2019-02-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Åh vad bra, experten kom in i bilden. Kan du inte besvara frågan istället? Nämn en tävling där svenskarna hade de bästa glider och eller fästet? Idas skidor räknas ej.
Ingen mening att lägga tid på att försöka lära dig.
Du verkar(är) obildbar, dessutom VÄLDIGT glömsk och med skygglappar för ögonen som bara ser det DU vill se.

Nog matat.
Citera
2019-02-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ingen mening att lägga tid på att försöka lära dig.
Du verkar(är) obildbar, dessutom VÄLDIGT glömsk och med skygglappar för ögonen som bara ser det DU vill se.

Nog matat.

Hade det inte besparat dig tid att skriva ned namnet på tävlingen istället för det där? Det där med att tänka verkar ju inte vara din specialitet.
Citera
2019-02-17, 14:44
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Har de svenska skidorna varit bra någon gång under säsongen, klassiskt som fristil? Både glidet och fästet har varit katastrof i år. Och det verkar dessutom blir strålande sol och löst i Seefeld, risk för svenskt fiasko.

Det har väl varit både upp och ner under säsongen. De svenska tjejerna har ju tagit 29 pallplatser i vinter - och då stod ändå våra bästa över Touren. Tveksamt om man hade gjort det med undermåliga skidor.

Tjejer som varit på pallen individuellt: Maja, Ida, Kalla, Ebba, Jonna, Stina, Hagström.
Citera
2019-02-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det har väl varit både upp och ner under säsongen. De svenska tjejerna har ju tagit 29 pallplatser i vinter - och då stod ändå våra bästa över Touren. Tveksamt om man hade gjort det med undermåliga skidor.

Tjejer som varit på pallen individuellt: Maja, Ida, Kalla, Ebba, Jonna, Stina, Hagström.

Jag skulle vilja påstå att Sverige haft 70% undermåliga skidor och 30% medelmåttiga skidor, de har aldrig haft toppskidor som USA, Norge och Ryssland haft. Det säger ju mer att åkarna hade fått betydligt bättre utdelning med skidor som man ska förvänta sig. Fixar det sig inte till VM kommer de inte ens bli medalj.
Citera
2019-02-17, 15:24
Medlem
Dåliga skidor igen alltså. Vallateamet har verkligen stora problem när det gäller dom klassiska loppen. Det blir ju också tråkigt för dom unga åkarna som gör VC-debut när dom inte riktigt får chansen att visa vad dom kan. Istället åker självförtroendet rakt ner i botten och dom tror att dom är mycket sämre än vad dom egentligen är.
Citera
2019-02-17, 16:03
Medlem
Nu jublar den russo-fila flashback kåren.
Bollen såg ju väldigt ”frisk” må jag säga.
Citera
2019-02-17, 16:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Var det någon mer svensk än Lagesson som var missnöjd med sina skidor idag? Kan man dra slutsatsen att det var en svensk vallamiss utifrån att en av elva åkare är missnöjd med sina skidor. Jag tycker inte det (och jag tyckte inte det såg ut som att Frida hade dåliga skidor).
Citera
2019-02-17, 16:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att Sverige haft 70% undermåliga skidor och 30% medelmåttiga skidor, de har aldrig haft toppskidor som USA, Norge och Ryssland haft. Det säger ju mer att åkarna hade fått betydligt bättre utdelning med skidor som man ska förvänta sig. Fixar det sig inte till VM kommer de inte ens bli medalj.

På vilken grund anser du att svenskorna egentligen är bättre än vad världscupresultaten i vinter har visat?

Plusvarianter:
Stina: 5 vinster (3 vinster 2018)
Ebba: 6 topp-3 (tidigare ingen topp-3)
Maja: 5 topp-3 (1 topp-3 2018)
Jonna: 2 topp-3 (1 topp-3 2018)
Ida: 2 topp-3 (ingen topp-3 2018)
Settlin: 2 topp-8 (som bäst 14:e 2018)
Hagström: 2 topp-10 (tidigare ingen topp-50)
Lundgren: 2 topp-12 (tidigare 2 VC-starter)
MMK: 4 topp-15 (tidigare 1 VC-start)
Vinsa: 3 topp-15 (tidigare 3 VC-starter)

Minusvarianter:
Kalla: ingen vinst (3 vinster 2018)
Falk: ingen topp-3 (3 topp-3 2018)
Dyvik: 1 topp-10 (4 topp-10 2018)
Sömskar: 2 topp-15 (3 topp-15 2018)
Citera
2019-02-17, 16:25
Medlem
Citat:
På vilken grund anser du att svenskorna egentligen är bättre än vad världscupresultaten i vinter har visat?

Plusvarianter:

Minusvarianter:

På vilket sätt skulle din statistik tala för att vi i snitt haft likvärdiga skidor som Norge, USA och Ryssland? I princip varje tävling tappar svenskarna ALLTID tid utför. Något bättre vad det gäller uppför men även där har merparten av tävlingarna inneburit dåligt fäste.

Leta upp en tävling där Sverige inte tappat utför.

Hade vi haft likvärdiga skidor som Norge, USA och Ryssland hade vi säkert haft 40% fler pallplatser.
Senast redigerad av Brewingmob 2019-02-17 kl. 16:27.
Citera
2019-02-17, 16:26
Medlem
Citat:

Plusvarianter:

Minusvarianter:

Kanske lika dåliga på att valla klassiska skidor förra vintern. Det är ju liksom samma vallateam.
Citera
2019-02-17, 16:30
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Det ska inte bara handla om att till varje pris få med exakt de som gjort de bästa resultaten. Man måste tänka framåt. Ida är snart 40 år och man kan tycka att hon gjort sitt, man kan gott offra hennes plats för att tänka framtid och utveckling. Finns det större behov av att säkra landslagen långsiktigt genom att satsa mycket på den yngre generationen så får man faktiskt våga peta de äldre som har gjort sitt. Det är ingen mänsklig rättighet att till varje pris komma med till mästerskap bara för att man råkat haft sekunderna på sin sida. Förbundet ska gärna överleva också och det gör man inte om helheten går mot samma resultat som herrsidan gör.
Jämför du Ida Ingmarsdotters resultat med herrarnas? Känns lite oförtjänt. Nog för att Ida alltid har bättre skidor tack vare Niemi... Det jag egentligen vänder mig emot är dom starka överorden om att det är skandal, Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv. Hagström hade gärna fått vara med för mig, jag hade absolut kunnat tänka mig att ta ut henne och antagligen gjort det om jag bestämde, men det är ingen skandal att hon inte är uttagen.
Citera
2019-02-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Jämför du Ida Ingmarsdotters resultat med herrarnas? Känns lite oförtjänt. Nog för att Ida alltid har bättre skidor tack vare Niemi... Det jag egentligen vänder mig emot är dom starka överorden om att det är skandal, Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv. Hagström hade gärna fått vara med för mig, jag hade absolut kunnat tänka mig att ta ut henne och antagligen gjort det om jag bestämde, men det är ingen skandal att hon inte är uttagen.

Ingen har påstått att "Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv".
Eftersom du kände dig tvungen att hitta på egna "starka överord" så finns det antagligen inga överord skrivna utan helt enkelt bara saklig kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in