2019-02-17, 11:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Kunde din källa berätta mer om kliniken i Lund?

Kunde din källa berätta om det var en video eller bara en röstinspelning som makarna hade spelat in till sina anhöriga?

Det där tror jag att du kan ha rätt i. Det var nog flera sammanlagda saker som gjorde att makarna fattade ett så fruktansvärt beslut.

Det får man ju säga att du fick helt rätt i, men det var rätt många långt innan dig också.

Var i tråden skulle jag skrivit detta?
Om du lägger ut citat får du hänvisa till ett inlägg elker en länk.
Citera
2019-02-17, 11:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ursäkta, develi, men du svarar något förvirrat. - Försök ta en sak i taget och argumentera gärna lite mer åt det sakliga hållet.

Själv har jag inget som helst behov av att "få rätt" i en sådan här sorglig historia; däremot att belysa en sak ur flera aspekter.

Det vet du väl att det är brukligt att täcka över en testamentstext?
Nej du belyser inte. Inte det minsta. Dina analyser är helt gränslösa. Jag har haft såna här gränslösa samtal men det var faktiskt på en öppen vuxenpsykiatrisk avdelning med en välinställt schizofren patient. Det var ett enda "what if" som aldrig tog slut. Men tänk om hon ångrade sig? Tänk om hon var grundlurad?
Det är en samtalsjämförelse och inte soffdiagnos.
Bevisningen säger att Hanna var fullt delaktig i både planerandet och mord på sina barn om du så fantiserar ihjäl dig.
Citera
2019-02-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tror att det var artikeln jag läst också. Föräldrar har varken mera rättigheter till, eller skyldigheter mot, myndiga barn än någon annan. Så jag tror inte heller att någon anhörig fått djupare information, möjligtvis snabbare, än allmänheten.

Jo jag tror att anhöriga fått lite mer information t.ex. vem/vilka som mördade barnen, vilket av barnen som hade spår av lugnande, kanske ett lite mer detaljerad händelseförlopp osv.

Men detta har de bett polisen att ej redogöra för under pressträffen vilket de också tog hänsyn till.

Däremot är den brinnande frågan nu om man kom överens om att dessa uppgifter ej yppas under enbart pressträffen - men är OK att delge allmänheten senare och på annat sätt. Där kanske polisen, chefsjuristen och de anhöriga har olika tolkningar och uppfattningar om vad man kom överens om.

Jag blir också mer och mer övertygad om att det finns en film där båda föräldrarna erkänner men att denna av någon anledning inte heller kommer att meddelas offentligt. Inte ens att den finns.
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-17 kl. 11:28.
Citera
2019-02-17, 11:24
Bannlyst
Citat:
Det beror på omständigheterna. I det här fallet har man ju varit helt överens om att döda de två barnen, för att sedan också ta sina egna liv. - Man har förklarat att man gemensamt och i samförstånd har fattat beslut om detta; vidare förklarat varför, och även angett en tidpunkt för när man enats om beslutet. Sedan har man ett par dagar innan beslutet verkställdes låtit bevittna ett testamente i vilket barnen inte omnämnts; som om de redan varit döda. - Vem av makarna som gjort det ena eller det andra är underordnat eftersom vi, när det kommer till själva utförandet av brottet, inte vet något om deras överenskommelser sinsemellan.

Jaha. Vore inte det i så fall första gången som någon blir misstänkt för mord, när det finns tydliga bevis för att personen inte begått mordet det utan att forensiska bevis pekar ut en helt annan gärningsman? Om inte, kan du i så fall peka ut när detta har skett förut?

3 mord som genom forensiska bevis tydligt visar 1 GM och 1 som inte kan vara GM, där båda två faller under brottsrubricering "misstänkta för mord".
Citera
2019-02-17, 11:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej du belyser inte. Inte det minsta. Dina analyser är helt gränslösa. Jag har haft såna här gränslösa samtal men det var faktiskt på en öppen vuxenpsykiatrisk avdelning med en välinställt schizofren patient. Det var ett enda "what if" som aldrig tog slut. Men tänk om hon ångrade sig? Tänk om hon var grundlurad?
Ja, men dina schizoida typer hör strängt taget inte till trådämnet.
Citat:
Bevisningen säger att Hanna var fullt delaktig i både planerandet och mord på sina barn om du så fantiserar ihjäl dig.
Jag har ju redan skrivit att du sammanfattade PT på ett bra sätt!
Citera
2019-02-17, 11:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, men dina schizoida typer hör strängt taget inte till trådämnet.Jag har ju redan skrivit att du sammanfattade PT på ett bra sätt!
Jag jämförde med ditt eviga "what if" gällande Hanna utan att du behöver överdriva vad jag jämförde med.
Hanna måtte vara den mesigaste, mest grundlurade, mest inkompetenta person som gått i ett par skor. inte nånstans har hon lämnat ett spår om att hon ångrat sig när hon nu eventuellt maybe baby blivit manipulerad eller ångrat sig. Inte ett ord till nån kollega. Inte en endaste liten papperslapp i skymundan.
Att vara förtryckt och kuvad må vara en sak men begriper du inte hur skruvat det låter med tanke på vad du diskuterar? Mord på barnen och självmord.
Citera
2019-02-17, 11:34
Medlem
Solglittrets avatar
[b]
Citat:

Nej nu går du för långt!
Du jämför en postare med en sjuk inlagd schitzofren patient!

Om du är helt nöjd med den info som framkommit hitintills och har din bild och uppfattning om händelse i Bjärred helt klar - vad gör du i denna tråd?

Vi andra som är här vill i de flesta fall veta mer, vill ha en dialog kring det som hänt, de flesta av oss har inte vår uppfattning cementerad, för vi vet inte riktigt vad som hänt.
Jag personligen förstår inte hur månader av planering kan resultera i att man stryp-kvävningsmördar sina odrogade barn eller skriver ett så märkligt och hafsigt testamente. Jag vill veta hur polisen kunnat knyta ihop dessa motsägelsefulla fakta.
Och helst vill jag få bekräftat att barnen verkligen inte farit illa och hamnat mellan samhällets stolar redan innan de mördades.

Jämföra någon postare med en svårt psykiskt sjuk schitzofren person hör verkligen inte hemma på ett vuxet diskussionsforum. Oerhört lågt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-17 kl. 11:43.
Citera
2019-02-17, 11:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jaha. Vore inte det i så fall första gången som någon blir misstänkt för mord, när det finns tydliga bevis för att personen inte begått mordet det utan att forensiska bevis pekar ut en helt annan gärningsman? Om inte, kan du i så fall peka ut när detta har skett förut?
JM/MR-fallet har redan tagits upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullguligullan
3 mord som genom forensiska bevis tydligt visar 1 GM och 1 som inte kan vara GM, där båda två faller under brottsrubricering "misstänkta för mord".
Enl. vad som sades på PT har bägge makarna planerat brottet och bägges uppsåt har varit att barnen skulle dödas. Man har i ett brev informerat om att man i samförstånd begått brottet; deras gemensamma mål har varit att hela familjen skulle försvinna. Därför är också bägge makarna formellt misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två barn.
Citera
2019-02-17, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej nu går du för långt!
Du jämför en postare med en sjuk inlagd schitzofren patient!

Om du är helt nöjd med den info som framkommit hitintills och har din bild och uppfattning om händelse i Bjärred helt klar - vad gör du i denna tråd?

Vi andra som är här vill i de flesta fall veta mer, vill ha en dialog kring det som hänt, de flesta av oss har inte vår uppfattning cementerad, för vi vet inte riktigt vad som hänt.
Jag personligen förstår inte hur månader av planering kan resultera i att man stryp-kvävningsmördar sina odrogade barn eller skriver ett så märkligt och hafsigt testamente. Jag vill veta hur polisen kunnat knyta ihop dessa motsägelsefulla fakta.
Och helst vill jag få bekräftat att barnen verkligen inte farit illa och hamnat mellan samhällets stolar redan innan de mördades.

Jämförelsen a någon postare med en svårt psykiskt sjuk schitzofren person hör inte verkligen inte hemma på ett vuxet diskussionsforum. Oerhört lågt.
Lägg ner ditt drama och din pseudomoral och förfasan, din fjant. Jag skrev jämförelse angående samtal OCH WHAT IF.
Citera
2019-02-17, 11:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.
Citat:
Du bör dock inte förglömma att personlig koppling till någon av de döda kanske gör det lättare att få ut info.

Ingen aning om hur polisens regelverk för utlämnande av info ser ut, men det skulle kunna vara fallet. I så fall gäller det antagligen också vid sekretessprövning och tillgänglighet till FUP.
Ett FUP jag aldrig kommer lägga ut i denna tråd om jag beviljas det. Tråden förtjänar det inte.
Fetat 1:
Just nu är det väl snarare du och missan som påstår er sitta med (obekräftad) information från "åklagaren"/chefsjuristen till skillnad från andra som haft kontakt. Den är således exklusiv och inte officiell.

Fetat 2:
Om det öht släpps nåt via beställning registratorn så kommer du inte erhålla nån annan information än andra så det är inget större bekymmer.
Citat:
Ja så är det i alla fall, ansvarig åklagare i Bjärredmålet är A-C A.
Jag lydde Lonnrots råd och ställde mina frågor till polisen, varefter jag blev kontaktad av A-C A och fick uppgifterna ovan. Det är officiella uppgifter som egentligen inte skiljer sig nämnvärt från polisens PT.
Det skiljer sig som sagt från pressträffen. Gällande dina telefonuppgifter la du till följande komplement nyss:
Citat:
Har det någonsin föresvävat dig att jag kan ha andra bidningar till någon av de döda än här på nätet?
Citat:
Och ja just jag själv har andra bindningar till någon av de inblandade än enbart på FB.

Så nu har jag för tillfället sagt mitt och loggar ut.
Det är bara leva med dessa uppgifter. De är officiella.
Pressträffens info är officiella uppgifter - det är uppgifter som jag personligen "lever med".

Angående att du åberopar "bindningar till någon av de inblandade" har du tidigare bett oss ponera kring tvättstuga och klösmärken. Nåt som du överhuvudtaget inte fått verifierat:
Citat:
Jag tror faktiskt att postaren ”Remark” helt enkelt måste lämna källor till påståenderna ovan.

Det går inte att ha dessa uppgifter som one-liners i tråden utan källor. Det förvirrar.
Antingen stämmer det - och då finns det verifierbara källor.

Hög tid för övrigt att dessa påståenden som cirkulerar nu läggs ut som de ännu inte verifierade uppgifter de är, men väl värda att studera och begrunda:

Huset på Björkvägen 3 var i oordning, framförallt i tvättstugan var det tumult. En scen som efter slagsmål med rester av blodstänk mm. Sannolikt har alla tre morden skett i tvättstugan.
De döda har därefter burits/släpats till sina sängar
O hade hela ansiktet sönderklöst efter kampen med de andra.
De mördade hade Os DNA under sina naglar.
Det sista sms-et, som var ett musikstycke, var möjligen ett sätt att locka till sig H före överfallet på henne. Troligen mördades hon först.

Inget av detta är ännu bekräftat, finns inga källhänvisningar som kan läggas ut.
Man får ta det för vad det är och fundera över vad detta skulle kunna betyda om det är sant.
Skulle vi, om detta bekräftas, kanske alla egentligen tycka att det nog bara finns en skyldig person som verkligen iscensatte hela tragedin?
Citat:
Det finns närstående och anhöriga av olika närhet som har uppgivit att det gått till på annat sätt än den bild som polisens PT förmedlade. Inget om det fetade sas på PT.
Dessa personer har mailat (inte enbart via pm på FB) och även delgett dokument som visar att de har tillgång till betydligt mer än det som allmänheten fått ta del av.
De borde således kunna vara de de utger sig för.

Vi är några som med bomullsvantar försökt att så försiktigt som möjligt få fram mer verifierade uppgifter om detta stämmer.
Citat:
Problemet med oss som vet lite mer, är att vi - än så länge - inte kan berätta.
Tids nog kan vi det. Innerst inne anar du nog också att det är så.

Beklagar men det är inte viktigt just nu om du eller några andra inte vill tro på detta.
Det finns betydligt mer fakta, än så länge inte tillgängliga för att lägga ut i tråden, men tids nog.
Vi som har lite mer på fötterna är inga idioter eller naiva dumbommar.
Vi skulle inte lita på något som inte har bäring eller bevis.

Ge det lite tid så kommer nog mer ut.
Under tiden kan de som har ett sådant enormt återkommande behov att fortsätta att påverka tråden i riktningen mot den strypta/kvävda modern Hannas ”ensamma” skuld, helt frankt kämpa vidare med detta mål.
Lycka till. Än är det på obekräftad nivå exakt allt från "bindningar", andra kanaler, exklusiva samtal till rivmärken oavsett om du agerar som språkrör till uppgifter du å ena sidan är obekräftade, å andra sidan säger att de utgår från anhöriga.

Korrigerar dock med att det är ingen som påverkar tråden i riktning mot Hannas ensamma skuld:
Det är tvärtemot Oskar som pekas ut med full hand bla. via dig.

Till skillnad mot pressträffens information där båda är formellt misstänkta för att ha dödat sina barn är ingen av dem är utpekad som nån mördare för övrigt.

De har bestämt sig för att avsluta sina liv eller tagit sina egna liv är snarare pressens ordval efter pressträffen.
Vilket sammanfaller med ordval den 19 januari 2018 enligt polis:
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.
Misstänkta är inte i singularis:
Citat:
Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Sen väntades fortsatta analyssvar in:
Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/
11 december skedde pressträffen - utan nåt annat utpekande än mord på sina döttrar och lika överens som det sagts innan.

.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 11:44.
Citera
2019-02-17, 11:39
Medlem
Citat:

Du berättar inte vad du gjorde på denna öppna vuxenpsykiatriska avdelning.

Krångla inte till det. Vi pratar inte som du om att bli grundlurad osv utan bara en officiell redovisning. En FUP.
Citera
2019-02-17, 11:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du berättar inte vad du gjorde på denna öppna vuxenpsykiatriska avdelning.

Krångla inte till det. Vi pratar inte som du om att bli grundlurad osv utan bara en officiell redovisning. En FUP.
Vad jag gjorde där? Vattnade blommor förutom samtalade med patienter. Hur så?

Det jag fortsatt skriver är att lagen gäller vid nedlagd Fu även om du drömmer om mer info och jämför med andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in