2019-02-18, 16:08
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
De rapporterar antagligen högre tillfredsställelse eftersom kvinnor är bättre på att tillfredsställa kvinnor än vad män är.
Hur nöjda är homosexuella män?

Hur många procent kvinnor tror att det räcker att ligga på rygg? Jämfört med antal män som tror att det räcker att ligga still tex?

Undrar...
Citera
2019-02-18, 16:13
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur nöjda är homosexuella män?

Hur många procent kvinnor tror att det räcker att ligga på rygg? Jämfört med antal män som tror att det räcker att ligga still tex?

Undrar...
Vet inte om det finns en studie på det, det finns det säkert.
Citera
2019-02-18, 16:34
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kommunister skulle vara riktigt intressanta människor ifall de började med att leva som de lär istället för att leva på att lära.

Rekommenderar varmt filmen Captain Fantastic, jag slogs av hur mycket jag skulle kunna respektera vänstermänniskor ifall de sökte börja leva ut sina drömmar.
Det är den avgörande skillnaden. Merapi identifierar sig dock som en liberal radikalfeminist eller som hon själv beskriver det... där emellan. Värt att påpeka även om produkten som hon levererar inte ens är liberalt i ett svenskt kontext.

Ska kolla upp filmen!
Citera
2019-02-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Ingen har sagt att jägar och samlarsamhällen inte är mer egalitära än jordbrukssamhällen, bara att de inte är dina kommunistiska småparadis du drömmer om.

Vi vet mycket riktigt inte hur jägar och samlare levde för hundratusen år sen, men eftersom vi inte hittat ett enda mänskligt samhälle där män inte bryr sig om barnen är deras egna eller ej så finns det ingen anledning att tro att män för hundratusen år sen inte brydde sig. Mord är vanliga bland jägare och samlare och sexuell avunddjuka är det vanligaste motivet. Go figure.

Studier av jägar och samlarsamhällen visar tydligt att kvinnor gifta med bra försörjare får fler barn. Ju mer energi kvinnan kan lägga ned på amning och graviditet istället för att jaga mat åt andra kvinnors barn i "systerskapet" desto fler barn får hon.

https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/323820?journalCode=ca

Den där guardianartikeln handlar om något helt annat än det vi diskuterar. Den handlar om att män och kvinnor båda hade en röst i vem som fick joina stammen eller ej. Ingenting om arbetsfördelning eller att om män inte brydde dig ifall barnen var deras egna.

Kommunism fanns inte för 100 000 år sen så fånig jämförelse/påstående.
Egalitarism däremot fanns. Och vad som fanns mer var den totala bristen på incitament för att skapa samhällen med hierarkier där ex ojämställdhet mellan könen ingår.

Vi HAR hittat samhällen där män inte bryr sig om vem som är far till barnen, remember? Det heter Mouso. Där är kvinnan i centrum och hennes manliga släktingar supportar henne istället för en fru.

Där finns även flera andra som har liknande system, som vi har ältat tidigare.
Gemensamt för dem är att kvinnan bossar över resurserna och inte männen. Som detta så försvinner hans behov av att kontrollera att just han är fader till barn dit hans resurser ska gå, så antingen ger han resurserna till sina kvinnliga släktingar och försäkrar därmed att hans gener förs vidare via en syster ex. eller han ger dem till hela gruppen och försäkrar därmed att gruppen inkl hans gener överlever, eller han ger dem kanske till den kvinna han för tillfället ligger med och räknar kallt med att nästa man hon gängar sig med kommer bidra till hans gener precis som han själv ev. bidragit för någon annan mans gener, faktiskt inte så svårt.

Sen handlar det inte om män bryr sig eller inte, det handlar om de har praktisk möjlighet att utöva makt över kvinnor eller inte.
Det funkar liksom inte:
-Jag behöver veta att du är oskuld!
-Ja herre!
Utan detta "krav" kräver manliga maktbefogenheter över en annan grupp; kvinnor som inget S&J samhälle kunde uppbringa. Den makten kom först när vi började strukturera våra samhällen just hierarkiskt och skulle jag även kunna tillägga i ett kärnfamiljsvariant.
Citera
2019-02-18, 16:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Vi HAR hittat samhällen där män inte bryr sig om vem som är far till barnen, remember? Det heter Mouso. Där är kvinnan i centrum och hennes manliga släktingar supportar henne istället för en fru.

Det är ju självklart att man inte behöver bry sig om ifall man är pappa till ungen när man inte behöver göra ett skit för ungen. Man kan ju tänka sig att random fuckboy skulle ta av sig kondomen ifall män kunde avfärda sina barn, och låta kvinnan och hennes släktingar ta hela ansvaret.

Egentligen är Mouso-samhället lite av en dystopi för kvinnor idag, alla problem som moderna kvinnor allt mer drar med (fuckboys, ta för mycket ansvar för hemmet+jobb) amplifieras till max, män är lata och gör inte så mycket och knullar runt, har det gott, tar absolut inte hand om några ungar (ingen krav på pappaledighet, haha). Egentligen är Mouso på många sätt Sveriges motsats (där män arbetar extremt hårt både hemma och i jobbet), men det finns många tendenser som pekar mot att Sveriges nästkommande generationer håller på att bli mer Mouso-likt, unga män håller på att befria sig från familjelojala arbetsmyra-rollen.

Det är när man börjar ställa krav på att pappor ska ta ansvar som pappor helt uppenbart börjar bry sig otroligt mycket om ifall de är fäder eller inte.

Lyssna vad en Mouso kvinna har att säga:

https://www.youtube.com/watch?v=t_l9D7tEixc&t=270s

Alltså, kvinnan ska ta hela ansvaret för att tjäna pengar och ta hand om ungarna, så de är under mycket hårdare tryck än männen. Skulle tro att Mouso kvinnor möjligen till och med dör tidigare än deras män, sådan enorm arbetsbörda som de har.

Kvinnan i början ser ganska tyngd ut, männen som ror senare ser ut att ha Världens skönaste livsstil, och njuta av livet som ansvarslösa fuckboys.

"Walking marriage is the best for men. We don´t need to do much work because women run the household. So women take care of everything, we don´t need to do too much." säger snubben med ett leende efter att ha delat med sig av härliga sexhistorier med journalisten.

"Woman have more pressure." är citaten vi får från en Mouso man och en Mouso kvinna.

Min fråga till dig är ganska enkel: eftersom du talar så ofta om Mousofolket som ett ideal, skulle du vilja att Sverige införde att svenska män också slipper ta ansvar för sina barn?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-18 kl. 17:04.
Citera
2019-02-18, 17:00
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Kommunism fanns inte för 100 000 år sen så fånig jämförelse/påstående.
Egalitarism däremot fanns.
Nej, de hade inte politiska doktriner som sprang ut Franska Revolutionen redan för 100 000 år sedan. Vi kan dock använda en modern begreppsmaskin för att beskriva tillståndet för 100 000 år sedan och då fungerar egalitärt lika väl som kommunistiskt i sammanhanget. Båda begreppen beskriver vissa delar av dåtidens tillstånd.

Citat:
Vi HAR hittat samhällen där män inte bryr sig om vem som är far till barnen, remember? Det heter Mouso. Där är kvinnan i centrum och hennes manliga släktingar supportar henne istället för en fru[? - utgår får att det ska stå man].
Absolut och fäderna var/är frånvarande samt lade/lägger sitt fokus och sina resurser på sexuella möten med nya/andra/fler kvinnor.

Har inte sett dig propagera för ett tillstånd där modern och hennes släkt får tar hand om barnen medan fadern överger dem... precis som jag inte har sett dig propagera för en enda liberal skiljelinje/tanke.

Vill du numera ha ett samhälle där pappor har noll och inget familjeansvar?
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-02-18 kl. 17:02.
Citera
2019-02-18, 17:09
Medlem
[quote=Kopparmynt|66786281]
Citat:
Nej, de hade inte politiska doktriner som sprang ut Franska Revolutionen redan för 100 000 år sedan. Vi kan dock använda en modern begreppsmaskin för att beskriva tillståndet för 100 000 år sedan och då fungerar egalitärt lika väl som kommunistiskt i sammanhanget. Båda begreppen beskriver vissa delar av dåtidens tillstånd.
Nej det gör de inte, där fanns inte tillstymmelse till den civilisation som Marx tog spjärn emot då han konstruerade sitt idealsamhälle, eller då kommunismen i verkligheten tog form.
Det är idioti.

Citat:
Absolut och fäderna var/är frånvarande samt lade/lägger sitt fokus och sina resurser på sexuella möten med nya/andra/fler kvinnor.

Har inte sett dig propagera för ett tillstånd där modern och hennes släkt får tar hand om barnen medan fadern överger dem... precis som jag inte har sett dig propagera för en enda liberal skiljelinje/tanke.

Vill du numera ha ett samhälle där pappor har noll och inget familjeansvar?

Jag tror inte svenskar är speciellt intresserade av att börja leva som Mouso, det betyder att du som man genast lämnar över allt du ev ärvt eller kommer ärva till dina syrror, samt din ev bostadsrätt och övrigt ägande.

Sen var inte frågan: ska vi idag leva så här? (som Mouso) utan har där funnits samhällen som INTE har varit gravt patriarkala, eller har där funnits samhällen som INTE haft hierarkier ex.
Svar: JA det har funnits.
Citera
2019-02-18, 17:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag tror inte svenskar är speciellt intresserade av att börja leva som Mouso, det betyder att du som man genast lämnar över allt du ev ärvt eller kommer ärva till dina syrror, samt din ev bostadsrätt och övrigt ägande.

Sen var inte frågan: ska vi idag leva så här? (som Mouso) utan har där funnits samhällen som INTE har varit gravt patriarkala, eller har där funnits samhällen som INTE haft hierarkier ex.

Vem bryr sig om vem som kommer ärva mina grejer ifall jag ändå inte har några barn och bara får knulla omkring och inte arbeta? När jag är död så får ju vad som helst hända, inte har jag något emot det.

Du förstår ju inte vilken katastrof Mousofolket är för kvinnor och vilken paradis för männen (de män som alltså vill leva hedonistiskt). Mouso har ju institualiserat fuckboys som ideal och norm, och utan risker för ansvar ifall allt inte var rätt till med kondomen!

Sedan har ju Mousofolket hierarkier, mormorn är den som bestämmer.

Det intressanta var nu ändå inte ifall svenskar i plural vill leva som Mouso, utan ifall du vill ge upp dina krav på pappaledighet och att mannen ska ta ansvar för sina barn? Att kvinnor och män ska helt annorlunda arbetsfördelning? Vill du det eller inte? Enkel fråga att besvara.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-18 kl. 17:51.
Citera
2019-02-18, 17:23
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Nej det gör de inte, där fanns inte tillstymmelse till den civilisation som Marx tog spjärn emot då han konstruerade sitt idealsamhälle, eller då kommunismen i verkligheten tog form.
Det är idioti.
Precis som det inte fanns en tillstymmelse av den civilisation som det franska folket tog spjärn emot. Vart vill du komma?

Citat:
Inte jag heller.

Citat:
Vänta nu... menar du att samhällen där kvinnan är "i centrum" och "bossar över resurserna" är fritt från hierarkier?
Citera
2019-02-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Precis som det inte fanns en tillstymmelse av den civilisation som det franska folket tog spjärn emot. Vart vill du komma?

Inte jag heller.

Vänta nu... menar du att samhällen där kvinnan är "i centrum" och "bossar över resurserna" är fritt från hierarkier?
Är det nödvändigt sitta och göra sig så där blåst jämnt? vad vinner du på det?
Det enda resultatet du får är att folk inte orkar svara dig.
Citera
2019-02-18, 17:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt

Inte jag heller.

Mosuo är väl främst svenska kvinnors mardröm, i alla dejtingsiter och tinder så säger precis alla "SÖKER EFTER NÅGOT SERIÖST! KILLAR SOM BARA VILL LIGGA UNDANBES!"

Ibland är det rena tiraden, typ: "ni äckliga killar som bara söker ligga, tala inte ens med mig!"

Mosuo männen är alltså svenska kvinnors mardröm...kulturellt institualiserat.
Citera
2019-02-18, 17:45
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Är det nödvändigt sitta och göra sig så där blåst jämnt? vad vinner du på det?
Det enda resultatet du får är att folk inte orkar svara dig.
Om du tittar dig omkring så tolkar övriga dig likadant som jag gör. Men problemet ligger såklart aldrig hos dig Merapi... som alltid är det missförstådda geniet.

Du gör som du vill med replikerna du får i ett diskussionforum. Att ingen förstår dina tankebanor är ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in