Citat:
Tänker att det är lättare för en vikarie att lägga märke till och uttala sig om saken. Tack snälla för denna info. Hoppas att fler lärare med tiden kommer vilja berätta. Som någon skrev: föräldrarna fick sista ordet.
Inte bara sista ordet utan hela vägen. Inte ett enda ord från Agnes och Moa.
Inte bara sista ordet utan hela vägen. Inte ett enda ord från Agnes och Moa.
Ditt inlägg riktade sig inte till mig, så jag ska inte snika åt mig berömmet som du ger!
Jag vet inte om du läste det inlägg som jag skrev i morse, angående kommunikationen mellan skolan och föräldrarna? Jag klistrar in texten här igen. Man inrättade tydligen ett vilrum till A i maj 2016, och redan samma månad avbryts A's undervisning i skolan och hon får istället undervisning i hemmet på heltid. Det kan alltså bara ha rört sig om några veckor som man provade "anpassningarna" med vilrummet? Det skulle i så fall - möjligtvis - kunna förklara att en del lärare inte hunnit bli medvetna om att A var svårt sjuk, innan hon börja hemundervisas? ( som det nyligen skrivits om i tråden).
I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.
2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan.
Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.
I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?
I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande Agnes hemundervisning (en första utvärdering? ) Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?
I juni 2017: Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande. Man planerar möte med ny kurator (för flickorna). Blev mötet med kurator av? Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.
Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?
Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?