2019-02-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kan du sluta hacka, häckla och angripa mig i var och varannat inlägg - helt frankt?
Jag är trött på det - det tar för mycket utrymme fån trådtopik. Helt onödigt tjafs.
Ja jag har personlig anknytning till detta, nej du får inte veta på vilket sätt. Aldrig.

Och nej, jag har naturligtvis ingen anledninga att lägga mig i vad Missan27 skriver till dig - eller dementera??
Hur ska jag veta vad du kan ha skrivit någonstans? Du får nog själv hålla koll på dina inlägg och eventuellt dementera. Svårt att skilja på olika nicks inlägg? Gå in på sökfunktionen så går det lättare.

Om det vore sant att du tillhör dem som vill veta mer skulle du inte lägga så mycket krut på att motarbeta de uppgifter som inte stämmer med just din åsikt. Det blir så genomskinligt och patetiskt när man enbart tror på och hyllar de uppgifter som stöder ens egen åsikt.
Lite som intervjuverna med bröderna i Kevinfallet eller kvaståsikterna gällande Quick.

Om du verkligen inte har en agenda att få till en vinklad offentlig bild om Bjärredsfallet - visa då att du är öppen för mer fakta och beredd att kontrollera och verifiera vilka faktauppgifter som än kommer fram.

Polisen har sagt att både O och H är misstänkta för mord på barnen.
Om bara en gjort det, som framkommit, kan det vara antingen O eller H.
Vad som däremot är utrett är att O mördat H.
Så ja han har strypmördad någon i Bjärred, Bjärredsstryparen. Dessutom är han misstänkt för två mord till.
Vad H kan ha gjort eller inte gjort innan hon mördades har inte offentliggjorts. Men fn är hon också misstänkt för två mord.

Det är nog större chans att en utan personliga kopplingar är objektiv än någon med personlig anknytning. Att dessutom dölja det i ett år ökar inte trovärdigheten.
Citera
2019-02-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Läst? Liknande? Du har alltså fått detta också? Spam?

Sånt här är ju allvarligt för FB.

Ingår detta i någon sorts misskrediteringssngrepp på Solglittret?

Det finns inget i texten som inte har förekommit i tråden under lång tid. Delar bekräftades även på polisens presskonferens. Innehållet ger en balanserad och rimlig beskrivning av den tragiska händelsen. Om någon hade påstått att jag skrivit den så hade jag knappast uppfattat det som ett försök till misskreditering. Det finns värme och omsorg i innehållet. PM;et är helt enkelt en fin beskrivning av en ytterst tragisk händelse.
Citera
2019-02-16, 21:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu går mobben här för långt!
Lögnaktiga pm och andra påhopp.

Jag tror kära medpostare i denna tråd att vi håller på att närma oss en sanning om vad som egentligen har hänt i Bjärred.
Det absolut därför som dessa mobbare nu med agenda är fullständigt desperata.
Det finns ingen anledning att bete sig så här annars.

Tala då om för mej vad som är sanningen eftersom jag inte begriper annat än det som polisen gått ut med.
Citera
2019-02-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ett diskussionsforum, men alla klarar inte av att bli emotsagda.
Att bli påhoppad av ett helt gäng hela tiden, ständigt ifrågasatt skulle nog varken du eller jag eller någon annan klara av. Det kallar inte jag att ha en diskussion där man har olika åsikter och argumenterar mot varandra. Det jag ser solglittret bli utsatt för kallar jag mobbning. Jag hade blivit fullständigt knäckt av en sådan mobb.
Citera
2019-02-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja denna mobbning är fruktansvärd!! Vi har din rygg solglittret!!
Hur kan en tråd som handlar om två mördade flickor, Agnes och Moa urarta till en mobb som ger sig på en tråddeltagare?
På vilket sätt för det tråden framåt?
Jag ser det som rent sabotage.
Tack för ditt inlägg. Ikväll gjorde jag en sak och anmälde Agnes och Moas fall till IVO. Jag ber er anständiga i tråden göra detsamma. Man kan anmäla det anonymt. Granskningen borde ske om Moas och Agnes skolor och den sk skånska läkaren.
Citera
2019-02-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tack för ditt inlägg. Ikväll gjorde jag en sak och anmälde Agnes och Moas fall till IVO. Jag ber er anständiga i tråden göra detsamma. Man kan anmäla det anonymt. Granskningen borde ske om Moas och Agnes skolor och den sk skånska läkaren.

Ja. Det finns säkert en hel del som borde granskas i det här fallet. Det du nämner, t.ex. Det är viktigt att vissa delar av FUP som nu är dold, redovisas. Ingen vill väl veta detaljer om morden hoppas jag, men att veta vem som gjorde vad kan vara bra att veta för både forskare för framtiden och oss alla andra som undrar hur sånt här kan ske. Utan att någon slagit larm om missförhållanden.

Främst skolan borde ha varit mer lyhörd, men kanske de inte vågar ifrågasätta välutbildade akademiker som man dock gör jämt och ständigt med mindre bemedlade familjer(utbildning, ekonomi, bostadsort etc etc)?

En ny presskonferens skulle vara på sin plats. Där inte anhörigas åsikter eller önskan om mörkläggning ska vara allenarådande och skapa skymning för alla som vill veta hur sånt här egentligen kan ske.
Citera
2019-02-16, 22:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag håller med dej helt. Man undrar hur vägen fram till tragedin såg ut. Varför det spårar ur ibland är ju när bl.a Solglittret gör allt för att rentvå och fria H. Då blir det väldigt svårt att försöka se en helhetsbild eftersom de var två om detta.

Det fetade är en dum och dryg anklagelse som du mycket väl inte är sann.
Jag har inget behov eller intresse av att rentvå H. Tvärt om - har hon planerat och inte förhindrat mord på sina barn är hon en förfärlig och hemsk förälder.
Men hade Oskar hittats mördad och det framkommer att döttrarna mördats på samma sätt ex skjutna, varefter H tagit livet av sig - hade nog de allra flesta uppfattat det som väldigt troligt att H också var ensam skyldig.
Det borde även du väl hålla med om?

Nu verkar det ju enligt polisen finnas solida bevis för att båda ville och planerade mord och död - men polisen vill inte berätta vari dessa solida bevis består.
Dessutom har det ju faktiskt visat sig att det inte stämmer det polisen uppgav på PT. Föräldrarna kan omöjligen vara misstänkta för att gemensamt mördat barnen - eftersom bara en av dem gjort det.
En borde vara misstänkt för mord och en för anstiftan. Men inte båda för mord på barnen.
Inte heller har både O och H ”tagit sina liv efteråt” som media påstår. H är mördad.

Det blir för mycket som är oklart, direkt felaktigt eller hänger i luften.
Testamentet är märkligt och taffligt, ett odaterat avskeds/förklaringsbrev rätt svagt.
Så vad har polisen mer för bevis?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-16 kl. 22:29.
Citera
2019-02-16, 22:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Bara en liten sak--- öppningen av tråden ksn du nog inte ta åt dig äran för,,,,

Jag har tänkt mycket sedan igår på det som du och Jazz16 berättade om barnen och att de inte alltid verkade så välvårdade.

Jag har litegrann väntat på att sådan information skulle dyka upp i tråden (det var därför jag var så nyfiken på källan, inte för att ifrågasätta dig).

I synnerhet på slutet var det en begränsad skara människor som någonsin träffade barnen och därför kan jag tänka mig att även den som innerst inne har funderingar på hur det egentligen stod till kanske drar sig för att lufta sådana tankar. Men att ingen har undrat ser jag nästan som uteslutet.

Jag önskar att vi någon gång får reda på sanningen om hur Moa och Agnes hade det. Fanns det ändå tecken på att det inte var som det skulle hemma? Borde man sett ME-diagnoserna och hemmasittandet i sig som varningssignaler?
Citera
2019-02-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har tänkt mycket sedan igår på det som du och Jazz16 berättade om barnen och att de inte alltid verkade så välvårdade.

Jag har litegrann väntat på att sådan information skulle dyka upp i tråden (det var därför jag var så nyfiken på källan, inte för att ifrågasätta dig).

I synnerhet på slutet var det en begränsad skara människor som någonsin träffade barnen och därför kan jag tänka mig att även den som innerst inne har funderingar på hur det egentligen stod till kanske drar sig för att lufta sådana tankar. Men att ingen har undrat ser jag nästan som uteslutet.

Jag önskar att vi någon gång får reda på sanningen om hur Moa och Agnes hade det. Fanns det ändå tecken på att det inte var som det skulle hemma? Borde man sett ME-diagnoserna och hemmasittandet i sig som varningssignaler?

Dessa personer bör kunna berätta mer.
Citera
2019-02-16, 22:29
Medlem
Citat:

Bra. Hoppas det leder till en ordentlig utredning.
Citera
2019-02-16, 22:36
Medlem
Citat:
IVO granskar inte skolor, men kanske kliniken i Lund som för första gången skrev ett intyg på en 11-åring.
Citera
2019-02-16, 22:39
Medlem
Funderar fortsatt på lex Bobby.

Men enligt det här gäller det bara fall där det finns ett dom. Men här kommer jo inte finnas någon.
Så lex Bobby gäller då inte.

https://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012januari/myndigheteranmalerintetrotsattbarnbehoverskydd

Så det behövs en lex A och M?

”Socialstyrelsen har utrett hur myndigheterna har agerat i nitton fall där barn avlidit till följd av brott. Syftet är att förebygga att barn far illa. I rapporten konstateras att hälso- och sjukvård, skola, och förskola ibland brister i sin anmälningsskyldighet.

Sedan 2008 ska Socialstyrelsen utreda fall enligt den så kallade Lex-Bobby, lagen om utredningar avseende barn som har avlidit i anledning av brott mm. För att en utredning ska inledas krävs bland annat att barnet haft behov av skydd och att det finns en dom som har vunnit laga kraft och inte längre går att överklaga.”

”– Vi ser att det inte alltid görs utredningar till skydd för barn, trots att det finns tecken på att barn befinner sig i en utsatt situation. Ibland går det också för långsamt att inleda och slutföra utredningar. Det är ett misslyckande för samhället när barn dör till följd av brott, säger Mary Nilsson, enhetschef på Socialstyrelsen.

I de granskade fallen har psykisk sjukdom och annan ohälsa varit vanligt förekommande hos förövaren. Ett annat mönster är att familjen eller någon av föräldrarna har varit ensamma och isolerade, utan fungerande socialt nätverk. Det förekommer separationer med följande vårdnadstvister och andra relationsproblem. Även ekonomiska problem och arbetslöshet finns med som faktorer i de granskade fallen.

– Det är viktigt att hälso- och sjukvården och socialtjänsten, när de kommer i kontakt med personer i dessa situationer, uppmärksammar om det finns barn i personens närhet som kan behöva skydd eller stöd. Detta är man skyldig att ta reda på, säger Anna Ericsson.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in