2019-02-21, 11:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har följt tråden sedan början, av diverse skäl. Det jag finner besynnerligt är att du så säkert vet det understrukna? Att du skulle ha fått en unik inblick i förundersökningsmaterialet finner jag inte särskilt troligt.

Jag skulle annars tro att det du påstår bygger på synnerligen svag evidens.

Att sekretessen fortsatt gäller i fallet finns det naturligtvis goda skäl för, eftersom det finns efterlevande till såväl mördare och offer som bör skyddas. Att det finns de som börjar ana konspirationer och mörkningar är ju beklagligt, men det räcker ju att inse att dårar skulle kunna få för sig att drabba både släktingar, behandlande läkare, skolpersonal och kommunens beslutsfattare om alla uppgifter lämnas ut.

Det BORDE gå att acceptera polismyndighetens professionella granskning och att denna (troligtvis, för jag kan inte veta) inte aktualiserat klander mot de som gjort så gott de kan för att hjälpa de två tokdårarna som mördat sina barn för att de varit sjuka (eller "sjuka").

Jag tycker också att man i allmänhet ska utgå från att professionen kan sina saker.
Men när det blir alltför motsägelsefullt är det rimligt att man helt enkelt får mer öppenhet i något som är nästintill världsunikt om det är så som utredarna uppger.

Att anhöriga till mördare ska skyddas är faktiskt inte något som vi i allmänhet varken vill eller tar hänsyn till.
I det här fallet är anhöriga även närstående till offren.
Men att uppge vem som handgripligen mördade barnen eller hur det kom sig att hustrun blev strypmördad av maken - är uppgifter som i första hand har att göra med mördarna. Inte med mordoffren.
Då blir ett hemlighållande av detta något som de facto skyddar mördare postumt. Något som egentligen står i strid med vår rättsmedvetenhet.

Det här fallet, har till skillnad från många andra fall där polisen gått ut med att två personer är misstänkta för mord, haft den mycket märkliga efterföljden att en av dessa två postumt också hyllats i olika former.
Ett mycket egendomligt fenomen med såväl offentligt dedikerat seminarium, förnekande av vederbörandes utpekande eller misstanke om skuld från universitets presstjänst samt postum kvarstående hyllningar på nätet.

Att det hyllas och undanhålles uppgifter och samtidigt kommer fram fakta att en enbart gärningsman mördade barnen och att en av de utpekade skyldiga de facto själv är mördad - gör ju att det hela framstår som suspekt i relation till två frivilliga mördare.

Det kanske inte alls är suspekt - det kanske är glasklart, helt uppenbart att både O och H är lika skyldiga och delaktiga.
Men det är rimligt att det då också mer utförligt redogörs för varför det är så när omständigheterna runt morden talar emot och man faktiskt försökt att låta bli att redovisa dessa omständigheter genom att "inte gå in på detaljer".
Citera
2019-02-21, 11:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker också att man i allmänhet ska utgå från att professionen kan sina saker.
Men när det blir alltför motsägelsefullt är det rimligt att man helt enkelt får mer öppenhet i något som är nästintill världsunikt om det är så som utredarna uppger.

Att anhöriga till mördare ska skyddas är faktiskt inte något som vi i allmänhet varken vill eller tar hänsyn till.
I det här fallet är anhöriga även närstående till offren.
Men att uppge vem som handgripligen mördade barnen eller hur det kom sig att hustrun blev strypmördad av maken - är uppgifter som i första hand har att göra med mördarna. Inte med mordoffren.
Då blir ett hemlighållande av detta något som de facto skyddar mördare postumt. Något som egentligen står i strid med vår rättsmedvetenhet.

Det här fallet, har till skillnad från många andra fall där polisen gått ut med att två personer är misstänkta för mord, haft den mycket märkliga efterföljden att en av dessa två postumt också hyllats i olika former.
Ett mycket egendomligt fenomen med såväl offentligt dedikerat seminarium, förnekande av vederbörandes utpekande eller misstanke om skuld från universitets presstjänst samt postum kvarstående hyllningar på nätet.

Att det hyllas och undanhålles uppgifter och samtidigt kommer fram fakta att en enbart gärningsman mördade barnen och att en av de utpekade skyldiga de facto själv är mördad - gör ju att det hela framstår som suspekt i relation till två frivilliga mördare.

Det kanske inte alls är suspekt - det kanske är glasklart, helt uppenbart att både O och H är lika skyldiga och delaktiga.
Men det är rimligt att det då också mer utförligt redogörs för varför det är så när omständigheterna runt morden talar emot och man faktiskt försökt att låta bli att redovisa dessa omständigheter genom att "inte gå in på detaljer".

Jag kan till viss del hålla med dig. I de flesta fall så penetreras psykologin bakom mord - det är bara att kika på skolskjutningar. Inte minsta sten lämnas orörd. ALLT in i minsta detalj lämnas ut. MEN - i detta fall i Bjärred handlar det inte om ondska. Det handlar uppenbarligen om två förtvivlade föräldrar som inte såg nån utväg. Varför i all världen skall man rota mer än nödvändigt i deras liv? Detta är inte ondska i den bemärkelse som åtminstone jag menar. Du är villig att hänga båda två ohörda, det säger mer om dig än om dem. De får inte komma till tas, men det får du genom att hela tiden peka på dessa två onda hemska vidriga mördare. Låt alla fyra vila i frid - deras liv har varit granskat i ett år nu. Borde räcka kan jag tycka.
Citera
2019-02-21, 11:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om det är ett slags mönster så vacklar Hanna först men han trycker inte på stoppknappen.

- Barns sjukdom är epicentrum.
- A var väldigt sjuk och hade det jobbigt.
- A var nedstämd av hela situationen/Agnes is bored.
- upplevde inte att nån riktigt lyssnade och förstod /A girl has nothing to say.
- Yngsta dottern får även diagnos.

- Föräldrarna överfixerade i sin omsorg.
- Djup livskris efter många års fokus på sjukdom, bot och bättring.
- Glömde helt bort sig själva.
- Höga förväntningar, prestationskrav och besvikelse.
- Misslyckad krishantering, ingen anpassning av situation och acceptans.
- Bad inte om hjälp trots depression och kris.
- Uppvisade fasader utåt att kunna hantera det.
- Drar sig tillbaka, innesluter sig i sig själva. Får ett sekteriskt beteende.

Helt klart glömde de bort sig själva, de insåg inte att så var fallet. Om nu A var suicidal så borde detta i sig fått föräldrarna att "nyktra till" och sökt hjälp för åtminstone flickan. Oavsett om hon var suicidal eller fruktansvärt less och besviken på livet. Vågar knappt tänka tanken - kanske kanske hade föräldrarnas problem då uppdagats.

Citat:
- Mamman djupt oroad för barnen. Ångest, depression.
- Överdriver farhågorna, applicerar sina upplevelser och känslor på barnen.
- Självmordstankar, sjunker in i sig själv.
- Berättar att hon inte står ut med barnens lidande, vill inte leva längre.

- Pappan agerar mer utåtriktat och aktivt.
- Kan inte hantera hemsituationen, pratar om sin oro. Nedstämd och sorgsen.
- Sjunker djupare i sin depression.
- Försöker hålla ställningarna men har inte kapacitet.

Kanske (endast spekulation) insåg O att familjens resonemang (läs föräldrarnas) var jävligt fel. Han pratar med kollegor, kämpar med att flänga runt med sjuka barn, går på möten istället för att söka hjälp för hela familjen

Citat:
- Ser ingen utväg, framtiden är helt svart.
- Diskussionerna kring att avsluta allas liv tar form.
- Båda driver varandra i fördärvet.
- Hemsituationen förvärras, depressionen blir djupare och båda är överens att avsluta sina liv och döda barnen, en vidrig problemlösning.

Kände sig Hanna misslyckad som mor?
Kände han sig misslyckad som man och familjebeskyddare?
Klarar han inte att leva utan sin fru?

Han klarade inte av att leva utan sin familj. Hela ditt inlägg är en bra sammanfattning av hur fruktansvärt galet det kan gå.

Känner som flera tidigare skrivit att dessa två var säkerligen jätte duktiga, omtänksamma osv men som par blev de livsfarliga
Citera
2019-02-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Har aldrig förstått vad som var viktigt med testamentet. Monografien?

Man kan jo fundera vem som hade arvet vad istället om testamente inte hade funnits.
Så det är det som är viktig. Syskon istället för föräldrar. Företaget till Os syster (istället för delning och om enbart företaget då var värd en del med enbart 1.4 Mio inkomst under 2017 så har detta jo en visst betydelse). Och så vet jag inte vem som hade arvet vad OM både planerade morden på barnen, O utförde detta och sen ”hjälpte” H (detta har man nog inte planerad för, men att både begår självmord). Och så så klart boken, den hade nog ingen tänkt på.
Citera
2019-02-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Helt klart glömde de bort sig själva, de insåg inte att så var fallet. Om nu A var suicidal så borde detta i sig fått föräldrarna att "nyktra till" och sökt hjälp för åtminstone flickan. Oavsett om hon var suicidal eller fruktansvärt less och besviken på livet. Vågar knappt tänka tanken - kanske kanske hade föräldrarnas problem då uppdagats.

Kanske (endast spekulation) insåg O att familjens resonemang (läs föräldrarnas) var jävligt fel. Han pratar med kollegor, kämpar med att flänga runt med sjuka barn, går på möten istället för att söka hjälp för hela familjen

Han klarade inte av att leva utan sin familj. Hela ditt inlägg är en bra sammanfattning av hur fruktansvärt galet det kan gå.

Känner som flera tidigare skrivit att dessa två var säkerligen jätte duktiga, omtänksamma osv men som par blev de livsfarliga

Känner du till något fall där en förälder dödar sitt barn därför att barnet har självmordstankar?
Citera
2019-02-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De anhöriga är syskon till GM, föräldrar, kusiner till flickorna osv osv osv.

Eftersom gärningsmännen är döda kommer de inte ställas till svars. Och just därför kommer "vi" inte få svar på massor av frågor. Det man har att gå på är det som fanns i digitala medier, de skriftliga brev man hittade osv osv. Man kommer aldrig få de svar som efterfrågas här i tråden, eftersom inte GM kan ge de svaren - de är döda.

JUST därför kommer ännu fler frågor uppstå av folk som är så otroligt snabba att dra felaktiga slutsatser som folk i den här tråden. Oftast, nästan alltid, har vi en gärningsman som så småningom berättar om varför en gärning skedde. Och då får man svar. Det kommer inte ske i det här fallet, med eller utan FUP.

Detta blev en mordutredning. Och det blir få svar. Man vet att de var två att planera det. De två påstår att det beror på bristande framtidskvalitet pga barnens sjukdomar. Om GM levt, så hade man kanske så småningom kommit fram till VARFÖR man kände så - psykologin bakom. Det kommer aldrig ske här, eftersom GM inte kommer besvara några frågor. Vad är det som är så svårt att förstå?

”Samförståndet” är de flesta mest intresserad av. Det enda som är udda med den här ”vanliga” familiciden är nämligen planeringen och samförståndet. Därav denna långa tråd. Polisen säger sig vara säkra och ha bevis. Vi pratar om den tekniska bevisningen. Den vill jag se. Sen hoppas jag förstås att vi får se mera än det.
Citera
2019-02-21, 11:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
”Samförståndet” är de flesta mest intresserad av. Det enda som är udda med den här ”vanliga” familiciden är nämligen planeringen och samförståndet. Därav denna långa tråd. Polisen säger sig vara säkra och ha bevis. Vi pratar om den tekniska bevisningen. Den vill jag se. Sen hoppas jag förstås att vi får se mera än det.
Tror inte vi får se den. Du menar naturligtvis beskrivningen av innehållet i USB-minnet, kopior på avskedsbrev och liknande? Ja du. Din gissning är nog lika god som min, kommer de maska eller ej? Risken finns att de räcker lång näsa åt oss, och skickar ut ett förundersökningsprotokoll som är 100% maskat.
Citera
2019-02-21, 11:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Ja, de blev varandras värsta fiende om du förstår hur jag menar, de som par triggade varandra till det mest osannolika beslut som fattats av ett par i kris.

Jag är helt säker på att om de valt någon annan till livspartner så hade aldrig den här tragedin hänt, de åt verkligen upp varandra i sin svartsyn.
Citera
2019-02-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Känner du till något fall där en förälder dödar sitt barn därför att barnet har självmordstankar?
Känner du till något fall som påminner om detta?
Känner du någon förälder som mördat sitt barn?
Har du koll på hur alla föräldrar som mördade sina barn tänkte?
Om personlig kännedom är en förutsättning för att få ha åsikter så blir det inte många inlägg i denna tråden.
Citera
2019-02-21, 11:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Dum fråga, läs mina inlägg
Citera
2019-02-21, 11:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
MEN - i detta fall i Bjärred handlar det inte om ondska..

Jo - jag tycker faktiskt att det i allra högsta grad är att det är ett uttryck för ondska att stryp- och kvävningsmörda sina barn. Jättestor ondska att sätta sig över livet självt och svika det allra största kärleksförbund som finns mellan barn och deras föräldrar..

Vi kommer långt ut i tassemarkerna om vi ska fundera över om det verkligen är en ond handling att döda någon som är sjuk, förståndshandikappad eller av fel ras. Sannolikt ansåg sig många av dessa mördare inte heller vara onda, utan tvärtom gjorde något av godo för samhället och kanske för de lidande.

Att mörda barnen Agnes och Moa som inte var dödssjuka eller helt inkapabla är det ondaste någon levande varelse kunde göra mot dem. Oavsett vilka skäl dessa mördare uppgett på en papperslapp.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-21 kl. 12:50.
Citera
2019-02-21, 11:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, de blev varandras värsta fiende om du förstår hur jag menar, de som par triggade varandra till det mest osannolika beslut som fattats av ett par i kris.

Jag är helt säker på att om de valt någon annan till livspartner så hade aldrig den här tragedin hänt, de åt verkligen upp varandra i sin svartsyn.

Jag tror detta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in