content/137/2/e20153434?utm_source=TrendMD&utm_medium=TrendMD&ut m_campaign=Pediatrics_TrendMD_0
Beklagar, men jag tror du helt enkelt får läsa dessa studier först innan du postar fler motsatta påståenden.