2019-02-17, 11:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hanna måtte vara den mesigaste, mest grundlurade, mest inkompetenta person som gått i ett par skor. inte nånstans har hon lämnat ett spår om att hon ångrat sig när hon nu eventuellt maybe baby blivit manipulerad eller ångrat sig. Inte ett ord till nån kollega. Inte en endaste liten papperslapp i skymundan.
Du fordrar alltså att en manipulerad kvinna ska efterlämna små papperslappar. - Vad tänkte du dig att det skulle stå skrivet på dessa?
Citat:
Att vara förtryckt och kuvad må vara en sak men begriper du inte hur skruvat det låter med tanke på vad du diskuterar? Mord på barnen och självmord.
Vet inte vad du diskuterar, men själv diskuterar jag ett trippelmord där ett av offren ska ha sanktionerat och samverkat till ett dubbelmord.
Citera
2019-02-17, 11:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du fordrar alltså att en manipulerad kvinna ska efterlämna små papperslappar. - Vad tänkte du dig att det skulle stå skrivet på dessa?Vet inte vad du diskuterar, men själv diskuterar jag ett trippelmord där ett av offren ska ha sanktionerat och samverkat till ett dubbelmord.
Hon arbetar. Hon har lärare i huset. De har släkt. Hon har inte fotkedja. Vad du än diskuterar vore relevant om det inte gällde följande:

"Hanna. Jag tänker döda dig och barnen."

Trippelmord är solglittrets inofficiella uppgifter för kännedom.
Citera
2019-02-17, 11:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hon arbetar. Hon har lärare i huset. De har släkt. Hon har inte fotkedja. Vad du än diskuterar vore relevant om det inte gällde följande:

"Hanna. Jag tänker döda dig och barnen."
Det här begrep jag inte riktigt. - Utveckla gärna tankegången i sammandrag.
Citat:
Trippelmord är solglittrets inofficiella uppgifter för kännedom.
Det är också GW:s uppgifter - och om man har fallenhet för att läsa mellan raderna: även vad som kunde utvinnas ur PT.
Citera
2019-02-17, 12:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om någon av våra barn skulle ta död på sin familj så ve och fasa. Skulle hen även påstå att det var pga av barnbarnens sjukdom så skulle vi bli ännu olyckligare och omgivningen skulle skuldbelägga oss för att vi inte hjälpt till eller förstått.

En sån här officiell sammanfattning är vad jag vill ha för Bjärred. Som jag ser det påminner fallen om varandra också:

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf

Saken är inte ointressant. Och man kan för svenska förhållanden säkert tänka sig åtminstone i teorin att myndigheter väljer olika vägar beroende på händelsen karaktär och möjligheten att gå till botten med den.

I det australiska fallet är det state coroner som upprättat dokumentet. Det utgör underlag för en offentlig hearing enligt statuterna för coronern.

Rent hypotetiskt kunde man (i somliga länder) tänka sig att valet av utredare ger uttryck för ”centralmaktens” vilja att (på allmänhetens eller egen begäran) syna en händelse då det finns misstro (eller möjlig misstro) mot vilja eller förmåga hos lokala myndighetsrepresentanter. Omvänt kan man tänka sig att ”lokala myndigheter” vill vara genomskinliga kring märkvärdiga händelser för att inte dra på sig misstankar om fuffens. I det här fallet är det en delstatsmyndighet (länsstyrelsen?) som står för utredningen. Kom ihåg att Australien är stort också, och det påträffas döingar här o där i olika avkrokar.

Men, skillnaden mot Bjärred är också tydlig i ett avseende: i teorin kunde vem som helst åkt hem till den australiske farmaren långt ut på vischan och skjutit ihjäl familjen och lämnat lite avskedsbrev efter sig. Eller, så tänker resten av Australiens farmare. Så väldigt många vill väldigt gärna veta exakt vad som hänt. Dessutom gärna varför.

Om polismyndigheten i Sverige skulle kunna bete sig annorlunda i andra typer av fall kan jag inte svara på. Men man får väl då prova andra vägar än via en Fup.

I ett väsentligt avseende är ju en Fup i såna här fall mest av betydelse för romanförfattare och forskare, så i det avseendet kunde man ju tänka sig att det vore en vits att vara genomskinliga tidigt...

Det finns säkert andra dimensioner.

Coronern är väl etymologiskt bokstavligt ”kronofogdemyndigheten” kan jag tänka, men den har ju andra uppgifter hos oss. Och kronofogdemyndigheten har säkert egen myndighet i Australien.

Edit: Fast fogde är kanske fogde trots allt. Kanske mer ”kronotillsynsman” elelr ngt.

Sen lär ju i Australien likväl polisen ha skött utredningen rent praktiskt. Så coronern hamnar gissningsvis då nånstans mellan åklagaren och polisens chefsjurist, där det får anses oklart om coronern ”lett” utredningen eller bara ”avslutar den”, och offentliggör den.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-17 kl. 12:42.
Citera
2019-02-17, 12:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Bra inlägg.
Jag undrar hur en del postare över huvud taget står ut - men jag är glad att de gör det. Jag förstår att det är väldigt svårt att inte gå i svaromål när man blir påhoppad, även om det kanske vore bäst att bara låta vissa inlägg passera...
Jag slutar aldrig hoppas på att vi en dag får en intensiv debatt om barnen. Tråden handlar ju trots allt inte om oss skribenter, utan om två försummade och svikna barn.
Var barnen försummade?
Citera
2019-02-17, 12:12
Bannlyst
Citat:
JM/MR-fallet har redan tagits upp.Enl. vad som sades på PT har bägge makarna planerat brottet och bägges uppsåt har varit att barnen skulle dödas. Man har i ett brev informerat om att man i samförstånd begått brottet; deras gemensamma mål har varit att hela familjen skulle försvinna. Därför är också bägge makarna formellt misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två barn.
SS sa att båda föräldrarna är misstänkta för mord. Kan du berätta vad brottsrubriceringen var i JM/MR, och vad dina bokstäver står för?
Citera
2019-02-17, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Saken är inte ointressant. Och man kan för svenska förhållanden säkert tänka sig åtminstone i teorin att myndigheter väljer olika vägar beroende på händelsen karaktär och möjligheten att gå till botten med den.

I det australiska fallet är det state coroner som upprättat dokumentet. Det utgör underlag för en offentlig hearing enligt statuterna för coronern.

Rent hypotetiskt kunde man (i somliga länder) tänka sig att valet av utredare ger uttryck för ”centralmaktens” vilja att (på allmänhetens eller egen begäran) syna en händelse då det finns misstro (eller möjlig misstro) mot vilja eller förmåga hos lokala myndighetsrepresentanter. Omvänt kan man tänka sig att ”lokala myndigheter” vill vara genomskinliga kring märkvärdiga händelser för att inte dra på sig misstankar om fuffens. I det här fallet är det en delstatsmyndighet (länsstyrelsen?) som står för utredningen. Kom ihåg att Australien är stort också, och det påträffas döingar här o där i olika avkrokar.

Men, skillnaden mot Bjärred är också tydlig i ett avseende: i teorin kunde vem som helst åkt hem till den australiske farmaren långt ut på vischan och skjutit ihjäl familjen och lämnat lite avskedsbrev efter sig. Eller, så tänker resten av Australiens farmare. Så väldigt många vill väldigt gärna veta exakt vad som hänt. Dessutom gärna varför.

Om polismyndigheten i Sverige skulle kunna bete sig annorlunda i andra typer av fall kan jag inte svara på. Men man får väl då prova andra vägar än via en Fup.

I ett väsentligt avseende är ju en Fup i såna här fall mest av betydelse för romanförfattare och forskare, så i det avseendet kunde man ju tänka sig att det vore en vits att vara genomskinliga tidigt...

Det finns säkert andra dimensioner.
Vad pratar du om? Coroners Court är juridik och via rättsväsendet i Australien och inte nåt om att "polismyndigheten i Sverige skulle kunna bete sig annorlunda" eller "prova andra vägar än via en Fup" samt "myndigheter väljer olika vägar."
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 12:20.
Citera
2019-02-17, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Var i tråden skulle jag skrivit detta?
Om du lägger ut citat får du hänvisa till ett inlägg elker en länk.

Spela inte dum. Du vet mycket väl att jag syftar på PMet som du har skickat till flera användare. Inser du inte att din trovärdighet sjunker till noll när du ljuger om vad du företar dig, när det finns konkreta bevis på det? Om du kan ljuga om det här, vad kan du då mer ha ljugit om och vad kommer du då mer att ljuga om framöver?

Så svara nu gärna på frågorna som jag ställer till dig:
Kunde din källa berätta mer om kliniken i Lund?
Kunde din källa berätta om det var en video eller bara en röstinspelning som makarna hade spelat in till sina anhöriga?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-17 kl. 12:24.
Citera
2019-02-17, 12:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
SS sa att båda föräldrarna är misstänkta för mord. Kan du berätta vad brottsrubriceringen var i JM/MR, och vad dina bokstäver står för?
Joha*na M*ller, Moha*mad Ra*abi i Ar*oga-målet: mord (pappan), mordförsök (mamman).
Citera
2019-02-17, 12:25
Medlem
Flashig78s avatar
Här och var skriks det om att polisen skall gå ut med och klargöra saker och ting på grund av rättssäkerheten. Rättssäkerheten för vem? De har gjort ett grundligt arbete och de som berörs är nöjda. Polisen skiter fullständigt i att några tossiga fb-konspiratörer vrider och vänder på saker för att de vill ha det på annat sätt, och gapar efter info.

Rättssäkerhet.... my ass.
Citera
2019-02-17, 12:26
Bannlyst
Citat:
Joha*na M*ller, Moha*mad Ra*abi i Ar*oga-målet: mord (pappan), mordförsök (mamman).
Mord och mordförsök alltså, inte mord som detta fallet innehåller?
Citera
2019-02-17, 12:26
Medlem
develis avatar
Citat:
[b]
Om du är helt nöjd med den info som framkommit hitintills och har din bild och uppfattning om händelse i Bjärred helt klar - vad gör du i denna tråd?

Vi andra som är här vill i de flesta fall veta mer, vill ha en dialog kring det som hänt, de flesta av oss har inte vår uppfattning cementerad, för vi vet inte riktigt vad som hänt.
Jag är här på samma villkor och med samma rättigheter som dig. Jag behöver heller inte ligga lågt för att jag inte tror på dig för fem öre:
Citat:
Du som citerat metervis med inlägg från Stehliz mm - det är trådsanningar.
Att jag återger en fullt godkänd officiel bekräftelse på vad den ansvariga namngivna åklagaren uppgivit i telefonsamtal vid två specificerade datum för fyra respektive en dag sedan är fakta. Lätt kontrollerbara fakta.
Om du vill stoppa huvudet i sanden och inte ta till dig dessa fakta så är det inte mycket att göra åt. Men då blir det svårt att diskutera eller ta dina inlägg seriöst.

Ett annat alternativ är att du ligger lågt tills FUP bekräftar detta.
Men om vi på FB först ska diskutera när uppgifterna står skrivna i ett FUP blir det torftigt.
Som sagt varför inte se latmasken i ögonen och gräva du med? Kanske ringa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in