Citat:
Jämför du Ida Ingmarsdotters resultat med herrarnas? Känns lite oförtjänt. Nog för att Ida alltid har bättre skidor tack vare Niemi...
Det jag egentligen vänder mig emot är dom starka överorden om att det är skandal, Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv. Hagström hade gärna fått vara med för mig, jag hade absolut kunnat tänka mig att ta ut henne och antagligen gjort det om jag bestämde, men det är ingen skandal att hon inte är uttagen.
Det jag egentligen vänder mig emot är dom starka överorden om att det är skandal, Grip ska avgå och gärna flytta till ett arbetsläger i Sibirien och sitta och ruttna resten av sitt liv. Hagström hade gärna fått vara med för mig, jag hade absolut kunnat tänka mig att ta ut henne och antagligen gjort det om jag bestämde, men det är ingen skandal att hon inte är uttagen.Att damsidan är så framgångsrik och att det ständigt kommit fram nya talanger som tar för sig beror nog på till största delen Charlotte Kalla. Hon är en exemplarisk förebild vad gäller träning och tävling och verkar vara extremt noggrann, ambitiös och lojal. De flesta som slår genom nu har säkert haft/har Kalla som förebild, med rätta. Både Nilsson och Andersson har ju uttalat sig att Kalla är deras förebild och inte helt oväntat är det just Nilsson och Andersson som tränar mest, likt Kalla.
Vilken förebild kan de unga herråkarna ha/haft som gör att de vill satsa? Sura sjuklingen Hellner? Snubbelgubbe kaxige Calle? Söndagsåkaren Richardsson? Sjuklingen och skolkaren Olsson? Okej det går inte alltid att ha nationella förebilder men då ska ju annat fungera. Då ska inte längdlandslaget fungera som en lekstuga där man kan komma och gå som man vill. Det ska vara som ett jobb med struktur och krav, man ska göra sitt jobb och endast ha särskilda skäl om man ska få avvika eller ha "semester och spa". Det är ju ingen som vill göra jobbet om ingen annan behöver göra det.
Runt 2012 började luften gå ur svenska herrlandslaget, sedan har det pyst till och från men nu är det helt utblåst. Det finns ingenting att bygga vidare på och inga förebilder eller aktiva som gör jobbet, vilket är tragiskt.