2019-02-21, 14:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst försöker man förstå hur O och H kan ha resonerat och tänk, håller med dig.
Men det är just där det blir så obegripligt. Det går inte ihop - två utåt sett vettiga jurister som är omvittnat omtyckta borde inte båda två tappa huvudet samtidigt.
En kan bli sjuk och knäpp, men då finns ju den andre där som kan ropa på hjälp.

Men det som är mest förvånande idag är den totala tystnad som finns runt Agnes och Moa. Inga bilder, minnessidor, ingenting.
Två mördade barn som är som bortblåsta. Jämför med barnen Engla, Yara, Max o Saga, Helen, Bobby, Kevin mm. Det finns foton på dem, minnessidor, en morförälder intervjuvas osv.

Man kan förstå om anhöriga här inte har ork och kraft att organisera någonting just nu.
Det är ju möjligt att det är så och måste naturligtvis respekteras.

Men hur man då kan använda sin begränsade kraft att administrera Os minnes sida - men inte de verkliga offren i allt detta, är rätt förvånande.
Varför låter man bilden av den leende mördaren dominera familjens minne postumt när mordoffren inte alls finns med?
Är man arg på A och M, ger man dem och deras sjuklighet skulden för att O och H behövde göra detta drastiska?
Att du inte begriper är inte svårt. Du har inte kapacitet att tänka från två håll. Bara ditt eget dömande tänk.
Varför skulle inte de anhöriga få "administrera" Oskars hemsida? Och VAD skulle de göra åt flickorna? Skapa en hemsida? Oskar var en älskad anhörig. Jag begriper att du har svårt att förstå det. Enkelspårighet. Lägg lite kraft att sätta dig in i hur andra kanske fungerar, istället för att hela tiden fördöma. Fördömande tar mycket kraft. Förståelse, om än inte accepterande, tar inte lika mycket kraft. Så, längre än så kunde jag inte hålla mitt löfte om nonchalans av dina inlägg. Får lägga lite mer krut på det.
Citera
2019-02-21, 14:53
Medlem
Citat:
Gäller det bara dessa två utpekade mördare O och H att deras stryp- och kvävningsmord skiljer sig från andra gällande hur onda de var?
Eller gäller det också andra mördare som mördat någon för att denne inte skulle skvallra, mördat för att komma åt någons ägodel, mördat av hederskäl eller bara för att de ansåg en viss person var ovärdig att få leva vidare?
Eller när mördaren efteråt gråtande berättar att han inte kunde stå emot sin starka sexualdrift och ångrar sig enormt?

Vem avgör om någon var ond? Mordoffret som slogs för sitt liv? Vi?

Självklart var morden onda handlingar. Det är höjden av högmod att sätta sig över allt vad moral och lagar heter och ta sig rätten att avsluta en annan persons liv. I det här fallet sina egna barns. Samt tro att det var av kärlek.

Men som flera skriver här : De själva såg säkert inte morden som onda handlingar. Att familjen hade det mycket svårt kan man inte betvivla, de såg det som "ett nödvändigt ont" utifrån sina egna livsbetingelser.

Så tänker däremot inte en normalt funtad person. Tragiskt att ingen i deras närhet såg hur dåligt de verkligen mådde. Kanske gjorde man det, men att man aldrig kunde föreställa sig att det skulle gå som det gjorde.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-21 kl. 15:09.
Citera
2019-02-21, 14:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo visst försöker man förstå hur O och H kan ha resonerat och tänk, håller med dig.
Men det är just där det blir så obegripligt. Det går inte ihop - två utåt sett vettiga jurister som är omvittnat omtyckta borde inte båda två tappa huvudet samtidigt.
En kan bli sjuk och knäpp, men då finns ju den andre där som kan ropa på hjälp.

Men hur man då kan använda sin begränsade kraft att administrera Os minnes sida - men inte de verkliga offren i allt detta, är rätt förvånande.
Varför låter man bilden av den leende mördaren dominera familjens minne postumt när mordoffren inte alls finns med?
Är man arg på A och M, ger man dem och deras sjuklighet skulden för att O och H behövde göra detta drastiska?

Det är inte vår sak att kritisera anhöriga hur de vill göra med en hemsida som redan fanns innan.
Din sista mening vet jag inte om jag ens vill bemöta, tycker bara det är fruktansvärt att ens komma på den tanken.
Senast redigerad av 57Emma 2019-02-21 kl. 14:56.
Citera
2019-02-21, 15:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Att du inte begriper är inte svårt. Du har inte kapacitet att tänka från två håll. Bara ditt eget dömande tänk.
Varför skulle inte de anhöriga få "administrera" Oskars hemsida? Och VAD skulle de göra åt flickorna? Skapa en hemsida? Oskar var en älskad anhörig. Jag begriper att du har svårt att förstå det. Enkelspårighet. Lägg lite kraft att sätta dig in i hur andra kanske fungerar, istället för att hela tiden fördöma. Fördömande tar mycket kraft. Förståelse, om än inte accepterande, tar inte lika mycket kraft. Så, längre än så kunde jag inte hålla mitt löfte om nonchalans av dina inlägg. Får lägga lite mer krut på det.

Vad skulle du tycka om hemsidor med en leende Anders Eklund?
Systern till hans ena offer är just nu jätteupprörd för att anhöriga inte informerades att AE är en av dem som intervjuas i en serie om advokaten Leif S*lbersk*y. Anhöriga vill bli informerade och varnade innan han syns offentligt.

Eller en hemsida med Yaras mördare, eller flickan Helens mördare som också hängde sig?

Mördare ska inte ha hyllningssidor på nätet - det är osmakligt.
Att hylla Hitler är förbjudet i landet där han verkade, här är det sannolikt skäl till att se över det extra om det händer.
Hur kan vi låta en mördare postumt hyllas men förtiga existensen av hans mordoffer?
Madsen? Eklund? Arkilov?

Det är obehagligt att inte fler reagerar på hur tokigt detta är. Vare sig det görs på universitet i Lund, här på FB, i numera raderade inlägg på facebook eller på en nyligen uppdaterad hemsida.

Varken H eller O ska ha ett uns av positiva omdömen utan att man samtidigt anger det värsta de gjorde i sitt liv. Det gäller för alla mördare.
Citera
2019-02-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart var morden onda handlingar. Det är höjden av högmod att sätta sig över allt vad moral och lagar heter och ta sig rätten att avsluta en annan persons liv. I det här fallet sina egna barns. Samt tro att det var av kärlek.

Men som flera skriver här : De själva såg säkert inte morden som onda handlingar. Att familjen hade det mycket svårt kan man inte betvivla, de såg det som "ett nödvändigt ont" utifrån sina egna livsbetingelser.

Så tänker däremot inte en normalt funtad person. Tragiskt att ingen i deras närhet såg hur dåligt de verkligen mådde. Kanske gjorde man det, men att man aldrig kunde föreställa sig att det skulle gå som det gjorde.

Det går väl aldrig att bevisa vad som pågick i föräldrarnas huvud. Min teori är dock att personer som mördar sina barn vet att de utför en fruktansvärd handling. Jag tror inte att de tänkte att de utförde morden av kärlek. Känslan på natten när de dödat barnen tror jag inte är värme och lättnad utan djup chock, panik och skam. De mördade väl barnen för att de själva hade gett upp om livet, de såg ingen framtid. De var nog mörka till sinnes och hade de något vett i huvudet borde de vara fulla av självförakt tiden innan morden. Jag tror att de betralktade sig som usla föräldrar faktiskt. Det är vad jag tror. Kärlek och mord går inte ihop.
Citera
2019-02-21, 15:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Systern till hans ena offer är just nu jätteupprörd för att anhöriga inte informerades att AE är en av dem som intervjuas i en serie om advokaten Leif S*lbersk*y. Anhöriga vill bli informerade och varnade innan han syns offentligt.

Eller en hemsida med Yaras mördare, eller flickan Helens mördare som också hängde sig?

Att hylla Hitler är förbjudet i landet där han verkade, här är det sannolikt skäl till att se över det extra om det händer.
Hur kan vi låta en mördare postumt hyllas men förtiga existensen av hans mordoffer?
Madsen? Eklund? Arkilov?

Det är obehagligt att inte fler reagerar på hur tokigt detta är. Vare sig det görs på universitet i Lund, här på FB, i numera raderade inlägg på facebook eller på en nyligen uppdaterad hemsida.

Varken H eller O ska ha ett uns av positiva omdömen utan att man samtidigt anger det värsta de gjorde i sitt liv. Det gäller för alla mördare.

Kan du verkligen inte se någon skillnad på de brott du nämnder här och även som du tidigare nämnt ww2 och 9/11 med en familj i kris med föräldrar som i desperation, sorg och vanmakt gör det förbjudna.
Citera
2019-02-21, 15:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det går väl aldrig att bevisa vad som pågick i föräldrarnas huvud. Min teori är dock att personer som mördar sina barn vet att de utför en fruktansvärd handling. Jag tror inte att de tänkte att de utförde morden av kärlek. Känslan på natten när de dödat barnen tror jag inte är värme och lättnad utan djup chock, panik och skam. De mördade väl barnen för att de själva hade gett upp om livet, de såg ingen framtid. De var nog mörka till sinnes och hade de något vett i huvudet borde de vara fulla av självförakt tiden innan morden. Jag tror att de betralktade sig som usla föräldrar faktiskt. Det är vad jag tror. Kärlek och mord går inte ihop.
Visst måste det vara så som du beskriver. Vilken sorg. Och avsky för sig själva. Stackars jävlar.
Citera
2019-02-21, 15:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Så förståndigt formulerat av dig.

Det är därför också mord då, just så, t.o.m. tre om man vill. Ty de har syndat trefalt. Men bara två gärningsmän, eller en, om man vill: föräldrarna i samförstånd.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-21 kl. 15:28.
Citera
2019-02-21, 15:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Så bra formulerat utan att förringa brottet de begått
Citera
2019-02-21, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:

Väl formulerat. Den sista meningen fångar in det illusoriska. Man såg kris, oro, depression, sorg - men vem kunde ana vidden eller vart det barkade?
Gemensamt familicide är minst sagt paradoxalt.
Det är väl det som gör det så svårsmält när det kommer till två fungerande personer som borde hamna nån annanstans:
Be om hjälp, ta emot hjälp, bryta ihop, nån av dem borde dragit handbromsen osv.
Citera
2019-02-21, 16:14
Medlem
Citat:

Madsen? Eklund? Arkilov?

Tror inte att en normalfuntad förälder kan börja hata sitt barn intensivt, vad den än gjort. Du begär det omöjliga av dem i en omöjlig situation. De vill säkert, som många i tråden, se det som att handlingarna är onda, men personen var det den var, den de trodde att hen var i alla fall.

Finns säkert mycket skuldbeläggande, vad kunde man gjort? Allt det är hemsidan uttryck för, men kanske mest ett sätt att serva de som kanske undrar var O tagit vägen. Att skriva ut vad han gjort på hemsidan skulle vara absurt, även att skapa minnessidor när både gm och offer är i samma familj. Det skulle vara konstigt och sjukt tycker jag. Släktingar tar inte avstånd från varandra i första taget och det är sunt tycker jag. Det finns alltid en öppning för att saker kunde ha varit annorlunda.

Att radera sidan skulle uppfattas som att man har ihjäl de sista resterna av en person. Sen kanske O även önskat sig att sidan ska vara kvar, som en hyllning till barnen... vad som än gör att man väljer att ha sidan kvar, så tycker jag inte att något är konstigt eller fel eftersom det är en tragedi inom släkten. Detta går inte att jämställa med att en okänd mördare går loss på en familj. Då behöver man inte brottas med känslor som måste vara så totalt motstridiga och fruktansvärda att jag inte begriper hur dessa människor tar sig igenom detta.

Skulle det, gud förbjude, finns ett uns av n-plågan i denna familj, så kanske det skulle varit lättare. Då hade de säkert kunna radera sidan och skapa hyllnings- och hatsidor. Då hade vi fått bekräftat att skruvarna satt lösa på alla. Det får vi inte. Tur är det, för det är många i släkten som ska leva med detta. Sådana här trådar är så klart en black om foten.

Vad man önskar är att polisen klargör var det kan finnas systemfel. Jag anser att ME-diagnoser av barn och vad vården gjorde är ouppklarat, liksom stödinsatserna från skola m.m. Vem som mördat vem är också underordnat, om man skulle kunna påvisa att det inte skett tre överlagda mord.

För mig verkar det som att H skulle kunna ha mördat sina egna barn och jag kan förstå om släkten hellre slätar ut detta på båda, eftersom båda planerat detta tillsammans. Sorgen, skulden, frågorna som aldrig tar slut.

Kanske kan det faktum att H mördat sina barn (om det är så) vara det tydliga bevis som finns för att planeringen verkligen var gemensam och att H lät sig mördas...

Just det. Jag vill ha en fullständig genomlysning av patientrörelserna runt ME och det mörker de omger sig med. Jag vill även att diagnosticering av ME för barn förbjuds, att endast vuxna kan få denna kroniska diagnos. Varför? Det finns inga fysiska bevis, än. Jag kan gärna se fram emot att det kommer, men som det är nu, är det en livsfarlig diagnos att ge barn. Det finns många vidriga sjukdomar, men att vara trött är visserligen hemskt om det håller i sig över flera år, men man får aldrig stänga dörren till att det kan vara något annat än kroniskt och göra allt för att se om det finns alternativa förklaringar. O och H var totalt insnöade på ME, och livrädda för allt runt detta.

Om släkten inte vet mer än detta forum är det en skam.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-21 kl. 16:25.
Citera
2019-02-21, 16:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

”Kärlek” just då nej säkert inte. Men för deras och allas bästa eller ngt sånt. Som självhyllande bevis på praktiskt förstånd? Exekutiv pragmatism? Gett upp, ja. Ynklighet säkert. Och olämpliga föräldrar. Men det är väl öppet för fullt korsdrag också — alla ursäkter och undanflykter och förebråelser och självcentristiska ballonger passerar revy. Sen är det ändå intressant just hur de mäktade med att ta sig hela vägen fram till utförandet, med upplevelsen av lättnad eller beslutsamhet.

Det är kanske en fråga om personlighetstyp(er) inför viss typ av hinder. Det förfelade beviset på handlingskraft smakar bittert just före döden?

Eller de ids bara inte bry sig?

Fan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in