2019-02-17, 12:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Mord och mordförsök alltså, inte mord som detta fallet innehåller?
Mordförsöket gällde mamman som överlevde. - I planen ingick att båda föräldrarna skulle avlida.
Citera
2019-02-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller helt med om detta. Det finns några personer som bidragit med information av solid karaktär till tråden som blir direkt mobbade. Rockkungen som la ut testamentet, Letsdoit och Solglittret som grävt och fått fram faktauppgifter. Missan27 som bidragit med egen förstahandskunskap om familjen.

Dessa personer blir ständigt påhoppade och direkt mobbade av ett antal som uppenbarligen sammangaddat sig och som verkar ha något eget motiv för detta.

Att Solglittret och Missan27 haft kontakt med A-C A betvivlar jag inte alls. Men det tycks vara viktigt för mobben att på alla sätt misstänkliggöra detta. Jag har en hypotes om varför. Det är nämligen möjligt att mentalisera också hur mobbande postare på FB fungerar. Särskilt när det finns så oerhört mycket material att analysera.
Ja det där mentaliserandet är användbart åt många håll.
Du skriver otroligt bra!
Citera
2019-02-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Var barnen försummade?

Ja, jag menar i bemärkelsen att ingen såg eller uppfattade deras situation, ingen reagerade och slog larm. Så här i efterhand kan man kanske betrakta det som en form av "försummelse" eller så ska man kanske snarare säga "olyckliga omständigheter."
Citera
2019-02-17, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Här och var skriks det om att polisen skall gå ut med och klargöra saker och ting på grund av rättssäkerheten. Rättssäkerheten för vem? De har gjort ett grundligt arbete och de som berörs är nöjda. Polisen skiter fullständigt i att några tossiga fb-konspiratörer vrider och vänder på saker för att de vill ha det på annat sätt, och gapar efter info.

Rättssäkerhet.... my ass.
Eller hur?
Annars brukar de friska (och nu lortiga) barnen användas som förevändning - en slags altruistisk cape som man sveper in sig i för att rättfärdiga sin förtalskampanj och framstå som moder Theresa själv.
Ifrågasätt och du kommer bli kallad mobbare.
Citera
2019-02-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Så skrev vännen till vikarien att hon sagt så jag vet ju inte om det är sant. Vet inga mer detaljer men ja det lät som en del lärare blev förvånade att det helt plötsligt var hemskolning som gällde.
Tänker att det är lättare för en vikarie att lägga märke till och uttala sig om saken. Tack snälla för denna info. Hoppas att fler lärare med tiden kommer vilja berätta. Som någon skrev: föräldrarna fick sista ordet.
Inte bara sista ordet utan hela vägen. Inte ett enda ord från Agnes och Moa.
Citera
2019-02-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Saken är inte ointressant. Och man kan för svenska förhållanden säkert tänka sig åtminstone i teorin att myndigheter väljer olika vägar beroende på händelsen karaktär och möjligheten att gå till botten med den.

I det australiska fallet är det state coroner som upprättat dokumentet. Det utgör underlag för en offentlig hearing enligt statuterna för coronern.

Rent hypotetiskt kunde man (i somliga länder) tänka sig att valet av utredare ger uttryck för ”centralmaktens” vilja att (på allmänhetens eller egen begäran) syna en händelse då det finns misstro (eller möjlig misstro) mot vilja eller förmåga hos lokala myndighetsrepresentanter. Omvänt kan man tänka sig att ”lokala myndigheter” vill vara genomskinliga kring märkvärdiga händelser för att inte dra på sig misstankar om fuffens. I det här fallet är det en delstatsmyndighet (länsstyrelsen?) som står för utredningen. Kom ihåg att Australien är stort också, och det påträffas döingar här o där i olika avkrokar.

Men, skillnaden mot Bjärred är också tydlig i ett avseende: i teorin kunde vem som helst åkt hem till den australiske farmaren långt ut på vischan och skjutit ihjäl familjen och lämnat lite avskedsbrev efter sig. Eller, så tänker resten av Australiens farmare. Så väldigt många vill väldigt gärna veta exakt vad som hänt. Dessutom gärna varför.

Om polismyndigheten i Sverige skulle kunna bete sig annorlunda i andra typer av fall kan jag inte svara på. Men man får väl då prova andra vägar än via en Fup.

I ett väsentligt avseende är ju en Fup i såna här fall mest av betydelse för romanförfattare och forskare, så i det avseendet kunde man ju tänka sig att det vore en vits att vara genomskinliga tidigt...

Det finns säkert andra dimensioner.

Coronern är väl etymologiskt bokstavligt ”kronofogdemyndigheten” kan jag tänka, men den har ju andra uppgifter hos oss. Och kronofogdemyndigheten har säkert egen myndighet i Australien.

Edit: Fast fogde är kanske fogde trots allt. Kanske mer ”kronotillsynsman” elelr ngt.

Sen lär ju i Australien likväl polisen ha skött utredningen rent praktiskt. Så coronern hamnar gissningsvis då nånstans mellan åklagaren och polisens chefsjurist, där det får anses oklart om coronern ”lett” utredningen eller bara ”avslutar den”, och offentliggör den.

Polisen har säkert utrett. Sedan stänger de inte ner fallet utan sammanfattar det så här. Så visst är det synd att vi inte också har coroners. Ordning och reda och öppenhet. Du har väl läst? Vet inte om de finns hos kronofogden men de finns hos olika offentliga myndigheter.
Citera
2019-02-17, 12:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Var barnen försummade?
Ja - det är en bra följdfråga utifrån påståendet:
"två försummade och svikna barn."

Vad inkluderar försummade och svikna ställt emot utredning förundersökning, insatser skola och vad som framkommit för övrigt om det så är via media och tråden?
Citera
2019-02-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Ja, man undrar ju om det var någon alls som lyssnade på barnen, hur de mådde och vad de ville.
Oskar kunde ju svarat Missan att vi kan ju se hur Moa mår om hon vill och orkar spela. Undra om han ens frågade henne?

Angående hemundervisningen har det stått hur länge man provade anpassningar åt Agnes? Vissa lärare hann kanske inte uppfatta detta. Kan tänka mig att Agnes inte tyckte det var så kul att vara den där udda figuren som fick gå till vilorum osv mitt i lektionen heller.
Och när det gäller Moa skedde väl insjuknandet under sommarlovet och efter det var det hemundervisning som gällde. Kan tänka mig att en del lärare blev förvånade då.
Det undrar jag åxå. Ville verkligen Moa sluta med pianolektionerna? Det enda lilla hon hade utanför detta hus. När det gäller Agnes så tänker jag att det bara blev svårare och svårare att återvända till skolan. Såklart kände hon sig udda och utanför.
Citera
2019-02-17, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det undrar jag åxå. Ville verkligen Moa sluta med pianolektionerna? Det enda lilla hon hade utanför detta hus. När det gäller Agnes så tänker jag att det bara blev svårare och svårare att återvända till skolan. Såklart kände hon sig udda och utanför.

Det är oerhört ansträngande och koncentrationskrävande att spela piano på den nivå som den lilla flickan gjorde. Jag tror nog inte att hon ville sluta att spela piano men tvingades pga sitt tillstånd och sina symtom. Symtom som gör att minsta dusch kan kännas oöverstiglig.
Citera
2019-02-17, 13:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisen har säkert utrett. Sedan stänger de inte ner fallet utan sammanfattar det så här. Så visst är det synd att vi inte också har coroners. Ordning och reda och öppenhet. Du har väl läst? Vet inte om de finns hos kronofogden men de finns hos olika offentliga myndigheter.

”Kronofogde” (och lite mer) var lite trött från min sida. Det är svårt att komma runt ”kronodomare” i det australiska fallet tror jag. Det är en rättslig utredningsmyndighet med uppdrag från högsta domstolen med ansvar för lik, bränder och explosioner och haverier där man inte förväntar sig en (levande) GM eller skyldig. Coronerns slutsats kan inte överklagas men coronern kan få påbjudas ovanifrån att öppna utredningen igen.

Men det stod på ett ställe också att om man upptäcker brott under utredninewns gång så går ärendet över till gängse brottsdomstol. Men det är oklart om det bara gäller vid levande förbrytare.
Citera
2019-02-17, 13:26
Medlem
Jag tycker också att de senaste uppgifterna att flickorna var ovårdade med smutsigt hår etc är intressanta. Men jag tänker i banorna att de mådde dåligt, i den åldern (11 och 14) tvättar man sitt hår själv och börjar bli mån om sitt utseende, sminka sig, mm. Men de såg kanske ingen mening i att ens tvätta håret, där de satt hemma dag ut och dag in utan jämnårigt umgänge.

Tänk er själva om ni jobbar hemma en dag, det händer nog lätt att man sitter okammad i nattlinne och morgonrock hela dagen framför datorn. Ganska skönt en dag eller två, men hela tiden??? Jag tror vi är många som blivit ovårdade med otvättat hår om vi bara satt inne hela dagarna.

Det är så sorgligt. 😢
Citera
2019-02-17, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tycker också att de senaste uppgifterna att flickorna var ovårdade med smutsigt hår etc är intressanta. Men jag tänker i banorna att de mådde dåligt, i den åldern (11 och 14) tvättar man sitt hår själv och börjar bli mån om sitt utseende, sminka sig, mm. Men de såg kanske ingen mening i att ens tvätta håret, där de satt hemma dag ut och dag in utan jämnårigt umgänge.

Tänk er själva om ni jobbar hemma en dag, det händer nog lätt att man sitter okammad i nattlinne och morgonrock hela dagen framför datorn. Ganska skönt en dag eller två, men hela tiden??? Jag tror vi är många som blivit ovårdade med otvättat hår om vi bara satt inne hela dagarna.

Det är så sorgligt. 😢

Jag tror precis som du. Dessutom led de av en sjukdom där många berättar att just duscha kan vara ett helvete eftersom pulsen stiger av duschstrålarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in