2018-09-04, 21:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svasus
Han har blivit sparkad från Uplands. Ryktet säger att han har skickat en dickpic till en ämbetsman på Gotlands nation under ett KK-event i våras. Det hela blev polisanmält men jag vet inte vad som har hänt sedan dess.

Alltså, vad står KK för i det här fallet? Är det vad jag tror det är?
Senast redigerad av lighten-up 2018-09-04 kl. 21:21.
Citera
2018-09-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Haha. Låter nästan för bra för att vara sant.
Sin plats i IFMSA har han iallafall kvar, än så länge.
Någon kanske borde informera dem? Tror nog att han inte lyckas hålla sig där så länge heller innan han gör bort sig.

Gå in på Uplands hemsida och kolla på ”kontakt” så ser ni att 2Q är vakant.

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Alltså, vad står KK för i det här fallet? Är det vad jag tror det är?
Kuratorskonventet. Det var under en gasque för nationernas ämbetsmän.

http://ergo.nu/nyheter/20180503-nati...efter-dickpics

Simon, Kim, J... kärt barn har många namn
Senast redigerad av gadger 2018-09-04 kl. 22:04.
Citera
2018-09-04, 22:22
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadger
Någon kanske borde informera dem? Tror nog att han inte lyckas hålla sig där så länge heller innan han gör bort sig.

Gå in på Uplands hemsida och kolla på ”kontakt” så ser ni att 2Q är vakant.

Kuratorskonventet. Det var under en gasque för nationernas ämbetsmän.

http://ergo.nu/nyheter/20180503-nati...efter-dickpics

Simon, Kim, J... kärt barn har många namn

Ashley har även polisanmält Kim.
Citera
2018-09-04, 23:03
Medlem
lighten-ups avatar
Om det nu finns en polisanmälan, kan man inte begära ut nåt papper/pdf med mer detaljer och namn från en ansvarig domstol?
Citera
2018-09-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Om det nu finns en polisanmälan, kan man inte begära ut nåt papper/pdf med mer detaljer och namn från en ansvarig domstol?
Jag har prövat att begära ut den från polisregion mitt, men de bedömde att uppgifterna var för känsliga. Det gav mig iallafall en bekräftelse på att JJ=Kim.

Nån som är lika skicklig på offentlighetsprincipen som JJ får gärna försöka
Citera
2018-09-05, 11:42
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadger
Jag har prövat att begära ut den från polisregion mitt, men de bedömde att uppgifterna var för känsliga. Det gav mig iallafall en bekräftelse på att JJ=Kim.

Nån som är lika skicklig på offentlighetsprincipen som JJ får gärna försöka

Jag försökte begära ut eventuella offentliga handlingar på JJ hos Uppsala tingsrätt men där fanns inga handlingar.

Om den aktuella polisanmälan går så långt att åtal blir väckt så kommer iallafall förundersökningsprotokollet att bli offentligt och senare även domen.
En polisanmälan är så vitt jag vet en offentlig handling men i fall som detta så omfattas den ofta av sekretess. Nu studerar jag ju inte juridik så jag kan ha fel.
Citera
2018-10-22, 12:00
Medlem
Jag har redan tidigare försökt få ut mer information gällande Simon/Kim och kan bekräfta att detta är samma person. Någon mer information har jag dock inte fått tag på (se nedan).

Svar från Polis:
Citat:
Tjänstemannaprövning i ärende om utlämnande av allmän handling

Ni har till Polismyndigheten inkommit med en begäran då Ni önskar ta del av uppgifter från förundersökningen gällande person "Simon", födelsedatum.

Min bedömning är att dessa uppgifter skyddas av sekretess enligt 35 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) .

I och med detta avslutas er begäran A259.129/2018.

Med vänlig hälsning
Eva Margareta Landberg
Administratör
LPO Uppsala/Knivsta

Svar från Uplands nation:
Citat:
Hej!
Vi är ingen statlig myndighet, så vi har ingen skyldighet att lämna ut handlingar till allmännheten. Är du däremot medlem av nationen kan du komma och hämta ut handlingar på expeditionen.

Med vänliga hälsningar

Julia Stålenheim
Förste kurator
Uplands nation

Svar från kuratorkonventet:
Citat:
Hej

Handlingar kan begäras ut från Kuratorskonventet av medlem i medlemsnation, om du kan komma hit på mottagningstid och redovisa ett kvitto på erlagd terminsavgift och legitimation kan du få begära ut handlingar.

Då jag varken är student eller bor i Uppsala kan jag alltså inte begära ut dessa handlingar. Det är dock fritt för andra att få ut dessa från kuratorkonvent + nation.
Citera
2018-10-27, 12:13
Medlem
flyer1s avatar
Tentor på universitet innehåller ofta samma frågor som funnits i nån tenta några åt tidigare (för lärarna är lata). Det gör att studenter samlar in gamla tentor från tidigare årskurser ffa via faddrar. Två studenter som umgås i samma kretsar kan ha fått kopior på samma gamla tenta från en tidigare student och lärt sig svaren genom den studentens svar, Vid test kommer de då svara på frågorna på samma sätt, göra samma fel. Så var det på min tid på universitetet och så är det troligen fortfarande.
Är därför inte alls säker det förekommit nått fusk.
På min tid lyckades de bäst som lyckas få tag i tentor från tidigare toppelever för de hade de bästa svaren på frågorna. Ju större gäng du ingick i desto större chans gruppen fått tag i gamla tentor från toppelever. Vi samla in tentor tillsammans i gruppen och kopiera upp till alla i gruppen.

Lärarna borde ha nya frågor varje år, så man slipper detta idiotiska gamla tenta samlande.
Läste man bara kursmatrealet och gick på föreläsningarna hade man inte bra chans klara tentan tyvär, gamla tentor var ett nödvändigt ont.
Citera
2018-10-27, 17:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Tentor på universitet innehåller ofta samma frågor som funnits i nån tenta några åt tidigare (för lärarna är lata). Det gör att studenter samlar in gamla tentor från tidigare årskurser ffa via faddrar. Två studenter som umgås i samma kretsar kan ha fått kopior på samma gamla tenta från en tidigare student och lärt sig svaren genom den studentens svar, Vid test kommer de då svara på frågorna på samma sätt, göra samma fel. Så var det på min tid på universitetet och så är det troligen fortfarande.
Är därför inte alls säker det förekommit nått fusk.

På min tid lyckades de bäst som lyckas få tag i tentor från tidigare toppelever för de hade de bästa svaren på frågorna. Ju större gäng du ingick i desto större chans gruppen fått tag i gamla tentor från toppelever. Vi samla in tentor tillsammans i gruppen och kopiera upp till alla i gruppen.

Lärarna borde ha nya frågor varje år, så man slipper detta idiotiska gamla tenta samlande.
Läste man bara kursmatrealet och gick på föreläsningarna hade man inte bra chans klara tentan tyvär, gamla tentor var ett nödvändigt ont.

Så där tänkte jag också till jag faktiskt såg på de faktiska formuleringarna som JJ angett i tentasvaret vs. hur det stog i "facit".

Dessutom hade något liknande skett vid ett tidigare tillfälle, och då var JJ den enda studenten som hade snarlika formuleringar som en av lärarna.
Citera
2019-02-20, 07:32
Medlem
J*mes J*nani har börjat termin 8 nu. Han fick rätt av JO också http://ergo.nu/nyheter/20190212-jo-g...fallet-”simon”
Citera
2019-02-20, 07:52
Medlem
Det är något som är fel på personen i fråga. Oklart vad.
Citera
2019-02-20, 12:12
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qivfd
J*mes J*nani har börjat termin 8 nu. Han fick rätt av JO också http://ergo.nu/nyheter/20190212-jo-g...fallet-”simon”

*-a ?

Ändå konstigt hur denna kille klarat sig så väl igenom utbildningen. Han verkar hålla på med så många andra saker som att resa, gå på konferens och vara representant, har han ens tid till att plugga? Hur länge har killen gått på läkarutbildningen? Jag tror han har blivit för bekväm i sin roll att han har glömt bort att bli klar med läkarutbildningen..
Senast redigerad av Duramater 2019-02-20 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in