Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Jag måste dock säga att den sidan inte direkt är det mest vetenskapliga jag skådat. De verkar ha ett ganska starkt bias.
Är alla de fallen verkligen riktiga fall?
Inte för att jag ifrågasätter att kvinnor ibland mördar sin familj. Men en sida som aktivt arbetar för att bevisa att kvinnor är farliga människor kanske inte är den allra bästa källan till information?
Vem har påstått att grundkällan är vetenskaplig? Inte jag iaf.
Att de finns är självklart.
Jag skrev följande:
1. Det finns knappt nån forskning överhuvudtaget gällande kvinnligt familicide. Mig veterligt 1 styck 2013 med sju fall.
DÄRFÖR finns kvinnorna heller inte nämnda inom forskningen som förövare.
2. Jag hittade dock en sida med namngivna personer. Utifrån den utgick jag från fall som handlade om familicide och familjekonstellationen mamma, pappa, barn som utrotades. De andra exkluderades.
Mfs uteslöts, en del överlevande kvinnor som satt fängslade eller death row likaså. De sistnämnda hade nämligen helt andra motiv än sk. mercy killing. Jag nämnde att Indien och Pakistan har en hel del kvinnliga förövare men uteslöts för uppgifterna var för vaga att kolla upp.
3. Respektive utvalt fall som påstods finnas i listan dubbelkollades via gamla tidningsartiklar etc för att ringa in det jag ville få fram:
Mödrar som mördar sina familjer och tar livet av sig alt. gör mkt allvarligt su-försök men överlevde.
Kvinnorna finns men de syns inte gällande att vara aktiv gärningsperson i renodlad familicide är resultatet.
Jag har dock inte fördjupat mig gällande omständigheter i respektive fall.