Citat:
Jag har följt tråden sedan början, av diverse skäl. Det jag finner besynnerligt är att du så säkert vet det understrukna? Att du skulle ha fått en unik inblick i förundersökningsmaterialet finner jag inte särskilt troligt.
Jag skulle annars tro att det du påstår bygger på synnerligen svag evidens.
Att sekretessen fortsatt gäller i fallet finns det naturligtvis goda skäl för, eftersom det finns efterlevande till såväl mördare och offer som bör skyddas. Att det finns de som börjar ana konspirationer och mörkningar är ju beklagligt, men det räcker ju att inse att dårar skulle kunna få för sig att drabba både släktingar, behandlande läkare, skolpersonal och kommunens beslutsfattare om alla uppgifter lämnas ut.
Det BORDE gå att acceptera polismyndighetens professionella granskning och att denna (troligtvis, för jag kan inte veta) inte aktualiserat klander mot de som gjort så gott de kan för att hjälpa de två tokdårarna som mördat sina barn för att de varit sjuka (eller "sjuka").
Jag skulle annars tro att det du påstår bygger på synnerligen svag evidens.
Att sekretessen fortsatt gäller i fallet finns det naturligtvis goda skäl för, eftersom det finns efterlevande till såväl mördare och offer som bör skyddas. Att det finns de som börjar ana konspirationer och mörkningar är ju beklagligt, men det räcker ju att inse att dårar skulle kunna få för sig att drabba både släktingar, behandlande läkare, skolpersonal och kommunens beslutsfattare om alla uppgifter lämnas ut.
Det BORDE gå att acceptera polismyndighetens professionella granskning och att denna (troligtvis, för jag kan inte veta) inte aktualiserat klander mot de som gjort så gott de kan för att hjälpa de två tokdårarna som mördat sina barn för att de varit sjuka (eller "sjuka").
Jag tycker också att man i allmänhet ska utgå från att professionen kan sina saker.
Men när det blir alltför motsägelsefullt är det rimligt att man helt enkelt får mer öppenhet i något som är nästintill världsunikt om det är så som utredarna uppger.
Att anhöriga till mördare ska skyddas är faktiskt inte något som vi i allmänhet varken vill eller tar hänsyn till.
I det här fallet är anhöriga även närstående till offren.
Men att uppge vem som handgripligen mördade barnen eller hur det kom sig att hustrun blev strypmördad av maken - är uppgifter som i första hand har att göra med mördarna. Inte med mordoffren.
Då blir ett hemlighållande av detta något som de facto skyddar mördare postumt. Något som egentligen står i strid med vår rättsmedvetenhet.
Det här fallet, har till skillnad från många andra fall där polisen gått ut med att två personer är misstänkta för mord, haft den mycket märkliga efterföljden att en av dessa två postumt också hyllats i olika former.
Ett mycket egendomligt fenomen med såväl offentligt dedikerat seminarium, förnekande av vederbörandes utpekande eller misstanke om skuld från universitets presstjänst samt postum kvarstående hyllningar på nätet.
Att det hyllas och undanhålles uppgifter och samtidigt kommer fram fakta att en enbart gärningsman mördade barnen och att en av de utpekade skyldiga de facto själv är mördad - gör ju att det hela framstår som suspekt i relation till två frivilliga mördare.
Det kanske inte alls är suspekt - det kanske är glasklart, helt uppenbart att både O och H är lika skyldiga och delaktiga.
Men det är rimligt att det då också mer utförligt redogörs för varför det är så när omständigheterna runt morden talar emot och man faktiskt försökt att låta bli att redovisa dessa omständigheter genom att "inte gå in på detaljer".