2019-02-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Problemet är väl att det som är hälsobefrämjande för friska inte nödvändigtvis är hälsobefrämjande för ME-sjuka. Jämför med vad som är hälsobefrämjande för dig när du har en rejäl influensa. Måste verkligen vara en skitsjukdom att ha, stackars flickor.

Ja, en kronisk influensa som pågår under flera år...det låter verkligen förfärligt att drabbas av. Men kanske skulle jag i så fall inte vilja använda mina begränsade krafter till lektioner och skolundervisning... Någonting roligt måste man också få göra i livet och jag hoppas att fickorna fick göra det...
Citera
2019-02-17, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror precis som du. Dessutom led de av en sjukdom där många berättar att just duscha kan vara ett helvete eftersom pulsen stiger av duschstrålarna.
Det var väl snarare vad de inte gjorde i sammanhanget när Jazz dyker upp som back up till Ellamajs lortuppgifter?
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Kan tillägga att barnen inte verkade sjuka alls, men vanvårdade enligt lärarvikarien. Hon trodde föräldrarna hade MBP.
Källan är en vän till vikarien (vet inte hur grannen kom in i bilden).

Konstigt att ingen anmält om det är så. Men det ångrar de nog nu med facit i hand med tanke på skolans ändrade rutiner. Skolan skulle nog dock inte erkänna att de gjort fel, sett brister i omvårdnaden men struntat i att anmäla för att inte kränka de hårt ansatta, fina föräldrarna.
Citera
2019-02-17, 14:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Eller hur?!! Som att vara långtidssjukskriven eller arbetslös. Livet pågår därute men själv är man inte en del utav det.
Det här är det mest smärtsamma att tänka på när det gäller Agnes och Moa. Deras ickeliv. Deras liv tog slut långt innan dom blev mördade.

Det kanske var så föräldrarna tänkte/kände.
Citera
2019-02-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Har denna varit uppe:
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/ewa-gun-westford/i-badkaret-lag-flickan-drankt-hur-orkar-vi-poliser/

Tack! Inte sett förut. Hon verkar vara en erfaren polis och besitta gott omdöme. Man förstår att hon ansvarar för kontakter utåt.
Citera
2019-02-17, 14:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, en kronisk influensa som pågår under flera år...det låter verkligen förfärligt att drabbas av. Men kanske skulle jag i så fall inte vilja använda mina begränsade krafter till lektioner och skolundervisning... Någonting roligt måste man också få göra i livet och jag hoppas att fickorna fick göra det...
Jag antar att vår skolplikt måste tas hänsyn till. Det funkar inte att helt lägga av med undervisningen. Vi förutsätter ju att man blir frisk från de flesta sjukdomar och det GÅR inte att strunta i skolan.
Citera
2019-02-17, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att O beklagade sig över barnens sjukdomar på jobbet för att få sympati men hemma förbannade han dem för att de förstörde hans liv och karriär.
Tror att han var narcissist och att allt handlade om honom. När saker och ting inte blev som han hade tänkt sig så rasade hans värld och han hamnade i en psykos eller depression. Han såg ingen framtid längre och tyckte det var lika bra att avsluta allt. Att övertyga H var inte så svårt eftersom hon också var deprimerad. Dessutom var han väldigt bra på att manipulera.
Citat:
Det fetade:
Det kan ju också varit så att en eller båda föräldrar hade full koll på vad de gjorde på internet, vilka sidor de besökte, vem de skrev till, vad de skrev osv. På så vis blir det ju också en form av isolering.
Kontrollerande. Isolering.
Det passar ju jättebra med den tyranniserande pappan. Narcissististen. Icke livet. Manipulation. Vanvårdade.
Det är som en förtryckt mall. Uppstod lärarvikarien i ett visst syfte plötsligt?
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Var den infon kom ifrån?
En lärarvikarie på skolan. Vanvårdade i bemärkelse oduschadr, smutsigt hår etc Snälla- försök respektera oss som sitter på sann info. Vi är många som vill veta hela sanningen, och försöker dela med oss. Har gjort samma uppräckt, när jag granskade " a girl has nothing to say" fotot ...
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 14:39.
Citera
2019-02-17, 14:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Kan tillägga att barnen inte verkade sjuka alls, men vanvårdade enligt lärarvikarien. Hon trodde föräldrarna hade MBP.
Källan är en vän till vikarien (vet inte hur grannen kom in i bilden).

Konstigt att ingen anmält om det är så. Men det ångrar de nog nu med facit i hand med tanke på skolans ändrade rutiner. Skolan skulle nog dock inte erkänna att de gjort fel, sett brister i omvårdnaden men struntat i att anmäla för att inte kränka de hårt ansatta, fina föräldrarna.

Om det är så, det fetade, så är detta en ännu mer fruktansvärd historia. Att två skruvade föräldrar lyckades skaffa barn ihop för att senare ta livet av dom. Är de sjuka - så är det jättemärkligt att de kom överens att döda sina barn. Är de friska så är det ännu märkligare. Att två föräldrar båda lider av MbP - som är ett mycket ovanligt "syndrom", verkar ju osannolikt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-17 kl. 14:42.
Citera
2019-02-17, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Om det är så, det fetade, så är detta en ännu mer fruktansvärd historia. Att två skruvade föräldrar lyckades skaffa barn ihop för att senare ta livet av dom. Är de sjuka - så är det jättemärkligt att de kom överens att döda sina barn. Är de friska så är det ännu märkligare. Att två föräldrar båda lider av MbP - som är ett mycket ovanigt "syndrom", verkar ju osannolikt.
Det är helt orimligt till och med. MbP försökte sig Rapytt på med, den som också rapar narcicissim, tortyr, tvångsisolering om kontrollfreaket Oskar.
Män finns knappt på kartan så det blev ju rätt misslyckad analys.
Citera
2019-02-17, 14:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[b]

Nej nu går du för långt!
Du jämför en postare med en sjuk inlagd schitzofren patient!

Om du är helt nöjd med den info som framkommit hitintills och har din bild och uppfattning om händelse i Bjärred helt klar - vad gör du i denna tråd?

Vi andra som är här vill i de flesta fall veta mer, vill ha en dialog kring det som hänt, de flesta av oss har inte vår uppfattning cementerad, för vi vet inte riktigt vad som hänt.
Jag personligen förstår inte hur månader av planering kan resultera i att man stryp-kvävningsmördar sina odrogade barn eller skriver ett så märkligt och hafsigt testamente. Jag vill veta hur polisen kunnat knyta ihop dessa motsägelsefulla fakta.
Och helst vill jag få bekräftat att barnen verkligen inte farit illa och hamnat mellan samhällets stolar redan innan de mördades.

Jämföra någon postare med en svårt psykiskt sjuk schitzofren person hör verkligen inte hemma på ett vuxet diskussionsforum. Oerhört lågt.
Du får inte veta vad som hänt heller, genom att säga vissa saker är fakta, men inte kunna verifiera det. Vad man gör då är att plantera fantasier som fakta i tråden. Vilket du hela tiden påstår att andra gör.
Att barnen var odrogade har du inte en aning om. På presskonferensen sades det att ett barn hade spår av lugnande medel i sig. Inte det andra. Vad de INTE sa var ifall det förekom en massa starka smärtstillande, typ morfin. Du får vänta på den FUP som kanske kommer, och som troligen kommer vara till 90 procent sekretessbelagd, så frågan är om ens den kommer ge svar.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-17 kl. 15:13.
Citera
2019-02-17, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Ja fy sjutton vilket liv! Först lida i flera år (den äldsta flickan) för att sedan bli mördad av sina egna föräldrar. Jag har svårt att föreställa mig ett mycket värre livsöde. Stackars, stackars flickor!

Sen, även om det inte är någon som helst tvekan om att båda makarna är usla barnamördare, måste de ha lidit ett helvetets kval det sista året innan de tog livet av sig. Fy fasen att hamna i en situation där man inbillar sig att man gör det rätta när man mördar sina barn.Fullständigt horribelt!
Citera
2019-02-17, 15:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja fy sjutton vilket liv! Först lida i flera år (den äldsta flickan) för att sedan bli mördad av sina egna föräldrar. Jag har svårt att föreställa mig ett mycket värre livsöde. Stackars, stackars flickor!

Sen, även om det inte är någon som helst tvekan om att båda makarna är usla barnamördare, måste de ha lidit ett helvetets kval det sista året innan de tog livet av sig. Fy fasen att hamna i en situation där man inbillar sig att man gör det rätta när man mördar sina barn.Fullständigt horribelt!
Man behöver inte vara nån Einstein för att begripa att bara tanken att döda sina barn måste slitit fruktansvärt på föräldrarna och sänkt dom till botten. Fy fan.
Citera
2019-02-17, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisen har säkert utrett. Sedan stänger de inte ner fallet utan sammanfattar det så här. Så visst är det synd att vi inte också har coroners. Ordning och reda och öppenhet. Du har väl läst? Vet inte om de finns hos kronofogden men de finns hos olika offentliga myndigheter.

Skälen till varför coronern är inkopplad i det australiska fallet kan kanske vara flera, men primärt tror jag att det beror på att det primärt upphör vara en brottmålsfråga när det rör sig om fullbordat familicid och övergår till att vara primärt ett allmänt analytiskt och tolkande utredningsärende med sociala, folhälso- och säkerhetsdimensioner. Coronerns beslut kallas för avgörande (descision).
I Sverige ligger det aspekter av detta hos olika myndigheter, som brukar kallas in under fu.

Men brottmålsjuristerna vill inte sitta och analysera (utifrån folkhälsoaspekter) och polismyndigheten i Australien har väl då av tradition inte just den sidan hos sig, kanske pga svårigheter med lokal kapacitet i frågorna.

I inget fall är det en demoniseringsfråga och Demoniseringsverket kopplas inte heller in.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-17 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in