2019-02-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack Missan27 för att du IVO-anmäler detta. All kred till dig för det steget.
Hoppas det blir en ordentlig utredning.
Alldeles nyligen la man ner försöken att sätta upp kriterier från Socialstyrelsen för sjukskrivning vid sjukdomen ME. Det anses helt enkel att sjukdomen är så pass oklar, symtomen så diffusa att det inte går att faställa några riktlinjer alls. Trist för de sjuka - men det säger onekligen något om hur svårvärderad och svårdiagnostiserade ME-sjukdomen är.
Det borde vara ännu svårare att ställa denna diagnos hos barn som växer, utvecklas och där föräldrarna kanske för barnets talan.

Så absolut borde det ske en ordentlig utredning hur Agnes och Moa kunde få denna diagnos och dessa intyg till skolan, en form sjukskrivningsintyg över flera år i Agnes fall och en hel termin för Moa, och hur man skötte vidare omhändertagande och uppföljning av dem.
Om en vuxen hade varit sjukskriven över flera år, som Agnes, hade försäkringskassan varit inkopplad och stora utredningar gjorts om vederbörandes förmåga att återgå i arbete.

Vad gjorde ansvariga för Agnes?

Jag har, vad jag minns, inte hört (läst) ett dugg om att någon utomstående ansvarig någonsin har frågat barnen själva hur de mår. Eller om barnen ens har varit med på några skolmöten där deras skolgång eller mående har diskuterats.

Ät det någon som vet något om det?
Citera
2019-02-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Man kan väl konstatera att genom att ta sitt/sina egna liv också har föräldrarna åminstone sett till att Moas och Agnes öden blir så hemliga som möjligt. Föräldrarnas beskrivning är det som gäller. De fick sista ordet.

Att föräldrarna inte kan ställas till svars är en sak, men att andra involverade som vård och skolan ska slippa också undan begriper jag inte. Socialstyrelsen bör jo kunna utreda det här även om det inte kommer att finnas en dom. Varför skriver ingen om det här. Att det är hysj hysj kring familjen har vi jo förstått, men varför ska det gäller skola och vård också? Eller har det redan gjorts eller görs - utan att allmänheten blir informerad?
Citera
2019-02-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag har, vad jag minns, inte hört (läst) ett dugg om att någon utomstående ansvarig någonsin har frågat barnen själva hur de mår. Eller om barnen ens har varit med på några skolmöten där deras skolgång eller mående har diskuterats.

Ät det någon som vet något om det?

Nej. När jag läste tidningarna så noterade jag det. Vi har diskuterat detta här också. Någon menade barnen var för sjuka för att kunna delta. Jag tror barn som får så pass mycket hemundervisning bör kunde var med på delar av vissa möten. Det noterades en gång att A vill gå i skola, men det framgick inte om detta sas på ett möte.
Citera
2019-02-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nej. När jag läste tidningarna så noterade jag det. Vi har diskuterat detta här också. Någon menade barnen var för sjuka för att kunna delta. Jag tror barn som får så pass mycket hemundervisning bör kunde var med på delar av vissa möten. Det noterades en gång att A vill gå i skola, men det framgick inte om detta sas på ett möte.

Tycker att det är en ytterst viktig frågeställning, som inte har diskuterats här åtminstone det sista halvåret, då jag deltagit i tråden. (Har dock följt fallet från början i vanlig media).

Märkligt att man inte har tagit upp detta om hur barnen själva upplevde sina liv, igen i så fall. Så lite intresse verkar ha funnits för det men så stort intresse för en massa annat. Blev barnen oroliga, tex? Delgav de någon det? Mor- eller farföräldrarna? Kompisar? Lärare?

Om du hittar tillbaks i tråden kan du gärna lägga ut en länk dit om du vill.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-17 kl. 00:05.
Citera
2019-02-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Då är man inte misstänkt för mord utan för medhjälp, stämpling, anstiftan eller möjligen vållande.
Stämmer detta?? T.ex. J Möller är väl ändå dömd för mord på sin far trots att hon inte aktivt deltog i själva gärningen. När det gällde exmaken var dock rubriceringen anstiftan till mord.
Citera
2019-02-17, 00:16
Medlem
Cyniskt och nästintill korrupt
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Anhörigas åsikter om vad som skulle redovisas undrar jag åxå över.Störst hänsyn borde väl tas till Agnes och Moas rätt till sina egna liv men får en stark känsla av att föräldrarnas eftermäle är viktigast. Så jävla cyniskt.
Citera
2019-02-17, 00:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Stämmer detta?? T.ex. J Möller är väl ändå dömd för mord på sin far trots att hon inte aktivt deltog i själva gärningen. När det gällde exmaken var dock rubriceringen anstiftan till mord.

Jag följde Arbogafallet rätt noga och om jag förstått saken rätt, så ansåg man det bevisat att Möllerskan var på plats när morden skedde, hon skjutsade GM dit i sin bil, en väg som var svår om inte omöjlig att hitta annars. Hon uppmanade honom att mörda, höll fram mordvapnet som hon hade skaffat - han fick visst välja mellan två knivar - och hon beskrev hur han skulle ta sig in i huset. Därefter såg hon till att mordvapnen kastades ut i en plastpåse från bilen hon körde och att bilen rengjordes ordentligt.

Hon borde kanske egentligen blivit åtalad för medhjälp till mord?
Men man ansåg att de helt enkelt var två om själva handlingen, han hade aldrig kommit dit utan henne och aldrig heller gjort det utan henne. Hon ansågs helt klart varit deltagare på plats vid mordet och mordförsöket. Det var vad hon dömdes för.

I det här fallet är det klarlagt, enligt chefsjuristen A-C A, att forensiska fynden visat att endast en förälder mördat bägge barnen ensam.
Då borde antigen O eller H vara mordmisstänkt - och polisen vet naturligt vem av dem som gjorde det eftersom man analyserat de forensiska bevisen
Båda borde i min värld inte kunna vara misstänkta för mord på barnen.
En borde vara misstänkt för mord och en borde vara misstänkt för anstiftan eller medhjälp till två mord.
Så jag förstår faktiskt inte polisens uttalande på PT.
Tänk om H redan var mördad när barnen dödades?
Är det någon som bättre kan förklara detta?
Citera
2019-02-17, 00:23
Medlem
Du som verkar väl insatt i polisiärt arbete, varför är du så säker på att anhöriga får veta ALLT? Minns ett fall i Vällingby där en 24 årig kvinna blev mördad av sin pojkvän som sen slängde sig framför tåget. Anhöriga har inte fått veta nåt av vad som hänt eftersom gm är död. Är det särbehandling igen i Bjärreds fall?
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De anhöriga har ALL info de vill ha och behöver. De har läst alla dokument, de har sett vad som USB-minne innehåller - i den mån de velat se den, valfritt - de har fått all info hela tiden medan utredningen pågått. Vad behöver de mer tycker du?
Citera
2019-02-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi får väl lita på Ellamaj24 som förtydligade att den äldre grannen som delgett informationen helt enkelt var lärarvikariens pappa som dessutom råkar bo två kvarter ifrån familjens hus.

Det är mer osäkert hur en vän kom in i bilden?

I likhet med den tidigare ”åklagaren” som gick att identifiera, och uppgifterna verifieras som osanna, så förefaller även äktheten i denna information fullt möjlig att kontrollera genom den information som delgetts.

Den äldre mannen var vännens pappa, inte lärarvikariens pappa. Men vad som var relevant var informationen lärarvikarien delgett sin vän, inte vems pappa som bodde i närheten.
Det var vännen som berättade detta, det var så hen kom in i bilden. Förstår du nu?

Antar att Ellamaj24 har läst detta på samma ställe som jag men kan förstås inte veta 100.
Citera
2019-02-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Intressant, vad som kommer fram nu. När man nästan gav upp att någon ur den kretsen skulle yttra sig. Något mer som kan delges?

Att en del lärare inte visste att de var sjuka förrän det helt plötsligt blev hemskolade.
Citera
2019-02-17, 00:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Att en del lärare inte visste att de var sjuka förrän det helt plötsligt blev hemskolade.

Förstår jag dig rätt - en del av barnens lärare på skolan hade inte uppfattat A eller M som sjuka före hemskolningen?
Inga allmänna diskussioner om inrättade vilorum, anpassade lugna stunder, kanske hörlurar för att slippa ljud! Ingen jättestor frånvaro?
Citera
2019-02-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tycker det är oerhört viktigt att fundera över hur barnen egentligen hade det.

Det har skrivits massor av gånger i tråden att flickorna inte var isolerade. Men i mina ögon var de det - åtminstone utifrån mina erfarenheter i fråga om vilket kompisumgänge som 11-14 åringar i allmänhet brukar vilja ha. Att hävda att ”de träffade ju sina lärare” (vilket också gjorts många gånger) framstår ju inte som tröstefullt – vilka barn/tonåringar vill umgås med nästan enbart lärare??

M beskrevs på ett skolmöte som ”en social tjej.” Fick hon sluta upp med att vara social från och med hösten 2017? Varför, varför, varför fick hon direkt hemundervisning på heltid, trots att planeringen var att hon skulle kombinera undervisning i hemmet med undervisning i skolan?

Det har också hävdats att tjejerna hade mobiler och datorer med internet, vilket skulle ha förhindrat isolering eftersom de kunde ha kontakt med sina kompisar på Face book osv. Men den formen av kontakt kan ju aldrig ersätta vanligt umgänge, när man träffas fysiskt.

Jag har funderat mycket över om det är så här det brukar bli för barn med ME. Blir dessa barn ofta isolerade även om det från början fanns goda intentioner i fråga om att försöka behålla kontakten med kompisar?

Är det vanligt att barn med ME provar att vara i skolan på deltid, men upptäcker att det bara känns knasigt att komma dit ibland, och att barnen därför ger upp? Är det tufft att komma till skolan på deltid – och då känna att man inte är med i kompisgänget på allvar? Det är så mycket som kompisarna upplever under den tid som det sjuka barnet inte är närvarande – och den sjuka vet inte alltid vad kompisarna pratar om, och kan inte referera till samma upplevelser som de andra, osv. Blir det mest bara smärtsamt att vara men samtidigt känna att man inte riktigt är med?

Jag undrar:

1. Var Moa var helt och hållet tvungen att stanna hemma på heltid från och med augusti 2017, på grund av att hon var alldeles för sjuk för att vistats i skolan ens några timmar i veckan?

2. Provade M att vara i skolan på deltid – men gav upp på grund av att det inte kändes bra med den lösningen?

3. Bestämde hennes föräldrar att det bästa nog vore om hon enbart var hemma och då fick det bli så?

Det säger sig självt att flickornas hemundervisning på heltid, kan ha haft stor beredelse för händelseutvecklingen i familjen.

Det fetade:
Det kan ju också varit så att en eller båda föräldrar hade full koll på vad de gjorde på internet, vilka sidor de besökte, vem de skrev till, vad de skrev osv. På så vis blir det ju också en form av isolering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in