2019-02-20, 13:54
  #19957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Medievärlden, 2019-02-14:
https://archive.is/PcgX0#selection-403.1-403.11

Återigen märkliga vinstsiffror från Bonniers.
Enligt sajten Alla Bolag såg Bonnier News vinstsiffror för år 2017 ut så här:

https://www.allabolag.se/5590800917/bokslut

Alla Bolags siffrör överensstämmer med andra sajter som tillhandahåller liknande tjänster.

Proff:

https://www.proff.se/foretag/bonnier-news-ab/stockholm/tidningar/2KGM9LHI5YIA2/

Ratsit:

https://www.ratsit.se/5590800917-Bonnier_News_AB

Resumé (ägs av Bonniers) skrev att Bonnier News EBITA-resultat för år 2017 blev 303 miljoner kronor, samtidigt står det på Alla Bolag att Bonnier News EBITA-resultat för år 2017 landade på 86,919 miljoner kr.

Resumé, publicerades 13 februari 2018:

https://archive.is/MDC3G

Från samma artikel i Resumé:

Alla Bolag:

https://www.allabolag.se/5562468172/bokslut


Det luktar fake news.

Bonniers är experter på Fake News!

Givetvis genommanipulerade siffror. Kreativ bokföring - och vips så har man strålande resultat.
Citera
2019-02-20, 18:12
  #19958
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Godt arbeid!
Åpenbart manipulerte tall fra Bonnier.

Bare en detalj; linken din viser til at EBITDA var 303 millioner.
Ikke "EBITA".
Internasjonale regnskapsstandarder opererer med
** EBITDA
** EBIT

https://www.investopedia.com/terms/e/ebitda.asp

https://www.investopedia.com/terms/e/ebit.asp

"EBITA" er ikke et begrep i nevnte standarder.

Ah, bra där, jag bommade att det rörde sig om två olika begrepp.
Dyslexics have more fnu.

Fast i länken står det EBITA:
Citat:
Bonnier News som helhet omsatte 4,9 miljarder kronor och EBITA-resultatet blev 303 miljoner kronor.


Borde inte vinstsiffrorna alltid bli lite högre om man anger vinsten i EBITDA jämfört med EBITA?
(alternativt samma om det inte har gjorts några avskrivningar)

I så fall är det ju ännu mer luft i Bonniers siffror.
__________________
Senast redigerad av Grodfrityr 2019-02-20 kl. 18:14.
Citera
2019-02-20, 18:29
  #19959
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Medievärlden, 2019-02-14:
https://archive.is/PcgX0#selection-403.1-403.11

Återigen märkliga vinstsiffror från Bonniers.
Enligt sajten Alla Bolag såg Bonnier News vinstsiffror för år 2017 ut så här:

https://www.allabolag.se/5590800917/bokslut

Alla Bolags siffrör överensstämmer med andra sajter som tillhandahåller liknande tjänster.

Proff:

https://www.proff.se/foretag/bonnier-news-ab/stockholm/tidningar/2KGM9LHI5YIA2/

Ratsit:

https://www.ratsit.se/5590800917-Bonnier_News_AB

Resumé (ägs av Bonniers) skrev att Bonnier News EBITA-resultat för år 2017 blev 303 miljoner kronor, samtidigt står det på Alla Bolag att Bonnier News EBITA-resultat för år 2017 landade på 86,919 miljoner kr.

Resumé, publicerades 13 februari 2018:

https://archive.is/MDC3G

Från samma artikel i Resumé:

Alla Bolag:

https://www.allabolag.se/5562468172/bokslut


Det luktar fake news.

En sak som kan ställa till det är koncernbidragen. Inom en koncern (där ägandet är över 50%) kan man i boksluten flytta pengar skattefritt mellan bolag för att jämna ut resultaten.
Dessa överföringar redovisas under posten bokslutsdispositioner och även bland noter i bokslutet.
Tjänster som Allabolag mm har ingen särskild rad för dessa transaktioner utan för att se dem måste man läsa pappersversionen av bokslutet och titta under Bokslutsdispositioner samt noterna.
Det framgår inte heller vart pengarna går eller vart de kommer ifrån, utan man får titta igenom boksluten från alla bolag i koncernen och lägga pussel för att få en hel bild.

I fallet med Sydsvenskan så har de för 2017 tagit emot cirka 100 Mkr från koncernen, främst från Expressen.
Vill man bedöma ett företags ekonomiska läge ska man naturligtvis titta på resultat före bokslutsdispositioner.
Citera
2019-02-20, 18:46
  #19960
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Ah, bra där, jag bommade att det rörde sig om två olika begrepp.
Dyslexics have more fnu.

Fast i länken står det EBITA:



Borde inte vinstsiffrorna alltid bli lite högre om man anger vinsten i EBITDA jämfört med EBITA?
(alternativt samma om det inte har gjorts några avskrivningar)

I så fall är det ju ännu mer luft i Bonniers siffror.
1.
Ja, det var min tur til å være litt rask: Jeg tolket originalteksten:
Ser vi på originalteksten du linket til:

https://archive.is/MDC3G

så synes jeg det fremgår av sammenhengen at det er skrivefeil.
Teksten lister først EBITDA for AB, så EBITDA for SvD, for deretter å sammenligne med «EBITA» for Bonnier.

2.
Jo, vinsttallene blir alltid høyere i EBITDA sammenlignet med EBIT.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2019-02-20 kl. 18:56.
Citera
2019-02-20, 18:52
  #19961
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En sak som kan ställa till det är koncernbidragen. Inom en koncern (där ägandet är över 50%) kan man i boksluten flytta pengar skattefritt mellan bolag för att jämna ut resultaten.
Dessa överföringar redovisas under posten bokslutsdispositioner och även bland noter i bokslutet.
Tjänster som Allabolag mm har ingen särskild rad för dessa transaktioner utan för att se dem måste man läsa pappersversionen av bokslutet och titta under Bokslutsdispositioner samt noterna.
Det framgår inte heller vart pengarna går eller vart de kommer ifrån, utan man får titta igenom boksluten från alla bolag i koncernen och lägga pussel för att få en hel bild.

I fallet med Sydsvenskan så har de för 2017 tagit emot cirka 100 Mkr från koncernen, främst från Expressen.
Vill man bedöma ett företags ekonomiska läge ska man naturligtvis titta på resultat före bokslutsdispositioner.
Enig i alt som står her.

Dette med konserninterne transaksjoner åpner som du skriver for lite oversiktlige forhold.
Ad Expressen - Sydsvenskan mener jeg å ha lest her på FB at en skribent hadde observert at det gjennom flere år var tilført 100 MSEK hvert år fra morselskapet.

Det er selvfølgelig EBITDA-tallet som best reflekterer bolagets drift.
Citera
2019-02-20, 19:17
  #19962
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En sak som kan ställa till det är koncernbidragen. Inom en koncern (där ägandet är över 50%) kan man i boksluten flytta pengar skattefritt mellan bolag för att jämna ut resultaten.
Dessa överföringar redovisas under posten bokslutsdispositioner och även bland noter i bokslutet.
Tjänster som Allabolag mm har ingen särskild rad för dessa transaktioner utan för att se dem måste man läsa pappersversionen av bokslutet och titta under Bokslutsdispositioner samt noterna.
Det framgår inte heller vart pengarna går eller vart de kommer ifrån, utan man får titta igenom boksluten från alla bolag i koncernen och lägga pussel för att få en hel bild.

I fallet med Sydsvenskan så har de för 2017 tagit emot cirka 100 Mkr från koncernen, främst från Expressen.
Vill man bedöma ett företags ekonomiska läge ska man naturligtvis titta på resultat före bokslutsdispositioner.

Fast det är inte bara Sydsvenskans vinstsiffror som är märkliga, även Dagens industris och Expressens siffror är uppumpade, de får väl inga koncernbidrag?
De kan ju inte gärna redovisa (i pressmeddelanden) Dagens industri och Expressens vinstsiffror innan de skeppar iväg vinsten till Sydsvenskan, samtidigt som de redovisar Sydsvenskans vinstsiffror efter att de tagit emot koncernbidraget.
Citera
2019-02-20, 19:24
  #19963
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Fast det är inte bara Sydsvenskans vinstsiffror som är märkliga, även Dagens industris och Expressens siffror är uppumpade, de får väl inga koncernbidrag?
De kan ju inte gärna redovisa (i pressmeddelanden) Dagens industri och Expressens vinstsiffror innan de skeppar iväg vinsten till Sydsvenskan, samtidigt som de redovisar Sydsvenskans vinstsiffror efter att de tagit emot koncernbidraget.
Mor Bonnier kan t ex overrføre 300 MSEK til Expresen, hvorav Expressen beholder 200 og sender 100 videre til sin datter Sydsvenskan.
Citera
2019-02-20, 19:43
  #19964
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Fast det är inte bara Sydsvenskans vinstsiffror som är märkliga, även Dagens industris och Expressens siffror är uppumpade, de får väl inga koncernbidrag?
De kan ju inte gärna redovisa (i pressmeddelanden) Dagens industri och Expressens vinstsiffror innan de skeppar iväg vinsten till Sydsvenskan, samtidigt som de redovisar Sydsvenskans vinstsiffror efter att de tagit emot koncernbidraget.
Det finns lögn, förbannad lögn och pressmeddelanden.
Visst kan man redovisa vinst före bokslutsdispositioner i ena fallet och efter bokslutsdispositioner i andra.

Enda sättet att bena upp det är att harva igenom alla bokslut från bolag i koncernen och se vilka som gett och tagit emot koncernbidrag. Att lita på pressmeddelanden är fåfängt. Siffrorna från Allabolag räcker en bit men inte hela vägen.
Citera
2019-02-20, 21:39
  #19965
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det vore sanslöst om Nya tider låg högre än Aftonbladet och Expressen.
Flashback ligger högre än ex SvD vilket i sig är uppseendeväckande.
På 90 talet var FB en obskyr fanzine som blev en hemsida och ett nyhetsmejl. SvD var en tung morgontidning med uppåt 200.000 st tryckta ex varje dag.
Nu har SvD långt under 100.000 st tryckta ex och upplagan sjunker. Men det gör de övriga tryckta tidningarnas med.
Utvecklingen är dramatisk sett över 25 år. Fortsätter den så är alla stora tidningar historia som papperstryck om 20 år.
Andelen betalande för e-tidningar är långt färre än vad de förlorat i antal gällande papperstidnings köpare.
Sammantaget så för msm ett defensivt krig där man sakta men säkert trycks tillbaka.

Det ligger i tiden att allt tryckt på papper minskar och det gäller verkligen inte bara morgon och kvällstidningar och vad som står där i.
Allt tryckt på papper minskar.
Och då menar jag verkligen allt, allt från serietidningar till tjocka lagböcker och biblar.
Inte ens dom gamla vykorten klarar sig undan.

Något krig är det verkligen inte tal om utan mer den tekniska utveckligen och fler,billigare och enklare alternativ. Du behöver ju inte ens en studio idag för att spela in och mixa musik.
Inte heller behöver du längre framkalla dina foton.

Däremot finns det plats för fler stollar att skriva.
Som du och jag tex.
__________________
Senast redigerad av locknloll 2019-02-20 kl. 21:41.
Citera
2019-02-20, 23:17
  #19966
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Det ligger i tiden att allt tryckt på papper minskar och det gäller verkligen inte bara morgon och kvällstidningar och vad som står där i.
Allt tryckt på papper minskar.
Och då menar jag verkligen allt, allt från serietidningar till tjocka lagböcker och biblar.
Inte ens dom gamla vykorten klarar sig undan.

Något krig är det verkligen inte tal om utan mer den tekniska utveckligen och fler,billigare och enklare alternativ. Du behöver ju inte ens en studio idag för att spela in och mixa musik.
Inte heller behöver du längre framkalla dina foton.

Däremot finns det plats för fler stollar att skriva.
Som du och jag tex.
Du lyckas missa att tillgodogöra dig kärnan i mitt resonemang.
MSM’s räckvidd sjunker med digitalisering istället för papper. Betydligt färre vill betala för e-tidning än för papperstidningen.
När print dör så kommer msm vara en sidsteppad aktör.
Citera
2019-02-21, 17:09
  #19967
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du lyckas missa att tillgodogöra dig kärnan i mitt resonemang.
MSM’s räckvidd sjunker med digitalisering istället för papper. Betydligt färre vill betala för e-tidning än för papperstidningen.
När print dör så kommer msm vara en sidsteppad aktör.

Räckvidden blir ju snarare större med digitaliseringen.
Numer kan du ju läsa tidningarna vilken tid på dygnet som helst, var du än befinner dig i världen.

Dessutom delas ju åsikterna precis överallt, så även på detta forum i form av länkar.

Tidningar som tex nya tider och fria tider ,mfl har i sammanhanget få läsare.

Samtidigt är det ju så att alla behövs på sätt och vis. Eftersom ingen ska kunna stå oemotsagd enligt mig.
__________________
Senast redigerad av locknloll 2019-02-21 kl. 17:11.
Citera
2019-02-21, 17:15
  #19968
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Räckvidden blir ju snarare större med digitaliseringen.
Numer kan du ju läsa tidningarna vilken tid på dygnet som helst, var du än befinner dig i världen.

Dessutom delas ju åsikterna precis överallt, så även på detta forum i form av länkar.

Tidningar som tex nya tider och fria tider ,mfl har i sammanhanget få läsare.
Lever du i en fantasivärld? Alla utom Expressen och AB har låst in nästan all journalistik bakom betalväggar. Hela Mittmedias tidningsutbud är meningslöst att besök. SvD och DN börjar närma sig.
Antalet E-prenumeranter blir väsentligt lägre än deras tidigare printvolymer. En stor anledningen till att flera dominanter på webben sjunkit ned på listorna beror på meningslösheten att besöka dem.
Det som hållit DN, SvD och en rad lokaltidningar kvar är print. När den dör så kommer merparten av tidningarna försvinna även som hemsidor.
MSM’s inflytande sjunker för varje år som går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in