2019-02-21, 16:42
Medlem
Det kan lika gärna vara så att Hanna utfört morden och ställt O inför faktum. Hon kanske till och med försökt ta livet av sig, utan att lyckas. Han blir galen, stryper henne och tar livet av sig själv. Planeringen har de utfört gemensamt javisst, men det var bara tankar.. De behöver inte alls ha varit eniga in i det sista. Det här förloppet stämmer bättre med hur kollegorna till O reagerade, men för utomstående var det ju omöjligt att begripa sig på ett sådant scenario när man får veta att en person är hängd och övriga hittas döda. Då vill man ju som första alternativ ha att gm dödat alla, det är ju självklart att man utgår från att det är vad som hänt.

Tycker att allt runt detta borde avslutas med en genomlysning av allt runt ME-diagnosen. Det är ju den som föräldrarna hänvisar till. Vilka tassemarker vandrade de i på slutet?

Just det, de var ju lediga från barnen på söndagar, föräldrarna. En uppgift som barnvakten berättade och en av få trovärdiga uppgifter. Vad gjorde de då?

RME har cafeträffar en söndag i månaden:

https://rme.nu/rme-regionforeningar/rme-skane/

Om de återhämtade sig på söndagarna är det lite svårare att begripa morden...

Att A skulle ha blivit sämre är ett av många trådrykten som inte bekräftats.

Jag tror slutligen att mamman var vän med kvinnan som begick självmord, antagligen ett viktigt stöd för Hanna. Hon orkade inte mer efter det... strax efter nyår hände det. Då gick även HB i graven.

https://www.svd.se/kampen-mot-me-blev-for-tuff-hon-ville-ju-egentligen-leva
Senast redigerad av rappytt 2019-02-21 kl. 16:56.
Citera
2019-02-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Kärlek” just då nej säkert inte. Men för deras och allas bästa eller ngt sånt. Som självhyllande bevis på praktiskt förstånd? Exekutiv pragmatism? Gett upp, ja. Ynklighet säkert. Och olämpliga föräldrar. Men det är väl öppet för fullt korsdrag också — alla ursäkter och undanflykter och förebråelser och självcentristiska ballonger passerar revy. Sen är det ändå intressant just hur de mäktade med att ta sig hela vägen fram till utförandet, med upplevelsen av lättnad eller beslutsamhet.

Det är kanske en fråga om personlighetstyp(er) inför viss typ av hinder. Det förfelade beviset på handlingskraft smakar bittert just före döden?

Eller de ids bara inte bry sig?

Fan vet.

Alltså du tänker att de upplevde en lättnad när de bestämt sig och därigenom kunde skrida till verket med beslutsamhet? Så kan det kanske ha varit
Citera
2019-02-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså du tänker att de upplevde en lättnad när de bestämt sig och därigenom kunde skrida till verket med beslutsamhet? Så kan det kanske ha varit

Jag tror, med tanke på att en viktig talesperson för ME tog livet av sig i samma veva som Hanna, att hon var i djup chock och sorg. Morden var nog handlingar i panik. Då faller ju allt kring ondska bort också... då är det ett renodlat smittosamt skeende, där ett självmord ledde till ett helt utökat familicide.

AÖ skrev ju mycket om självmordstankar under hösten. Smittade?

Svenska Dagbladet skriver om en kvinna som blev nekad försörjningstöd av socialen och att 10.000-40.000 är drabbade av ME. Men det är bara cirka 200 som får stöd av FK! Var det denna diskrepans som familjen engagerade sig i och kände skräck inför? Att döttrarna skulle trilla mellan stolarna?

https://www.svd.se/kunskap-om-kronisk-trotthet-for-lag/om/sjukdomen-me-cfs
Senast redigerad av rappytt 2019-02-21 kl. 17:04.
Citera
2019-02-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst försöker man förstå hur O och H kan ha resonerat och tänk, håller med dig.
Men det är just där det blir så obegripligt. Det går inte ihop - två utåt sett vettiga jurister som är omvittnat omtyckta borde inte båda två tappa huvudet samtidigt.
En kan bli sjuk och knäpp, men då finns ju den andre där som kan ropa på hjälp.

Men det som är mest förvånande idag är den totala tystnad som finns runt Agnes och Moa. Inga bilder, minnessidor, ingenting.
Två mördade barn som är som bortblåsta. Jämför med barnen Engla, Yara, Max o Saga, Helen, Bobby, Kevin mm. Det finns foton på dem, minnessidor, en morförälder intervjuvas osv.

Man kan förstå om anhöriga här inte har ork och kraft att organisera någonting just nu.
Det är ju möjligt att det är så och måste naturligtvis respekteras.

Men hur man då kan använda sin begränsade kraft att administrera Os minnes sida - men inte de verkliga offren i allt detta, är rätt förvånande.
Varför låter man bilden av den leende mördaren dominera familjens minne postumt när mordoffren inte alls finns med?
Är man arg på A och M, ger man dem och deras sjuklighet skulden för att O och H behövde göra detta drastiska?

Men i flera av fallen du beskriver så var gärningsmännen obekant för offret. Närstående till offren kan ju då ha en odelat negativ/hatisk syn på gärningsmannen.
I övriga fall så har de uppenbarligen rört sig om familjer i social nöd. Det är ju det som gör Bjärred-fallet annorlunda. Att det inte fanns några indikationer på vad som skulle hända.
Citera
2019-02-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Känner du till något fall som påminner om detta?
Känner du någon förälder som mördat sitt barn?
Har du koll på hur alla föräldrar som mördade sina barn tänkte?
Om personlig kännedom är en förutsättning för att få ha åsikter så blir det inte många inlägg i denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dum fråga, läs mina inlägg

Jag förstår inte varför man inte kan ställa frågan och varför den är dum.
Så klart känner jag inte till många fall som denna ( nu har jo ventilerats här några fall i världen man kan eventuell jämföra med) men vi är väl alla här - mer eller mindre - för att begripa mer och funderar kring olika förklaringar. Det kan jo vara så att det här är det första paret som dödar sitt barn därför barnet har självmordstankar. Jag har nog inte vetskap om att kunna utesluta det. Men jag har aldrig hört om detta som anledning för barnamord, däremot andra anledningar. Så för mig är det frågan om den förklaringen som anges här är något som man har baserad på annat man känner till eller inte.

Min fråga var inte tänkt kring någon fall som man personligen känner till, men om man har sett det beskriven någonstans. Alltså med känner till menade jag den erfaringshorizont man har genom det man har läst, hört, sett i dokumentärfilm etc. Och det har jo diskuterats här en hel del kring sådant, men inte kring att en förälder dödar därför att barnet är suicidal.
Citera
2019-02-21, 17:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag förstår inte varför man inte kan ställa frågan och varför den är dum.
Så klart känner jag inte till många fall som denna ( nu har jo ventilerats här några fall i världen man kan eventuell jämföra med) men vi är väl alla här - mer eller mindre - för att begripa mer och funderar kring olika förklaringar. Det kan jo vara så att det här är det första paret som dödar sitt barn därför barnet har självmordstankar. Jag har nog inte vetskap om att kunna utesluta det. Men jag har aldrig hört om detta som anledning för barnamord, däremot andra anledningar. Så för mig är det frågan om den förklaringen som anges här är något som man har baserad på annat man känner till eller inte.

Min fråga var inte tänkt kring någon fall som man personligen känner till, men om man har sett det beskriven någonstans. Alltså med känner till menade jag den erfaringshorizont man har genom det man har läst, hört, sett i dokumentärfilm etc. Och det har jo diskuterats här en hel del kring sådant, men inte kring att en förälder dödar därför att barnet är suicidal.

Jag vet inte om jag uttryckt mig oklart eller om du inte läst inlägget ordentligt. Självklart är barnet varken anledningen eller orsaken till morden. Det är för mig så självklart att ansvaret vilar helt på föräldrarna.
Kanske att min inställning blir tydligare i senare inlägg.
Citera
2019-02-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har iaf lyckats ändra dina envetna påståenden om att hon var "Åklagare i Bjärredsmålet" till Chefsjurist i Bjärredsfallet när du säger dig blivit uppringd.

Det är fortsatt dina påståenden, överensstämmer inte med den offentliga via pressträffen. Missan backar upp dig och anser att Hanna blivit rentvådd - med reservation att missan inte fann det troligt att bli uppringd:
Det viktigaste är vad hon sa. Inte vem ringde vem. Hon sa precis som Solglittret säger -för hon fick samma svar som jag -på sin fråga : 3 mördade ett självmord.
Ann Charlotte Anevski talar vårdad skånska. Kanske t o m lundensiska. Ring du så hör du det förhoppningsvis . Hennes fina skånska
Senast redigerad av Missan27 2019-02-21 kl. 17:28.
Citera
2019-02-21, 17:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Det finns åtminstone två aspekter i det där som jag tror väger in, kanske många (flera har luftats av andra): tillfredsställelsen över att känna sig som herre över ett eget och definitivt beslut, som dessutom inte riskerar stöta på kritik; över att plötsligt ha en tydlig och jämförelsevis märkvärdigt arbetsbar målbild; över att plötsligt ha hopp om stopp på ångest och osäkerhet; över att äntligen få göra lite påtaglig nytta för sina döttrar...

Så sett är det alltså kompensationshandlingar för en snöpt agens, omnipotens, exekutivitet — eller maktlöshet. Och en ”projektmänniskas” sätt att förhålla sig till sin uppgift.

Det är i alla händelser tror jag mänskligt att fungera så. Men det hela går i den förbjudna handlingens tjänst, men uppfattad som en personlig befrielse.

I teorin kunde de ha satt sig ner och planerat motsatsen i stället — hur just de skulle kunna leva och överleva, dag för dag, minut för minut. Men så kommer högmod in (oviljan att försaka sitt liv), oro över en föreställd framtid, ett liv i ovisshet, upplevelsen av (status-) värdeförlust, föreställt meningslös tillvaro med förlorade sociala band, fysisk och psykisk nedbrytning, förlorad tilltro till egen förmåga som förälder i långa loppet etc. Det kända hopplösheten viker inte undan (av sig själv) och drar ner dom. Då framstår den egna handlingskraften som heroisk och ”ansvarstagande”, vad än beslutet är som skapar en ljusstrimma i mörkret.

— ”Varför är allt en trasa?”

Kanske.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-21 kl. 17:48.
Citera
2019-02-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet inte om jag uttryckt mig oklart eller om du inte läst inlägget ordentligt. Självklart är barnet varken anledningen eller orsaken till morden. Det är för mig så självklart att ansvaret vilar helt på föräldrarna.
Kanske att min inställning blir tydligare i senare inlägg.

Jag förstod det inte så som att du ville skuldbelägga A/barnen. Nej. Mer som en tänkbar utlösande faktor för en förälder som inte är normal/frisk eller hur jag nu skulle kalla det. Och då var bara min fråga vad du baserar det på. Alltså orsaker varför föräldrar dödar sina barn är fruktansvärda och absurda. Men just barnets självmordstankar är inget jag har hört/läst i någon sammanhang (däremot barnets sjukdom och allt annat vi har diskuterad här).
Citera
2019-02-21, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så förståndigt formulerat av dig.

Det är därför också mord då, just så, t.o.m. tre om man vill. Ty de har syndat trefalt. Men bara två gärningsmän, eller en, om man vill: föräldrarna i samförstånd.

Pratar vi synd har de givetvis syndat fyrfalt. Som utgångspunkt.
Citera
2019-02-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag förstod det inte så som att du ville skuldbelägga A/barnen. Nej. Mer som en tänkbar utlösande faktor för en förälder som inte är normal/frisk eller hur jag nu skulle kalla det. Och då var bara min fråga vad du baserar det på. Alltså orsaker varför föräldrar dödar sina barn är fruktansvärda och absurda. Men just barnets självmordstankar är inget jag har hört/läst i någon sammanhang (däremot barnets sjukdom och allt annat vi har diskuterad här).

Det fanns gott om självmordstankar runt paret den sista tiden. Vad tror du om inspiration från A*ne Örtengre*?
Citera
2019-02-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det fanns gott om självmordstankar runt paret den sista tiden. Vad tror du om inspiration från A*ne Örtengre*?

Allt jag har läst om familicide där gm begår självmord eller försöker att göra det, så går man utifrån att det är gm som är suicidal och att det är utgångspunkten (inget som har med offren att göra). OM det nu var samförstånd, så måste man väl utgår ifrån att båda föräldrarna var suicidala - och då antar jag att detta kan ha olika orsaker att man var det. Jag har fortsatt mycket svårt att se att en me sjukdom till barnen kan vara den utlösande faktor. Men kanske det var där man i sin eländighet möttes? Märkligt och svårt att begripa.

Men OM man var helt bortom all rimlighet i en ME bubbla där allt var nattsvart, då hjälper det jo inte med en AÖ. Jag undrar också om föräldrarna kände till AÖs planar. Men det ska ha offentlig gjorts senare. Men döde familjen och AÖ på samma dag eller inte? Om det fanns en förbindelse, så har man kanske uttryckt det. Men vem begår självmord och dödar sin familj därför att någon annan begår självmord? (Då blir det jo sektlik). Men att man måste bortom all rimlighet eventuellt ha tänkt att livet för döttrarna blir så som AÖ beskriver. Det kan väl vara så.

AÖs texter tycker jag är fruktansvärda, men det är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in