2019-02-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Offentlighets- och sekretesslagen handlar bara om handlingar som inkommit, upprättats eller förvaras hos myndigheter. Förvaltningslagen anger att varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Det innebär inte att polisen måste svara på frågor om några som helst fall som man jobbar med. Man behöver inte ens svara på om man jobbar med några fall överhuvudtaget.

Nej just det. Det var ju det jag sa, förstod du inte det? Ska denna tråd nu utvecklas till att bli en kurs i förvaltningsrätt? Vill du ha en redovisning av alla de aktuella lagrummen i Förvaltningslagen? Med kommentarer? Eller exempel på hur det går till i verkligheten när man tillämpar reglerna i OSL och FL på olika myndigheter?
Citera
2019-02-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ny info; flickorna upplevdes av grannar som " vanvårdade". När den manlige äldre grannen 2 kvarter bort,svarade på om flickorna verkade sjuka så blev svaret so ovan.

Oväntad ord. Vanvårdad. Vad betyder det här? Fel vårdad? Negligerad känns jo osannolikt. Trodde det var för mycket focus. Men med tanke på allt jobbande.... Vore intressant att veta mer.

Edit: men lärarna uppfattade inte det. Annars hade skolan reagerad.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-02-15 kl. 21:47.
Citera
2019-02-15, 21:46
Medlem
Citat:
Tror du att föräldrarna var oense om undervisningen i hemmet?

Nej, inte nödvändigt. Men jag tror att någon måsta har haft tanken först. Att det var det rätta.
Citera
2019-02-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Nej just det. Det var ju det jag sa, förstod du inte det? Ska denna tråd nu utvecklas till att bli en kurs i förvaltningsrätt? Vill du ha en redovisning av alla de aktuella lagrummen i Förvaltningslagen? Med kommentarer? Eller exempel på hur det går till i verkligheten när man tillämpar reglerna i OSL och FL på olika myndigheter?
Nej jag behöver ingen redovisning av aktuella lagrum i förvaltningslagen. Jag känner väl till hur man tillämpar OSL och Tf. Polisen behöver fortfarande inte ens svara på om man jobbar med ett fall. Det är väl ett fall den här tråden handlar om eller? Då är det väl bra att hålla sig till det. Den aktuella ”åklagaren” hade inte behövt svara på Silverfiskens frågor, än mindre ringa upp. En sån lag finns inte.
Citera
2019-02-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nej, inte nödvändigt. Men jag tror att någon måsta har haft tanken först. Att det var det rätta.
Det är sant, men i förlängningen var båda på föräldramöten där man beslutade. Jag har för mig att man ibland var ensam och ibland tillsammans.
Citera
2019-02-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Var kommer den uppgiften ifrån?

(alltså från grannen förstår jag ju men via vilken kanal?)

Citat:
En äldre herre två kvarter bort känns ju inte som ett stjärnvittne direkt...vad menas med vanvårdade? Utsvultna och smutsiga?
Var den infon kom ifrån?
En lärarvikarie på skolan. Vanvårdade i bemärkelse oduschadr, smutsigt hår etc Snälla- försök respektera oss som sitter på sann info. Vi är många som vill veta hela sanningen, och försöker dela med oss. Har gjort samma uppräckt, när jag granskade " a girl has nothing to say" fotot ...
Citera
2019-02-15, 22:11
Medlem
Citat:
Var den infon kom ifrån?
En lärarvikarie på skolan. Vanvårdade i bemärkelse oduschadr, smutsigt hår etc Snälla- försök respektera oss som sitter på sann info. Vi är många som vill veta hela sanningen, och försöker dela med oss. Har gjort samma uppräckt, när jag granskade " a girl has nothing to say" fotot ...
Stor skillnad på en granne eller lärarvikarie. En äldre herre som vikarierar på skolan?
Citera
2019-02-15, 22:14
Medlem
Citat:
Var den infon kom ifrån?
Är du helt säker på att lärarvikarien inte utgått från samma foto som dig? Eller var det gubben flera kvarter bort? Märkligt om någon flera kvarter bort noterar det tycker jag.
Det stämmer kanske ändå.
Citera
2019-02-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ny info; flickorna upplevdes av grannar som " vanvårdade". När den manlige äldre grannen 2 kvarter bort,svarade på om flickorna verkade sjuka så blev svaret so ovan.

Var det han med hunden som intervjuades i början av fallet? Om nu flickorna bara låg hemma i sina sängar och ingen såg dem, så kan jag inte begripa hur någon granne kunde veta hur barnen kunde vara vanvårdade.

Utveckla gärna, för det låter mest som byskvaller.
Citera
2019-02-15, 22:16
Medlem
Citat:
Stor skillnad på en granne eller lärarvikarie. En äldre herre som vikarierar på skolan?
En väninna till lärarvikarien som växte upp i området och vars far bor kvar ... Fadern = äldre herre😜
Citera
2019-02-15, 22:19
Medlem
Citat:
En väninna till lärarvikarien som växte upp i området och vars far bor kvar ... Fadern = äldre herre😜
Lärarvikariens vänninas pappa?
Citera
2019-02-15, 22:21
Medlem
Citat:
Lärarvikariens vänninas pappa?
Stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto