2019-02-17, 09:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Medgärningsmannaskap är en term som används när flera personer i samförstånd har begått ett brott men ingen av dessa självständigt uppfyller brottsrekvisitet för gärningsman. Tydliga bevis på trippelmord borde uppfylla bevis för gärningsman.
Det beror på omständigheterna. I det här fallet har man ju varit helt överens om att döda de två barnen, för att sedan också ta sina egna liv. - Man har förklarat att man gemensamt och i samförstånd har fattat beslut om detta; vidare förklarat varför, och även angett en tidpunkt för när man enats om beslutet. Sedan har man ett par dagar innan beslutet verkställdes låtit bevittna ett testamente i vilket barnen inte omnämnts; som om de redan varit döda. - Vem av makarna som gjort det ena eller det andra är underordnat eftersom vi, när det kommer till själva utförandet av brottet, inte vet något om deras överenskommelser sinsemellan.
Citera
2019-02-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för det. Det vore så klart intressant att veta om det var lärare som var anställd på skolorna eller lärare som undervisade flickorna. Som anställd kan man inte ha koll. Har man undervisad, bör man har märkt något. Det har många här tänkt.

Ja, jag tror att vi är många som tänker och undrar om barnen och deras hemundervisning.

Tänk om vi i tråden kunde ägna samma starka energi åt diskussioner om barnens öde, som vi ägnar åt "vem som mördade vem"-frågan!

För mig är allt runt barnen det viktigaste och anledningen till att jag är kvar i tråden. Jag tycker att det mesta som gäller just barnen är obegripligt.
Citera
2019-02-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag förstår inte varför man över huvudtaget känner sig manad att lägga ut PM som sägs komma från Solglittret här. Det ser bara väldigt illa och suspekt ut! (och då menar jag inte för Solglittrets del är kanske bäst att förtydliga...). Varför är det så viktigt att betona att dessa PM kommer från Solglittret?

Vi är många som motsäger oss denna häxjakt på Solglittret. Det är inte diskussioner - det är mobbning! Man kan gärna tycka olika men man behöver inte gå till personangrepp.

Jag håller helt med om detta. Det finns några personer som bidragit med information av solid karaktär till tråden som blir direkt mobbade. Rockkungen som la ut testamentet, Letsdoit och Solglittret som grävt och fått fram faktauppgifter. Missan27 som bidragit med egen förstahandskunskap om familjen.

Dessa personer blir ständigt påhoppade och direkt mobbade av ett antal som uppenbarligen sammangaddat sig och som verkar ha något eget motiv för detta.

Att Solglittret och Missan27 haft kontakt med A-C A betvivlar jag inte alls. Men det tycks vara viktigt för mobben att på alla sätt misstänkliggöra detta. Jag har en hypotes om varför. Det är nämligen möjligt att mentalisera också hur mobbande postare på FB fungerar. Särskilt när det finns så oerhört mycket material att analysera.
Citera
2019-02-17, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ewa-Gun Westford, krönikör:

"Passion och Compassion", det var väldigt klokt sagt av Eliasson och jag känner igen mig mycket i det.
Det är det som gör att man orkar vidare och fortsätta att gå högt, när andra går lågt. Även om man gör ett och annat snedsteg ibland, är det ingen tvekan om vad ledstjärnan är: passion och medkänsla.
Citera
2019-02-17, 10:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, jag tror att vi är många som tänker och undrar om barnen och deras hemundervisning.

Tänk om vi i tråden kunde ägna samma starka energi åt diskussioner om barnens öde, som vi ägnar åt "vem som mördade vem"-frågan!

För mig är allt runt barnen det viktigaste och anledningen till att jag är kvar i tråden. Jag tycker att det mesta som gäller just barnen är obegripligt.
Vem är "vi"?
Citera
2019-02-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller helt med om detta. Det finns några personer som bidragit med information av solid karaktär till tråden som blir direkt mobbade. Rockkungen som la ut testamentet, Letsdoit och Solglittret som grävt och fått fram faktauppgifter. Missan27 som bidragit med egen förstahandskunskap om familjen.

Dessa personer blir ständigt påhoppade och direkt mobbade av ett antal som uppenbarligen sammangaddat sig och som verkar ha något eget motiv för detta.

Att Solglittret och Missan27 haft kontakt med A-C A betvivlar jag inte alls. Men det tycks vara viktigt för mobben att på alla sätt misstänkliggöra detta. Jag har en hypotes om varför. Det är nämligen möjligt att mentalisera också hur mobbande postare på FB fungerar. Särskilt när det finns så oerhört mycket material att analysera.

Bra inlägg.
Jag undrar hur en del postare över huvud taget står ut - men jag är glad att de gör det. Jag förstår att det är väldigt svårt att inte gå i svaromål när man blir påhoppad, även om det kanske vore bäst att bara låta vissa inlägg passera...
Jag slutar aldrig hoppas på att vi en dag får en intensiv debatt om barnen. Tråden handlar ju trots allt inte om oss skribenter, utan om två försummade och svikna barn.
Citera
2019-02-17, 10:05
Medlem
Citat:
Vem är "vi"?

Vi?
Det är alla vi som skriver i den här tråden!
Citera
2019-02-17, 10:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
"Passion och Compassion", det var väldigt klokt sagt av Eliasson och jag känner igen mig mycket i det.
Det är det som gör att man orkar vidare och fortsätta att gå högt, när andra går lågt. Även om man gör ett och annat snedsteg ibland, är det ingen tvekan om vad ledstjärnan är: passion och medkänsla.
Ja, och det kan även gå via ifrågasättande av dumheter.
Tangerade detta häromdan då altruism diskuterades (till Lonnrot) - det kan bli väldigt skevt utan gränssättning...

" Indeed, truly altruistic actions may sometimes appear cruel or harmful, the equivalent of saying “no” to the student who demands a higher grade or to the addict who needs another hit."

"Motives are also important."
"Self-servingly malevolent intentions, on the other hand, often have little or nothing to do with altruism, even though such malevolence can easily be cloaked with pretensions of altruism."
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 10:09.
Citera
2019-02-17, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vi?
Det är alla vi som skriver i den här tråden!
Som i huvudsak ägnar sig åt "vem mördade vem" som du skrev om?
Citera
2019-02-17, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Jag tror att vi har helt olika bilder av vad som är ett etiskt och moraliskt beteende. Jag påstår inte att det inte har delats ut hårda ord i denna tråd (även om jag har blivit beskylld för saker som går att kontrollera att de inte är sanna), men du verkar mena att de hårda orden bara kommer från ett håll, vilket är direkt lögnaktigt. Du verkar också helt missa vad vissa postare tillåter sig för skrupelfria och direkt kränkande ord mot de enda som verkligen är personligt drabbade av den här tragedin, de nära anhöriga. Systrar och bröder, farbröder och fastrar, mammor och pappor och mor- och farföräldrar, kusiner och sysslingar. Sakerna som uttalats om dessa sörjande människor är fullständigt oacceptabla och hade det varit jag som blivit utsatt för några postares skoningslösa cynism och konspirationer, hade jag hatat dem djupt och förbehållslöst. Hatat dem för att de väljer att de väljer att sätta sig på mig, spekulera om mig, skända och vanhedra mig, alltmedan jag var som svagast och mest sårbar.

Så använd gärna din inlevelseförmåga, men glöm inte att använda den till fler än en liten utvald grupp på Flashback. Då är de nämligen inte äkta empatisk inlevelseförmåga som du ger uttryck för, utan en personlig agenda.
Citera
2019-02-17, 10:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
/.../ Och därtill kvarstår den där käpphästen i mina tanker - det hela verkar vara utfört i affekt, snabbt inte planerat och genomtänkt. Gemensam planering men inte gemensamt beslut där och då?
Din käpphäst är ingenting annat än sund skepsis. Och jag skulle närmast vilja påstå: Morden företer många tecken på ett veritabelt vansinnesutbrott; den berömda blixten från klarblå himmel som så många också vittnat om.

Men det är en hel del som i så fall behöver korrigeras: Testamentet 3/1: Var HB med på tåget? - Ändrade hon sig 3/1 - 5-6/1? - Trodde hon sig skriva på en annan testamentstext?

Avskedsbrevet: Skrev HB på detta under hot? - Trodde hon sig skriva på ett annat papper? – Hur löd sista meningen..?

Media: Hur starkt bevisvärde?

Är det en mastermind som planlagt och agerat helt ensam kan HB:s underskrift på avskedsbrevet ha ditmanipulerats. Testamentet var ju övertäckt så den delen har i så fall varit lättlöst. – Men som tidigare visats: Det kan även avskedsbrevet ha varit, och härtill (om odaterat) utskrivet och undertecknat långt i förväg. – Här finns skäl anta att det i övrigt varit åtskilliga dokument som erfordrat bägge makarnas underskrifter: t.ex. dokument i samband med skolor, hemundervisning, läkarvård, försäkringsfrågor mm – eller varför inte ett litet följebrev till advokatbyrån som skulle härbärgera testamentet, och vars sista rad löd: ”Beslutet gällande det här togs till hösten 2017… Endast fantasin och motivationen sätter gränser.

Avd. media (datorer, mobiltelefoner) framstår vid sidan av dokumentdelen som en viktig bit att få klarhet i för att bli övertygad i skuldfrågan - men den kanske redan har redovisats för de anhöriga, och i så fall torde inga oklarheter längre behöva råda betr. det gemensamma beslutet.
Citera
2019-02-17, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ja, och det kan även gå via ifrågasättande av dumheter.
Tangerade detta häromdan då altruism diskuterades (till Lonnrot) - det kan bli väldigt skevt utan gränssättning...

" Indeed, truly altruistic actions may sometimes appear cruel or harmful, the equivalent of saying “no” to the student who demands a higher grade or to the addict who needs another hit."

"Motives are also important."
"Self-servingly malevolent intentions, on the other hand, often have little or nothing to do with altruism, even though such malevolence can easily be cloaked with pretensions of altruism."

Ja, passion och medkänsla innebär inte bara kram och gos, utan även att man behöver sätta ner foten ibland. Särskilt när folk sätter sig på svaga och sårbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in