Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 23:52
  #18769
Medlem
B0B0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Skall vi gissa att cornu verkligen satt sig in i problematiken och vad det innebär då det handlar om just hans levebröd. Sen kan ni ju välja att tro bobo eller cornu:https://cornucopia.cornubot.se/2018/...orbud-och.html

Läser man hans inlägg är det bara samma alarmism som överallt annars, fast med "finare ord" än på andra ställen. Han upprepar bara precis det som alla andra redan har sagt:

Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Artikel 11 innebär ett förbud mot att länka till gammelmedia, om man inte betalar för en licens per utgivare. Detta gör att små publicister försvinner från Facebook, Twitter, Google mfl, när dessa inte orkar eller bryr sig om att teckna avtal med varenda utgivare. Det ska också bli förbjudet att citera ens rubriker till artiklar.

Men, som sagt, jag citerar hela Artikel 11 ovan, och det står verkligen inget sånt där. Hela texten finns redan online på nätet. Du kan ju som sagt testa att läsa igenom den själv och bilda dig en egen uppfattning. Det har jag gjort.

I slutändan spelar det naturligtvis ingen roll vad jag säger till någon som redan har bestämt sig att den åsikt som precis alla ekar och upprepar om och om igen "måste" vara korrekt, så jag tänker lägga ner alla försök att övertyga folk här. Du är helt fri att tro precis vad du vill.
Citera
2018-06-21, 00:00
  #18770
Medlem
Jag medger utan omsvep att jag är helt utan insikt i memes och liknande skit. Men det finns uppenbarligen andra här som verkar väldigt insatta i vad EU:s lagförslag skulle innebära.
Mina enkla frågor är egentligen om man inte längre skulle få länka till artiklar i t ex branschtidningen Resumé eller tidningen Journalisten i postningar här om lagförslaget skulle röstas igenom till slut?
Jag har alltid levt i tron att tidningshusen enbart blev tacksamma över att deras artiklar blev lästa (läs klickade) av så många som möjligt.
Någon klok person kan säkert förklara detta för mig på ett lättfattligt sätt.
Citera
2018-06-22, 20:58
  #18771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Hela "debatten" som förts har varit extremt alarmistisk och ensidig, och de som skrikit högst om "total censur av Internet" har varit de som haft allra mest att tjäna på att piska upp en alarmistisk stämning bland gemene man. Detta har i stora drag även lyckats, eftersom medelsvensson i de allra flesta fall varit för lat och ointresserad för att faktiskt sätta sig ner och läsa igenom lagtexten ifråga.

Här är hela texten i sin helhet, skriven på normal kanslisvenska. Läser man igenom den i sin helhet finns det väldigt lite som på något sätt ens antyder någon form av "total nätcensur".
Håller med dig om att det varit många oseriösa kommentarer om detta. Det riktigt bisarra är dock att alla klagar på EU samtidigt som ingen klagar på Sveriges hållning i frågan:
Citat:
Sverige har redan ställt sig bakom ministerrådets förslag till artikel 13. DN har sökt ansvarigt statsråd Heléne Fritzon, som inte kan ställa upp på en intervju. I stället har justitiedepartementet skickat ett uttalande till DN, som klargör att syftet med artikeln är att skydda rättighetshavare
http://archive.is/qRMh6

Texten du länkar till är dock ett EU-direktiv och det är upp till medlemsländerna att stifta de faktiska lagarna. Jag utgår från att Sjuklövern och Angela Merkel kommer tävla om vem som får igenom hårdast lagar, medan italienarna, ungrarna mm inte gör mer än absolut nödvändigt.
Citera
2018-06-24, 14:58
  #18772
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Alingsås Tidning beviljas driftstöd om 2,3 miljoner kronor trots att tidningen egentligen har för hög täckningsgrad. Orsaken är ett nytt undantag från täckningsgradsregeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Niclas Malmberg (MP)
Alingsås tidning har i skrivelser till presstödsnämnden klargjort att utan presstöd kommer tidningen gå i konkurs, så det finns fog för att säga att det nya undantaget har räddat tidningen och därmed lokal nyhetsbevakning i Alingsås, Vårgårda och Herrljunga.

https://www.journalisten.se/nyheter/...resstodsregler

MP fortsätter alltså att bevisa varför de är det värsta partiet i Sveriges historia.
Citera
2018-06-24, 21:58
  #18773
Medlem
DiegoRostas avatar
Ingen köper tidningen så nu har dom gjort en deal: Köp 2 Sverigelotter få Expressen gratis såg jag nyss på tv reklamen.

Vill folk ens ha den gratis då?
Citera
2018-06-24, 23:06
  #18774
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoRosta
Ingen köper tidningen så nu har dom gjort en deal: Köp 2 Sverigelotter få Expressen gratis såg jag nyss på tv reklamen.

Vill folk ens ha den gratis då?

De duger inte ens till att tända upp brasan med. Blir för mkt aska. Till dasspapper är det för hårt.
__________________
Senast redigerad av Toolman 2018-06-24 kl. 23:10.
Citera
2018-06-25, 19:41
  #18775
Medlem
Västkustskts avatar
Jag noterade idag att de tagit bort dagstidningarna från utgångskassorma på den ICA som jag brukar handla i.

Nu fanns de bara vid förbutiken.

Det kändes bra.
Citera
2018-06-25, 21:51
  #18776
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Alingsås Tidning beviljas driftstöd om 2,3 miljoner kronor trots att tidningen egentligen har för hög täckningsgrad. Orsaken är ett nytt undantag från täckningsgradsregeln.



https://www.journalisten.se/nyheter/...resstodsregler

MP fortsätter alltså att bevisa varför de är det värsta partiet i Sveriges historia.
Underbart om ännu en kompetent lokaltidning försvinner. Hahaaaaahost.
Jag läste nyligen att MSM deluxe Public Service föreslås att endast kunna få publicera korta texter på nätet.

Det mer inträngande och utvecklande mm ska vara ska vara ljud och bild. Tänk er så bra det kommer att bli.

Agendasätteriet är agendan. Eller hur Hatt-Kaninen?
__________________
Senast redigerad av 80231 2018-06-25 kl. 22:33.
Citera
2018-06-26, 14:05
  #18777
Medlem
Dagstidningarna verkar mer och mer inrikta sig på den sortens rubriker som var populära i kvällspressen för några år sedan.
I SvD idag:
6 svenskar berättar: Här är porren vi tänder på

Försöker man spara pengar och köra samma artikelserie i "konservativa" SvD och Aftonbladet man länkar ju ivrigt till Aftonbladets sport, eller driver Schibsted numera porrsajt som man vill få kunder till?
Citera
2018-06-26, 19:37
  #18778
Medlem
Resumé berättar i en text om en studie som rapporterar att Fria Tider och Nyheter Idag är större online än Dagens Industri. Det måste svida.
Naturligtvis hänger Resumé på epiteten "högerextrem" respektive "högerpopulistisk" när FT och NI nämns. Det börjar kännas lite nattståndet att hålla på så anser jag. Ungefär som gammelmedia alltid brukade lägga till epitetet "främlingsfientliga" när Sverigedemokraterna nämndes i något sammanhang. Nu har man väl i stort sett upphört med detta trams.
26 % av de tillfrågade i studien betalar för någon form av digital nyhetstjänst, vilket är en ökning från 20 % förra året.
Problemet torde dock vara att ökningen inte på något vis kompenserar tappet på printsidan. Denna jämförelse görs dock inte i Resumé denna gång.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...mpaignId=12398
Citera
2018-06-26, 20:10
  #18779
Medlem
B0B0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Resumé berättar i en text om en studie som rapporterar att Fria Tider och Nyheter Idag är större online än Dagens Industri. Det måste svida.
Naturligtvis hänger Resumé på epiteten "högerextrem" respektive "högerpopulistisk" när FT och NI nämns. Det börjar kännas lite nattståndet att hålla på så anser jag. Ungefär som gammelmedia alltid brukade lägga till epitetet "främlingsfientliga" när Sverigedemokraterna nämndes i något sammanhang.

Det fetade är mycket intressant vad gäller just gammelmediernas annalkande död, och tåls absolut att kommenteras närmare.

Under det tidiga 2000-talet, då de första alternativmedierna lanserades på nätet och gradvis började växa i läsarantal, så skrev gammelmedia aldrig ens ut namnet på sajterna i fråga. Varenda gång nymedia avslöjade t.ex. invandrares grova brottslighet mot oskyldiga svenskar, eller gjorde svenskarna uppmärksam på missförhållanden och korruption inom regering eller landsting, så skrev man alltid saker i stil med: "På högerextrema sajter sprids nu ryktet att [...]" eller "På nynazistiska hemsidor sprids nu hatpropanda om att [...]". Detta var även fallet långt in på 2010-talet; alltså tills för enbart några få år sedan. De enda gångerna man ens omnämnde alternativmedia var i dementerande eller fördömande ordalag, och då alltid med grova, osakliga epitet enligt ovanstående.

Anledningen till detta tycks ha varit att man inte ville öka sajternas redan växande läsarantal. Man försökte därför att, i så stor utsträckning som möjligt, "brunsmeta" dem i vanligt folks tankar så att ingen skulle känna sig frestad att själva titta efter vad det var nymedierna skrev om. Under det tidiga 2000-talet räckte det också i stort sett alltid med att medierna kallade något "NAZIST" för att vanligt folks tankeprocess i det närmaste skulle stänga ner och upphöra. Om något var "NAZIST" så var det automatiskt felaktigt, och man behövde inte tänka själv eller bilda sig en egen uppfattning om varför. Det bara var så, helt enkelt.

Att nya medier vuxit till denna grad, så att de idag blivit större än etablerade publikationer, tyder på ett omfattande paradigmskifte i gemene svensks medvetande. Man vet idag att världen inte är sådan som etablerade medier beskriver den, och söker sig istället själv sin egen information. Detta skulle tidigare ha varit otänkbart, då man helt enkelt bara trodde på det som de etablerade medierna sade till en att tro på. Svenskar kan idag också bilda sig en egen uppfattning, och det räcker inte längre med att medierna ropar "NAZIST" för att folk reflexmässigt ska sluta tänka. Slutligen så är det väldigt intressant i sig att en etablerad mediesajt överhuvudtaget ens nämner nymedierna i fråga vid deras riktiga namn. Något sådant skulle ha varit absolut otänkbart för bara en sex-sju år sedan, och är i allra högsta grad ett tecken på en omfattande omvälvning inom hela medielandskapet och hela det sätt som svenskar konsumerar media på.

Citat:
Nu har man väl i stort sett upphört med detta trams.

Nja. Som jag omnämner ovan har man börjat nämna andra medier vid deras rätta namn, men det reflexmässiga epitetvrålandet fortsätter som vanligt. Nu räcker det dock inte med att bara omotiverat kalla saker "NAZIST" längre, utan man måste gå längre och försöka vara mer subtil. Även detta är ett tecken på en omfattande förändring i hela medielandskapet.
__________________
Senast redigerad av B0B0 2018-06-26 kl. 20:15.
Citera
2018-06-27, 07:44
  #18780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoRosta
Ingen köper tidningen så nu har dom gjort en deal: Köp 2 Sverigelotter få Expressen gratis såg jag nyss på tv reklamen.

Vill folk ens ha den gratis då?
Googlade svergelotten och såg att en kostade 25 kr. Expressen kostar väl inte 50 kr ännu så man kan väl påstå att antingen har Expressen ett negativt värde eller så har man mycket svåra problem att sälja Svergelotter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback