2019-02-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Jämför du Ida Ingmarsdotters resultat med herrarnas? Känns lite oförtjänt. Nog för att Ida alltid har bättre skidor tack vare Niemi... Det jag egentligen vänder mig emot är dom starka överorden om att det är skandal, Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv. Hagström hade gärna fått vara med för mig, jag hade absolut kunnat tänka mig att ta ut henne och antagligen gjort det om jag bestämde, men det är ingen skandal att hon inte är uttagen.

Att damsidan är så framgångsrik och att det ständigt kommit fram nya talanger som tar för sig beror nog på till största delen Charlotte Kalla. Hon är en exemplarisk förebild vad gäller träning och tävling och verkar vara extremt noggrann, ambitiös och lojal. De flesta som slår genom nu har säkert haft/har Kalla som förebild, med rätta. Både Nilsson och Andersson har ju uttalat sig att Kalla är deras förebild och inte helt oväntat är det just Nilsson och Andersson som tränar mest, likt Kalla.

Vilken förebild kan de unga herråkarna ha/haft som gör att de vill satsa? Sura sjuklingen Hellner? Snubbelgubbe kaxige Calle? Söndagsåkaren Richardsson? Sjuklingen och skolkaren Olsson? Okej det går inte alltid att ha nationella förebilder men då ska ju annat fungera. Då ska inte längdlandslaget fungera som en lekstuga där man kan komma och gå som man vill. Det ska vara som ett jobb med struktur och krav, man ska göra sitt jobb och endast ha särskilda skäl om man ska få avvika eller ha "semester och spa". Det är ju ingen som vill göra jobbet om ingen annan behöver göra det.

Runt 2012 började luften gå ur svenska herrlandslaget, sedan har det pyst till och från men nu är det helt utblåst. Det finns ingenting att bygga vidare på och inga förebilder eller aktiva som gör jobbet, vilket är tragiskt.
Citera
2019-02-17, 16:49
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Kanske lika dåliga på att valla klassiska skidor förra vintern. Det är ju liksom samma vallateam.

Ja, samma vallateam som bidrog till många fina resultat på OS i PyeongChang.

Kallas guld och Ebbas 4:e plats i skiathlonen.
Stinas guld och Falks 5:e plats i sprinten.
Kallas silver på 10 km fritt, samt dubbla stafettsilver för tjejerna.
Stinas brons och Kallas 5:e plats på tremilen.
Oskar Svenssons 5:e plats i sprinten.

T.o.m "Sås-Danne", som knappt platsar i landslaget enligt vissa, var ju 7:a på femmilen.
Citera
2019-02-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

T.o.m "Sås-Danne", som knappt platsar i landslaget enligt vissa, var ju 7:a på femmilen.

Så i ditt förra inlägg plockade du fram statistik för att visa att resultatet i år har varit lika bra som förra vintern och i detta inlägg vill du visa att förra säsongen var bättre?
Citera
2019-02-17, 17:01
Medlem
Citat:

Jag vet inte om du missat det men de svenska åkarna tävlar inte mot förra årets resultat utan mot åkare främst från Norge, USA och Ryssland. Och för att slå dessa åkare som nästan alltid har bra skidor så måste de svenska skidorna vara minst lika bra, vilket det inte har varit i år, långt ifrån faktiskt.

Men du verkar ju tycka att de svenska skidorna varit bra, dvs i paritet med ovannämnda lag. Så istället för att stapla upp meriter kan du inte hänvisa till en tävling från aktuell säsong där vi haft likvärdiga skidor jämfört med övriga länderna?
Citera
2019-02-17, 17:02
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Så i ditt förra inlägg plockade du fram statistik för att visa att resultatet i år har varit lika bra som förra vintern och i detta inlägg vill du visa att förra säsongen var bättre?

Nej, i det första inlägget jämförde jag åkarnas bästa resultat i världscupen under 2018, resp 2019.

I mitt andra inlägg visade jag på de bästa svenska resultaten under OS 2018. Årets mästerskap har ju inte avgjorts än, så på vilket sätt är det enligt dig sämre än fjolårets, om jag får fråga?
Citera
2019-02-17, 17:04
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Men du verkar ju tycka att de svenska skidorna varit bra, dvs i paritet med ovannämnda lag. Så istället för att stapla upp meriter kan du inte hänvisa till en tävling från aktuell säsong där vi haft likvärdiga skidor jämfört med övriga länderna?

Då hänvisar jag till helgens tävlingar i Cogne.
Citera
2019-02-17, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, i det första inlägget jämförde jag åkarnas bästa resultat i världscupen under 2018, resp 2019.

I mitt andra inlägg visade jag på de bästa svenska resultaten under OS 2018. Årets mästerskap har ju inte avgjorts än, så på vilket sätt är det enligt dig sämre än fjolårets, om jag får fråga?

Jag har inte sagt att det var bättre förra säsongen utan bara att jag tycker vallateamet har problem med dom klassiska tävlingarna/sträckorna. Inte alltid naturligtvis men förvånansvärt ofta.
Och jag tror också du vet att samma vallateam även förra säsongen hade problem med dom klassiska skidorna tex på herrarnas OS-stafett. Eller tycker du vallningen fungerar bra?
Citera
2019-02-17, 17:09
Medlem
Citat:
Då hänvisar jag till helgens tävlingar i Cogne.

Du hävdar att svenskarna var bland de som hade bäst fäste och glid idag?
Citera
2019-02-17, 17:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Du hävdar att svenskarna var bland de som hade bäst fäste och glid idag?

Hävdar du att de inte hade det?
Citera
2019-02-17, 17:16
Medlem
Citat:
Hävdar du att de inte hade det?

Ja, jag ska ange sekvenser sen när jag har tid från tävlingen där glidet var uselt och där det släppte för flera åkare.
Citera
2019-02-17, 17:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Maja hade väl knappast dåliga skidor i sprintstafetten förra helgen. Om man vill ha ett exempel i närtid på när vi inte haft dåliga skidor i klassiskt.
Citera
2019-02-17, 17:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ja, jag ska ange sekvenser sen när jag har tid från tävlingen där glidet var uselt och där det släppte för flera åkare.

Glidet är nog lättare att jämföra i sprinttävlingarna. Hagström var fyra in på upploppet i finalen, men blåste förbi Stenseth på rakan. Sömskar såg slagen ut i sin kvart, men rundade hela fältet mot slutet (även om hon gav bort semifinalplatsen i målgången). Marcus Grate tog sig till final på herrsidan - kommentarer överflödiga. Det var nog inget större fel på deras skidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in