2019-02-19, 05:55
  #80413
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Stockholms kommun är mer än innerstaden; ca 300 000 av Stockholms kommuns 900 000 bor innanför tullarna. MP och FI backade i Stockholm medans S och V gick fram, så det var bara förskjutningar bland de rödgröna. Inte mer komplicerat än så. SD är alldeles för svaga i Stockholm, det måste de göra något åt. Inte ens 10 %.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/01/index.html



Att SD framstod som radikala är av två orsaker. 1) Media lyfte medvetet frågor som SD inte egentligen prioriterade som klimat och aborter. 2) SD var rädda att förlora röster till AfS genom att vara för mesiga.

Jag tror dock SD tjänar på det långsiktigt; när väljare lämnar PK blir de också mer skeptiska mot allt som PK tycker inte bara invandring; t.ex. klimat. Det är därför SD har trogna väljare; för att gå över till SD måste man göra upp med flera invanda åsikter som bara förväntas tycka av media.



SDs konservativa block har 45 % medans regeringsblocket har 53,8 % (Var de övriga 1,2 % är vet jag inte; FI och AfS?) Kan SD+KD+M hämta in 6 % till 2022?

Kristersson är en svag länk. Han saknar utstrålning och vågar inte ta avstånd från de socialliberala JÖK-partierna. M behöver lämna Reinfeldts gamla karriär-politiker bakom sig; de har bara gjort intern karriär inom M men saknar förmåga att locka väljare. Batra och Kristersson är lika tråkiga.
Ja med så urtrista politiker utan karisma, hur ska det gå?
Nej tacka vet jag EBT. Henne är det krut i!
Tyvärr är jag inte ens medlem i Svenska Kyrkan.
2019-02-19, 21:02
  #80414
Medlem
Verkar som att EU parlamentet gör egna opinionsmätningar. Den senaste var visst 18:e februari och redovisas i Politico:

Citat:
S 28.46%
SD 19.36%
M 17.45%
V 9.56%
KD 8.44%
C 7.72%
MP 4.23%

Utanför spärren blir L, Fi, och PP. När det gäller (L) får de 3.75%. De måste svettas hos Liberalerna nu. När det gäller (SD) så tycker jag siffran är oväntat hög. Deras väljare har väl traditionellt inte brytt sig om EU valet? Mätfel eller förändring?


Källa https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/
2019-02-19, 21:13
  #80415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ja, Moderaterna har inte råd att ha en Liberalt sinnade PL från Reinfeldt epoken.
Det M behöver är en konservativ "gammel moderat" som är tydlig och säger rakt ut att "Vi ska aldrig mer förlita oss på C och L, vi ska göra allt vi kan för att få till en Konservativ Regering med stöd av SD".
Först då kommer M att börja öka.

Blir nog en kortsiktig dipp på 3-4 % när Reinfeldtianer lämnar. Men de kommer att försvinna ändå så det är bättre att dra bort det plåstret fort.
2019-02-19, 21:36
  #80416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Verkar som att EU parlamentet gör egna opinionsmätningar. Den senaste var visst 18:e februari och redovisas i Politico:



Utanför spärren blir L, Fi, och PP. När det gäller (L) får de 3.75%. De måste svettas hos Liberalerna nu. När det gäller (SD) så tycker jag siffran är oväntat hög. Deras väljare har väl traditionellt inte brytt sig om EU valet? Mätfel eller förändring?


Källa https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/


Att ange vilket parti man sympatiserar med är inte samma sak som att gå och rösta. Men jag hoppas att dom som sympatiserar med SD ändå orkar lämna soffan. Då kan SD nå ett bra resultat.
2019-02-19, 22:06
  #80417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att ange vilket parti man sympatiserar med är inte samma sak som att gå och rösta. Men jag hoppas att dom som sympatiserar med SD ändå orkar lämna soffan. Då kan SD nå ett bra resultat.

Nej, men de skriver att det är en prognos över valresultatet. Då får man ju anta att de försöker ta hänsyn till valdeltagandet. Särskilt som de nämner det i den korta text som följer med.

Det var dessutom en lång artikel i dagens pappers DN (som jag inte hittade på nätet) där de kommenterade undersökningen. Särskilt talades det om att (L) skulle åka ut Det var därför jag letade på Politico

Såg dessutom precis Cecilia Wikström på Rapport 19.30 försvara sina sidoinkomster från Elekta på 70kkr/mån där journalister konstaterade att hon inte ville kritisera den som ger henne pengarna för hans privata skatteplanering i Malta. Tycker att det var ett snyggt karaktärsmord på bästa sändningstid. Är det den tonen som skall hållas så finns det goda chanser att (L) tappar sina mandat

Att valdeltagandet inte är fortsatt lågt är nog avgörande för (SD) hursomhelst. Någon som kommer ihåg om prognoserna stämde förra gången?
2019-02-19, 22:15
  #80418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, men de skriver att det är en prognos över valresultatet. Då får man ju anta att de försöker ta hänsyn till valdeltagandet. Särskilt som de nämner det i den korta text som följer med.

Det var dessutom en lång artikel i dagens pappers DN (som jag inte hittade på nätet) där de kommenterade undersökningen. Särskilt talades det om att (L) skulle åka ut Det var därför jag letade på Politico

Såg dessutom precis Cecilia Wikström på Rapport 19.30 försvara sina sidoinkomster från Elekta på 70kkr/mån där journalister konstaterade att hon inte ville kritisera den som ger henne pengarna för hans privata skatteplanering i Malta. Tycker att det var ett snyggt karaktärsmord på bästa sändningstid. Är det den tonen som skall hållas så finns det goda chanser att (L) tappar sina mandat

Att valdeltagandet inte är fortsatt lågt är nog avgörande för (SD) hursomhelst. Någon som kommer ihåg om prognoserna stämde förra gången?

Tack bra info, då får vi hoppas att SD når denna framgång. Allmänt börjar det se ännu bättre ut för SD när Sverige gör bort sig hela tiden i förhållande till Ungern och till och med i Danmark undrar man snart vad Sverige är för konstigt land.

Bra om Cecilia Wikström får en rejäl knäpp på näsan. Högfärds.....

Jag finner just nu ingen statistik över hur prognoserna stämde förra EU-valet. Jag har aldrig själv röstat i något EU-val men kommer att göra det nu för jag är ganska så arg numera.... ...
2019-02-19, 22:25
  #80419
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Verkar som att EU parlamentet gör egna opinionsmätningar. Den senaste var visst 18:e februari och redovisas i Politico:

Utanför spärren blir L, Fi, och PP. När det gäller (L) får de 3.75%. De måste svettas hos Liberalerna nu. När det gäller (SD) så tycker jag siffran är oväntat hög. Deras väljare har väl traditionellt inte brytt sig om EU valet? Mätfel eller förändring?

Källa https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/

Mycket intressant om det stämmer, och även MP har i så fall anledning att oroa sig, även om de ligger strax över spärren.

Men jag undrar hur de egentligen gjort? Siffrorna är misstänkt lika de senaste siffrorna från de svenska opinionsinstituten. Problemet med EU-valet är att röstningsbenägenheten är mycket olika för olika partier. L och MP brukar därför få mycket högre siffror än i riksdagsvalen. Om Politico bara använt svenska undersökningar och extrapolerat till EU-valet missar de detta.

Jag lyckades inte hitta hur de gjort på deras röriga och överarbetade interaktiva sida.
2019-02-20, 08:08
  #80420
Medlem
Aftonbladet/Inizio februari

V: 9,2 % (-0,5)
S: 27,1 % (-1,1)
MP: 3,4 % (-0,4)
KD: 9,0 % (+0,7)
C: 9,7 % (+1,4)
L: 2,7 % (-0,5)
M: 17,7 % (-1,3)
SD: 19,5 % (+1,1)
Övriga: 1,9 % (+0,7)
S+MP+C+L: 42,9 (-0,6)
SD+M+KD: 46,2 (+0,5)

Starkt upp för SD och KD, utförsbacke för S, L och MP fortsätter störtdyka från redan usla nivåer.

Enda jobbiga är att C ökar +1,4 till hisnande 9,7. Så jävla vidrigt.
2019-02-20, 08:18
  #80421
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Aftonbladet/Inizio februari

V: 9,2 % (-0,5)
S: 27,1 % (-1,1)
MP: 3,4 % (-0,4)
KD: 9,0 % (+0,7)
C: 9,7 % (+1,4)
L: 2,7 % (-0,5)
M: 17,7 % (-1,3)
SD: 19,5 % (+1,1)
Övriga: 1,9 % (+0,7)
S+MP+C+L: 42,9 (-0,6)
SD+M+KD: 46,2 (+0,5)

Starkt upp för SD och KD, utförsbacke för S, L och MP fortsätter störtdyka från redan usla nivåer.

Enda jobbiga är att C ökar +1,4 till hisnande 9,7. Så jävla vidrigt.

Nja, som jag sa i den andra tråden så måste väl alla stollar samlas någonstans och det är väl bra att de gör det hos C. Därmed blir fallet så mycket större när bubblan spricker vilket jag är övertygad om att den gör.
2019-02-20, 08:50
  #80422
Medlem
greta75s avatar
En påminnelse och en kommentar:

- även om det är spännande med varje enskild undersökning så är det ingen större idé att analysera den alltför mycket. För analyser passar poll of polls mycket bättre. Idag släpptes TV4's poll of polls om man vill ha en färsk. http://omni.se/a/yvq1Kg

- Kom ihåg att MP brukar gå fint i EU-valet. Folk tänker säkert att de är lämpliga att sprida Sveriges fina miljöarbete till resten av Europa och globalt. Samtidigt tror jag SD har lite svårare i detta val, motiverar det inte mer för jag vill inte kränka någon här i onödan.
__________________
Senast redigerad av greta75 2019-02-20 kl. 08:54.
2019-02-20, 08:59
  #80423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
En påminnelse och en kommentar:

- även om det är spännande med varje enskild undersökning så är det ingen större idé att analysera den alltför mycket. För analyser passar poll of polls mycket bättre. Idag släpptes TV's poll of polls om man vill ha en färsk. http://omni.se/a/yvq1Kg

- Kom ihåg att MP brukar gå fint i EU-valet. Folk tänker säkert att de är lämpliga att sprida Sveriges fina miljöarbete till resten av Europa och globalt. Samtidigt tror jag SD har lite svårare i detta val, motiverar det inte mer för jag vill inte kränka någon här i onödan.

Tanken är väl att väljare som ogillar unionen som sådan också är mer benägna att strunta i att rösta. Det skulle då drabba (SD) och kanske (S)? Det är väl inte orimligt att den trenden fortsätter?

När det gäller (MP) vet jag inte men det är möjligt att deras väljare, alltså urbana och lätt naiva medelklass människor som uppskattar mat och kultur från andra länder, är mer benägna att rösta.


Det finns väl knappast någon risk för kränkning på Flashback? Folk som är känsliga för kritik har väl flytt i panik för länge sedan?

Hoppas att de tar hänsyn till tidigare röstbenägenhet när de gör prognoser. Jag har åtminstone inte hört talas om något institut som inte gör det för val där valdeltagandet är så lågt som 50%.
2019-02-20, 09:30
  #80424
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
En påminnelse och en kommentar:

- även om det är spännande med varje enskild undersökning så är det ingen större idé att analysera den alltför mycket. För analyser passar poll of polls mycket bättre. Idag släpptes TV4's poll of polls om man vill ha en färsk. http://omni.se/a/yvq1Kg

- Kom ihåg att MP brukar gå fint i EU-valet. Folk tänker säkert att de är lämpliga att sprida Sveriges fina miljöarbete till resten av Europa och globalt. Samtidigt tror jag SD har lite svårare i detta val, motiverar det inte mer för jag vill inte kränka någon här i onödan.

Den bästa poll of polls finns nu på www.val.digital

De lägger kontinuerligt in alla undersökningar precis som nedlagda www.status.st gjorde. Enda problemet är att de är lite långsamma med att uppdatera. Ibland får man vänta mer än en vecka innan en ny undersökning läggs in.

Grafiken är dock suverän och de har även mandatfördelning i riksdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in