2019-02-15, 19:21
  #80401
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag tror att vi kan återfinna det mönstret långt, långt tillbaka:

Den som väljarna uppfattar som framgångsrik, dit flockas löskerösterna!

Så är det naurligtvis. Det förklarar också raset för UK. Ingen vill rösta på en förlorare.
2019-02-15, 19:51
  #80402
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det naurligtvis. Det förklarar också raset för UK. Ingen vill rösta på en förlorare.
Sant!

Tillägg till förra inlägget:

Jag har ett arbete som gör att jag träffar en hel del folk. Det är visserligen lite olika från vecka till vecka. Ibland har jag större tur

Men jag tror att jag kan sammanfatta samhällsstämningen i vår glesbygdskommun som att "Dom Där Uppe gör narr av sig själva. Det är pinsamt att åse. Vi SKÄMS!" Uttryckligen var det ingen som sade så. Men jag anar att det var en underliggande känsla.

Här, i sydöstra Småland, är jag helt övertygad om att C och S vunnit i väljarnas ögon. Inte för att de lyckats genomdria sin politik, men däremot eftersom det ser ut som om man tog ansvar och såg till att en krissituation löstes. Äntligen tog pinsamheterna slut!

(Kanske bör jag tillägga att jag bor i en kommun som visserligen ligger utanför Skåne, men ideologiskt (GAL-TAN) är det förbluffande hur skånskt och anti-stockholmskt man resonerar, här i södra Småland.)
2019-02-15, 19:53
  #80403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tänker att de två frikyrkliga Livets Ord-blondinerna Ebba Busch Thor och Elisabeth Svantesson skulle bli ett bra radarpar, lite som Solberg och Jensen. Det vore nog en bra öppning för SD-stöd
För en gångs skull är vi överens, och de gillar säkert mörka män, så Jimpan får nog vara med på ett hörn.
2019-02-15, 19:59
  #80404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag tror att vi kan återfinna det mönstret långt, långt tillbaka:

Den som väljarna uppfattar som framgångsrik, dit flockas löskerösterna!


Det finns en faktor som tråden inte tar tillräckligt stor hänsyn till och det svenskarnas längtan efter trygghet. Det finns inget som säljer bättre i Sverige än om man kan utlova trygghet. Svenskarna har för första gången i sitt liv nu fått uppleva ett kaotiskt tillstånd och sen gjorde C+L+ S+V+MP det som alla svenskar innerst inne vill att politiker ska göra. Sluta tjafsa och komma överens.

I vart fall på kort sikt så betalar det sig i Sverige.

Edit: Det är därför Löfven nog är helt rätt ute när han säger att "Det där är bara käbbel". Det går hem i stugorna.
__________________
Senast redigerad av Ottokar 2019-02-15 kl. 20:11.
2019-02-15, 20:09
  #80405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Enda stället där S ökade (och ökade stort dessutom) var alltså i Stockholms kommun, det vita medelklassreservatet innanför tullarna, inte i invandrartäta Stockholms län. Även Gotland, Uppsala och Halland får väl räknas till de mer snobbiga/medelklassiga delarna.

Det som räddade S tycks alltså i första hand vara ”Strage-effekten”, dvs att välgödd DN-indoktrinerad övremedelklass i Stockholm röstade S för att hindra att alliansen skulle bli större än rödgröna och regera med SD-stöd.



Rätt så - Man får inte glömma att det har uppstått en i princip helt egen samhällsklass som Malcon Kyeune kallar transferatet som till stora delar är försörjda genom sådana sysselsättningar som statssubventionerad ideologiproduktion, administration och media i vid mening. Den klassen är en viktig bas i Stockholm och den känner att SD hotar hela dess existens. De slåss som djur nu när de är trängda mot väggen eftersom de vet att hela deras försörjning kan försvinna.

Tycker den gamla klassiska marxistiska materiella analysen verkade rätt sund när jag hörde den.
2019-02-16, 09:28
  #80406
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Rätt så - Man får inte glömma att det har uppstått en i princip helt egen samhällsklass som Malcon Kyeune kallar transferatet som till stora delar är försörjda genom sådana sysselsättningar som statssubventionerad ideologiproduktion, administration och media i vid mening. Den klassen är en viktig bas i Stockholm och den känner att SD hotar hela dess existens. De slåss som djur nu när de är trängda mot väggen eftersom de vet att hela deras försörjning kan försvinna.

Tycker den gamla klassiska marxistiska materiella analysen verkade rätt sund när jag hörde den.

Fast hans poäng var ju att transferatet är vänsterpartiets snarare än sossarnas naturliga väljarbas.
2019-02-16, 11:27
  #80407
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Rätt så - Man får inte glömma att det har uppstått en i princip helt egen samhällsklass som Malcon Kyeune kallar transferatet som till stora delar är försörjda genom sådana sysselsättningar som statssubventionerad ideologiproduktion, administration och media i vid mening. Den klassen är en viktig bas i Stockholm och den känner att SD hotar hela dess existens. De slåss som djur nu när de är trängda mot väggen eftersom de vet att hela deras försörjning kan försvinna.

Tycker den gamla klassiska marxistiska materiella analysen verkade rätt sund när jag hörde den.
Den alltid lika obehaglige AFA-Petter Larsson är inne på detta tema i dagens Sydsvenskan.

Först ett A4 om Breivik & de "Antirasistiska filmdagarna" i Helsingborg. Sen kommer han in på det aktuella ämnet & vad dom är rädda för.
På riksplanet vill de lägga 770 miljoner mindre på folkbildning, studieförbund och folkhögskolor och nästan 100 miljoner mindre i ersättningar och bidrag till konstnärer. I gengäld vill de rusta upp en himmelens massa kyrkor.

På platser som Gävle, Stockholm och Västra Götaland vill de banta kulturanslagen med hundratals miljoner. Och när Region Skånes borgerliga styre nu skar ner anslagen till kulturlivet, så ställde sig SD inte bakom beslutet – de ville nämligen skära 10 miljoner mer.

I Hörby, där SD styr, kapar man kulturanslagen med 3,9 miljoner. Bibliotek, projekt för ungdomar, Kulturskolan och modersmålsundervisningen får stryka på foten.
De gör inte detta för att de hatar kultur, tvärtom: de vill ta makten över tanken, och då måste man först bryta sönder den infrastruktur som står i vägen.
Han oroar sig för att hans kompisar skall bli arbetslösa & säger faktiskt rent ut som det förhåller sig.
Att det handlar om att transferatet idag har "makten över tanken" & nu är paniskt rädda att förlora både makten & försörjningen.


https://www.sydsvenskan.se/2019-02-16/det-ar-ingen-slump-att-sverigedemokraterna-riktar-sina
2019-02-16, 11:55
  #80408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast hans poäng var ju att transferatet är vänsterpartiets snarare än sossarnas naturliga väljarbas.


Det stämmer. Men det är nog därför som vänstern hela tiden stiger i opinionsundersökningarna. Transferatet radikaliseras gradvis vilket jag tycker mig se i samhällsdebatten.
2019-02-16, 17:27
  #80409
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det stämmer. Men det är nog därför som vänstern hela tiden stiger i opinionsundersökningarna. Transferatet radikaliseras gradvis vilket jag tycker mig se i samhällsdebatten.

Det är möjligt. Men Malcom Kyeyune hävdar att vänsterpartiet samtidigt utvecklats till ett småborgerligt parti som framför allt tillvaratar transferatets privilegier.

Hans psykoanalys av vänsterpartiet finns i följande poddavsnitt, där han mycket padagogiskt förklarar varför vänsterpartiet kommer att släppa fram JÖK:en. Observera att det avsnittet sändes några dagar innan de faktiskt gjorde det:

https://soundcloud.com/markus-och-malcom/too-soon-executus
2019-02-17, 02:33
  #80410
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I
Stockholms län -0,99
Malmö kommun -0,19
Stockholms kommun +2,16[/spoiler]
Enda stället där S ökade (och ökade stort dessutom) var alltså i Stockholms kommun, det vita medelklassreservatet innanför tullarna, inte i invandrartäta Stockholms län. Även Gotland, Uppsala och Halland får väl räknas till de mer snobbiga/medelklassiga delarna.

Det som räddade S tycks alltså i första hand vara ”Strage-effekten”, dvs att välgödd DN-indoktrinerad övremedelklass i Stockholm röstade S för att hindra att alliansen skulle bli större än rödgröna och regera med SD-stöd.

Stockholms kommun är mer än innerstaden; ca 300 000 av Stockholms kommuns 900 000 bor innanför tullarna. MP och FI backade i Stockholm medans S och V gick fram, så det var bara förskjutningar bland de rödgröna. Inte mer komplicerat än så. SD är alldeles för svaga i Stockholm, det måste de göra något åt. Inte ens 10 %.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/01/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
SD:s entusiastiska anhängare, inte minst här på fb, brukar ha svårt att fatta att många väljare avstår från att rösta på just SD trots att de "logiskt" sett ligger närmast det partiet. Men SD ger ett taffligt intryck, närapå över hela linjen, vilket massmedia sedan gör sitt bästa för att exponera.

(Vad jag menar med "dålig" valrörelse? Man gav, medvetet eller omedvetet, sken av radikalism som tilltalar den yttersta flanken av politiskt intresserade, som annars hade fått nöja sig med att företrädas av KD. Jag tror inte att detta var genomtänkt, och i varje fall inte förankrat.)
.

Att SD framstod som radikala är av två orsaker. 1) Media lyfte medvetet frågor som SD inte egentligen prioriterade som klimat och aborter. 2) SD var rädda att förlora röster till AfS genom att vara för mesiga.

Jag tror dock SD tjänar på det långsiktigt; när väljare lämnar PK blir de också mer skeptiska mot allt som PK tycker inte bara invandring; t.ex. klimat. Det är därför SD har trogna väljare; för att gå över till SD måste man göra upp med flera invanda åsikter som bara förväntas tycka av media.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ny Sifo 4-14 februari
SD 19,2 (-0,7)
M 17,2 (-2,3)
KD 8,6 (+1,1)
C 7,7 (+0,8)
L 3,8 (+0,2)
MP 4,3 (+0,4)
S 28,4 (-0,9)
V 9,6 (+1,1)

SDs konservativa block har 45 % medans regeringsblocket har 53,8 % (Var de övriga 1,2 % är vet jag inte; FI och AfS?) Kan SD+KD+M hämta in 6 % till 2022?

Kristersson är en svag länk. Han saknar utstrålning och vågar inte ta avstånd från de socialliberala JÖK-partierna. M behöver lämna Reinfeldts gamla karriär-politiker bakom sig; de har bara gjort intern karriär inom M men saknar förmåga att locka väljare. Batra och Kristersson är lika tråkiga.
2019-02-17, 16:37
  #80411
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det går utför för UK, han ryker nog snart Det finns ännu lite hopp för landet (nja bortsett från MPs ökning då)
Ja, Moderaterna har inte råd att ha en Liberalt sinnade PL från Reinfeldt epoken.
Det M behöver är en konservativ "gammel moderat" som är tydlig och säger rakt ut att "Vi ska aldrig mer förlita oss på C och L, vi ska göra allt vi kan för att få till en Konservativ Regering med stöd av SD".
Först då kommer M att börja öka.
2019-02-17, 18:12
  #80412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Ja, Moderaterna har inte råd att ha en Liberalt sinnade PL från Reinfeldt epoken.
Det M behöver är en konservativ "gammel moderat" som är tydlig och säger rakt ut att "Vi ska aldrig mer förlita oss på C och L, vi ska göra allt vi kan för att få till en Konservativ Regering med stöd av SD".
Först då kommer M att börja öka.


Det skulle behövas en storstädning hos Moderaterna. Det räcker inte med Reinfeldt. Alla som har haft med honom att göra måste rensas ut. Ersättas med folk från kommunerna.

Men den värste är nog Carl Bildt. Det var med Bildt och hans internationella engagemang som som rötan kom in i partitoppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in