2019-02-17, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, så kan man ju också uttrycka saken. - Eller: Med en mördare och tre offer är det ett trippelmord där ett av offren skrivit under på att hon samverkat till ett dubbelmord.

Ett av offren kan t.ex. ha sagt: Du får ta död på mig hur du vill, bara det går fort - och jag vill helst att du gör det utan förvarning.

Om det finns tydliga bevis på att maken dödade alla tre hade makans brottsrubricering inte blivit "misstänkt för mord", utan misstänkt för anstiftan, stämpling, medhjälp eller möjligen vållande.
Citera
2019-02-17, 09:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Om det finns tydliga bevis på att maken dödade alla tre hade makans brottsrubricering inte blivit "misstänkt för mord", utan misstänkt för anstiftan, stämpling, medhjälp eller möjligen vållande.
Nej, misstänkt för mord eftersom hon förklarat att hon varit delaktig i såväl beslutet att döda barnen som att makarna skulle ta sina egna liv, och att hon fattat alla beslut i fullt samförstånd med sin make. - Detta torde vara så nära ett utvidgat gärningsmannaskap man kan komma. - Härtill finns ett testamente och en del digitala fynd som anses visa på att makarna varit fullt medvetna om vad som komma skulle.
Citera
2019-02-17, 09:18
Medlem
develis avatar
Ewa-Gun Westford, krönikör:
Citat:
I badkaret låg flickan dränkt – hur orkar vi poliser?

Passion and Compassion, sa Jan Eliasson.
En av de vanligaste frågorna jag fått under mina år som polis har varit denna: ”Hur orkar ni?”.
Enkel fråga: Hur. Orkar. Ni.
Eller ”Vad är det värsta som du varit med om som polis?”
Mitt enkla svar brukar bli: ”Jag vet inte.”

"Jag har jobbat inom flera verksamheter som polis innan jag blev polisens papegoja och en av länkarna till allmänheten.

Egentligen borde mina öron ha ramlat av för längesedan av alla lögner som jag hört eller så borde jag vara blind efter allt jag sett med mina egna ögon. Men icke. Jag slutar aldrig förvåna mej över vad vi människor är kapabla till.

De flesta av oss poliser bär i våra hjärtan händelser som vi aldrig kommer att glömma. Upplevelser och erfarenheter etsar sig fast.

Nära i tid bär vi med oss det fruktansvärda som hände i Bjärred för drygt ett år sedan. Ett av många orossamtal kom till oss med önskan om att vi skulle åka till en adress och kontrollera. Det som mina två unga poliskollegor fann den där eftermiddagen i villan förändrade förmodligen deras liv och livsbetingelser för evigt. Livet tvinnade en tråd mellan de två unga poliserna den där eftermiddagen.

Sådana band har jag med några kolleger, vi delar de tunga sorgestenarna med varandra.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/ewa-gun-westford/i-badkaret-lag-flickan-drankt-hur-orkar-vi-poliser/
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 09:21.
Citera
2019-02-17, 09:22
Medlem
Citat:

Eh, hur får du till stämpling (försöksbrott) och vållande (oaktsamhetsbrott) i detta fall?
Citera
2019-02-17, 09:27
Bannlyst
Citat:
Nej, misstänkt för mord eftersom hon förklarat att hon varit delaktig i såväl beslutet att döda barnen som att makarna skulle ta sina egna liv, och att hon fattat alla beslut i fullt samförstånd med sin make. - Detta torde vara så nära ett utvidgat gärningsmannaskap man kan komma. - Härtill finns ett testamente och en del digitala fynd som anses visa på att makarna varit fullt medvetna om vad som komma skulle.

Medgärningsmannaskap är en term som används när flera personer i samförstånd har begått ett brott men ingen av dessa självständigt uppfyller brottsrekvisitet för gärningsman. Tydliga bevis på trippelmord borde uppfylla bevis för gärningsman.
Citera
2019-02-17, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Eh, hur får du till stämpling (försöksbrott) och vållande (oaktsamhetsbrott) i detta fall?

Jag får inte till det, jag säger att det vore konsekvensen av några uttalanden som gjorts i tråden.
Citera
2019-02-17, 09:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Gällande skuldfrågan är Hanna är formellt precis lika mycket misstänkt för mord på sina döttrar som sin make.

Nåt mer har inte förmedlas via officiell pressträff den 11 december.

Beträffande den konkreta frågan "Vem som dödade vem" från journalist beskriver SS att han endast kommer presentera dödsorsak.

Dvs inte dödssätt, gärningsförlopp eller annat.
Citera
2019-02-17, 09:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du konspirerar kring hans släkt och använder det samtidigt som ett argument gällande risken att... konspirera?

Förundersökningen är inte ens nedlagd vid pressträffen - full förundersökningssekretess råder så vad förväntar du dig ska levereras för att du ska stilla just din nyfikenhet?

När du inte får det resultat du tänkt dig gällande Fu - så drar du slutsatsen att polisen mörkar ("tystar ner") och ger dig på släkten med insinuationer.

Har du inga skrupler?

Det verkar inte så. Obehagligt att läsa faktiskt.
Citera
2019-02-17, 09:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gällande skuldfrågan är Hanna är formellt precis lika mycket misstänkt för mord på sina döttrar som sin make.

Nåt mer har inte förmedlas via officiell pressträff den 11 december.

Beträffande den konkreta frågan "Vem som dödade vem" från journalist beskriver SS att han endast kommer presentera dödsorsak.

Dvs inte dödssätt, gärningsförlopp eller annat.
Bra sammanfattning av PT!
Citera
2019-02-17, 09:37
Medlem
Citat:
Jag får inte till det, jag säger att det vore konsekvensen av några uttalanden som gjorts i tråden.

Men det är ju Du som skriver det. Det kan aldrig bli konsekvensen, oavsett uttalanden i tråden.

Stämpling är t ex det J Möller blev misstänkt för när hon, innifrån Ystadanstalten, bad X att döda hennes mamma. Mamman blev aldrig mördad, det var ett försök till brott. Vållande avser att man av oaktsamhet orsakar annan persons död.
Citera
2019-02-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Ja, man undrar ju om det var någon alls som lyssnade på barnen, hur de mådde och vad de ville.
Oskar kunde ju svarat Missan att vi kan ju se hur Moa mår om hon vill och orkar spela. Undra om han ens frågade henne?

Angående hemundervisningen har det stått hur länge man provade anpassningar åt Agnes? Vissa lärare hann kanske inte uppfatta detta. Kan tänka mig att Agnes inte tyckte det var så kul att vara den där udda figuren som fick gå till vilorum osv mitt i lektionen heller.
Och när det gäller Moa skedde väl insjuknandet under sommarlovet och efter det var det hemundervisning som gällde. Kan tänka mig att en del lärare blev förvånade då.

Viktiga frågor som du ställer! Jag klistrar in texten från ett inlägg som jag gjorde för cirka en månad sedan:

I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.

2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan.

Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.

I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?

I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande Agnes hemundervisning (en första utvärdering? ) Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?

I juni 2017: Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande. Man planerar möte med ny kurator (för flickorna). Blev mötet med kurator av? Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.

Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?

Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?
Citera
2019-02-17, 09:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar inte så. Obehagligt att läsa faktiskt.
Det är väl i samma anda som innan. Vissa fiskar verkar simma runt, runt i en skål med grumligt vatten och tar sig uppenbart ingen vägen.

Fu har förundersökningssekretess vid tiden för pressträffens information, för att den kommer läggas ner.
Att de av respekt för anhöriga utelämnar delar påverkar inte förundersökningens resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är väl klart att anhörigas vältalighet, positioner i samhälle, kunskaper kring juridik och annat har påverkat deras kontakter med polisen. Allt annat vore väl högst märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har inte i första hand med klassfråga att göra, handlar om att i vissa vatten anpassar sig och simmar vissa fiskar lättare.

Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in