2019-02-21, 17:21
  #19969
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lever du i en fantasivärld? Alla utom Expressen och AB har låst in nästan all journalistik bakom betalväggar. Hela Mittmedias tidningsutbud är meningslöst att besök. SvD och DN börjar närma sig.
Antalet E-prenumeranter blir väsentligt lägre än deras tidigare printvolymer. En stor anledningen till att flera dominanter på webben sjunkit ned på listorna beror på meningslösheten att besöka dem.
Det som hållit DN, SvD och en rad lokaltidningar kvar är print. När den dör så kommer merparten av tidningarna försvinna även som hemsidor.
MSM’s inflytande sjunker för varje år som går.

Jag förnekar ingen minskning.
Däremot är det alldeles uppenbart att fler har möjligheten att läsa tidningarna både natt som dag , var som helst i världen och på så vis ökar ju räckvidden. Att alla inte läser är en annan sak.

Men fortfarande ligger bladet och x-pressen högt bland läsandet på nätet.
Betydligt högre än tex samtiden,nya tider,fria tider. Trots att dessa tre funnits ett antal år.
__________________
Senast redigerad av locknloll 2019-02-21 kl. 17:24.
Citera
2019-02-21, 17:29
  #19970
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jag förnekar ingen minskning.
Däremot är det alldeles uppenbart att fler har möjligheten att läsa tidningarna både natt som dag , var som helst i världen och på så vis ökar ju räckvidden. Att alla inte läser är en annan sak.

Men fortfarande ligger bladet och x-pressen högt bland läsandet på nätet.
Betydligt högre än tex samtiden,nya tider,fria tider. Trots att dessa tre funnits ett antal år.
De faller från höga nivåer och har öppna hemsidor till största delen. Skulle de göra en MM så skulle besöksstatistiken dyka brant.
Citera
2019-02-21, 17:31
  #19971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jag förnekar ingen minskning.
Däremot är det alldeles uppenbart att fler har möjligheten att läsa tidningarna både natt som dag , var som helst i världen och på så vis ökar ju räckvidden. Att alla inte läser är en annan sak.

Men fortfarande ligger bladet och x-pressen högt bland läsandet på nätet.
Betydligt högre än tex samtiden,nya tider,fria tider. Trots att dessa tre funnits ett antal år.

Det vore väl jävligt konstigt om inte Aftonbladet och Expressen skulle ligga högre. De har funnits i hundra år och över det. Har långa perioder uppburit presstöd. Fått koncernbidrag och LO-bidrag. Osv osv...

Trenden för Aftonbladet och Expressen är skrämmande. Minskade vinster, minskad lönsamhet. Sämre siffror nästan på alla punkter. Det går utför, i snabb takt.

Förtroendet för Aftonbladet och Expressen i Mediebarometern senaste åren ligger nere på 7-9%. Alltså färre än var tionde svensk uppger att de har något som helst förtroende för tidningarna.

Men jag har förstått att du är en vänsterliberal flyktingvurmare, som kommer slåss för gammelmedias anseende till dödsdagar!
Citera
2019-02-21, 17:36
  #19972
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Det vore väl jävligt konstigt om inte Aftonbladet och Expressen skulle ligga högre. De har funnits i hundra år och över det. Har långa perioder uppburit presstöd. Fått koncernbidrag och LO-bidrag. Osv osv...

Trenden för Aftonbladet och Expressen är skrämmande. Minskade vinster, minskad lönsamhet. Sämre siffror nästan på alla punkter. Det går utför, i snabb takt.

Förtroendet för Aftonbladet och Expressen i Mediebarometern senaste åren ligger nere på 7-9%. Alltså färre än var tionde svensk uppger att de har något som helst förtroende för tidningarna.

Men jag har förstått att du är en vänsterliberal flyktingvurmare, som kommer slåss för gammelmedias anseende till dödsdagar!

Helt fel.
Jag är definitivt ingen flyktingvurmare, vad det nu hade med saken att göra.

Varför når inte nya och fria tider tillsammans med samtiden enorma höjder av läsande. om nu msm går så förbannat dåligt ?
Internet har ju knappast funnits i 100 år

(Nyatider fick 3,4 miljoner i pressstöd 2017)
__________________
Senast redigerad av locknloll 2019-02-21 kl. 17:39.
Citera
2019-02-21, 17:42
  #19973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Helt fel.
Jag är definitivt ingen flyktingvurmare, vad det nu hade med saken att göra.

Varför når inte nya och fria tider tillsammans med samtiden enorma höjder av läsande. om nu msm går så förbannat dåligt ?
Internet har ju knappast funnits i 100 år

Man har haft helt andra muskler. Aftonbladet har haft stora ekonomiska muskler att satsa, Expressen likaså. Pengar är en fördel om man vill växa sig stark. Aftonbladet har kunnat pumpa in hundratals miljoner i att utveckla. Man har hundratals journalister. Man har LO som går in med stora pengar. Man har stor hjälp i synergier från Schibsted.

Pengar är minst lika viktigt som en bra produkt.

Fria Tider och de andra har presterat otroligt bra med tanke på förutsättningarna.
Citera
2019-02-21, 18:09
  #19974
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Helt fel.
Jag är definitivt ingen flyktingvurmare, vad det nu hade med saken att göra.

Varför når inte nya och fria tider tillsammans med samtiden enorma höjder av läsande. om nu msm går så förbannat dåligt ?
Internet har ju knappast funnits i 100 år

(Nyatider fick 3,4 miljoner i pressstöd 2017)

Jag tror du tänker fel. Bara för att gammelmedia går dåligt innebär inte det att något annat kommer att gå bättre på dess bekostnad, tex fria tider och liknande. Folk skiter ju i nyheterna överhuvudtaget när utbudet av allt har blivit obegränsat. Man tittar på Netflix, Youtube, spelar spel och allt annat du kan tänka dig. Det tar aldrig slut på roliga grejer som stjäl tid från traditionell nyhetsmedia oavsett politisk tillhörighet.
Citera
2019-02-21, 19:36
  #19975
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jag förnekar ingen minskning.
Däremot är det alldeles uppenbart att fler har möjligheten att läsa tidningarna både natt som dag , var som helst i världen och på så vis ökar ju räckvidden. Att alla inte läser är en annan sak.

Men fortfarande ligger bladet och x-pressen högt bland läsandet på nätet.
Betydligt högre än tex samtiden,nya tider,fria tider. Trots att dessa tre funnits ett antal år.

Räckvidden är de som nås, inte hur många man skulle kunna nå.
Citera
2019-02-21, 19:49
  #19976
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag tror du tänker fel. Bara för att gammelmedia går dåligt innebär inte det att något annat kommer att gå bättre på dess bekostnad, tex fria tider och liknande. Folk skiter ju i nyheterna överhuvudtaget när utbudet av allt har blivit obegränsat. Man tittar på Netflix, Youtube, spelar spel och allt annat du kan tänka dig. Det tar aldrig slut på roliga grejer som stjäl tid från traditionell nyhetsmedia oavsett politisk tillhörighet.

Känns helt rätt och riktigt.
Nyheter strömmar dessutom ut på i stortsätt varenda radio och musikkanal i tex bilen och det räcker för många. Sen tar naturligtvis barn och fritidsysselsättningar sin tid.
Citera
2019-02-21, 21:49
  #19977
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hudiksvalls-tidning-lamnar-vastra-tullgatan-efter-110-ar

Citat:
Hudiksvalls tidning lämnar Västra Tullgatan efter 110 år

---

Skälen till flytten är dels att den nya fastighetsägaren vill göra om tidningskvarteret till bostäder och kontor, men också att lokalerna har blivit för stora för tidningen.

Citera
2019-02-22, 10:20
  #19978
Medlem
Historietidskrifterna har alltid varit ett säkert kort för utgivarna, har alltid gått starkt.

Men nu bryts även den trenden. Bonniers meddelar att man lägger ned "Allt om historia".

Inte ens äldre gubbar på 50+ vill köpa längre.
Citera
2019-02-22, 10:29
  #19979
Medlem
https://www.journalisten.se/nyheter/f-skattare-kan-bli-av-med-alla-stodatgarder-enligt-pagaende-rapport

vänta här nu har frilansande journalister kunna vara halvt om halvt arbetslösa samtidigt? jag kan bara läsa ingressen för det är en låst artikel, men det verkar som dom har haft en gräddfil tidigare
Citera
2019-02-22, 10:30
  #19980
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Historietidskrifterna har alltid varit ett säkert kort för utgivarna, har alltid gått starkt.

Men nu bryts även den trenden. Bonniers meddelar att man lägger ned "Allt om historia".

Inte ens äldre gubbar på 50+ vill köpa längre.
Man har väl tuggat om allt om Hitler 17 gånger nu så det börjar bli för förutsägbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in