Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Om någon av våra barn skulle ta död på sin familj så ve och fasa. Skulle hen även påstå att det var pga av barnbarnens sjukdom så skulle vi bli ännu olyckligare och omgivningen skulle skuldbelägga oss för att vi inte hjälpt till eller förstått.
En sån här officiell sammanfattning är vad jag vill ha för Bjärred. Som jag ser det påminner fallen om varandra också:
http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf
Saken är inte ointressant. Och man kan för svenska förhållanden säkert tänka sig åtminstone i teorin att myndigheter väljer olika vägar beroende på händelsen karaktär och möjligheten att gå till botten med den.
I det australiska fallet är det state coroner som upprättat dokumentet. Det utgör underlag för en offentlig hearing enligt statuterna för coronern.
Rent hypotetiskt kunde man (i somliga länder) tänka sig att valet av utredare ger uttryck för ”centralmaktens” vilja att (på allmänhetens eller egen begäran) syna en händelse då det finns misstro (eller möjlig misstro) mot vilja eller förmåga hos lokala myndighetsrepresentanter. Omvänt kan man tänka sig att ”lokala myndigheter” vill vara genomskinliga kring märkvärdiga händelser för att inte dra på sig misstankar om fuffens. I det här fallet är det en delstatsmyndighet (länsstyrelsen?) som står för utredningen. Kom ihåg att Australien är stort också, och det påträffas döingar här o där i olika avkrokar.
Men, skillnaden mot Bjärred är också tydlig i ett avseende: i teorin kunde vem som helst åkt hem till den australiske farmaren långt ut på vischan och skjutit ihjäl familjen och lämnat lite avskedsbrev efter sig. Eller, så tänker resten av Australiens farmare. Så väldigt många vill väldigt gärna veta exakt vad som hänt. Dessutom gärna varför.
Om polismyndigheten i Sverige skulle kunna bete sig annorlunda i andra typer av fall kan jag inte svara på. Men man får väl då prova andra vägar än via en Fup.
I ett väsentligt avseende är ju en Fup i såna här fall mest av betydelse för romanförfattare och forskare, så i det avseendet kunde man ju tänka sig att det vore en vits att vara genomskinliga tidigt...
Det finns säkert andra dimensioner.
Coronern är väl etymologiskt bokstavligt ”kronofogdemyndigheten” kan jag tänka, men den har ju andra uppgifter hos oss. Och kronofogdemyndigheten har säkert egen myndighet i Australien.
Edit: Fast fogde är kanske fogde trots allt. Kanske mer ”kronotillsynsman” elelr ngt.
Sen lär ju i Australien likväl polisen ha skött utredningen rent praktiskt. Så coronern hamnar gissningsvis då nånstans mellan åklagaren och polisens chefsjurist, där det får anses oklart om coronern ”lett” utredningen eller bara ”avslutar den”, och offentliggör den.