2019-02-20, 18:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En så grav depression är omöjlig att ha med ett jobb som kräver mycket arbete. Har Os chef försummat eller negligerat att arbetet inte utfördes som sig bör? I så fall har arbetsgivaren ett mkt stort ansvar till att tragedin kunde ske. Man ska ta hand om sina medarbetare. Mycket bygger på eget ansvar i Os position, men jag tror att man kunnat dölja mycket via hemarbete. Möjligt att det exploderade precis före konferensen om O inte kunde fixa den på grund av att han inte förberett sig.

Men, du missar en sak. Gemensam planering. Man får inte med sig någon på att mörda sina barn om man inte är mycket slug, man lyckas helt enkelt inte genomföra det. Oskar övertalade sin hustru menar du? Eller blev hon överfallen? Alla de olika stegen i processen förutsätter ändå att gm kunde planera och i samförstånd genomföra allt. Det kan inte en sjuk person, om hans maka är frisk.
Jag vet, historien läcker. Som ett såll. Men det gör allt här när man försöker binda ihop det. Det går helt enkelt inte ihop. Så en FUP vore fint - gärna med inslag av en RPU med en levande Oskar och Hanna. Det går tyvärr inte.
Citera
2019-02-20, 18:08
Medlem
afKnollentotts avatar
Det verkar till synes vara av vikt att "vi" vet så lite som möjligt. Lite Sovjetunionen, light.
Enligt Dunning–Kruger-effekten, gäller detta: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Vi får därmed hoppas att FUP släpps - för att saliggöra en del.
Andra hoppas naturligtvis att FUP maskas in absurdum.

Två tonårsflickor har blivit mördade i en sexrumsvilla i Bjärred. Inte mycket fakta har sett dagens ljus när det gäller orsak och verkan.
Ett motstånd till detsamma verkar gränsa till självförhärligande hos en del....

Konstit !

Stackars barn
Citera
2019-02-20, 18:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag måste dock säga att den sidan inte direkt är det mest vetenskapliga jag skådat. De verkar ha ett ganska starkt bias.

Är alla de fallen verkligen riktiga fall?

Inte för att jag ifrågasätter att kvinnor ibland mördar sin familj. Men en sida som aktivt arbetar för att bevisa att kvinnor är farliga människor kanske inte är den allra bästa källan till information?
Vem har påstått att grundkällan är vetenskaplig? Inte jag iaf.
Att de finns är självklart.

Jag skrev följande:
1. Det finns knappt nån forskning överhuvudtaget gällande kvinnligt familicide. Mig veterligt 1 styck 2013 med sju fall.
DÄRFÖR finns kvinnorna heller inte nämnda inom forskningen som förövare.

2. Jag hittade dock en sida med namngivna personer. Utifrån den utgick jag från fall som handlade om familicide och familjekonstellationen mamma, pappa, barn som utrotades. De andra exkluderades.
Mfs uteslöts, en del överlevande kvinnor som satt fängslade eller death row likaså. De sistnämnda hade nämligen helt andra motiv än sk. mercy killing. Jag nämnde att Indien och Pakistan har en hel del kvinnliga förövare men uteslöts för uppgifterna var för vaga att kolla upp.

3. Respektive utvalt fall som påstods finnas i listan dubbelkollades via gamla tidningsartiklar etc för att ringa in det jag ville få fram:

Mödrar som mördar sina familjer och tar livet av sig alt. gör mkt allvarligt su-försök men överlevde.

Kvinnorna finns men de syns inte gällande att vara aktiv gärningsperson i renodlad familicide är resultatet.

Jag har dock inte fördjupat mig gällande omständigheter i respektive fall.
Senast redigerad av develi 2019-02-20 kl. 19:08.
Citera
2019-02-20, 18:12
Medlem
Citat:
Källa? Läste något helt annat i tråden häromdagen, från Norge.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6927185
Här får PJ uttala sig, utan mer koll av SVT.

"Överläkare Per Julin vid ME-mottagningen i Stora Sköndal ", är han opartisk? Han har flera roller, eller har haft, har inte kollat extra, men han är utredare på Socialstyrelsen också?

https://newsaboutdisease.com/2018/05/14/4-nodvandiga-atgarder-for-me-sjuka/

"2011 publicerades en studie som visade att KBT-samtal och fysisk träning kunde förbättra hälsan för människor som drabbats av ME.

Studien blev omdebatterad och nu har den gjorts om av ett nytt forskarlag som inte alls ser samma positiva resultat. Den första studien slog fast att hela 60 procent av deltagarna förbättrades av KBT och träningspass.

När alla data gåtts igenom igen visar sig siffran vara 20 procent. Per Julin säger att ME-patienter ofta behöver spara på energin istället."

Ja just det. Den studien är från 2011. Sen dess har en del nya rön framkommit. (Kolla de länkar jag la upp igår).
Citera
2019-02-20, 18:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det verkar till synes vara av vikt att "vi" vet så lite som möjligt. Lite Sovjetunionen, light.
Enligt Dunning–Kruger-effekten, gäller detta: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Vi får därmed hoppas att FUP släpps - för att saliggöra en del.
Andra hoppas naturligtvis att FUP maskas in absurdum.

Två tonårsflickor har blivit mördade i en sexrumsvilla i Bjärred. Inte mycket fakta har sett dagens ljus när det gäller orsak och verkan.
Ett motstånd till detsamma verkar gränsa till självförhärligande hos en del....

Konstit !

Stackars barn
Detta hör inte hit, men alla säger tonåring om Moa. Hon var 11 år, ett par år kvar tills tonåren. Bara en reflektion.
Nej, inte mycket vet vi. Vi vet att två flickor har dödats av sina föräldrar. Det är DET som polisen skulle utreda, och har uppenbarligen fått ovedersägliga bevis på. Varför det skedde, undrar jag om man nånsin kan få veta eftersom ingen av förövarna lever. Förhoppningsvis finns det ett gäng galna digitala spår av ev sökningar på nätet. Kanske de hittat något där.
Citera
2019-02-20, 18:21
Medlem
Citat:
Källa? Läste något helt annat i tråden häromdagen, från Norge.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6927185
Här får PJ uttala sig, utan mer koll av SVT.

"Överläkare Per Julin vid ME-mottagningen i Stora Sköndal ", är han opartisk? Han har flera roller, eller har haft, har inte kollat extra, men han är utredare på Socialstyrelsen också?

https://newsaboutdisease.com/2018/05/14/4-nodvandiga-atgarder-for-me-sjuka/

Själv tänker jag inte alls i de banorna att just jag måste ha rätt till varje pris. Vem som har rätt eller vem som har fel. Ovärdigt med såna diskussioner i bjärredfallet, men alla synpunkter som är någorlunda vettiga och tar barnens parti i alla lägen tar åtminstone jag till mig för att själv kunna värdera och balansera.

Men jag tycker oerhört synd om de kroniskt sängliggande sjuka som inte har ett liv de borde ha = ett liv som alla andra människor och samma möjligheter.
Citera
2019-02-20, 18:29
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem har påstått att grundkällan är vetenskaplig? Inte jag iaf.
Att de finns är självklart.

Jag skrev följande:
1. Det finns knappt nån forskning överhuvudtaget gällande kvinnligt familicide. Mig veterligt 1 styck 2013 med sju fall.
DÄRFÖR finns kvinnorna heller inte nämnda inom forskningen som förövare.

2. Jag hittade dock en sida med namngivna personer. Utifrån den utgick jag från fall som handlade om familicide och familjekonstellationen mamma, pappa, barn som utrotades. De andra exkluderades.
Mfs uteslöts, en del överlevande kvinnor som satt fängslade eller death row likaså. De sistnämnda hade nämligen helt andra motiv än sk. mercy killing.

3. Respektive utvalt fall som påstods finnas i listan dubbelkollades via gamla tidningsartiklar etc för att ringa in det jag ville få fram:

4. Mödrar som mördar sina familjer och tar livet av sig alt. gör mkt allvarligt su-försök men överlevde.

Kvinnorna finns men de syns inte gällande att vara aktiv gärningsperson i renodlad familicide är resultatet.

Jag har dock inte fördjupat mig gällande omständigheter i respektive fall.

Det var det jag undrade, om du hade dubbelkollat de fallen du nämnde.

Forskningslitteraturen talar ju ofta om familicid som ett närmast exklusivt manligt brott men forskning kan förstås vara drabbad av förutfattade meningar den med.

Själv är jag intresserad av vuxna som bildar självmordspakter men jag tycker inte att jag hittar särskilt många relevanta exempel. Mest gamla och sjuka eller unga och galna.

(Sedan läste jag av en händelse om en kvinna som i tonåren stoppade sin alkoholiserade mamma från att gasa ihjäl sig själv och småsystrarna i bilen och ända till moderns död femton år senare fick höra att hon "borde låtit dem dö". Alla mammor är inte så kul.)
Citera
2019-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Själv tänker jag inte alls i de banorna att just jag måste ha rätt till varje pris. Vem som har rätt eller vem som har fel. Ovärdigt med såna diskussioner i bjärredfallet, men alla synpunkter som är någorlunda vettiga och tar barnens parti i alla lägen tar åtminstone jag till mig för att själv kunna värdera och balansera.

Men jag tycker oerhört synd om de kroniskt sängliggande sjuka som inte har ett liv de borde ha = ett liv som alla andra människor och samma möjligheter.

Tror att det är ett tankefel att försöka göra balanserade antaganden om något så totalt obalanserat som ett massmord.

Hur vet du att ME är kroniskt? Hur vet någon det? Tycker synd om de sängliggande att då får höra att de är kroniskt sjuka, när ingen ens vet varför de är trötta, varifrån det kommer. Man pratar om gradvis läkning, men av vad? Jag förstår att hälften av läkarna är skeptiska och är glad att de orkar stå på sig i detta flöde av lobby.

Lobbyn har lyckats med följande:
Framställa de sjuka som tiotusentals fler i Sverige än vad som är drabbade, enligt Socialstyrelsen.
Få sjukdomen att enbart handla om det fysiska.
Få media att skriva okritiskt.
Motsätta sig alla kritiska frågor.
Framställa sig som offer för icke-empati.

Med mera!
Det kan ha lett fram till planerna ...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 18:38.
Citera
2019-02-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det är framför allt synd om de sjuka barnen som förutom ohälsan dessutom jagas av självutnämnda medicinska experter med ”doktor” Mats Reimer i spetsen som skriker ut sina anklagelser om inbillade sjukdomar och hävdar att allt kan botas med lite motion och positivt tänkande. Det är empatistörda läkare som den charlatanen som man önskar fick prova på sjukdomen.
Citera
2019-02-20, 18:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vassego. Ja, du fångade anledningen till att jag tittat väldigt brett:
"statistiken är en soppa."

Det är nämligen som så att i tråden så återkommer ett visst argument - Familicide domineras av män.
Så simpelt kan man inte använda statistik när det kommer till Bjärred, bakgrund och motiv.

Gällande skjutvapen som framträdde så tydligt så är det väl motsvarigheten till dåtidens arsenik eller bakat bröd med insektsmedel i Indien som jag också noterade i förbifarten..
Vad jag menar är att kvinnor fysiskt sett knappast kan ge sig på männen på samma sätt.

Här har dock mannen hängt sig.
Nästa faktor som det faktiskt dansar runt är självmordspakt gällande föräldrarnas gemensamma samförstånd (barnen exkluderade givetvis då de är offer).

”Familicid domineras av maktlöshet och förtvivlan”, borde det nog hellre heta. Nånstans kanske det är en postnatal neuros av ngt slag involverad i samtliga fall, broadly speaking.

Självmordspakt är bra. Det är vad det är.

Jag återkallar den tillförsikt med vilken coronern i fallet Hunt klassade pappans dåd som logiskt självmord, med familjen inbegripen, och fick efter lite vrickande inse att det nog var precis så det var. Hunt verkar primärt ha levt på med insikten att både han och frun inte skulle kunna överleva tillsammans (eller var för sig), och hur gärna han än ville ta livet av henne så hindrade barnen honom från att göra det. Så då ville han ta livet av sig själv, men då skulle de bli ledsna alla (för han är så snäll, till skillnad från elaka hustrun). Och hustrun skulle vinna och snacka skit om honom för barnen till tidens ände. Så då djävlar är det allra bästa för barnen att slippa fostras av den j-a häxan. Och då blir det liksom plötsligt rätt i alla checkboxarna. Alla vinner ju på lite familicid, och särskilt moi, som får visa sig lite driftig för en gång skull. Utan att få vettlöst med skit för det.

I Bjärred har man snirklat sig fram på samma sätt. Tillsammans. Och i lägre tonart. Och synbart nästan rationellt, för dem själva. Shit va smarta vi var då. Nu är alla problemen lösta. De har kommit på ett idiotsäkert sätt att komma undan skatten.

Jag raljerar lite, för de har nog drivits av ångest och skräck och utmattning och fasa kanske främst, men sen har de sett ljuset. Från gatlampan...
Citera
2019-02-20, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det var det jag undrade, om du hade dubbelkollat de fallen du nämnde.

Forskningslitteraturen talar ju ofta om familicid som ett närmast exklusivt manligt brott men forskning kan förstås vara drabbad av förutfattade meningar den med.

Själv är jag intresserad av vuxna som bildar självmordspakter men jag tycker inte att jag hittar särskilt många relevanta exempel. Mest gamla och sjuka eller unga och galna.

(Sedan läste jag av en händelse om en kvinna som i tonåren stoppade sin alkoholiserade mamma från att gasa ihjäl sig själv och småsystrarna i bilen och ända till moderns död femton år senare fick höra att hon "borde låtit dem dö". Alla mammor är inte så kul.)
Just det och eftersom jag vänt mig till forskningen och började med mfs så var det en följdfråga som uppstod för min del allt eftersom jag läste.
Männen dominerar som sagt men vart är kvinnorna då?

Att de finns är självklart - men vilka är de? Hur avrättade de familjen och varför?
Jag fick alltså först ringa in dem, resten har jag inte fördjupat mig i. Det går säkert att få fram mer som jag skrev.
Vad man kan kalla det är att jag gjorde grovjobb gällande urval.
Varav jag delade med mig utifrån en fråga.

Fortsättningsvis har jag nu nämnt i två inlägg att det som tangerar Bjärred är de facto självmordspakt med tanke på gemensamt beslut.
Den frågan intresserar mig också för närvarande.
Senast redigerad av develi 2019-02-20 kl. 18:40.
Citera
2019-02-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är framför allt synd om de sjuka barnen som förutom ohälsan dessutom jagas av självutnämnda medicinska experter med ”doktor” Mats Reimer i spetsen som skriker ut sina anklagelser om inbillade sjukdomar och hävdar att allt kan botas med lite motion och positivt tänkande. Det är empatistörda läkare som den charlatanen som man önskar fick prova på sjukdomen.

Symptomen på ME är inte inbillade. Jag är den sista att säga "ryck upp dig" till någon som är deprimerad, stressad eller annat för övrigt. Det är vulgärt. Du vet inte heller vem du pratar med, så försök tona ned dina angrepp. De ger inget. "Positivt tänkande" är bara en floskel. Du vet tillräckligt mycket och testar bara olika slags angrepp.

Att utrusta sig med pulsklocka när man duschar för att inte bli trött två dagar efter kan sägas vara en snabbfil till att bli rädd för att utsätta sig för normala saker. Ingen dör av att duscha (om inte duschen är strömförande eller man kör på skållhett, måste gardera mot dina angrepp i förväg, hahah), men man kan faktiskt dö av rädsla, direkt eller på längre sikt. Det är det du har att jobba med. Är du rädd för något? Föräldrarna uttryckte en sak i Bjärred, de var rädda för framtiden. De kunde inte se något positivt alls. Jag är rätt säker på att de uttryckte att alla saknade empati runt dem också.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in