2019-01-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En postare som visste en hel del. Nr 2 är intressant. Kan 2 har varit bortresta och kommit hem till 2.

Om det finns en film som har ett bevisvärde så skulle naturligtvis polisen sagt det.

Om det fanns en film med en bröllopsfesten, dop, födelsedagar och släktmiddagar till de efterlevande skulle jag kunna tänka mig.
Citera
2019-01-15, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Pianofröken tror jag.
Ok, tack. Kollade och fann inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Frågan var inte till mig. Svarar inte på nåt. Men Hannas mamma pratade jag med på telefon en enda gång. Kommer inte ihåg tidpunkten. Men det hade gått säkert ett bra tag efter dådet. När jag sa till henne att jag inte trodde det var Hanna så sa hon ” dom har gjort det tillsammans , polisen säger det”.
Jag personligen kommer att fortsätta tro att Hanna inte planerade nåt mord på sina barn.
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Jag fick ett intryck av att den som pratat med H:s mamma helt enkelt kände H:s mamma.
Ok. Tack. Nyfunnen vänskap då mitt i tragedin. M pratade inte om mormor och morfar, och vederbörande hade aldrig sett dem.
Citat:
Morföräldrar som jag aldrig såg , ingen nämnde dom.
Citat:
En annan sak är att Moa aldrig nämnde sina morföräldrar
Citera
2019-01-15, 23:35
Medlem
Citat:
En postare som visste en hel del. Nr 2 är intressant. Kan 2 har varit bortresta och kommit hem till 2.
Ja det inlägget har jag glömt. RK inlägg blev ju spaltade och påkommen som ren lögn (Develi gjorde ett bra inlägg om det). Enligt Elli är han inte släkting och jag vet vad jag själv tror om den saken
Citera
2019-01-15, 23:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mycket möjligt. Hur tänker du kring nedanstående uppgifter?:

Oskar senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt
Anträffades avliden 2018-01-09

Agnes senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Vad som talar emot att både H och M skulle vara avlidna den 5 januari, är metoderna som har använts; O borde ha fått skador efter att ha bragt H om livet. Hon hade en hög dos i sig men inte så pass att hon inte hade kunnat agera, vilket vittnar om att hon har gjort motstånd. (Och vem skulle inte göra det?)

Solglittret?

Nationellt forensiskt center NFC är gamla SKL som bytt namn. Huvudavdelningen ligger i Linköping. Dit skickas fingeravtryck, provfynd från brottplats, blodprover, Dna-prover, vävnadsprover, klädesplagg, hårstrån, saliv, sperma, partikelfynd, fotavtryck mm mm samt allt som rör vapen. Även fynd och prov från obduktion av offer eller levande misstänkt gärningsman skickas dit.

Dödsorsaker och tillvägagångssätt samt spår efter förövare kan tas fram.
Efter döden bryts en kropp ner och man kan ta prover från nedbrytningsprocessen i olika vävnader.

Sannolikt kan vävnadsnedbrytningsproverna påverka angivande av en mer exakt tidpunkt för dödsfallen. Men själva obduktionen brukar vara mest informativ för detta. I Bjärred finns ju dessutom uppgifter att elen var avstängd under lördagen den 6/1, kanske blev huset kallt, det var minusgrader ute? Då fördröjs en död kropps nedbrytningsprocess. För att beräkna tidpunkten med snäva marginaler bör man veta omgivande temperatur där kroppen legat.

Rimligen kan tidpunkten av dödsfallen komma fram ur en sammantagen bild av såväl obduktion som vävnadsprover. Samt naturligtvis fynd på platsen där de återfanns.
Kanske försökte man i det längsta få en klar tidpunkt, men man har ju till slut misslyckats med en exaktare dödfallsstidpunkt.
Polisen uppger endast sista livstecknet på senkvällen fredag 5/1 och inget annat framt till fyndtidpunkten på tisdag eftermiddag 9/1.
Citera
2019-01-15, 23:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det har jag missat? Vem fan är så övermaga att man ringer anhöriga?
M*a´s pianofröken ville kanske bara ringa och beklaga deras förlust. Missan hade ändå haft hennes barnbarn som elev under flera terminer.
Citera
2019-01-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har funderat på det Blonay skrev om att hen visste från sin källa att O mördat alla och kvävt ett barn med kudde.

En fråga, om detta nu stämmer,
Hur kan man säkert veta att just O kvävt barnet med en kudde? Lämnar han spår på kudden? Eller är det så att man vet säkert att H dog först av alla och därför med säkerhet också kan säga att O måste ha dödat båda barnen?

Bra frågor. Men det får vi inte veta.
Citera
2019-01-15, 23:44
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Kollade och fann inlägg.

Ok. Tack. Nyfunnen vänskap då mitt i tragedin. M pratade inte om mormor och morfar, och vederbörande hade aldrig sett dem.
Ganska obehagligt och omdömeslöst att ringa till en mor och mormor till tre döda människor och pådyvla sin egen bild.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-15 kl. 23:49.
Citera
2019-01-15, 23:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan aldrig tro annat än att en förälder befinner sig utanför huset om det skickas ett vanligt sms som inte har med händelsen att göra.
Det har jag som sagt funderat kring.

Jag har läst ut det FuL säger som om det är en dialog dem emellan
men;
kan han likaväl mena sista livstecken på en person - dvs den som skickar sms till den andra föräldern?
Han säger ett (1) sms likaväl.

(..) sista livstecknet är på fredag kväll och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt."

"Sista livstecknet är ett sms som skickas mellan föräldrarna emellan.(..) ett vanligt sms skickas strax efter halv tio på fredag kväll."

" Det är inget speciellt innebörden utan det är, jag kommer inte ihåg innebörden ordagrant, men det inget som visar någonting som har med händelsen att göra."
Citera
2019-01-15, 23:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M*a´s pianofröken ville kanske bara ringa och beklaga deras förlust. Missan hade ändå haft hennes barnbarn som elev under flera terminer.
Ja absolut. Helt klart. Det var omtänksamt.

Sen drogs ju samma slutsats iaf. O är mördare sen det stod i tidningen - vad än H:s mamma sa.

Jag skriver dock att det aldrig fanns en kontakt dess innan - så bekanta lär de inte ha varit som det påstods.
Citera
2019-01-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det känns som att det var O:s vilja att flytta till Bjärred. Ville de andra det också? Blev Hanna, Agnes, Moa deprimerade efter flytten, ville de inte flytta, trivdes de inte, saknade de sina vänner och släkt? Hade de någonsin något att säga till om?
Det kommer vi säkerligen aldrig få svar på men det är saker jag funderar på i alla fall.

Ja bra blev det inte i Bjärred i alla fall. Ingen av dem tycks mått bra.

Att flytta från en ort där man växt upp är svårare för barn än vad många vuxna begriper. Plötsligt tvingas de lämna sina vänner och allt det invanda. Kanske det var en del av flickornas problem? (Bara en tanke)
Citera
2019-01-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det känns som att det var O:s vilja att flytta till Bjärred. Ville de andra det också? Blev Hanna, Agnes, Moa deprimerade efter flytten, ville de inte flytta, trivdes de inte, saknade de sina vänner och släkt? Hade de någonsin något att säga till om?
Det kommer vi säkerligen aldrig få svar på men det är saker jag funderar på i alla fall.

Ja bra blev det inte i Bjärred i alla fall. Ingen av dem tycks mått bra.
Det kan man nog tänka sig. Känsligt att flytta i den åldern. Dock konstigt skrivet i tidigare inlägg före ditt att Oscar skulle kunnat doktorera i ekonomi i Göteborg, Oskar var ju jurist och inte ekonom. Moms är juridik inte ekonomi.

g
Citera
2019-01-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att flytta från en ort där man växt upp är svårare för barn än vad många vuxna begriper. Plötsligt tvingas de lämna sina vänner och allt det invanda. Kanske det var en del av flickornas problem? (Bara en tanke)

Det är så jag tänker också. Barn behöver trygghet i sin uppväxt för att må bra. Fick Agnes och Moa det? Blev det för mycket krav på att anpassa sig till en helt ny miljö, skaffa nya vänner och prestera bra i skolan och på fritidsaktiviteter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in