2019-02-20, 17:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det framkommer i den beskrivning om tre olika barn med ME. Texten är skriven 2016.
Nathalie var 12 år.
"Samuel är 13 år och har just börjat högstadiet."
"Samuel blev sjuk efter en vaccination i november 2009 och har alltså haft ME/CFS i halva sitt liv."
http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1485/1253

Texten visar en tonåring som insjuknade som 12 åring:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQ29zvhSI-kL96eDoiGasinbhct1Dpqha_GSTTiPlIVu-ecItiqg
Moa var 11.
Citera
2019-02-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Är det bara jag som ser mordet som ett led av två tossiga föräldrar? Föräldrar som inte klarar av att ta en dag i taget, utan måste ha planer utstakat ett decennium i taget? Föräldrar som var tvungna att måla fan på väggen för att därefter begripa att livet rasade i deras ögon.

Det måste inte vara några märkliga scientologer, konstig tro, felaktig ME-diagnos, konspiration mellan skola och sjukvård. Det kanske bara var två personer som tillsammans var helt fantastiska - men fullständigt giftiga när barnen och deras (eventuella) sjukdomar satte käppar i hjulet.

Jag ser en koppling mellan tröttheten och morden. Därför tror jag att det handlade om eh... narcissism. Personlighetsstörningar som skadade hela familjen. För att mörda måste man dessutom vara kylig, narcissism med inslag av psykopati. Om man inte är hög som ett hus. Det var inte Oskar.

Tror därför inte heller att det handlade om ME i grunden, att tröttheten bottnade i relationerna. Däremot så reagerade föräldrarna som vilka som helst som skulle fått en sådan yxa i skallen, som kronisk trötthet för hos alla barnen. De kunde aldrig ta till sig orsak eller verkan, inte eller agera förnuftigt. Det var svart eller vitt. Signum för narcissister.
Citera
2019-02-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Önskar självklart en källa på att ännu yngre barn fått diagnosen ME.

ME är ett stigma att få, då KBT kan hjälpa, men det vill man inte ha. ME ska räknas som fysisk sjukdom, utan bevis.

Nej, forskare har kommit fram till att KBT tyvärr inte hjälper ett dugg mot ME. Kan t.o.m förvärra sjukdomen. Att tänka, lyssna och reflektera i ett KBT-samtal är knappast vad en ME-sjuk orkar göra. Vissa orkar inte ens prata!

Man tror idag att sjukdomen angiper hjärna och ryggmärg. Som en inflammation som aldrig går över. ME kan utlösas av olika orsaker: en influensa som aldrig går över, ett större stresspåslag under en längre period. Injektioner mot svininfluensa. Borrelia.

Det är alltså inte bara en enda orsak till sjukdomen. Tack och lov finns det flera som forskar i ME nu.

Igår la jag ut en länk till en interju med en ME- forskare från Uppsala (man tycks nu vara något på spåret och man samarbetar internationellt för att komma fram till en förklaring och ett framtida botemedel) och en man vars fru haft ME i 10 år. Samt en annan intervju där en kvinna berättar hur hon blev sjuk och hur begränsat hennes liv är nu.

Kanske borde Läkemedelsindustrin synas i sömmarna än en gång, med tanke på svininfluensasprutorna, där ju flera barn drabbades av narkolepsi - som inte är helt olikt ME med tanke på hur det har drabbat dem. Kanske för livet? Kanske det går att bota framöver?

Men faktum kvarstår: Föräldrarna i Bjärred såg allt i svart - deras egna karriärer var i fara och barnens tillstånd var inte önskvär i deras värld. De grottade ner sig tillsammans i ett kolsvart mörker i.st.f att söka hjälp och stöd utifrån - och katastrofen var ett faktum = de mördade sina egna sjuka barn (och sen självmord).

Självklart låg det största felet hos föräldrarna själva och om detta kan man bara spekulera.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-20 kl. 18:05.
Citera
2019-02-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, forskare har numera kommit fram till att KBT tyvärr inte hjälper ett dugg mot ME. Kan t.o.m förvärra sjukdomen.

Källa? Läste något helt annat i tråden häromdagen, från Norge.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6927185
Här får PJ uttala sig, utan mer koll av SVT.

"Överläkare Per Julin vid ME-mottagningen i Stora Sköndal ", är han opartisk? Han har flera roller, eller har haft, har inte kollat extra, men han är utredare på Socialstyrelsen också?

https://newsaboutdisease.com/2018/05/14/4-nodvandiga-atgarder-for-me-sjuka/
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 17:38.
Citera
2019-02-20, 17:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag ser en koppling mellan tröttheten och morden. Därför tror jag att det handlade om eh... narcissism. Personlighetsstörningar som skadade hela familjen. För att mörda måste man dessutom vara kylig, narcissism med inslag av psykopati. Om man inte är hög som ett hus. Det var inte Oskar.

Tror därför inte heller att det handlade om ME i grunden, att tröttheten bottnade i relationerna. Däremot så reagerade föräldrarna som vilka som helst som skulle fått en sådan yxa i skallen, som kronisk trötthet för hos alla barnen. De kunde aldrig ta till sig orsak eller verkan, inte eller agera förnuftigt. Det var svart eller vitt. Signum för narcissister.
Själv försöker jag akta mig jävligt noga att sätta en sorts diagnos som personlighetsstörning (narcissism) på en människa jag varken utrett eller träffat. Det är ju dessutom avancerat, narcissism och inslag av psykopati? Häftigt. Wow.
Citera
2019-02-20, 17:36
Medlem
Citat:
Själv försöker jag akta mig jävligt noga att sätta en sorts diagnos som personlighetsstörning (narcissism) på en människa jag varken utrett eller träffat. Det är ju dessutom avancerat, narcissism och inslag av psykopati? Häftigt. Wow.

Jag går på handlingarna, det är hypoteser utifrån det. Jag är inte ensam om att prata om personlighetsstörningar, om du tror det.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/bjärredsföräldrarna-lämnade-avskedsbrev-1.5070673

"Fakta: Fyra till fem barn om året
När ett barn dör till följd av våld är det i tre fall av fyra föräldern som är förövaren.

Under åren 1973–2008 dödades i Sverige sammanlagt 184 barn av 151 föräldrar, alltså fyra till fem barn om året under perioden.

Trenden under perioden var att antalet fall per år minskade något.

Forskare har jämfört föräldrar som dödat sina barn med personer som dömts för mord eller dråp på vuxna och hittat många skillnader.

Många av föräldrarna hade någon gång tidigare fått psykiatrisk vård.

Det var också vanligare att dessa föräldrar tidigare vårdats för självskador eller självmordsförsök.

Svårare psykiatrisk sjukdom som depression, psykos eller personlighetsstörning visade sig vara en stark riskfaktor.

I 42 procent av fallen hade föräldrarna begått självmord efter att barnet dödats.

Av de barn som dödats var hälften flickor och hälften pojkar.

54 procent av föräldrarna var män och majoriteten var biologiska föräldrar.

Källa: H*nrik Lys*ll, forskare vid Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet"

Förhoppningsvis kan det hjälpa någon att förstå orimligheten kring morden, men inte dig just då. Du förstår, detta är ett diskussionsforum. De överlevande finns inte, de kan inte kommentera.

Om vi lyssnar på PT så pratar polisen på följande sätt: Föräldrarna var inte sjuka, alltså inte psykos eller depression. Vad blir kvar då? Personlighetsstörningar. Jag är övertygad om att polisen tittat på detta och också sett detta mönster av duperande, efter samtal med skolan, och det svartvita tänket som slutade med dessa handlingar, som är den yttersta konsekvensen av sådant tänkande, om man i övrigt är frisk.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 17:44.
Citera
2019-02-20, 17:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Moa var 11.
Ja, det vet jag väl.
Därav exempel med citat.
Citera
2019-02-20, 17:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Varför går du på all bias som släpps ut i tråden? Du har ingen anledning att vara vänlig när du serveras skräp, som inte har med Bjärred att göra. För att 30 kvinnor sköt sina familjer, kan det inte ha bäring på Bjärred. Alla vet att familicide förekommer, vad letar du efter?

Tråden går på tomgång, fylls på med allehanda "rapporter", som inte är ett dugg behjälpliga i detta fall. Tråden förstörs, för att några ska visa sig på styva linan. Det är otroligt. Varför kunde två barn dö i villasamhället Bjärred? För att en kvinna sköt sig 1960? Och antas vara depressiv av ett nick här på Flashback?

Kom igen nu. Jag tror att du har kunskaper nog för att bidra på riktigt i tråden. Har du inget mer att tillföra?

Nä du, jag får nog hålla mig till reflekterandet.
Det är många plan och skikt i en sån här händelse, beroende på vad man vill ta fasta på eller vilken hypotes man vill pröva. Att ta upp damerna ifråga är inte att säga att H är ensam skyldig, tvärt om. Likheterna är ju inte heller många. Det är ju snarare uteslutning av det närliggande det handlar om då. Eller av de delar som inte kan höra till Bjärred. Vilket de flesta kan förstå.

Det är bara slutresultatet som är detsamma.

Du kan väl försöka själv? Varför?
Citera
2019-02-20, 17:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag går på handlingarna, det är hypoteser utifrån det. Jag är inte ensam om att prata om personlighetsstörningar, om du tror det.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/bjärredsföräldrarna-lämnade-avskedsbrev-1.5070673

"Fakta: Fyra till fem barn om året
När ett barn dör till följd av våld är det i tre fall av fyra föräldern som är förövaren.

Under åren 1973–2008 dödades i Sverige sammanlagt 184 barn av 151 föräldrar, alltså fyra till fem barn om året under perioden.

Trenden under perioden var att antalet fall per år minskade något.

Forskare har jämfört föräldrar som dödat sina barn med personer som dömts för mord eller dråp på vuxna och hittat många skillnader.

Många av föräldrarna hade någon gång tidigare fått psykiatrisk vård.

Det var också vanligare att dessa föräldrar tidigare vårdats för självskador eller självmordsförsök.

Svårare psykiatrisk sjukdom som depression, psykos eller personlighetsstörning visade sig vara en stark riskfaktor.

I 42 procent av fallen hade föräldrarna begått självmord efter att barnet dödats.

Av de barn som dödats var hälften flickor och hälften pojkar.

54 procent av föräldrarna var män och majoriteten var biologiska föräldrar.

Källa: H*nrik Lys*ll, forskare vid Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet"

Förhoppningsvis kan det hjälpa någon att förstå orimligheten kring morden, men inte dig just då. Du förstår, detta är ett diskussionsforum. De överlevande finns inte, de kan inte kommentera.

Om vi lyssnar på PT så pratar polisen på följande sätt: Föräldrarna var inte sjuka, alltså inte psykos eller depression. Vad blir kvar då? Personlighetsstörningar. Jag är övertygad om att polisen tittat på detta och också sett detta mönster av duperande, efter samtal med skolan, och det svartvita tänket som slutade med dessa handlingar, som är den yttersta konsekvensen av sådant tänkande, om man i övrigt är frisk.
Jag säger inte emot dig. Däremot tror jag inte alls han led av nån narcissism eller psykopati. Däremot en långtgående depression, som vi (eller jag då) vet kan sluta i permanenta hjärnskador. Detta i samband med en, för gärningsmannen, jobbig hemsituation kan utlösa en katastrof. H tyckte idén var ok. Men hon klarade inte ta sitt eget liv, hon var inte så långt kommen i sin process uppenbarligen.
Citera
2019-02-20, 17:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag besvarade din fråga:

Utan att ens bry mig om din person.

Det finns som sagt statistik, förbannade statistik och lögner enligt Mark Twain - och han har rätt.
Det är ett gytter av undersökningar men det ska samtidigt kunna appliceras på aktuellt fall.
Gällande Oskar mer specifikt så är jag således inte helt framme än förutom en sammanfattning från det som finns att tillgå.

Men för att förklara det vanskliga ser det ut ungefär så här:

Sett till familicide dominerar män statistiken som intiativtagare - men då stämmer motivet föga så det går heller inte att applicera rätt av.
Det stämmer heller inte med bakgrund som ofta kantas av missbruk eller familjevåld som föregår familicide. Hämnas frugan vid skilsmässa är ett annat motiv, raserad ekonomi ett annat.
Studien Paternal filicide (med 11 fall av familicide inkluderade) i Quebec 1991-2001 hade noll procent pseudoaltruism.

Vad jag sen läst är som sagt först utifrån mfs för att överhuvudtaget ringa in kvinnors beteende i frågan som berör den subtypen gällande motiv (mercy killing, altruistic).
Då kommer nästa problem: Har detta forskningsunderlag gällande filicide inkluderat infanticide (< 1 år) och neonaticide (<24 tim)?
... För då blir det ointressant statisitiskt sett - det ska jämföras med Bjärred som sagt.

Forskningen är fortsatt vansklig definitionsmässigt eftersom familj som begrepp antingen inkluderar en förälder eller två.
Alltså - det kan alltså röra sig om familicide om kvinnan är ensamstående vårdnadstagare, men hamnar i klassen mfs (maternal familicide-suicide).

Problem femtioelva är de olika sökorden som används: Female/maternal, male/paternal, mfs, familcide, infanticide, neonaticide, family annihilator/annihilation, murder-suicide and so on.

Gällande kvinnligt familicide speciifikt (mamma, pappa, barn) haltar forskningen nåt anskrämligt. Enligt de uppgifter jag lyckats finna så finns det EN undersökning och ganska färsk av professor H Scott men med litet underlag.
Det som ställer till det är ju sen att de här förövarna de facto är döda och inte kan lämna uppgifter.

Hur som haver tittade jag vidare på kvinnligt familicide mer specifikt efter mfs - jag har via en sida läst vidare i gamla tidningsartiklar (fall för fall för att dubbelkontrollera uppgifter i listan) gällande kvinnligt familicide (som inkluderar suicide eller mkt allvarligt försök). För att hitta de fall som då handlar om konstellationen mor-far-barn som dött.

Jomen då hamnade jag på nästa vanskliga del - de flesta använde skjutvapen.
Vad det gäller vapen beror det väl på tillgänglighet (främst fall USA) och är väl nästintill nödvändigt om gubben ska dö antar jag. I Bjärred så tangerar det faktiskt självmordspakt.

När det kommer till mfs så är mordmetoderna av en större variation (strypning, kvävning, dränkning osv) och det samma tror jag det gäller männen.

Här är iaf några familicide där mödrar varit aktiv förövare - för det är vad jag tittat på senaste tiden.
De fall där kvinna sitter fängslad eller i väntan på avrättning är inte med. Ej heller fall från te.x Indien eller Pakistan och där verkar det vara en hel del giftmord.

Jag måste dock säga att den sidan inte direkt är det mest vetenskapliga jag skådat. De verkar ha ett ganska starkt bias.

Är alla de fallen verkligen riktiga fall?

Inte för att jag ifrågasätter att kvinnor ibland mördar sin familj. Men en sida som aktivt arbetar för att bevisa att kvinnor är farliga människor kanske inte är den allra bästa källan till information?
Citera
2019-02-20, 18:01
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot dig. Däremot tror jag inte alls han led av nån narcissism eller psykopati. Däremot en långtgående depression, som vi (eller jag då) vet kan sluta i permanenta hjärnskador. Detta i samband med en, för gärningsmannen, jobbig hemsituation kan utlösa en katastrof. H tyckte idén var ok. Men hon klarade inte ta sitt eget liv, hon var inte så långt kommen i sin process uppenbarligen.

En så grav depression är omöjlig att ha med ett jobb som kräver mycket arbete. Har Os chef försummat eller negligerat att arbetet inte utfördes som sig bör? I så fall har arbetsgivaren ett mkt stort ansvar till att tragedin kunde ske. Man ska ta hand om sina medarbetare. Mycket bygger på eget ansvar i Os position, men jag tror att man kunnat dölja mycket via hemarbete. Möjligt att det exploderade precis före konferensen om O inte kunde fixa den på grund av att han inte förberett sig.

Men, du missar en sak. Gemensam planering. Man får inte med sig någon på att mörda sina barn om man inte är mycket slug, man lyckas helt enkelt inte genomföra det. Oskar övertalade sin hustru menar du? Eller blev hon överfallen? Alla de olika stegen i processen förutsätter ändå att gm kunde planera och i samförstånd genomföra allt. Det kan inte en sjuk person, om hans maka är frisk.
Citera
2019-02-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag måste dock säga att den sidan inte direkt är det mest vetenskapliga jag skådat. De verkar ha ett ganska starkt bias.

Är alla de fallen verkligen riktiga fall?

Inte för att jag ifrågasätter att kvinnor ibland mördar sin familj. Men en sida som aktivt arbetar för att bevisa att kvinnor är farliga människor kanske inte är den allra bästa källan till information?

Exakt, bias i tråden föder mer bias. Otroligt att det kan få pågå. Narcisisster är bra på att göda detta själva, men reagerar så fort andra är inne på det.

Hoppas tråden snart återgår till att studera handlingarna och av det försöka sluta sig till vad som skett och hur det kunde ske, inte genom att studera andra. Inget fall är det andra likt, att försöka slåss mot andras uppfattningar med statistik är klumpigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in